Jan B's Atmos/DTS:X/Auro 3D stuekino.

Jan B

0
13 Jan 2012
2.473
96
48
Hei. Jeg kom over tråden din etter å først ha postet dette spørsmålet. Ser at du har satt opp to receivere til å ta seg av hhv TF & TR og FH & RH, men er det egentlig noen forskjell på lyden som kommer fra hhv TF & FH og TR & RH? Eller blir lyden bare "duplisert" til TF & FH fra to forskjellige receivere?

Det er forskjell på height og top, men ikke i innhold, bare timing. Med Atmos, om du ikke har høydekanaler, bare gulv, blir alt høydeinnholdet fordelt på gulvkanalene. Om du aktiverer 1 sett med høydekanaler, trekkes ALT høydeinnhold ut av gulvkanalene, og sendes til dette settet med høydekanaler, uansett hvilke av de du velger: samme innhold.
Om du aktiverer 2 sett med høydekanaler(eller mer), deles høydeinnholdet mellom disse(front/rear).
Men i tillegg er det forskjell mellom hvordan innholdet panoreres mellom front/rear, avhenging on du velger height eller top.

I mitt tilfelle har jeg rett og slett satt to fulle Atmos oppsett «oppå» hverandre, med forskjellig Atmos alternativ på begge, slik at begge fyller ut hverandre. Der den ene AVR ikke har en høyttaler og må bruke «phantom imaging», har altså den andre AVR en høyttaler, og dermed planter lyden bedre. De utfyller hverandre, i teorien i alle fall 😉

Jeg kan også spille fullt 9.1.4 oppsett med en AVR, og un-mute den andre, og dermed høre hvor mye forskjell den bidrar med, og det jeg høres da er at lyden i alle retninger blir mer sømløs, høytalerne forsvinner, og lyden kommer fra et mye større rom.

En annen fordel er selvfølgelig at i motsetning til å kopiere kanaler, blir hver enkelt høytaler her korrekt EQ’ed med Audyssey, både med gain, delay, og romEQ.

Du kan selv teste forskjellen mellom height og top om du har Atmos demo discen og spiller helikopter demoen der, først satt opp med height og deretter satt opp med top. Du vil høre at panoreringen er veldig forskjellig, nettopp for å tilpasses de to oppsettene.

runewa

0
27 Sep 2006
90
4
8
Det er forskjell på height og top, men ikke i innhold, bare timing. Med Atmos, om du ikke har høydekanaler, bare gulv, blir alt høydeinnholdet fordelt på gulvkanalene. Om du aktiverer 1 sett med høydekanaler, trekkes ALT høydeinnhold ut av gulvkanalene, og sendes til dette settet med høydekanaler, uansett hvilke av de du velger: samme innhold.
Om du aktiverer 2 sett med høydekanaler(eller mer), deles høydeinnholdet mellom disse(front/rear).
Men i tillegg er det forskjell mellom hvordan innholdet panoreres mellom front/rear, avhenging on du velger height eller top.
Takk for oppklarende info rundt hvordan Atmos forholder seg til ulike antall høydekanaler, har alltid lurt på hvordan dette egentlig fungerer.

I mitt tilfelle har jeg rett og slett satt to fulle Atmos oppsett «oppå» hverandre, med forskjellig Atmos alternativ på begge, slik at begge fyller ut hverandre. Der den ene AVR ikke har en høyttaler og må bruke «phantom imaging», har altså den andre AVR en høyttaler, og dermed planter lyden bedre. De utfyller hverandre, i teorien i alle fall 😉
Hehe, spennende! Hvordan styrer du volumet på disse? Er det mulig å kontrollere 2 Denon AVR med én original fjernkontroll? Eller har du en Harmony eller lignende?

Jan B

0
13 Jan 2012
2.473
96
48
Takk for oppklarende info rundt hvordan Atmos forholder seg til ulike antall høydekanaler, har alltid lurt på hvordan dette egentlig fungerer.

Hehe, spennende! Hvordan styrer du volumet på disse? Er det mulig å kontrollere 2 Denon AVR med én original fjernkontroll? Eller har du en Harmony eller lignende?
Ja, jeg har Harmony til å styre alt, men på begge disse toppmodellene av Denon, 7200 og 8500, så kan du velge mellom 4 sett med fjernknotrollkoder, så jeg har bare valgt to forskjellige kodesett på dem, og dermed lagt de to inn i Harmonyen, så kan kontrollere begge seperat 😁😉

Når det er sagt, er det egentlig kun volum jeg har behov for å endre på AVR nr2, og i tillegg har jeg lagret en config med Quick Select knappene, der «film» volum allerede er lagret, og den hentes fram når jeg trykker «snurr film» på Harmonyen, så alt går på skinner 😉

• Like
Reactions: runewa

Jan B

0
13 Jan 2012
2.473
96
48
Har du noe nyere bilde av hvordan oppsettet ditt er nå?

Mener du «koblings skjema» eller bilder av rommet?

Når det gjelder rommet og Atmos oppsettet har jeg egentlig ikke rørt det på flere år, hehe. Det har simpelthen bare funket!! Så selve anlegget/oppsettet er likt som de bildene som er tidligere i tråden.

