JR's "nye" hjemmekino prosjekt

JR

0
10 Aug 2004
1.797
0
0
Da har undertegnede fått gjennomslag for å bygge dedikert hjemmekino i kjellerstuen av fruen :grin:

Prosjektet vil starte fra scratch og jeg har nå alle muligheter til å få et best mulig resultat, forutsatt at hverken tid, kronasjer eller noe annet stopper meg.

Før jeg tar første "spadetak" tror jeg derfor det er viktig å designe hjemmekinoen på best mulig måte. Det er mange elementer som må inn i beregningen. Alt fra konstruksjon, isolasjon/demping, kabelstrekk osv.

Jeg håper flere av dere på forumet derfor kan komme med innspill i prosessen og bære med meg at dette kommer til å ta tid.

Jeg bruker Google Sketchup, og legger ved basis skisse for startpunkt. Deretter er det bare å komme med kommentarer på hva som er viktig å få med i designet. Rommet er jo ikke stort, men jeg tror det blir stort nok. Sikkert flere med erfaring fra å bygge små men dedikerte rom her.

Eksistrende utstyr:
BenQ PE 7700 m/ Hoya NX2 filter
Adeo GreyVision 84" rammelerret
Bose Lifestyle 12 (DD 5.1)
Pioneer DV-515 DVD Spiller
XBOX Standard
Strong SRT8700 Sat Tuner
CanalDigital HD tuner
PS3

Ønskeliste:
1080p projektor (eks. Pearl, TW1000 etc.)
7.1 Forsterker med HDMI 1.3
Klipch høytalere
SVS Sub
Etc..

Herregud, dette skal bli kult (bør være mye dårlig vær fremover...)

Vedlegg

• Hjemmekino #1-1 basis.jpg
    Hjemmekino #1-1 basis.jpg
    29,5 KB · Sett: 45
13 Feb 2006
16.436
0
0
Skal følge med på denne, ettersom rommet ditt er bortimot helt identisk med hva jeg sjøl har til disposisjon.
En vesentlig ting i et såpass lite rom, er demping, og demping igjen. Det har jeg i alle fall fått med meg, bare som et tips. ;-)

1 Feb 2007
958
0
16
Dette ser ut som ett spennende prosjekt. Skal bli artig og følge med på hva som skjer. Lurte på hva du hadde tenkt og gjøre med gulv og vegger med tanke på isolasjon? Lykke til :-D

B1aR

0
13 Sep 2005
1.437
0
0
Noen som har det...:mrgreen: Gleder meg til jeg kan starte på et lignende prosjekt!
Det du bør være oppmerksom på i et slikt rom er at bassen kan "nulle" seg ut visse plasser i rommet. Det kan være snakk om en kvadrat av rommet som har omtrent null bass. Du bør derfor vurdere noe som bryter opp lyden litt, f eks sette noen DVD hyller langs den ene veggen eller noe lignende.

Lykke til, skal bli spennende å følge prosjektet ditt videre:-D

Globe

0
23 Jan 2006
3.944
0
0
57
Spennende prosjekt du har foran deg, følg oss opp med bilder og beskrivelse av fremdriften, så vil kommentarer, spørsmål og tips komme :)

Hvordan er det med dører og vinduer i rommet? Hvordan er utganspunktet, er det et "ferdig rom" som kun skal tilpasses noe, eller har du en råkjeller som skal bygges opp i fra grunnen av?

Du får ta med deg kameraet ned i kjelleren og gi oss noen bilder av utgangspunktet.

Lykke til, skal bli spennende å følge med her!

JR

0
10 Aug 2004
1.797
0
0
Hvordan er det med dører og vinduer i rommet? Hvordan er utganspunktet, er det et "ferdig rom" som kun skal tilpasses noe, eller har du en råkjeller som skal bygges opp i fra grunnen av?

Rommet mitt er egentlig en halvdel av et L-formet rom. Jeg skal derfor lukke L'en slik at jeg får 2 rom. Hjemmekinoen blir derfor lukket helt inne, og denne delen har ingen vinduer. I dag er det en bod i enden, og det er denne veggen jeg skal flytte slik at jeg får et rom på 13 m2. Ikke ideelt i størrelse, men det er bedre enn ingen ting. Se vedlagt skisse.

Rommet er "ferdig", dvs at det ligger eike parkett på gulvet. Det er gipsplater på vegger og tak. Taket MÅ isoleres da det ligger rett under hovedstue. Det samme gjelder bakvegg (inngang) og høyre vegg (mot gang/vaskerom og bod). Frontvegg og venstre vegg ligger bak betongmur og må ikke isoleres (ihvertfall ikke pga lyd).

