Jan B's Atmos/DTS:X/Auro 3D stuekino.

Jan B

0
13 Jan 2012
2.473
96
48
Hehe, måtte oppdatere denne igjen:

tJBkf1M.jpg

• Like
Reactions: Electra

Jan B

0
13 Jan 2012
2.473
96
48
Fant et par SI18HT mk1 på Finn, så slo til :)
240810

Disse vil bli brukt til nearfield bak sofaen. De var med DIYSG 120L kasser med skikkelige hjul, så her var det bare plug and play :)

Legger de ned, så kom de så nære som det er mulig..
240811

Var visstnok en på forumet her som bygde disse i sin tid :)

Sist redigert:
  • Like
Reactions: Electra and Torolan

Jan B

0
13 Jan 2012
2.473
96
48
Vel, da tror jeg det skal funke med taktil respons for en stund:

240824

Alt dette er under sofa setet :) 1x Si18HT rett bak setet, 2x2 Crowson motion actuatorer i stacked config, og 2x Buttkickers, alt dette montert på myke Hudson Hifi silicone isolatorer, og matet med 2 Inuke 6000 amper :)

Funker dette ;)

30 Sep 2010
143
9
18
Fikk gjort ferdig stacking prosjektet. Sofaen er opp-ned på bildet her da, men rekkeølgen er: gulv> MA nr1> spacer plate> MA nr2> plattform som sofaen er festet til. Dette bygger 5cm mer enn 1 lag, så må lage et trinn å ha foran sofaen, ellers dingler beina i lufta, hehe.

G9HVSQi.jpg

Monterte buttkickerne også mens jeg holdt på. Blir mye greier.

2oIweiW.jpg

Med stackinga fikk jeg rom til a senke BK’ene lengre ned, da de tok litt i chassiet til setene.

i4LUr4X.jpg

Komplisert, men ferdig.

fqlr6oA.jpg

Sofaen på plass igjen.

5WHGgwl.jpg

Mye moro på dette bildet, hehe.

rct7Bd3.jpg

For å få testet 1 vs 2 lag, koblet jeg 3 i serie på hver kanal på NU6K’en og dette ble da 24 ohm !! så jeg maxer ut ampen.
Men jeg fikk testet, og det er en massiv forskjell mellom 1 og 2 lag, som jeg trodde, og dette merkes jo mest på lave frekvenser, akkurat som planlagt :)

Så jeg trenger mer amp ;)

Men jeg har faktisk en til amp liggende... skulle tro det var planlagt, hehe.

Vurderer og sette noe i sofaen her også, er det vert det? hvordan koble opp 2 stk sofa ristere? xD

Jan B

0
13 Jan 2012
2.473
96
48
En enkel og billig oppskrift finner du i denne tråden:

Der jeg fikk ideen til BOSS prinsippet selv ;)

Jan B

0
13 Jan 2012
2.473
96
48
Har jo hatt litt eksperimenter i det siste angående Tactile Respons, eller fysisk påvirkning/bevegelse, bortsett fra Crowson og Buttkicker, og tenkte jeg kunne utdype dette litt mer.
Var en kar i USA(linken i posten over) som ikke hadde råd til Crowson,og som ikke likte buttkickerne, så han kom på ideen å montere billige JBL 12 tommere(samme som jeg har i nearfield bak sofaen) på en plywood plate med myke silicone puter under, for så å sette sofaen oppå den plata. Dette blir da som en openbaffle høyttaler, så det blir ingen lyd, men hele plata fungerer da som en shaker, men mye bedre. Nysgjerring som jeg er måtte dette prøves, så jeg tok 4 JBL fra en a NF boksen og monterte de i MDF plata jeg har under sofaen.det var lite plass, så monterte de push & pull.

TBK9NRs.jpg

Her ses også silicone putene foran på plata og Crowson på gulvet.