Når det er sagt, det som HAR vært mye forandring på de siste årene er på LFE siden, der det har vært gjort MASSE, noe de siste bildepostene har vist noe av. Faktisk er jeg midt oppe i nok en ombygging av det systemet. Eller LFE LYD delen er den samme, med sonosubbene, men det er altså TACTILE delen som det brukes MASSE timer på, hehe.

Så akkurat nå er det endel rot i hjemmet, da det er nye ting som prøves ut 😉

Her er en video av hvordan det funker FØR denne siste ombyggingen:

Jan B

0
13 Jan 2012
2.473
96
48
😂 😂 Du er GAL. Det er det gøyeste jeg har sett på lenge. Fy søren!
Takk, takk, siden det kommer fra DEG, betyr det veldig mye😁😁
Som du da sikkert skjønner: dette er et område selv ikke dine 36x18" klarer å frembringe😂🤣😂🤣.

Skal ikke påstå at dette funker på samme måte som ditt monster, men derimot har det noen egenskaper du ikke er i nærheten av å ha, tiltross for 7000 dB SPL🤪🤪🤪

970F9D53-4653-4AC7-9556-F238280944B1.jpeg

Fordelen med mitt oppsett er at det ikke plager naboen(dvs jeg er faktisk kapabel til 120dB ned til 7hz, så ikke til å le av), mens det allikevel kan gi inntrykk av MYE mer 😉😋🤓
Taktil respons er utrolig gøy 😁😁😁

31 Jan 2007
1.394
608
113
Ja, dette var utrolig kreativt, jeg har selv hatt 15" under sofaen for mange år siden men dette var noe annet. Steike heller.
Du har lagt litt arbeid i det, men dette spiser jo alle romperistere til frokost.

Btw, driver du enda med BEQ?

• Like
Reactions: BEF

Jan B

0
13 Jan 2012
2.473
96
48
Ja, dette var utrolig kreativt, jeg har selv hatt 15" under sofaen for mange år siden men dette var noe annet. Steike heller.
Du har lagt litt arbeid i det, men dette spiser jo alle romperistere til frokost.

Btw, driver du enda med BEQ?

Jada, det startet jo mye mindre, hehe. Men du vet, det har en tendens til a balle på seg 😂😂
Ja, har hatt både Buttkicker LFE og Crowson motion actuators, men de er ikke i NÆRHETEN av kapasiteten til en HoverBoss 😜

Yup!, har brukt BEQ siden den ble startet 😁 Må vel si det er den største oppgraderinge på LFE siden siden LFE ble uppfunnet, HEHE. Og BEQ og HoverBoss er jo laget for hverandre, siden BEQ finner tilbake det som lydmikserne (av en eller anen uforståelig grunn) har filtrert bort, og HoverBoss gjør det mulig å gjenskape dette.

Selv med et såpass oppegående Hoverboss setup som mitt, så er det natt og dag med og uten BEQ 😁.

Bruker du BEQ? Eller du har kanskje bare balansert signalvei? (MiniDSP 2x4HD har jo bare RCA).

Jan B

0
13 Jan 2012
2.473
96
48
Forresten så pynta jeg litt mer på plattformen her om dagen. Fant noe tapet på Ebayen med selvklebende bakside, så da var det enkelt å legge på😜

0DF58C96-E345-4FD1-AD1A-1697B685994D.jpeg

Hadde ganske kul struktur :

079AA6E8-3C41-4F6F-90CB-83997CE77867.jpeg

Og angående BEQ, her er et eksempel på hva den gjør:

9B75C332-DA74-4AF0-AD34-E7188255199E.png

Gutta borte på Avsforum har altså laget et program for å analysere lydsporet, og lager deretter en EQ fil som lastes inn på din Minidsp 2x4HD(finnes flere options også), og dermed har du fulband LFE lydspor helt ned til 1hz. I teorien, men det skjer jo også at det er støy der nede, eller rett og slett ikke noe innhold, og da er det verre 😩😩

Uansett, øverst ett poster bilde fra filmen med navn, deretter en spektrumgraf som viser hvor dB per Hz. Vannrett er Hz, 0 til 160 fra venstre til høyre. Vertikal er dB. Grønn linje er peak og rød ar gjennomsnitt. Stiplet er originalsporet og hel linje er med EQ fila lagt på. Øverst til høyre er hva den fila inneholder.

Som dere ser er Alita ganske bra ned til 20hz men deretter er den filtrert temmelig hardt, men BEQ henter fram utrlig mye mer innhold, og dette merkes ganske markant med HoverBoss 😜
Nederste bildet er såkalt heatmap som viser hvor i filmen innholdet er. Jo mer gul(og tilslutt hvit farge, jo mer dB. Til høyre originallyden, og til venstre med BEQ. Vannrett er igjen hz, mens vertikal er tidsforløpet gjennom filmen.

Igjen ser man at BEQ henter fram MASSE innhold 😁😁

Alita er egentlig et dårlig eksempel da den faktisk har bra innhold helt ned til 20hz. Dette tiltross er det meget stor forskjell når du aktiverer BEQ!

First Man er og Atomic Blonde er to DEMO eksempler på hva BEQ kan gjøre da de originalt er filtrert fra 30hz !!!!!
Forskjellen der er helt latterlig !!!

31 Jan 2007
1.394
608
113
Jeg har testet dette ved en anledning, jeg synes det ble for voldsomt, men det er en stund siden og la ikke hele min kunnskap i det.
Hvordan vet de nøyaktig hva som er kuttet vekk ?

