Fungerer Panasonic sin HDR Optimizer sammen med HDR -> SDR konverting? Jeg trodde HDR optimizern kun var for å optimalisere utsendelsen av et HDR signal til en lyskilde som ikke klarer å reprodusere lysstyrken kilden er mastret for? Dvs. du setter den type lyskilde / nits du har tilgjengelig, og HDR optimizer forsøker å mappe HDR-signalet til det HDR området du har definert. Når du aktiverer HDR -> SDR så "komprimerer" vel Panasonic spilleren hele signalet slik at det passer i et dynamisk område definert innenfor SDR, og det blir ikke det samme som det HDR optimizeren gjør?
Ut fra det jeg har lest meg til, så er det du skriver her korrekt. I Panasonic spilleren er det to ulike funksjoner som ofte blandes sammen:
HDR Optimizer gjøre "tone-mapping" av HDR signalet ned til den nits-verdien man setter i spilleren, f.eks. 500 på 820-spiller eller 350 eller 500 på 9000-spilleren. Denne funksjonen brukes kun når spilleren gir ut et HDR-signal, altså når UHD platen inneholder HDR-verdier som konverteres til andre HDR-verdier. Dette gjør at projektoren (eller TV'en) som er tilkoblet må bruke sin HDR-modus, men at HDR-signalet kan være bedre tilpasset hvis verdien i spilleren er satt til et fornuftig nivå. Dette forutsetter at platen har de rette verdiene i metadataen sin, noe som ikke alltid er tilfellet. Denne funksjonen trenger man ikke på de nyeste JVC projektorene og på f.eks. LG sine OLED skjermer. Begge disse har egen dynamisk tone-mapping, som er en bedre funksjon enn det spilleren har. Spilleren sin tone-mapping er ikke dynamisk fra bilde til bilde, men er statisk for hele filmen. Dersom projektoren eller skjermen ikke har en god HDR-modus så er det ikke noen fordel å sende HDR til den i det hele tatt.
HDR Optimizer gjør ikke noe når HDR ut fra spilleren ikke er aktiv, men man kan likevel få ut det brede fargerommet på UHD-platene, uten HDR metadata informasjon. Dette aktiveres når spilleren gir ut 2020-fargerom, men uten HDR. Da blir HDR omformet til gamma 2.4, dvs. det vi kjenner fra SDR. Det er dette som ofte blir omtalt som SDR2020, men teknisk sett er 2020-fargerom uavhengig av HDR så 2020 fargerom er per definisjon SDR. HDR er noe som er lagt oppå dette i ettertid. Det finnes f.eks. noen UHD-plater som er 4K UHD SDR (ingen HDR på platen i det hele tatt). Disse kan fremdeles ha 2020 fargerom.