YxnVUva.jpg

Men likte det ikke, det medførte ikke mer til oppsettet jeg allerede hadde.
Så her kommer 18" jeg kjøpte inn i bildet, jeg ville prøve de som shaker.

jmmHl8r.jpg

Fremdeles i combo me Crowson.

kYyYbP9.jpg

oHTmIHW.jpg

mBNkf8t.jpg

N2FjxJ0.jpg

wDYz0ie.jpg

Men ser jo helt toskete ut!

DZKqYfz.jpg

Så jeg var på tur å gi opp, men tenkte jeg kunne prøve de bak setet, såkalt cantilever.

Så jeg lagde en ny ramme for å montere alt i.

dTUP3mF.jpg

1xSI18 BOSS cantilevered, 2x2 MA’s and 2xBK

AAO1rf5.jpg

9YOg0oT.jpg

204cUlF.jpg

Nå snakker vi! Dette funket helt vilt, og alle komponenten jobbet veldig bra sammen:)
Men dette gjorde det vanskelig å få på plass NF igjen.

Sist redigert:

Jan B

0
13 Jan 2012
2.473
96
48
Så istedenfor 1 x 18" så prøvde jeg med 4x 12" som BOSS.

Her vises også Hudson sine silicone isolatorer, som er ~ 20 shore og velding myke, noe som gjør at alt dette funker så bra som det gjør.

B3B5Rw8.jpg

iQ3JQHA.jpg

Sofaen på "sleden"

lejoG6L.jpg

Da ble det bedre plass til NF også.

vtAHWLT.jpg

Siden jeg nå brukte endel av JBL’ene til BOSS, så modifiserte jeg to NF kasser fra lukkede til "portet" ved å montere inn en Earthquake SLAPS M12 passive radiator(PR) i bunnen av hver kasse. Ideen her er delvis å flate ut frekvenskurven. Slik jeg hadde det med små lukkede kasser, var den ganske peaky lengre opp i frekvens, men dette løste jeg med masse elementer, masse EQ og masse watt. Og det funket utmerket.

Men nå hadde jeg færre element, så å bygge om til PR var mer effektivt, og jeg trengte mindre EQ, mindre watt, og en utilsiktet, men i dette tilfellet ønsket bieffekt var at PR tilførte masse TR, i likhet med JBL som BOSS.
Så de 4 JBL jeg hadde igjen monterte jeg i to kasser med 2 i hver, blokkerte resterende hull, og en PR under.

3T8eVPP.jpg

Dette funket også helt utmerket!

Så da var det bare å få hele sofaen med på moroa :)

AG4oWFS.jpg

AbzQa0h.jpg

DnXlswB.jpg

Endte opp med en utrolig stiv plattform og dette ble bare bedre og bedre. Moro når ideer man har funker :)

Jan B

0
13 Jan 2012
2.473
96
48
Vi fortsetter.

f2OlPYV.jpg

Vd4X70Z.jpg

Andre NF kasse ombygd til PR.

VUXh2db.jpg

oAfGFfq.jpg

Mye moro på bildet her. Pr sete: 2xBK foran, 2x MA i midten, 4x JBL cantilever BOSS og 2x JBL VNF boks oppå med SLAPS downfiring

JzztbxY.jpg

Litt mer bilder av hele oppsettet.

NXtCKDs.jpg

Her er med MDF plata som sofaen står oppå.

kSgUd6F.jpg

Og uten.

mNfsJdj.jpg

:)

• Like
Reactions: Torolan

Jan B

0
13 Jan 2012
2.473
96
48
Men med dette oppsettet, der totalt 8 JBL bare pumpet i friluft følte jeg at dette var sløseri med SPL, og siden ombyggingen til SLAPS fungerte over all forventing, så bygde jeg om igjen!

Så jeg kjøpte flere SLAPS, får så å bygge TILBAKE til 4 JBL pr kasse i alle 3 kassene, men nå monterte jeg 2 SLAPS på undersiden av hver kasse, slik at det nå ble totalt 6 SLAPS som BOSS, og med alle 12 JBL tilbake i ryggen :)

Dårlig med bilder av dette, men mye er jo likt.
Gammel konfig øverst til venstre, med 12 JBL i lukket kasse.
Første test med PR øverst til høyre.
Ny config med 2 SLAPS pr kasse nede til venstre.
Litt mørkt, men her er altså 6 SLAPS i bunnen av kassene.

