Kan noen hjelpe en fortapt Viking supporter?

26 Okt 2006
584
0
0
Kjære AV entusiaster og eksperter.

Jeg er en film og sportsglad person som innreder ei kjellerstue og har lyst å sette opp en bra prosjekter. Har fått med meg at BenQ PE8720 vil være et bra valg. MEN jeg trenger hjelp til å forstå følgende.

Det er ca. 5,5 meters avstand fra den bakre veggen til veggen hvor jeg planlegger å sette opp et lerret, og sittegruppa foran den bakre veggen vil ha fra 3,5-5 meters avstand (avhengig av valg av stol...).

Det jeg lurer så forferdelig på er :

1. Skal prosjektoren stå så langt bak som mulig for å kunne kjøre størst mulig bilde? Eller kan den stå ca. midt i rommet ?
2. Med en sitteavstand rundt 4-5 meter, hvor stort lerret ville DERE ha valgt til f.eks en BenQ PE8720. For meg er det viktig at det ikke blir så stort at billedet blir uklart heller...!
3. Er det fare for å kjøpe for stort lerret ? Eller er det bedre å ta godt i for å evt. kunne justere bilde til å bli mindre.

Setter kjempestor pris på hjelp.
PS! Viking går jo til ******* nå , så da trenger jeg å kunne kose meg med film.

Mvh. T Sund

Har prøvd på "Projection calculator" men blir forvirret av

erikk

0
13 Jan 2004
350
0
0
Heisann,

for 5.5 meter (-50 cm i prosjektordybde) kan du ha fra ca 93'' - 125'' tommer lerret. Dette passer fint med sitteavstanden din også. Har omtrent samme sitteavstand som deg (90'' - 120'') og har tenkt å gå for et 106'' lerret siden det gir et passe stort bilde (men har tenkt lenge på 120'' også...) Dersom sitteavstanden din kommer ned i 3.5 meter, ville jeg kanskje ha vurdert 90'', siden du da får en sitteavstand på 1.5x bredden av lerret. En projektor som 8720 takler nok fint å sitte litt nærmere med sin oppløsning, men du kan jo prøve deg frem når du får proj. ved å se hvor stort bilde du liker på veggen. Sitteavstand er veldig individuelt.

Du bør uansett kjøpe et lerret som er av ønsket størrelse, siden du får maskeringer rundt bildeflaten som gir økt opplevd kontrast og tar vekk evt. overflødig informasjon i bildet.

Mitt tips: Vurder 106'' eller 120'' (standardstørrelser) når du får projektoren og stolen, og dersom du synes det er altfor nærme, tar du 90'' og flytter projektoren litt frem. Jeg har som sagt gått for 106'', og det utifra å ha testet hvor stort 90'' var på en IKEA rullegardin...

PS: Lykke til fra en Brann-supporter som også trenger å kose seg med film nå...

9 Jul 2005
5.729
0
0
En ting som er viktig! Hold motet oppe!

De holder plassen i år, gull neste år!!! hehehe!!!!

Go VIking!!!

Mori

0
16 Des 2005
7.533
0
36
hehe, klarer ikke å dy meg.... men Bryne & Viking bytter nok plass til neste sesong :-D GO BRYNE !

24 Feb 2006
1.041
0
0
47
Sundman skrev:
Setter kjempestor pris på hjelp.
PS! Viking går jo til ******* nå , så da trenger jeg å kunne kose meg med film.

Mvh. T Sund

Fotvil ikke. Det kan jo hende at TV-Vest viser for eksempel Viking-Mandalkameratene, kan jo blir stort det :-D :-D

26 Okt 2006
584
0
0
erikk skrev:
Heisann,

for 5.5 meter (-50 cm i prosjektordybde) kan du ha fra ca 93'' - 125'' tommer lerret. Dette passer fint med sitteavstanden din også. Har omtrent samme sitteavstand som deg (90'' - 120'') og har tenkt å gå for et 106'' lerret siden det gir et passe stort bilde (men har tenkt lenge på 120'' også...) Dersom sitteavstanden din kommer ned i 3.5 meter, ville jeg kanskje ha vurdert 90'', siden du da får en sitteavstand på 1.5x bredden av lerret. En projektor som 8720 takler nok fint å sitte litt nærmere med sin oppløsning, men du kan jo prøve deg frem når du får proj. ved å se hvor stort bilde du liker på veggen. Sitteavstand er veldig individuelt.

Du bør uansett kjøpe et lerret som er av ønsket størrelse, siden du får maskeringer rundt bildeflaten som gir økt opplevd kontrast og tar vekk evt. overflødig informasjon i bildet.

Mitt tips: Vurder 106'' eller 120'' (standardstørrelser) når du får projektoren og stolen, og dersom du synes det er altfor nærme, tar du 90'' og flytter projektoren litt frem. Jeg har som sagt gått for 106'', og det utifra å ha testet hvor stort 90'' var på en IKEA rullegardin...

PS: Lykke til fra en Brann-supporter som også trenger å kose seg med film nå...

Tusen takk for svaret. Er det noen som vet om et bra 106" lerret som passer til BenQ8720 prosjektoren? Leste et sted at det ble anbefalt fastmontert lerret og ikke nedtrekkbare. Ser for øvrig at det fleste lerreter oppgis i CM mål og ikke tommer. Hvor bredt er egentlig et 106" lerret (106 er vel diagonal målet....)

Mvh. den tapte Vikingsupporteren som
gleder seg til storkampen Viking-Notodden neste år.

erikk

0
13 Jan 2004
350
0
0
Et 106'' lerret er ca. 235 cm bredt. Denne infoen finner du i manualen til BenQ8720, og på Projection Calculator - Throw Distance and Screen Size. Det kan være greitt å se litt på den siden, selv om du synes den ser litt forvirrende ut i begynnelsen. Jeg vurdere et Dreamscreen lerret AVshop.no på 106'' som et alternativ, men du kan også kjøpe Euroscreen AVshop.no. Bestiller du dukprøver kan du prøve deg frem til om du vil ha grått lerret med gain 1.0, eller hvitt lerret med gain 1.1 hos deg. Dette vil du og få en pekepinn på hos projection calculator, der du ligger i grenseland mellom de to variantene.

erikk

0
13 Jan 2004
350
0
0
Det er absolutt best å gå for et rammelerret, da du slipper bølgene som danner seg på nedtrekkbare lerret. For 106'' kan du ha fronten til linsen fra 4.24 meter til 5.72 meter fra lerret, noe som jo skulle passe bra hos deg.

Grått lerret med gain 1.0 gir lettest det beste sortnivået, og er vel kanskje det mest vanlige lerret hjemme hos folk i dag. Hvitt lerret krever mindre lysstyrke for å vise hvitt, og til lengre en kommer fra lerret må en typisk ha større gain (refleksjon) i lerret. Du ligger i grenseland, men for å få et bra sortnivå dersom du ikke har det HELT mørkt i hjemmekinoen din, bør du kanskje satse på et grått lerret. Vi er visstnok mye mer sensitivt for om det ser helt sort ut (BlackerThanBlack, BTB), enn om det ser helt hvitt ut (WhiterThanWhite, WTW).