Men med dette oppsettet, der totalt 8 JBL bare pumpet i friluft følte jeg at dette var sløseri med SPL, og siden ombyggingen til SLAPS fungerte over all forventing, så bygde jeg om igjen!
Så jeg kjøpte flere SLAPS, får så å bygge TILBAKE til 4 JBL pr kasse i alle 3 kassene, men nå monterte jeg 2 SLAPS på undersiden av hver kasse, slik at det nå ble totalt 6 SLAPS som BOSS, og med alle 12 JBL tilbake i ryggen
Dårlig med bilder av dette, men mye er jo likt.
Gammel konfig øverst til venstre, med 12 JBL i lukket kasse.
Første test med PR øverst til høyre.
Ny config med 2 SLAPS pr kasse nede til venstre.
Litt mørkt, men her er altså 6 SLAPS i bunnen av kassene.
Så det nye oppsettet ser altså mye likt ut som det gamle med lukkede kasser, bare at de nå er montert høyere, og oppå "sleden".
Det morsomme er av alle disse trinnene har medført bedre resultat, så å sammenligne det gamle oppsettet, selv om jeg da hadde 6 Crowson, 4 Buttkickers, og 12 JBL rett bak ryggen, er nesten latterlig!! Denne siste varianten er så eksplosiv, så dynamisk og presis, og frembringer så mye detaljer i LFE/ULF at det er i sannhet en ny opplevelse.
Må til slutt også få nevne en (i mine øyne) en revolusjon når det gjelder bass spor på filmer, nemlig BEQ! Eller Bass EQ.
Dette har eksistert et par år, og var faktisk startet av en nordmann(Kvålvoll) på Data-bass forumet, men ble gjort litt avansert, så det tok ikke helt av.
For litt over et år siden, da frustrasjonen over kastrerte LFE spor på mange nye filmer tok litt av, var det en smarting(Matt) som lagde en app for å analysere lydsporet på filmer, og legge på EQ for å bringe frekvenskurven opp til flat igjen, slik at alle filmer kan bli fullbandsbass, slik som War Of The World, Incredible Hulk, osv.
Dette tok så HELT AV!!, og i kombinasjon med en som virkelig tok tak i å gå gjennom filmer og lage BEQ filer til hver film(Aron), og en som lagde og vedlikeholder tråden(PioManiac), er det nå over 1000 !!! filer til masse nye og gamle filmer og serier. Helt utrolig, og jeg var med fra starten , hehe.
Det du trenger er en Mindsp 2x4HD, noe mange har allikevel for å tweake subbene sine, også laster du bare ned filen til den filmen du skal se, Voila: BASS HEAVEN!!
Anbefaler alle som er LITT interessert i bass å ta en titt her:
https://www.avsforum.com/forum/113-subwoofers-bass-transducers/2995212-bass-eq-filtered-movies.html
Ja, det er bare å bestille en MINIDSP med en gang, folkens