^^ Kjempeflott innlegg mann, med forståelige bekymringer og fornuftige problemstillinger

Ok, så du har prøvd men det var litt voldsomt. Vel, det kan være flere grunner til det, men du nevner The Incredible Hulk, og du kan jo faktisk si at det ar MALEN!! Som du sier, så er det få filmer som har fullband LFE spor, og TIH har nettopp det. Så det BEQ prøver er å få alle lydspor til å bli det samme= fullband LFE. Så hvis du liker TIH, og annlegget ditt har kapasitet til å spille det fullverdig, så skal det funke helt flott med BEQ også.
Så kommer det litt an på et par ting:
1. Bruker du house curve ? Før BEQ så gjorde jeg det, delvis fordi jeg liker litt tilt på curven, men også for å kompansere for alle de filtrerte lyspora, en slags «generell BEQ« kurve. Faktisk kjørte jeg med 30+dB house curve!! Gjett hva som skjedde når jeg begynte med BEQ? Jeg blåste en av mine Crowson actuators, LOL !! Så nå har jeg en my mildere 5dB HC.
2. Hva er du vant til? Betonggulv, hvor langt ned går subbene dine, er det ting i huset som rister og lager lyd, og hvor høyt spiller du normalt?
3. Directors intent/mixers intent. Er det veldig viktig for deg at ALT er så riktig som mulig, og så ABSOLUTT nært som mulig som det director/mixer har ment at det skal være.
Som du skjønner så kommer alt(både med bilde og lyd) an på hvilke preferanser du går etter.
For MIN del, sier jeg(hvertfallnår det gjelder lyd): reis til bloksberg med directors/mixers intent !!!!
Og JA, vi er mange i BEQ tråden som spør hvorfor i svarte helsike de filtrerer bort SÅÅÅÅ mye gøy ??? Helt uforståelig, og eneste fornuftige forklaring vi kommer fram til er at siden de aller fleste familier ser film på tv med tv- lyd eller i beste fall en soundbar, så da er det ikke noe poeng med bass. Og da får de ikke trøbbel pga folk sprenger høyttalerne i soundbaren sin(noe som jo aldri er et problem uansett, da de har HPF så det holder i alle varianter).
Er jo som du sier også at i hverdagen eksisterer jo LFE/ULF i alle mulige situasjoner, så dette blir vel i utgangspunktet fanget opp av alle mikrofoner de bruker og med alle effekter de legger på, men i mikserommet blir det ofte av enn eller annen grunn, enten fra directors side, eller mixers side filtrert bort igjen. Som jeg nevner KAN det være pga støy også, da det hender at BEQ henter fram dette, og må kompanseres for, også hender det faktisk at det ikke er noe der nede å hente fram !!
Og du nevner at kinoer ikke klarer under 30hz, jeg tviler på at mange mikserom klare så veldig mye bedre, så da hører de det jo ikke der heller uansett, så da er det vel enkelt å bare sette på et filter
For eks Christopher Nolan er jo helt ekstrem på mange måter med UNORMALT høyt og forvrengt lydspor med veldig lav nivå på senterkanal, han nekter noe mer enn 5.1 lyd da han mener at fokuset skal være foran på skjermen, og han filtrerer også LFE sporet ganske hardt under 30hz.
Og ja det stemmer at BEQ ikke «booster» signalet eks 30dB, men når det er filtrert bort 30dB, henter den simpelthen det tilbake til flatt. Slik som TIH
Hva de skal se etter når de henter fram en BEQ fil er iblant enkelt å se. Reelt innhold er «hakkete»,og følger ofte innholder høyere i frekvens på heatmapen, mens støy har en helt jevn farge. Her er et eksempel på støy på en gamlere film, Predator fra 1987:
Og som du ser, er ikke kurvene flate her. Det er rett og slett ikke mer å hente.
Og jeg var ikke helt korrekt angående First Man og Atomic Blonde, da de faktisk er ENDA værre, HEHE. Her er First man, som dupper ved ~40hz !! Men bare se på heatmapen hvor mye reeelt innhold de henter fram (hakkete)!!
Og her er Atomic Blondel og den dupper ved 50hz!!! Er’e mulig??
Før BEQ likte jeg ikke denne filmen! Den hadde et VELDIG masete musikk spor som var veldig boomy, og altså lite LFE/ULF. Så som du ser her, så la Aaron(han som lager BEQ filene) inn ett «anti boom fillter» på denne ved 68hz, og Voila: da ble pluteslig denne filmen en HELT annen opplevelse, og ja, en av mine favoritter også!!

Legg også merke til at begge disse eksemplene øker over 40dB med BEQ lengst ned !!!
Når det er sagt, med bare subber, er det en grense for hvor mye effekt BEQ har, men i slike tilfeller som over her vil selv en SVS pb2000 gi en merkbar forskjell

For å få full pupp med BEQ, er TR device tingen

Og helst litt ordentlie saker

Ja, du kan tro jeg har tenkt samme tanken om å fått en demo på anlegget ditt, hehe. Men du er jo helt på andre siden av landet, HEHE.
Men for så flott folk så kunne en demo sikkert gått an etterhvert