Jeg ser at de henter opp noe, men hvorfor fjerner de dette fra platen hvis det er der ? Det er jo ingen kinoer i verden som kan gjengi noe særlig under 30hz (komersielt) , så jeg regner ikke med det ligger der i storformat. En annen ting, det brukes jo endel EQ for å hente det fram igjen, og jeg skjønner at det ikke "boostes" sånn egentlig, det legges bare flatt tilbake igjen, men jeg har en bismak uansett.

En film regnes som kunst, så hvorfor legger de så på all infoen, for så kutte det vekk igjen ? Regissørene er opptatt av lyd, like mye som det visuelle ( det virker jo egentlig ikke sånn da :) )

Jeg vet at mange av mixene går direkte fra fullformat (kino) til plate, det blir ikke mixet av menesker men igjenom en PC som gjør det. Dette merkes jo, for av 50 filmer er det ok lyd på 3 stk. Jeg stiller spørsmål bare for jeg lurer :)

Jeg vet om et fåtall filmer som har LFE hele veien ned, bla The Incredible Hulk, den er helt bøs, den dag i dag.

Ikke noe negativ vinkling altså :) Jeg bare synes det er så teit, hvis det er der, så fjerner de det.

Hvordan vet man at dette ikke er groms fra innspillinger som er fjernet bevist ? Jeg har mange sanger, som har dette fenomenet, jeg har kun hørt dette på mitt anlegg og aldri hørt noen andre steder, hvem viste at These Bones sangen har bass godt under 20hz.

Dypbass opplever vi hele dagen, dører som smelles igjen, vindsus fra åpne bilvinduer osv.

Du sitter i en litt unik possisjon med ditt tactile oppsett, men det er ikke mange rom som kan gjengi dypbass på en bra måte uten at det blir grøt.
Amerikanere er noen rare vesen, elsker at speil og bilder faller ned fra veggen, men den bassen treffer aldri lytteren, bare med en haug med brommel og brak,
så jeg skjønner at dette er kult for dem.

Igjen jeg er ikke ute etter en diskusjon, bare synes det hele er merkelig :)

Du nevner Atomic Blond, det er en av mine favoritt filmer når det kommer til lyd, jeg kan ikke se poenget med at den filmen skal rape under 20hz :)
Pistolskuddet i slutten av filmen er et av mine demoklipp for å skremme folk ;)

Kan det hende at dette blir gjort for 99% av alle hjemmekino subber ikke takler noe særlig trøkk over 40hz ?
og heller ikke under 20hz, så det må kompenseres noe veldig for at det skal "føles" stort.

Ingenting er som å miste pusten av 60-80hz som banker livskiten ut av deg ;)

Jeg er også glad i dypbass, ikke misforstå :).

Hadde vært gøy og hørt dette oppsettet ditt, og du kunne forklart nærmere om BEQ i "sanntid" :)
Du har jo jobbet og testet dette mye, så kanskje du kan overbevise meg :)

• Like
Reactions: Kino123 and Jan B

Jan B

0
13 Jan 2012
2.473
96
48
^^ Kjempeflott innlegg mann, med forståelige bekymringer og fornuftige problemstillinger 😁😁
Ok, så du har prøvd men det var litt voldsomt. Vel, det kan være flere grunner til det, men du nevner The Incredible Hulk, og du kan jo faktisk si at det ar MALEN!! Som du sier, så er det få filmer som har fullband LFE spor, og TIH har nettopp det. Så det BEQ prøver er å få alle lydspor til å bli det samme= fullband LFE. Så hvis du liker TIH, og annlegget ditt har kapasitet til å spille det fullverdig, så skal det funke helt flott med BEQ også.

Så kommer det litt an på et par ting:
1. Bruker du house curve ? Før BEQ så gjorde jeg det, delvis fordi jeg liker litt tilt på curven, men også for å kompansere for alle de filtrerte lyspora, en slags «generell BEQ« kurve. Faktisk kjørte jeg med 30+dB house curve!! Gjett hva som skjedde når jeg begynte med BEQ? Jeg blåste en av mine Crowson actuators, LOL !! Så nå har jeg en my mildere 5dB HC.
2. Hva er du vant til? Betonggulv, hvor langt ned går subbene dine, er det ting i huset som rister og lager lyd, og hvor høyt spiller du normalt?
3. Directors intent/mixers intent. Er det veldig viktig for deg at ALT er så riktig som mulig, og så ABSOLUTT nært som mulig som det director/mixer har ment at det skal være.

Som du skjønner så kommer alt(både med bilde og lyd) an på hvilke preferanser du går etter.

For MIN del, sier jeg(hvertfallnår det gjelder lyd): reis til bloksberg med directors/mixers intent !!!!
Og JA, vi er mange i BEQ tråden som spør hvorfor i svarte helsike de filtrerer bort SÅÅÅÅ mye gøy ??? Helt uforståelig, og eneste fornuftige forklaring vi kommer fram til er at siden de aller fleste familier ser film på tv med tv- lyd eller i beste fall en soundbar, så da er det ikke noe poeng med bass. Og da får de ikke trøbbel pga folk sprenger høyttalerne i soundbaren sin(noe som jo aldri er et problem uansett, da de har HPF så det holder i alle varianter).

