JVC RS2000 problemer

tor

0
2 Mar 2003
2.151
5
38
www.70mm.no
Jeg har nylig gått til anskaffelse av en JVC DLA RS2000 og brukte den litt før jeg satt igang med firmware oppgradering og kjørte autocal med en spyderx pro. Nå viser det seg at ofte når jeg starter den så kommer det opp rødt bilde over hele med full trøkk før i det hele tatt logoen "D-ila" kommer opp. Om det så skjer så holder den røde seg hele tiden og det går max 3-4 minutter så skrur den seg av og warning står å blinker. Når den en sjelden gang ikke kommer opp med rødt over hele bildet så er bildet stort sett normalt bortsett fra det er et felt i bunnen som er mer rødt, men fader over i normalt etter de 10 første % fra bunnen av bildet.

Jeg lurer på om noen har ide om hva jeg bør gjøre med dette?, kanskje kjøre en autocal på ny om jeg kan få det gjort?.
Jeg oppgraderte forøvrig fra v2.08 --> v3.52 og kjørte autocal for SDR og HDR med denne:
https://www3.jvckenwood.com/english/download/file/JVC_PJ_Calibration12_en_v1_11.zip

Se vedlagt bilde av hvordan det ser ut. NB! det er bare på en vegg som forøvrig er malt blå da kinoen blir aktivt brukt med en fungerende projector.
man kan se at det er for mye rødt i bildet da det skal være blått og rundt kantene kan man se rammen av det røde. Jeg har forøvrig forsøkt å kjøre factory reset, men det hjalp ikke noe. Jeg er skeptisk til å kjøre den for mye slik den er nå, da jeg ikke vet hva som er galt, men det jeg vet er at dette oppstod etter først firmware oppgradering også deretter autocal.

Jeg hadde ingen problemer med det samme da jeg gjorde det på min gamle RS400 som jeg kjøpte for 4år siden og den gir framdeles veldig bra ut og er lyssterk etter nesten 1000 timer på telleren.

Vedlegg

• IMG_20211222_232940.jpg
    IMG_20211222_232940.jpg
    641,6 KB · Sett: 92

tor

0
2 Mar 2003
2.151
5
38
www.70mm.no
Ok. takker for svar :). Har du ide om dette er noe som kan ha oppstått når jeg har kjørt autocal, eller er det noe annet som ligger bak dette?.

Jeg har forøvrig backup filen før autocal ble kjørt. Jeg ser nå at jeg kan ha gjort enda en blemme og skrevet feil serienummer da det faktiske serienummeret er: 12440578, mens på backupfilen så ser jeg at det står 12330578_init_2021-1221-1727.cbd, så jeg har skrevet 33 istedet for 44 som er det faktiske :| . Fatter ikke at jeg klarte å gjøre det.

Jeg kan selvsagt forsøke å importere denne filen igjen, men er usikker på om jeg skal tørre eller om jeg gjør større skade?. Jeg kan også endre filnavnet til det riktige og når jeg åpner filen som ren text så ser jeg at den kun har serienummeret i toppen av filen, men det finnes ingen andre plasser der.
I toppen står det: 211221B2A2-1503081 12330578

lygren

Grunnlegger
Medlem av ledelsen
11 Des 2002
43.493
306
83
45
www.avforum.no
Dette skal ikke ha noe med AutoCal å gjøre, er en chip som feilet på noen av de tidligere modellene, så den må byttes ut, sannsynligvis i Japan.

tor

0
2 Mar 2003
2.151
5
38
www.70mm.no
Jeg må nok dessverre stå for denne selv da jeg har kjøpt den i utlandet. Det blir siste gang jeg gjør det tenker jeg. :|

lygren

Grunnlegger
Medlem av ledelsen
11 Des 2002
43.493
306
83
45
www.avforum.no
JVC i England (som tar seg av Europe minus Tyskland) eller JVC Tyskland har alltid vært svært tydelige på at de aldri tar selv betalbar reparasjon av projektorer fra andre markeder dessverre, dette for å unngå nettopp gråimport. Så da må den i retur til det markedet den ble kjøpt i. Hvis du ikke har garanti vil dette dessverre sannsynligvis være en svært kostbar reparasjon...

tor

0
2 Mar 2003
2.151
5
38
www.70mm.no
Da ble det heldigvis en løsning på dette etter veldig mye fram og tilbake, selv om det likegodt kunne gått gale veien. Jeg sendte først projectoen til elcare i Norge, som videresendte den til Sverige. Fra der fikk jeg beskjed om at uten en kvittering så ville dette kunne koste oppimot 100K å få dette fikset om de må bytte optisk blokk og evt. DD kort i tillegg måtte den sendes til enten England eller Tyskland for å få det fikset.

Med den astronomiske prisen tolker jeg som at JVC ikke ønsker å reparere noe som ikke har garanti her, så det kan være til skrekk og advarsel til andre som tenker å kjøpe i utlandet. Nå skal det sies at jeg har kjøpt mange projectorer fra utlandet uten å ha noe problemer tidligere og min nåværende RS400 kjøpte jeg for i overkant av 4 år siden og har fungert knirkefritt, med et knallgodt bilde fram til idag.

Projectoren ble sendt tilbake til forrige eier som heldigvis får byttet projectoren med en ny hos JVC, Så får vi se om projectoren er i god nok stand denne gangen :O . Spørsmålet er om jeg skulle spørre JVC om å få kjøpt en ny NP5 istedet da jeg har lest at det er flere med NX serie projector som sliter med liknende problemer som jeg hadde,

tor

0
2 Mar 2003
2.151
5
38
www.70mm.no
Da har jeg endelig fått en funksjonibel RS2000 i hus. Det tok bare litt lenger tid enn først tenkt, så får vi håpe denne er stabil. :)

Jeg fant også ut at den støtter anamorphic mode også, så da kan jeg bruke den gamle shcneider linsen jeg har hatt liggende lenge.

Nå er det bare å få den kalibrert så blir det knall.

tor

0
2 Mar 2003
2.151
5
38
www.70mm.no
Da har jeg fått kjørt den litt og det er ingen tvil om at det er en solid oppgradering fra RS400 jeg hadde i kinoen før, selv om den også er en knallgod projector. så har RS2000 et større detaljnivå og har et penere, mer fyldig og et roligere bilde. Eneste problemet nå er at alt av artifakter i video som er komprimert endel er meget godt synlig. jeg har fått kjørt en runde autokalibrering og finjustert litt etterpå så bildet begynner å bli ganske så satt nå, selv om det sikkert er noe å hente nederst i scalaen, men men. Alt i alt er jeg fornøyd med en solid oppgradering og endelig tilbake til ekte 4k projector igjen.
Jeg ser forøvrig ut til å måtte skaffe meg en nyere mediaspiller nå da den gamle popcorn a-500 har gått en stund i kinoen nå.