Kan jeg bruke Yamaha RX-A4A?

Maybelline

Medlem
4 Des 2021
20
13
3
Jeg har innsett at vi må ha en ny forsterker til kinoen, og tenkte Yamaha RX-A4A kunne være fint. Sjefen liker Yamaha, og det ser ut til at denne har det vi trenger av funksjoner.
Vel og bra det, men så dukket plutselig ideen on Atmos-høyttalere opp. Jeg ser at A4A'en støtter Atmos, og at den har "virituelle bakhøyytalere" og andre fancye funksjoner for oss som ikke har høyttalere i taket, men jeg kan ikke se hvor (hvordan) jeg faktisk kobler til flere høyttalere. Planen var 4 Atmos-høyttalere i taket, noen like bak og noen ca midt på (i følge forslag fra Atmos' hjemmesider), så det blir vel 5.1.4 så vidt jeg har skjønt.
Eller er det sånn at det ikke er noen vits siden receiveren allerede fikser dette på egenhånd?

Vedlegg

• atmos 5.1.4.png
    atmos 5.1.4.png
    143,5 KB · Sett: 53

lygren

Grunnlegger
Medlem av ledelsen
11 Des 2002
43.469
274
83
45
www.avforum.no
Stor forskjell på "virtuell" surroundlyd og ekte Atmos, forutsatt gjerne at du har Atmos-høyttalere med god spredning og gjerne tilsvarende kvalitet / type som surroundhøyttalerne for øvrig.

Maybelline

Medlem
4 Des 2021
20
13
3
Stor forskjell på "virtuell" surroundlyd og ekte Atmos, forutsatt gjerne at du har Atmos-høyttalere med god spredning og gjerne tilsvarende kvalitet / type som surroundhøyttalerne for øvrig.
Ja, det er jo ofte det.
Vi har allerede 5.1 Klipsch og tenkte kjøpe Atmoshøyttalere i samme familie.
Jeg innser at det er veldig mye jeg ikke vet noe om i hjemmekinoverden! :)

• Like
Reactions: lygren and Nemesis

Maybelline

Medlem
4 Des 2021
20
13
3
Jeg ser at dette blir vanskeligere enn jeg trodde. Klipsch selger både noen små høyttalere av denne typen (RP-500SA), som så vidt jeg kan se er beregnet på å ligge på toppen av L+R eller henge på veggen foran/bak. Det var vel disse jeg tenkte på da tanken om Atmos dukket opp.
Etter mye lesing og endel leting dukket denne typen (PRO-180RPC e.l.) opp, og nå er jeg på veldig utrygg grunn igjen... Er det ett fett hvilke jeg velger? Jeg trodde Atmos helst skulle være i taket, men leser hos Dolby at de helst ikke skal være så veldig høyt på veggen, men nesten midt på.
"For optimal effect and to minimize direct radiating audio at listener level, place Dolby Atmos enabled speakers at or slightly above the height of your ears when seated. Avoid placing the Dolby Atmos enabled speakers higher than one-half the height of your wall" (hentet fra Dolby.com)
Andre sider igjen sier at Atmos-høyttalere MÅ være i taket ellers er det ikke noen vits.
Jeg har forstått disse to typene høyttaler fungerer litt forskjellig, og for meg ser det ut til at innbygde høyttalere er "riktig valg", men skjønner ikke helt dette med høyden. Eller gjelder dette kun for reflekterende høyttalere?
Hvilke høyttalere skal jeg velge og hvorfor det? Jeg gjetter på at svaret vil bli innebygde høyttalere, og i så fall er oppfølgingsspørsmålet: hvilke?

Sist redigert:

lygren

Grunnlegger
Medlem av ledelsen
11 Des 2002
43.469
274
83
45
www.avforum.no
Reflektive Atmos-høyttalere fungerer, men langt dårligere enn takmonterte. Når det gjelder plassering har jo Dolby greie guider: https://www.dolby.com/about/support/guide/speaker-setup-guides/#gref.

Når det gjelder type høyttalere er det som nevnt en fordel at de ligner surroundene dine ettersom Atmos er objektbasert. Det betyr at objektet, f.eks. et fly, beveger seg med eksakt samme lydsignatur fra masteringen til de ulike kanalene. Har du eksempelvis en surroundhøyttaler som du deler på 80 og en takhøyttaler som du deler på 100 vil flymotorlyden gjerne låte tynnere når den passerer takkanalene. En annen viktig ting sånn generelt er å se på spredningen i forhold til lytteposisjon. Har du f.eks. en 90x90 spredning og normal takhøyde vil du i de fleste tilfeller gi god frekvensrespons til en normal 3-seter i et normalt rom, men reduserer du til f.eks. 70x50 eller hva det måtte være, som ofte kan være tilfelle, bør en enten vinkle inn høyttalerne mot sweetspot (så hvertfall én får god lyd!), eventuelt tilpasse plasseringen noe i forhold til Dolbys retningslinjer, men da med ulempen av smalere kanalseparasjon.

Kort fortalt; se etter høyest mulig spredning, helst ned mot 80Hz respons og prøv å påpasse at høyttalerne i surround er like de du plasserer i taket så er du godt på vei til en god Atmos-opplevelse!

• Like
Reactions: Maybelline

Maybelline

Medlem
4 Des 2021
20
13
3
Reflektive Atmos-høyttalere fungerer, men langt dårligere enn takmonterte. Når det gjelder plassering har jo Dolby greie guider: https://www.dolby.com/about/support/guide/speaker-setup-guides/#gref.

Når det gjelder type høyttalere er det som nevnt en fordel at de ligner surroundene dine ettersom Atmos er objektbasert. Det betyr at objektet, f.eks. et fly, beveger seg med eksakt samme lydsignatur fra masteringen til de ulike kanalene. Har du eksempelvis en surroundhøyttaler som du deler på 80 og en takhøyttaler som du deler på 100 vil flymotorlyden gjerne låte tynnere når den passerer takkanalene. En annen viktig ting sånn generelt er å se på spredningen i forhold til lytteposisjon. Har du f.eks. en 90x90 spredning og normal takhøyde vil du i de fleste tilfeller gi god frekvensrespons til en normal 3-seter i et normalt rom, men reduserer du til f.eks. 70x50 eller hva det måtte være, som ofte kan være tilfelle, bør en enten vinkle inn høyttalerne mot sweetspot (så hvertfall én får god lyd!), eventuelt tilpasse plasseringen noe i forhold til Dolbys retningslinjer, men da med ulempen av smalere kanalseparasjon.

Kort fortalt; se etter høyest mulig spredning, helst ned mot 80Hz respons og prøv å påpasse at høyttalerne i surround er like de du plasserer i taket så er du godt på vei til en god Atmos-opplevelse!
Ja, se der var en fin side. Guiden for 5.1.4 er nokså akkurat det vi trenger. Tusen takk!
Det ble 4 Klipsch PRO-160RPC, jeg håper det er ok. De er i samme serie som de andre høyttalerene.
De felles inn i kassen (nedfelt tak), jeg håper vi klarer å finne nokså riktig plassering. Det er ganske kaotisk i rommet nå, men når det blir litt stille i kveld kan vi ta en runde med mål og planlegging.