Er jo som du sier også at i hverdagen eksisterer jo LFE/ULF i alle mulige situasjoner, så dette blir vel i utgangspunktet fanget opp av alle mikrofoner de bruker og med alle effekter de legger på, men i mikserommet blir det ofte av enn eller annen grunn, enten fra directors side, eller mixers side filtrert bort igjen. Som jeg nevner KAN det være pga støy også, da det hender at BEQ henter fram dette, og må kompanseres for, også hender det faktisk at det ikke er noe der nede å hente fram !!

Og du nevner at kinoer ikke klarer under 30hz, jeg tviler på at mange mikserom klare så veldig mye bedre, så da hører de det jo ikke der heller uansett, så da er det vel enkelt å bare sette på et filter 😜

For eks Christopher Nolan er jo helt ekstrem på mange måter med UNORMALT høyt og forvrengt lydspor med veldig lav nivå på senterkanal, han nekter noe mer enn 5.1 lyd da han mener at fokuset skal være foran på skjermen, og han filtrerer også LFE sporet ganske hardt under 30hz.

Og ja det stemmer at BEQ ikke «booster» signalet eks 30dB, men når det er filtrert bort 30dB, henter den simpelthen det tilbake til flatt. Slik som TIH 😁

Hva de skal se etter når de henter fram en BEQ fil er iblant enkelt å se. Reelt innhold er «hakkete»,og følger ofte innholder høyere i frekvens på heatmapen, mens støy har en helt jevn farge. Her er et eksempel på støy på en gamlere film, Predator fra 1987:

471EA80B-4CB9-4D85-81E7-DC424EB9ABE3.jpeg

Og som du ser, er ikke kurvene flate her. Det er rett og slett ikke mer å hente.

Og jeg var ikke helt korrekt angående First Man og Atomic Blonde, da de faktisk er ENDA værre, HEHE. Her er First man, som dupper ved ~40hz !! Men bare se på heatmapen hvor mye reeelt innhold de henter fram (hakkete)!!

0E29FBB1-398D-4951-9C37-757C458C337B.jpeg

Og her er Atomic Blondel og den dupper ved 50hz!!! Er’e mulig??

Før BEQ likte jeg ikke denne filmen! Den hadde et VELDIG masete musikk spor som var veldig boomy, og altså lite LFE/ULF. Så som du ser her, så la Aaron(han som lager BEQ filene) inn ett «anti boom fillter» på denne ved 68hz, og Voila: da ble pluteslig denne filmen en HELT annen opplevelse, og ja, en av mine favoritter også!! 😁😁

Legg også merke til at begge disse eksemplene øker over 40dB med BEQ lengst ned !!!

2357EEBD-7CB0-4346-9081-273547070790.jpeg

Når det er sagt, med bare subber, er det en grense for hvor mye effekt BEQ har, men i slike tilfeller som over her vil selv en SVS pb2000 gi en merkbar forskjell 😂😂
For å få full pupp med BEQ, er TR device tingen 😉😜 Og helst litt ordentlie saker 🤣🤣

Ja, du kan tro jeg har tenkt samme tanken om å fått en demo på anlegget ditt, hehe. Men du er jo helt på andre siden av landet, HEHE.

Men for så flott folk så kunne en demo sikkert gått an etterhvert 😜🤓

Sist redigert:
  • Like
Reactions: vegardxf
31 Jan 2007
1.394
608
113
1. Bruker du house curve ?
Jeg kjører lite housecurve, det er vel ca 3-4db høyere på 50hz end på 5000hz, mengden huskurve som trengs ved måten mitt system er satt opp er nesten 0, det basser på en helt annen måte en hva et konvensielt system gjør og i tillegg tåler det faktisk mye mer energi, så at det gaines opp endel ekstra gjør heller ikke noe.
2. Hva er du vant til? Betonggulv, hvor langt ned går subbene dine, er det ting i huset som rister og lager lyd, og hvor høyt spiller du normalt?
Jeg har betong gulv og fjell under der, subbene spiller greit ned til 8hz. Det eneste som rister, er ting som blir utsatt for ekstrem flytting av luft.
Jeg har ingen bass langs sidevegger, bassen kommer på deg og rommet er nesten helt fjernet. Når jeg spiller 120db på 20hz i sweetspot, så er det ingen bevegelse i noen ting på sidevegger og tak. Bassen er kontant hele veien ned, egentlig. Jeg ligger på rett under 100ms ned til 30hz og under 200ms ned til 15hz i etterklangstid. Jeg ser film normalt 7-10db under refferanse.
3. Directors intent/mixers intent. Er det veldig viktig for deg at ALT er så riktig som mulig, og så ABSOLUTT nært som mulig som det director/mixer har ment at det skal være
Nei, på ingen måte.

Den hadde et VELDIG masete musikk spor som var veldig boomy, og altså lite LFE/ULF.
Der er jeg litt uenig, musikk sporet i denne trøkker helt kanon, med rette basselementer vel og merke. Det nytter ikke med smultringe basser over 40hz, spør du meg :)

Når det endres slikt på et spor, hvordan vet han at han kun tar der det trengs ? EQ er jo ikke i sanntid, og følger lydsporet hele tiden,
så du kan jo provosere fram endel krimskrams. Det er akkurat som bass som rister i sofaen når en bildør lukkes, for meg er det helt idiotisk :)

«anti boom fillter» på denne ved 68hz
Dette filteret han la inn preger jo hele filmen og det menes at filmen fikk en boomy track i 80 talls musikken, den eneste grunnen til at dette er gjort, er for å få denne 80 talls musikken til å trøkke mer. Det er så langt unna boomy her som det kan.