Jeg ser for meg å bygge et rom i rommet, med bruk av lydbøyler og noe dempemateriale spesielt i tak. Gulvet er usikkert. Det er gulvkalt om vinteren, men godt og svalt om sommeren. Skal jeg rive det opp og legge varmekabler eller holder det med tepper, alt. teppegulv? Usikkert. Det vil jo påvirke lyden også.

Se her for nåværende hjemmekino i samme rom, men med svart skap foran bod som skal fjernes og danne vegg for lerret (front)
http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/JR

Vedlegg

• Hjemmekino #2-1-2 total.jpg
    Hjemmekino #2-1-2 total.jpg
    52,6 KB · Sett: 46

JR

0
10 Aug 2004
1.797
0
0
Bilde tatt mobilen fra bakkant mot ny front....
(blir 1,5m dypere når boden blir ofret)

Vedlegg

• 05052007005.jpg
    05052007005.jpg
    326,4 KB · Sett: 42

JR

0
10 Aug 2004
1.797
0
0
Oppdatering...

Herregud hvor lang tid dette prosjektet tar. Eller rettere sagt, herregud hvor TREG jeg er!!!

Nå er alt som skal rives ned revet, og bakvegg er på vei opp. Etter litt frem og tilbake rundt utforing av vegger, har jeg kommet til at jeg i første omgang ikke forer ut sidevegger, men bare frontvegg (mulighet for in-wall høyttalere og skulte kabler).

Men, et dilemma har da dukket opp. Jeg tenker å senke taket og bruke lydbøyler for best mulig demping av lyd eksternt. Siden sideveggene ikke fores ut, og jeg ønsker skjult annlegg, tenkte jeg på å bygge kasser i taket på hver side. Disse er tenkt å være 15 høye og 50 brede (kanskje med spotter også).

Men, men, men. Kan disse annlegges utenpå (les: oppunder) et tak som er senket og dempet (med lydbøyler)? Skaper dette et problem i forhold til lyddemping oppover?

Og et PS, hvordan lager jeg en slik kasse på enklest mulig måte (ikke snekker akkurat...)?

Vedlegg

• 1.JPG
    1.JPG
    247,6 KB · Sett: 43
  • 2.JPG
    2.JPG
    237,5 KB · Sett: 53
  • 3.JPG
    3.JPG
    310,2 KB · Sett: 45
  • 4.JPG
    4.JPG
    338,2 KB · Sett: 46

ruxxy

0
11 Mar 2006
4.552
0
0
Men det blir da ett kongeresultat til slutt hvis det fortsetter på denne måten! :)

JR

0
10 Aug 2004
1.797
0
0
Takk for støtten ruxxy!

Har du peiling på montering av nedsenket tak (montert med lydbøyler) med utepåliggende (under) spot/kabelkasse også? :idea: ?

ruxxy

0
11 Mar 2006
4.552
0
0
JR skrev:
Takk for støtten ruxxy!

Har du peiling på montering av nedsenket tak (montert med lydbøyler) med utepåliggende (under) spot/kabelkasse også? :idea: ?
Nedforet tak med spotter i lydbøylematerialet? Det er ganske mange regler angående nedforet tak..

JR

0
10 Aug 2004
1.797
0
0
Uttrykker meg litt upresist. Tenkte mest på å bygge en spotkasse/kabelskjuler oppunder det nedsenkede taket. Ikke spotter i selve taket nei. Alternativt må jeg bruke utenpåliggende kabellister, men dette er ikke så pent (les ikke skjult), og jeg må da se på andre løsninger for belysning....

Hmmm... ikke lett dette...

Kanskje jeg skal henge opp noen hodelykter utenfor døra til hjemmekinoen :-D

ruxxy

0
11 Mar 2006
4.552
0
0
JR skrev:
Uttrykker meg litt upresist. Tenkte mest på å bygge en spotkasse/kabelskjuler oppunder det nedsenkede taket. Ikke spotter i selve taket nei. Alternativt må jeg bruke utenpåliggende kabellister, men dette er ikke så pent (les ikke skjult), og jeg må da se på andre løsninger for belysning....

Hmmm... ikke lett dette...

Så du skal ha X antall % lysåpning imellom lydbøylene? Slik at lysene er montert over lydbøylene? Tenk skyggekastingen på lyset da..

Jeg ville gjort som Ambiance i ditt tilfelle, og ha påvegg lys, det er LEKKERT samtidig som det er en god løsning! :)

JR skrev:
Kanskje jeg skal henge opp noen hodelykter utenfor døra til hjemmekinoen :-D

"Det enkle er ofte det beste" - Ikke i dette tilfellet :)

JR

0
10 Aug 2004
1.797
0
0
Det er en grunn til at jeg ikke er skolelærer.... for jeg er elendig til å forklare. Se vedlagt bilde av hvordan det er tenkt...

