JVC NZ7, NZ8, NZ9 2021/2022 owners thread

24 Aug 2005
1.336
89
48
35
Bergen
Ja, det fungerer bare på HDR10 materiale. DV og HDR+ er dynamiske systemer som skal fortelle skjermen/projektoren mer om hva de skal vise, så det ville jeg deaktivert i avspilleren. Det er ingen grunn til å tro at DV eller HDR+ fungerer bedre enn det projektorens egen DTM gjør. Du legger jo grunnleggende info inn i projektoren, så det bør egentlig være overlegent siden den har mer informasjon om ditt system. Her må man bare legge bort markedsføringen fra Dolby, som får kundene til å tro at deres system er overlegent. I en verden der alle displays har DTM, så vil DV og HDR+ være overflødig og DV vil forsvinne fordi leverandørene av utstyr og innhold vil slutte å betale for lisensen.

Ta en titt på denne samtalen her:
Mener å huske at de også snakker om akkurat dette temaet et sted ute i videoen.

Edit: Den korte oppsummeringen er at LLDV hacken kan fungere greit for dem som ikke har andre muligheter grunnet utstyr og budsjett. Andre muligheter er JVC sin innebygde DTM, Lumagen og MadVR. I tillegg Panasonic avspillere, men det fungerer bare på plater og ikke på streaming fra andre kilder. DVS. LLDV hacken kan være greit for andre projektorbrukere som ikke har råd til ekstern videoprosessor (som jo er de fleste, for de koster $$$).

Det er jo en interessant tilnærming jeg ikke har tenkt på. Jeg har tenkt at DTM prøver å gjette hva hver frame sin verdi er mens HDR+/DV gir fasiten fra mastringsprossesen. Ettersom HDR+/DV representerer fasit er dette den mest "korrekte" fremvisningen mtp å gjenskape regissørens visjon (for å si det litt pompøst). Men det er et veldig godt poeng at on board DTM jo sitter på info om begrensningene i utstyret og at dette derfor kan gi et bedre bilde.

Må få satt meg ned å sett hele videoen du linker til, virker veldig interessant!

LL

0
15 Jul 2003
8.229
34
48
Sandnes
Det er jo en interessant tilnærming jeg ikke har tenkt på. Jeg har tenkt at DTM prøver å gjette hva hver frame sin verdi er mens HDR+/DV gir fasiten fra mastringsprossesen. Ettersom HDR+/DV representerer fasit er dette den mest "korrekte" fremvisningen mtp å gjenskape regissørens visjon (for å si det litt pompøst). Men det er et veldig godt poeng at on board DTM jo sitter på info om begrensningene i utstyret og at dette derfor kan gi et bedre bilde.

Må få satt meg ned å sett hele videoen du linker til, virker veldig interessant!
Hele problemet med HDR er måten det er laget på, at skalaen er absolutt og ikke relativ. I gamle dager (SD, HD) så brukte man gamma. Det angav kurven fra mørke til lys. Den store fordelen med gamma, var at den var relativ. Dermed ble bildet tilpasset skjermen sine egenskaper og du kunne velge forskjellige kurver basert på lysmengden i rommet. Det gjøres ikke i HDR. Her angis lysmengden i en gitt verdi, UTEN å ta hensyn til hva skjermen kan og hvor mye lys det er i rommet. Det har vært det store problemet med HDR helt siden starten. Det er derfor DTM er en god måte å løse dette på, for max-parametrene for HDR er langt utenfor det de fleste skjermer klarer og i hvert fall langt utenfor det projektorene klarer. Akkurat nøyaktig teknisk forskjell er jeg litt usikker på, men både DV og HDR+ benytter metadata, mens DTM bare ser på innholdet i selve bildet frame for frame. Den er derfor ikke prisgitt meta-dataene, som kan være feil eller unøyaktige.