Et eksempel :

Musikk, jeg vokste opp på 80 og ungdom på 90 tallet. Da var jeg mye rundt og hørte på bilanlegg og en god del selvbygg til folk som var noen år eldre en meg. Vi spilte bla (gud forby) DJ bobo, dette trøkket som faen, syntes vi da. Når jeg nå bare for drit spiller dette, er det blodfattig.

Litt analyseringer gjort og jeg sammenligner Dj bobo med Klippe generalen : Skrillex . Begge sangene jeg sammenlignet, hadde samme basstakt , mellom 50-65hz ( med undertoner selvfølgelig, men her lå energien) . Skrillex basset helt for jækli mens Dj bobo var blodfattig.
Grunnen var at skrillex peaket 10db høyere i samme område med samme average volume.

Alle sanger og filmer har peak energi en plass, har du romproblemer blir det alltid noe negativt i lyden.

Linær kurve og god kontroll i tidsdomene gjør alt med lyden (huskurve for prefferanser)

Lyd er selvfølgelig preferanser, men jeg er kresen på bass. Mange som er innom hos meg og får noen filmdemoer, sier alltid, nesten uten unntak.
"Fy faen, den bassen kom og gikk før jeg fikk tenkt meg om" og typisk " Den scenen der skal riste mye mer"
"Nei, den skal ikke riste mer ;)"

Igjen, dette er en hyggelig diskusjon og jeg synes det er artig med dette BEQ opplegget og jeg synes selv det burde vært mer trøkk i 99% av alle filmer.
Men jeg synes det er en rar måte og hente fram "sletta" lyd på . Men jeg har ingen minidsp så jeg kan kaste filene over på, jeg kommer nok aldri til å ha det heller, så jeg får nok aldri testet skikkelig.

Skulle jeg velge en film som var bra mixet fra 25hz og opp VS 25hz og ned, så er det for meg et enkelt valg, fra 25hz og opp.

En annen ting er at veeeeldig mange tror de har dypbass men de har ikke det, det folk tror er 15-20hz er mer 30-40hz.

Det er ikke mange kjøpe subber som kan gjengi ULF bass, og jeg ser på BEQ tråden at det er faen med folk med SVS subber som kuker med dette, det er som å stappe en turbo på en moped. Jeg har hatt SVS PB-13ultra x 4 stk, grunnet all hypet her inne, men det er det verste skite jeg har hatt i hus.

Da var egentlig da jeg startet mitt eget løp.. :)

Men du er jo helt på andre siden av landet, HEHE.

Andre siden av landet høres galt ut men trenger ikke det, det kommer annpå om det er til høyre, venstre eller rett opp :)

kapasitet til å spille det fullverdig,
Jeg håper jo vitterlig det ;) .

Jan B

0
13 Jan 2012
2.473
96
48
Jeg kjører lite housecurve, det er vel ca 3-4db høyere på 50hz end på 5000hz, mengden huskurve som trengs ved måten mitt system er satt opp er nesten 0, det basser på en helt annen måte en hva et konvensielt system gjør og i tillegg tåler det faktisk mye mer energi, så at det gaines opp endel ekstra gjør heller ikke noe.
Ok, da burde BEQ funke som det skal. Men igjen: om det er det du har vært vant til, kan BEQ kanskje føles litt for mye.
Jeg har betong gulv og fjell under der, subbene spiller greit ned til 8hz. Det eneste som rister, er ting som blir utsatt for ekstrem flytting av luft.
Jeg har ingen bass langs sidevegger, bassen kommer på deg og rommet er nesten helt fjernet. Når jeg spiller 120db på 20hz i sweetspot, så er det ingen bevegelse i noen ting på sidevegger og tak. Bassen er kontant hele veien ned, egentlig. Jeg ligger på rett under 100ms ned til 30hz og under 200ms ned til 15hz i etterklangstid. Jeg ser film normalt 7-10db under refferanse.
Skjønner. Og selv om du da har kalibrert til flatt ned til 8hz, så vil det fremdeles være 30dB mindre i bunn uten BEQ om lydsporet er filtrert sånn, ikke sant ?
Ok, hadde faktisk gjettet at du spilte ved 0dB, altså referanse. Jeg spiller normalt MV -20dB.
Nei, på ingen måte.
Ok, sånt liker vi 😁
Der er jeg litt uenig, musikk sporet i denne trøkker helt kanon, med rette basselementer vel og merke. Det nytter ikke med smultringe basser over 40hz, spør du meg :)
Yup, den trøkker noe infernalsk, HEHE.
Når det endres slikt på et spor, hvordan vet han at han kun tar der det trengs ? EQ er jo ikke i sanntid, og følger lydsporet hele tiden,
så du kan jo provosere fram endel krimskrams. Det er akkurat som bass som rister i sofaen når en bildør lukkes, for meg er det helt idiotisk :)

Vel, ved hjelp av de to graphene så kan man se hvor I frekvens og når det trøkker. På den øverste spectrum graphen er det lagt opp sånn at over -15dB på den er det veldig nære klipping av signalet, så alt over det prøver han å unngå. Det var også endel testing og prøving å feiling i starten, også ved hjelp av feedback fra brukere, for å finne hva som funket best.
Dette filteret han la inn preger jo hele filmen og det menes at filmen fikk en boomy track i 80 talls musikken, den eneste grunnen til at dette er gjort, er for å få denne 80 talls musikken til å trøkke mer. Det er så langt unna boomy her som det kan.