Vedlegg

• Bilde1.jpg
    Bilde1.jpg
    83,4 KB · Sett: 48

ruxxy

0
11 Mar 2006
4.552
0
0
JR skrev:
Det er en grunn til at jeg ikke er skolelærer.... for jeg er elendig til å forklare. Se vedlagt bilde av hvordan det er tenkt...
Kabel og spot kasse? Tenker du da på en KANAL? Mener du at du skal montere trafoene til spottene i disse kanalene? Hvorfor skal du montere disse kanalene på undersiden av taket? Og ikke på oversiden der det er lysåpning? LB; Er det spottene?

Trafoene monterer du oppå det nedforede taket..

Dobbel gips; Altså, det skal være 0% lysåpning til "sjakten" som blir imellom disse 2 takene?

Hvis du svarer på disse spørsmålene kan du få litt mer hjelp :) Er elektriker under opplæring skjønner du så har litt peiling på reglemanget siden jeg samtidig går på skole :)

JR

0
10 Aug 2004
1.797
0
0
Ja, en KANAL er det jeg tenker på. Og ja, trafo til spotter i kassene.

L.B. står for LydBøyle.

Det nedforede taket blir derfor helt tett. Reglementet for montering av spotter er ikke så farlig. Jeg vil uansett få en elektriker til å koble strøm og spotter. Hvis jeg ender opp med dette da. hmrf...

Er vel mest bekymret for om disse KANALENE blir for tunge, eller ødelegger for lyddempingen siden de sitter på nedsiden av det senkede lyddempede taket...

ruxxy

0
11 Mar 2006
4.552
0
0
JR skrev:
Ja, en KANAL er det jeg tenker på. Og ja, trafo til spotter i kassene.

L.B. står for LydBøyle.

Det nedforede taket blir derfor helt tett. Reglementet for montering av spotter er ikke så farlig. Jeg vil uansett få en elektriker til å koble strøm og spotter. Hvis jeg ender opp med dette da. hmrf...

Er vel mest bekymret for om disse KANALENE blir for tunge, eller ødelegger for lyddempingen siden de sitter på nedsiden av det senkede lyddempede taket...
Hvis det er imot reglementet vill jo ikke elektrikeren montere disse komponentene for deg :) Med mindre han er en idiot...

En kanal veier så og si ingenting, det gjør trafoene og spottene heller ikke, så det vil være = 0 hensikt å ha disse kanalene på undersiden av taket sånn som jeg ser det...

Jeg har kanskje ikke så mye peiling på akustikk, men hvordan skal dette forbedre lyden når de sitter bak 2 gipsplater?

Hvilken leverandør har du tenkt på med belysning?

Mor10

0
20 Sep 2005
7.077
0
0
Det finnes vel en spesifikasjon på lydbøylene og hvor mye de tåler?

Tror ikke det blir noe problem med vekten, men greit å sjekke det.

Enkleste måten å bygge spotkasse på:

1. 1 stk. 2"x2" innerst mot veggen(pass på å ikke sette den helt inntil veggen, da litt av hensikten med lydbøylene blir borte).

2. Mål ut bredden på spotboksen i taket minus 2" og legg en 2"x2" til i taket, slik at avstand fra vegg til yttersiden av 2"'en blir 50cm minus 2"(48mm).

3. Mål til masse små 2"x2" som du henger ned utenpå den ytterste 2"'en. Lik lengde som du skal ha på spotboksen nedover fra tak minus evnt. mål på gipsplate. Heng samme småtassene utenpå den innerste 2"'en.

4. Fest en 2"x2" på innsiden av de som henger ned og voila, du har et reisverk for å henge gips på.

5. Husk å gjøre klart til spottene FØR du lukker kassen.

Skikkelig dårlig foklaring dette, men håper det hjalp noe:-D

JR

0
10 Aug 2004
1.797
0
0
Jeg skal senke taket ved bruk av lydbøyler for å dempe/fjerne lyd fra hjemmekino oppover i etasjene (til stue, kjøkken og soverom). Akustikk i rommet må ordnes med andre virkemidler som bassfeller og lydplater.

Tanken var å bygge kanaler oppunder dette taket for å trekke kabler (for å skjule disse), og for å ha noe å sette spotter i for å få fin belysning. Det er mulig jeg vil ha disse kanalene rundt hele taket for at det skal bli mest symmetrisk.

Forutsetter at elektriker gjør det som er nødvendig for at det elektriske er innenfor norm og regler :-D

Belysning er jeg usikker på, for jeg har ikke helt forlatt LED teknologien, selv om mange argumenterer mot dette pga lysstyrke. Ellers er jeg åpen for forslag...