13 Mai 2010
1.854
45
48

Link to English Google translated version >>.
Da er det andre gang jeg får testet denne projektoren, men nå et produksjons eksemplar som jeg har gått nøye igjennom.
Ingen tvil at det er en del fordeler med den nye NZ-serien sammenliknet med N-serien den avløser. Den har høyere lysstyrke, «lampelevetid» opp mot 20000 timer, men også at det er en del oppdateringer som man ser har en positiv effekt kontra forrige generasjon. Prisen på denne herligheten er 129999.-
Det er artig å se at teknologien skrider fremover, med tanke på ytelse, prosessor kraft og ikke minst laser vs pære.
De nye NZ modellene kommer i 4 versjoner. DLA-NP5, som avløser DLA-N5, NZ7 som er laser-utgaven av denne, og også har fått 2-veis 8K e-shift, NZ8...

Fortsett å lese...

Sist redigert av en moderator:
11 Okt 2005
1.730
1
38
Takk for nøye og god gjennomgang, Didrik! Ikke alltid å skille ut relevant info over på det amerikanske AVSFORUM i all hylingen som er der, så godt å lese denne. :)

Jeg sitter pr i dag på en RS 520/(X7500?) modell. Hatt den siden de kom tror jeg. Nylig skifta pære på den. Kjenner det rykke litt i "kjøpe-ny-foten". Men dyrt da. Hvis jeg skulle gjort det, så frister NZ8 kanskje mest. Tror jeg ville få en ny opplevelse av HDR materiale, og kanskje for spilling også.

• Like
Reactions: didrik nilsen
13 Mai 2010
1.854
45
48
Takk for nøye og god gjennomgang, Didrik! Ikke alltid å skille ut relevant info over på det amerikanske AVSFORUM i all hylingen som er der, så godt å lese denne. :)

Jeg sitter pr i dag på en RS 520/(X7500?) modell. Hatt den siden de kom tror jeg. Nylig skifta pære på den. Kjenner det rykke litt i "kjøpe-ny-foten". Men dyrt da. Hvis jeg skulle gjort det, så frister NZ8 kanskje mest. Tror jeg ville få en ny opplevelse av HDR materiale, og kanskje for spilling også.
Det er satans gode projektorer. :)

• Like
Reactions: vegardxf

lygren

Grunnlegger
Medlem av ledelsen
11 Des 2002
43.469
274
83
45
www.avforum.no
Ingen har motoriserte linselokk, men den dynamiske irisen er erstattet med dynamisk laser, som er langt kjappere enn en mekanisk iris. Noen vil nok allikevel se litt artefakter ved bruk av denne funksjonen. Ikke som følge av laserens dimmehastighet (den justeres på ms-nivå), men rett og slett fordi beregning av lys i hver enkelt frame kan være vanskelig å utføre hvis f.eks. et stearinlys flakker i intensitet i et mørkt rom og dermed trigger modulering opp / ned, noe som da vil øke / redusere sortnivå i framen for øvrig og dermed ikke være helt optimalt. Det vil også kunne være slik at detaljer kan forsvinne litt i mørke scener ettersom en effektiv gammamodulering i samsvar med innhold / lasermodulering kan være krevende å få til... Her kan det også hende det kommer ytterligere forbedringer fra JVC i form av nye firmware oppdateringer.

Ak

0
11 Des 2002
36.061
24
38
43
Flott omtale, Didrik!
Synes imidlertid vi går litt i feil retning med tanke på prismodellen til JVC. Laser er fint og flott, men det begynner kanskje å koste mer enn det smaker? :)

• Like
Reactions: didrik nilsen
17 Jul 2005
430
3
18
48
Må bare hive meg på, og takke for omtalen jeg også. Er litt i tenkeboksen om dagen, med tanke på projektorkjøp, men toppmodellen her er et godt stykke unna hva lommeboka tåler (tror jeg). Det er også litt dumt at det ikke er støtte for Dolby Vision i disse, siden denne standarden brukes på svært mange 4K blu-ray.

lygren

Grunnlegger
Medlem av ledelsen
11 Des 2002
43.469
274
83
45
www.avforum.no
Laseren kan i teorien byttes ut, men i praksis blir nok det en kostbare affære. 20.000 timer til halvert lysstyrke er jo mye da, ser du typisk én film om dagen bruker en projektoren type 500-700 timer i året, dra på litt så bruker en kanskje den 1000 timer. Da har en altså 75% igjen etter 10 år og 50% igjen etter 20 år med én film daglig, og selv da kan jo projektoren være fullt brukbar.