JmIwets.jpg

Så det nye oppsettet ser altså mye likt ut som det gamle med lukkede kasser, bare at de nå er montert høyere, og oppå "sleden".

Det morsomme er av alle disse trinnene har medført bedre resultat, så å sammenligne det gamle oppsettet, selv om jeg da hadde 6 Crowson, 4 Buttkickers, og 12 JBL rett bak ryggen, er nesten latterlig!! Denne siste varianten er så eksplosiv, så dynamisk og presis, og frembringer så mye detaljer i LFE/ULF at det er i sannhet en ny opplevelse.

Må til slutt også få nevne en (i mine øyne) en revolusjon når det gjelder bass spor på filmer, nemlig BEQ! Eller Bass EQ.
Dette har eksistert et par år, og var faktisk startet av en nordmann(Kvålvoll) på Data-bass forumet, men ble gjort litt avansert, så det tok ikke helt av.
For litt over et år siden, da frustrasjonen over kastrerte LFE spor på mange nye filmer tok litt av, var det en smarting(Matt) som lagde en app for å analysere lydsporet på filmer, og legge på EQ for å bringe frekvenskurven opp til flat igjen, slik at alle filmer kan bli fullbandsbass, slik som War Of The World, Incredible Hulk, osv.
Dette tok så HELT AV!!, og i kombinasjon med en som virkelig tok tak i å gå gjennom filmer og lage BEQ filer til hver film(Aron), og en som lagde og vedlikeholder tråden(PioManiac), er det nå over 1000 !!! filer til masse nye og gamle filmer og serier. Helt utrolig, og jeg var med fra starten , hehe.

Det du trenger er en Mindsp 2x4HD, noe mange har allikevel for å tweake subbene sine, også laster du bare ned filen til den filmen du skal se, Voila: BASS HEAVEN!!

Anbefaler alle som er LITT interessert i bass å ta en titt her:

https://www.avsforum.com/forum/113-subwoofers-bass-transducers/2995212-bass-eq-filtered-movies.html

Ja, det er bare å bestille en MINIDSP med en gang, folkens ;)

24 Apr 2003
2.505
19
38
Var nevnt 4DX her, så her er det. Fra Black Hack Down, følg med når Helikopterne letter ;)

Og det må jo følges opp med :

Takk for den siste videoen der, har gått med ideen om å bruke et akselerometer til å måle litt på tactle respons, for se hvordan frekvens resonsen er og kanskje korigere med DSP. Må sjekke ut qvibe. har du gode erfaringer med programmet?

Jan B

0
13 Jan 2012
2.473
96
48
Takk for den siste videoen der, har gått med ideen om å bruke et akselerometer til å måle litt på tactle respons, for se hvordan frekvens resonsen er og kanskje korigere med DSP. Må sjekke ut qvibe. har du gode erfaringer med programmet?

Ja, er det jeg bruker for å måle å tune TR med, funker meget bra, og er veldig fleksibelt :)

Her er tråden med hvordan det settes opp, og hvilke deler som trengs. En Raspherry pi , sensor og litt smått, så er du igang. Koster et par hundrelapper

Eksempel, her er før og etter luftfjæring :

50C36B7E-FC9D-428B-A7C5-91C031CC3A55.png

Kan også bruke en meget bra phone app som heter Vibsensor, men den er mer begrenset i bruk.

runewa

0
27 Sep 2006
90
4
8
Hei. Jeg kom over tråden din etter å først ha postet dette spørsmålet. Ser at du har satt opp to receivere til å ta seg av hhv TF & TR og FH & RH, men er det egentlig noen forskjell på lyden som kommer fra hhv TF & FH og TR & RH? Eller blir lyden bare "duplisert" til TF & FH fra to forskjellige receivere?