Et eksempel :

Musikk, jeg vokste opp på 80 og ungdom på 90 tallet. Da var jeg mye rundt og hørte på bilanlegg og en god del selvbygg til folk som var noen år eldre en meg. Vi spilte bla (gud forby) DJ bobo, dette trøkket som faen, syntes vi da. Når jeg nå bare for drit spiller dette, er det blodfattig.

Litt analyseringer gjort og jeg sammenligner Dj bobo med Klippe generalen : Skrillex . Begge sangene jeg sammenlignet, hadde samme basstakt , mellom 50-65hz ( med undertoner selvfølgelig, men her lå energien) . Skrillex basset helt for jækli mens Dj bobo var blodfattig.
Grunnen var at skrillex peaket 10db høyere i samme område med samme average volume.

Skjønner, og enig. Det er egentlig veldig skjelden det trengs å ta bort noe med BEQ, men eks en musical vil det ikke bli dratt opp så mye, da det fort kan bli for mye over tid.
HOVEDSAKLIG er vel de aller fleste BEQ filene under 20-30hz, og det er jo ikke mye musikk som går så dypt.

Alle sanger og filmer har peak energi en plass, har du romproblemer blir det alltid noe negativt i lyden.

Linær kurve og god kontroll i tidsdomene gjør alt med lyden (huskurve for prefferanser)
Selvfølgelig, og der er nok ditt rom og oppsett noe bedre kontrollert enn de aller fleste, mitt inkludert, så romproblemer kan definitivt ødelegge mye.
I mitt tilfelle har jeg vel en ok FR kurve, men det er altså i en stue, todelt sådan og åpen til kjøkken og heller ikke symmetrisk i MLP, så det er sikkert masse å ta tak i der, HEHE. Kanskje litt felles med det fleste i samme situasjon.
Lyd er selvfølgelig preferanser, men jeg er kresen på bass. Mange som er innom hos meg og får noen filmdemoer, sier alltid, nesten uten unntak.
"Fy faen, den bassen kom og gikk før jeg fikk tenkt meg om" og typisk " Den scenen der skal riste mye mer"
"Nei, den skal ikke riste mer ;)"

Jupp, det kan fort skje når det blir sånne «motparter». Igjen, kommer an på hva du er vant med.
Igjen, dette er en hyggelig diskusjon og jeg synes det er artig med dette BEQ opplegget og jeg synes selv det burde vært mer trøkk i 99% av alle filmer.
Men jeg synes det er en rar måte og hente fram "sletta" lyd på . Men jeg har ingen minidsp så jeg kan kaste filene over på, jeg kommer nok aldri til å ha det heller, så jeg får nok aldri testet skikkelig.

No problems, jeg skjønner fullstendig hvor du kommer fra, og bare morsomt å diskutere 😉
Ja, du kan si det sånn, men jeg (og MANGE med meg) syntes det er 100 ganger rarere at det er filtrert bort i UTGANGSPUNKTET!! Totalt ubegripelig! For min del har BEQ forvandlet det å se (å føle) film MER enn når jeg konverterte fra 7.1 til Atmos! Og det såpass mye at de fleste filmer du har likt må sees om igjen 😁😁

Vel, hvis du er fornøyd med oppsett idag, er selvfølgelig det det viktigste, og jeg regner nok med at du er det, men jeg tror allikevel at BEQ og ikke minst en Hoverboss kunne tilført noe som du ikke har idag 😜
Skulle jeg velge en film som var bra mixet fra 25hz og opp VS 25hz og ned, så er det for meg et enkelt valg, fra 25hz og opp.

Nja, om du setter det på spissen sånn, så vil jeg vel være enig. Når det er sagt, kan det under 25hz tilføre sååå mye immersiveness, at jeg kommer aldri mer til å ville være det foruten 🤓
En annen ting er at veeeeldig mange tror de har dypbass men de har ikke det, det folk tror er 15-20hz er mer 30-40hz.

Helt klart! Jeg hadde for endel år siden en SVS PB12/2, den med 2x 12 tommere, og likte den veldig godt. Så kjøpte jeg en PSA s3000i, denne er lukket med 2x15tommer dual opposed.
SVS’s gikk ned til 16-18hz, mens psa’s funket ned til 7hz i rommet mitt! Første gangene vi så film kunne vi ikke tro hvor mye mer vi hørte og følte på den ekstra oktaven i bunn😂😂
Det er ikke mange kjøpe subber som kan gjengi ULF bass, og jeg ser på BEQ tråden at det er faen med folk med SVS subber som kuker med dette, det er som å stappe en turbo på en moped. Jeg har hatt SVS PB-13ultra x 4 stk, grunnet all hypet her inne, men det er det verste skite jeg har hatt i hus.

Da var egentlig da jeg startet mitt eget løp.. :)

Ja, jo enig, men som sagt, så mye som enkelte filmer er filtrert, så vil selv en liten SVS sub gi merkbar forskjell. Og da kan du jo tenke deg hvor ille det virkelig er !!!