21 Mar 2005
9.658
109
63
47
Laseren kan i teorien byttes ut, men i praksis blir nok det en kostbare affære. 20.000 timer til halvert lysstyrke er jo mye da, ser du typisk én film om dagen bruker en projektoren type 500-700 timer i året, dra på litt så bruker en kanskje den 1000 timer. Da har en altså 75% igjen etter 10 år og 50% igjen etter 20 år med én film daglig, og selv da kan jo projektoren være fullt brukbar.
jeg brenner nok gjennom litt mer enn 500-700 timer i året, men forstår hva du mener.

Men er vel uansett en relativt dyr bruk og kast gjenstand, hvis det heller hadde vært mulig å ha laseren i en bruker utskiftbar modul eller no..

gruvis

0
4 Okt 2006
37
4
8
Veldig fristet til en oppgradering her.
Har nå en dla-x5900 som jeg er greit fornøyd med på bluray og diverse streaming tjenester.
UHD filmer derimot... Med hell så ser noen greit ut med panasonic sin HDR to SDR optimizer..
Men stort sett så ser jeg heller blurayen. (litt kjipt når en har en god samling med UHD filmer)

Etter det jeg har lest, så virker denne lovende.
Projektor er nok i bruk ca 15-20 timer i uka.

Så er det om det er verd å svi av godt over 100k på en nå, eller om en skal vente til neste generasjon??

lygren

Grunnlegger
Medlem av ledelsen
11 Des 2002
43.469
274
83
45
www.avforum.no
Alltid vanskelig å vite om en skal vente eller ikke, men det ser ikke ut til at JVC kommer med en ny serie i år, så det blir nok tidligst i 2023. Spørsmålet er jo da også hva en kan forvente av oppgradering. RGB laser tror jeg ligger langt unna fremdeles, da de rimelige løsningene for disse fremdeles har mye speckle. I så måte måtte det eventuelt være en native rødlaser, men det er også krevende å få til, og ingen av de nye laserprojektorene til Sony som dukker opp over sommeren har annet enn blålaser + phosphor de heller. Kontrasten blir neppe stort bedre heller, eventuelt om de legger på en fysisk iris, men da kreves det veldig mye mer lysutbytte i så fall.

Alternativet nå er jo da gjerne de nye Sony-modellene, men da må en ta seg til takke med rundt halvparten av kontrastnivået eller ca. 10-12.000:1, og på den minste modellen, XW5000, har en heller ikke motorisert linse, som jo er viktig om en bruker et cinescope lerret. WX7000 ligger jo en del over i pris, ca. 150k, men har da enda mer lys, dog fremdeles rundt halvparten av kontrasten til JVCene. JVC er derfor fremdeles "kontrastkongen" i overskuelig fremtid innen projeksjon...

gruvis

0
4 Okt 2006
37
4
8
Motorisert linse er et must, har et V6 130" cinescope lerret.
Full lyskontrollert batcave.
Hovedsaklig film jeg ser.

Nesten glemt det, men JVC NP5 ser ut som en lovende kandidat, og det til en litt mer fornuftig pris.

lygren

Grunnlegger
Medlem av ledelsen
11 Des 2002
43.469
274
83
45
www.avforum.no
Motorisert linse er et must, har et V6 130" cinescope lerret.
Full lyskontrollert batcave.
Hovedsaklig film jeg ser.