Nja, SVS er vel ikke på toppen av pyramiden, men det finnes jaggu være også. Men ja, pris og (manglende) prestasjon var grunnen til at jeg også gikk for DIY 😁
Andre siden av landet høres galt ut men trenger ikke det, det kommer annpå om det er til høyre, venstre eller rett opp :)
Ja, altså jeg er på østlandet(nær Tønsberg), og du er vel på vestlandet Farsund, var det det? Er ikke akkurat ett ettermiddags-kaffe-besøk, hehe.
Jeg håper jo vitterlig det ;) .

Jeg også 😂🤣😂

Sist redigert:
  • Like
Reactions: Karmann
31 Jan 2007
1.394
608
113
men jeg tror allikevel at BEQ og ikke minst en Hoverboss kunne tilført noe som du ikke har idag 😜
Ja, helt ærlig så tror jeg ikke det. BEQ, kanskje,men jeg liker at bassen kommer fra veggen.
Men jeg ser at folk kan like det, jeg forstår det. Det er jo et morsomt prosjekt!

Minidsp kommer aldri tilbake i systemet her, eller aldri er et sterkt ord. Men når jeg brukte minidsp sist, så klipper den altfor fort, både på input og output.
Den har også en lei tendens til å støye fælt, selv med balanserte innganger, når du har 36 basser og følsomheten er ekstrem, så plukker den opp vær en liten fis og tar den med utover eteren. Der er jeg super happy med det som er i Itech ampene, dessuten kan du nesten gå helt bananas med EQ uten at ampen bryr seg nevneverdig om det, det er natt og dag i forskjell på BSS og Minidsp.

Så BEQ blir vanskelig å få til her. Har de kun laget filer som passer til 2x4 unbal versjonen ? Har liggende noen Minidsper på lån her med Dirac,jeg koblet det opp for en test, men det støyet så jækli at jeg måtte bare ta det av igjen.

Jan B

0
13 Jan 2012
2.473
96
48
Ja, helt ærlig så tror jeg ikke det. BEQ, kanskje,men jeg liker at bassen kommer fra veggen.
Men jeg ser at folk kan like det, jeg forstår det. Det er jo et morsomt prosjekt!

Ikke? Vel, jeg kan skjønne innstillingen din, men bassen vil jo fremdeles komme fra veggen. Hoverboss lager egentlig ikke lyd, hovedfunksjonen er bevegelse. Eller taktil respons. Dette kan du få helt opp til delefrekvens om du vil, men rosinen i pølsa er jo seff under 20hz, der ingen subwoofere klarer det selv en simpel Hoverboss til et par tusenlapper klarer.
En annen ting: om du bare kobler opp en eller annen TR device, og trykker play, så kan fort inntrykket bli at det er «gimmick», «one note» eller «ikkeno for meg». Som med alt annet er innstilling alfa og omega også her, og opplevelsen kan gå fra overnevnte til «WOOOW» !!
En bra oppsatt Hoverboss skal ikke høres eller skille seg ut, den skal bare hjelpe LFE sporet, og aller helst i bunnen.
Minidsp kommer aldri tilbake i systemet her, eller aldri er et sterkt ord. Men når jeg brukte minidsp sist, så klipper den altfor fort, både på input og output.

Dette høres rart ut, jeg har prøvd 2x4, 2x4 Balanced, 2x4HD og 10x10HD, og INGEN hadde noe som helst støy!!
(Når det er sagt: ser du har Yama CX-A5200. Har faktisk lest om støy problemer med de i diverse oppkoblings situasjoner)

Og klipping høres også rart ut? Jeg kjører altså opp imot 50dB Low Shelfs i BEQ filene på input siden, og langt over 20dB i Low Shelfs på Hoverbossene på output siden, og har enda ikke sett noe klipping…..
Den har også en lei tendens til å støye fælt, selv med balanserte innganger, når du har 36 basser og følsomheten er ekstrem, så plukker den opp vær en liten fis og tar den med utover eteren. Der er jeg super happy med det som er i Itech ampene, dessuten kan du nesten gå helt bananas med EQ uten at ampen bryr seg nevneverdig om det, det er natt og dag i forskjell på BSS og Minidsp.
Som nevnt har jeg ikke hatt slike problemer, og jeg har 7 st Inuke 6K amper, og kjører altså ganske heftig EQ her også. Men de er seff ikke like bra som dine amper, men PA amper de også.
Så BEQ blir vanskelig å få til her. Har de kun laget filer som passer til 2x4 unbal versjonen ? Har liggende noen Minidsper på lån her med Dirac,jeg koblet det opp for en test, men det støyet så jækli at jeg måtte bare ta det av igjen.

BEQ funker til det meste av mDSP, ink min 10x10HD, og den har som du kanskje vet balansert inn og ut, Jriver, noen Crown amper(tror jeg det var), og den er faktisk DIREKTE kompatibel med Monoprice sin HTP-1 16 kanals AVP. Du legger der BEQ fila direkte inn i AVP’en, så der trenger du ikke mDSP 😁😁

31 Jan 2007
1.394
608
113
ser du har Yama CX-A5200. Har faktisk lest om støy problemer med de i diverse oppkoblings situasjoner

Det støyer uten den tilkoblet. Jeg har testet 3 forskjellige minidsper. Kan være nabolaget mitt som trøbler, men det har aldri vært problem med amper som har det integrert eller fra litt dyrere eksterne dsper, jeg har også hørt Minidsp som ikke støyer her, på høyttalere med lav følsomhet.
Men har du testet det på 115db følsomhet ? 4 subber hos meg er stille, men fra ca 8 og oppover så tar det av.
Hadde jeg hatt smultringer med 80 talls følsomhet, hadde det nok hold kjeft :)

Jeg synes det er litt unaturlig med bass som er så nærfelt, selv om det er kalibrert og skal bare gi det lille ekstra.

Jeg har det nok taktilt bare med bassene foran og dypbassen her trenger ikke 120db for å merkes fysisk. Det kan ikke forklares og må bare oppleves 😅.

Du nevner at de har laget for Crown amper, jeg ser veldig ofte at det brukes eq under 20hz, det er ingen crown amper som kan kjøre eq under 20hz, klart du kan shelfe deg under osv men ingen filter konkret under 20hz. Har du noe link til dette?
Jeg har jo lyst til å teste dette ut for gøy 😊

Jan B

0
13 Jan 2012
2.473
96
48
Det støyer uten den tilkoblet. Jeg har testet 3 forskjellige minidsper. Kan være nabolaget mitt som trøbler, men det har aldri vært problem med amper som har det integrert eller fra litt dyrere eksterne dsper, jeg har også hørt Minidsp som ikke støyer her, på høyttalere med lav følsomhet.
Men har du testet det på 115db følsomhet ? 4 subber hos meg er stille, men fra ca 8 og oppover så tar det av.

Hadde jeg hatt smultringer med 80 talls følsomhet, hadde det nok hold kjeft :)

Skjønner. Ja, det blir nok litt ekstremt med det oppsettet ditt. En fjær blir fort 5 høns der, hehe.

Ja, vet ikke helt åssn det utarter seg, men det kan jo være strømnettet som du sier, eller ground loop??

Nei, er nok ikke helt der oppe med følsomhet, nei, hehe. Mine ligger vel på ~90dB.

Jeg synes det er litt unaturlig med bass som er så nærfelt, selv om det er kalibrert og skal bare gi det lille ekstra.

Du tenker på det det kommer LYD fra Hoverbossen? Eller TR?

På mitt anlegg, om jeg spiller med BARE Hoverbossene så er det bass lyd fra dem også, men ikke i nærheten av hva subben bidrar med. Så med subbene på, har du ikke sjanse å HØRE at Hoverbossene bidrar med noe lyd. Bare TR, og slik skal det være.
Jeg har det nok taktilt bare med bassene foran og dypbassen her trenger ikke 120db for å merkes fysisk. Det kan ikke forklares og må bare oppleves 😅.
Nja…. Jeg skjønner at det er EKSTREMT det anlegget ditt, og innrømmer også at jeg troligvis ikke helt skjønner HVOR ekstremt det høres(og kjennes) ut, men jeg tør alikevel påstå at du ikke har alt. Når det er sagt er det jo seff en mulighet for at du ikke vil like denne type TR «i kjelleren», og det er jo helt ok. Jeg, på den annen side syntes bare det er helt hysterisk morsomt.

Bittelite eksempel: jeg så ikveld en «gammel sliter»: Total Recall, den fra 2012 med Colin Farell. Seff med BEQ 😉😋.

HERREMIN så gøy!! Er en stund siden jeg så den, og da hadde jeg ikke mye TR å skryte av, men gud bedre å jeg ble fillerista !! Utrolig moro 😂😂😂
Jeg er jo sikkert sæææær så det holder, men jeg(og mange andre med meg) syntes ordentlig TR øker innlevelsen noe helt enormt, ja vil faktisk påstå mer enn Atmos! Og jeg har jo et ganske oppegående Atmos oppsett også 😂😂

Du nevner at de har laget for Crown amper, jeg ser veldig ofte at det brukes eq under 20hz, det er ingen crown amper som kan kjøre eq under 20hz, klart du kan shelfe deg under osv men ingen filter konkret under 20hz. Har du noe link til dette?

Jeg har jo lyst til å teste dette ut for gøy 😊

Å huff da, her har jeg visst bøffla litt, for det var ikke Crown amper, men Q-sys som visstnok nå er kompatibelt i en ny update.

Her er liste over enheter som foreløpig har støtte for BEQ:

Men ja, problemet med mange amper er nedre EQ grense på 20hz(NU6K også), så da funker ikke BEQ.

Ja, jeg diskuterer jo ikke med deg for å være kranglete, men for at kanskje, bare kanskje du kunne fått en bedre opplevelse av å se film 😁😁😁

For å si det sånn, i all enkelhet: de 12" JBL’ene jeg bruker, kjøpte jeg på tilbud til 400kr st, en per stol/sete, en NX6K, en plate med kryssfiner, et par dekkslanger å litt ledning så er du igang 😉😜

Oekern

0
5 Jun 2007
402
88
28
33
Det her er jo helt sinnsykt man ! :D
Aldri før sett en sofa riste så mye, må jo gi en vannvittig følelse av innlevelse.

Hvordan oppleves det egentlig, klarer du å slappe av å nyte ?

• Like
Reactions: Jan B