Nesten glemt det, men JVC NP5 ser ut som en lovende kandidat, og det til en litt mer fornuftig pris.
Ja, absolutt, NP5 har jo stort sett alt det NZ7 har, da med unntak av laser og 8K e-shift, som uansett neppe har veldig mye for seg før eventuelt innholdet leveres i 8K (som ikke ser ut som skjer helt med det første). Lampene til JVC er jo i tillegg veldig stabile, og det er jo også en viss "bonus" med lamper ettersom en alltid kan "gå tilbake til start", selv om selvsagt laser uansett har veldig lang levetid så i praksis er ikke det en veldig vesentlig fordel. Prismessig er det mye å hente, sortnivået er det samme, og en får da frame-by-frame tone-mappingen til JVC.

Noe mindre lys på NP5 vs. NZ7 er det jo da, bl.a. som følge av at NZ7 benytter en form for lyskomprimering som gir mer lys med lavere APL, dvs. at du f.eks. på 10% APL, som i motsetning til hva en skulle tro utgjør en relativt lys scene, booster lyset på NZ7, noe jeg ikke tror skjer på NP5 (men er ikke 100% sikker). I praksis stemmer nok dermed 1800 vs 2200 lumen, dvs. litt over 20% mer lys på NZ7. Skulle jo bare mangle at den har noen fordeler når prisen tross alt er nesten 60% høyere...

• Like
Reactions: vegardxf and gruvis

gruvis

0
4 Okt 2006
37
4
8
Ja ser dem har veldig like specs bortsett fra pære vs laser.
8K e-shift er nok heller ingen must nei.

Klarer NP5 gi bra HDR bilde i lav lampemodus?
Og det i tillegg til å slippe og justere inn hver HDR film som jeg nå gjør i panasonic...
Ender mange ganger opp med å spille av blurayen..

Har både en Reavon ubr-x100 (bluray og dvd) og en Panasonic dp-ub420 (uhd)

• Like
Reactions: Nemesis
2 Feb 2004
1.870
9
38
65
avforum.no
Ja ser dem har veldig like specs bortsett fra pære vs laser.
8K e-shift er nok heller ingen must nei.

Klarer NP5 gi bra HDR bilde i lav lampemodus?
Og det i tillegg til å slippe og justere inn hver HDR film som jeg nå gjør i panasonic...
Ender mange ganger opp med å spille av blurayen..

Har både en Reavon ubr-x100 (bluray og dvd) og en Panasonic dp-ub420 (uhd)
Hvorfor bruker du ikke Reavon ubr-x100 til UHD?

lygren

Grunnlegger
Medlem av ledelsen
11 Des 2002
43.469
274
83
45
www.avforum.no
Det bør fungere fint, projektoren justerer automatisk HDR-prosesseringen basert på lerretsstørrelse, type lerret (DreamScreen UltraWeave v6 ligger i JVC-databasen), samt lampespenning. Vil anta at du har rundt 75 nits på lav lampespenning i HDR, og kjører du full lampe vil du kunne ha rundt 100 nits og enda noe mer HDR-effekt.

lygren

Grunnlegger
Medlem av ledelsen
11 Des 2002
43.469
274
83
45
www.avforum.no
Det har for øvrig lite å si hvilken UHD-spiller du bruker, den skal bare sende bildet til projektoren uten prosessering da JVCen tar seg av alt...

• Like
Reactions: gruvis

gruvis

0
4 Okt 2006
37
4
8
Det bør fungere fint, projektoren justerer automatisk HDR-prosesseringen basert på lerretsstørrelse, type lerret (DreamScreen UltraWeave v6 ligger i JVC-databasen), samt lampespenning. Vil anta at du har rundt 75 nits på lav lampespenning i HDR, og kjører du full lampe vil du kunne ha rundt 100 nits og enda noe mer HDR-effekt.
Du sier v6 lerretet ligger i JVC-database, er det noe innstilling/setting som gjøres i projektoren?
Foeøvrig så blir det for mye viftestøy på høy lampe.. Hvertfall på min nåværende dla-x5900..
Så er jeg heller ikke interessert i å sitte med solbriller:)