Jan B's Atmos/DTS:X/Auro 3D stuekino.

28 Sep 2012
657
7
18
Sulitjelma
Har som sagt en Minidsp 10x10HD, så alle de forskjellige subenhetene er på hver sin kanal, også er sonoene på sub1 pre-out fra AVR, og JBL’ene på sub2 pre-out. Kjører først en EQ runde på hver enhet for å få kurvene jeg vil ha, deretter en 50hz sinustone mens jeg justerer delay for høyeste dB, og tilslutt kjører jeg sweep i REW med en etter en og deretter alle for småjustering av kurver. Funker bra så langt.
Lengdene i AVR endte opp på 3.8m på sub1/ sonoene, og 1,7m på sub2/JBL.

Men kjører du først Audyssey, så etterpå justering av sub, eller justere du først sub så avslutter med audyssey ?

Jan B

0
13 Jan 2012
2.485
105
63
Men kjører du først Audyssey, så etterpå justering av sub, eller justere du først sub så avslutter med audyssey ?

Ok, det er mulig jeg er litt avansert der, men her er hvordan jeg gjør det. PS: dette er pga av at Crowson motion actuatorene under sofaen skal IKKE ha et romkalibrert signal ! Da det selvfølgelig IKKE er påvirket av rommet(kun mekanisk bevegelse), skal de ha et flatt signal, altså slik det kommer fra kilden/bluray. Så måten dette gjøres på er for å «nullstille» hva Audyssey gjør med signalet(EQ).

Jeg kjører først REW med Audyssey av, og justerer EQ i Minidsp og/eller DSP’en til Inuke for å få bort peaker og dipper, til jeg får en grei kurve. Dette gjøres seperat på hver sub.
Deretter kjører jeg Audyssey med 1 sub tilkoblet. Dette gjøres med kun to høyttalere og sub(for å spare tid).

Så kjører jeg REW igjen med og uten Audussey, for å se hva Audyssey gjør med LFE signalet.

Ny runde med EQ for å «nullstille» hva Audyssey gjør. Der Audyssey booster signalet, legger jeg inn en dip isteden, og motsatt.

Når jeg har fått en kurve som er lik med og uten, kjører jeg full Audyssey med denne settingen på LFE delen og alle høyttalere med(fremdeles altså bare en sub).

Nå kan jeg bruke Audyssey på og likevel få et flatt signal til Crowson’s, og så da er det en runde med REW igjen, og nå legger jeg inn evt house curve, og tweaker kurven slik jeg vil på hver sub.

Og tilslutt sjekker jeg kurvene med alle subbene og mains, og evt tweaker mere.

Høres mer avansert ut enn det er. Jeg har nå en ferdig lagret fil til Minidsp’en der alle disse «før jeg kjører Audyssey» detaljene er lagt inn, så nå er det bare å loade den filen, også kjøre Audyssey.

PS. Jeg fant nylig ut et lite triks for å nullstille Audyssey mye enklere med den nye MultEQ appen: etter å ha kjørt den vanlige Audyssey kalibreringen, med alt av høyttalere, er det bare å gå inn på filter frequency range i appen og stille den til minimum på subwoofern, altså 20hz, og dermed gjør ikke Audyssey noe med LFE signalet=flatt signal videre.

Men for å svare kort: jeg kjører Audyssey først, og sjekker med REW etterpå. Audyssey får ALDRI avstandene til subbene rett, og setter ALLTID frontene til large, noe som ALDRI funker hos meg.

28 Sep 2012
657
7
18
Sulitjelma
Ok, det er mulig jeg er litt avansert der, men her er hvordan jeg gjør det. PS: dette er pga av at Crowson motion actuatorene under sofaen skal IKKE ha et romkalibrert signal ! Da det selvfølgelig IKKE er påvirket av rommet(kun mekanisk bevegelse), skal de ha et flatt signal, altså slik det kommer fra kilden/bluray. Så måten dette gjøres på er for å «nullstille» hva Audyssey gjør med signalet(EQ).

Jeg kjører først REW med Audyssey av, og justerer EQ i Minidsp og/eller DSP’en til Inuke for å få bort peaker og dipper, til jeg får en grei kurve. Dette gjøres seperat på hver sub.
Deretter kjører jeg Audyssey med 1 sub tilkoblet. Dette gjøres med kun to høyttalere og sub(for å spare tid).

Så kjører jeg REW igjen med og uten Audussey, for å se hva Audyssey gjør med LFE signalet.

Ny runde med EQ for å «nullstille» hva Audyssey gjør. Der Audyssey booster signalet, legger jeg inn en dip isteden, og motsatt.

Når jeg har fått en kurve som er lik med og uten, kjører jeg full Audyssey med denne settingen på LFE delen og alle høyttalere med(fremdeles altså bare en sub).

Nå kan jeg bruke Audyssey på og likevel få et flatt signal til Crowson’s, og så da er det en runde med REW igjen, og nå legger jeg inn evt house curve, og tweaker kurven slik jeg vil på hver sub.

Og tilslutt sjekker jeg kurvene med alle subbene og mains, og evt tweaker mere.

Høres mer avansert ut enn det er. Jeg har nå en ferdig lagret fil til Minidsp’en der alle disse «før jeg kjører Audyssey» detaljene er lagt inn, så nå er det bare å loade den filen, også kjøre Audyssey.

PS. Jeg fant nylig ut et lite triks for å nullstille Audyssey mye enklere med den nye MultEQ appen: etter å ha kjørt den vanlige Audyssey kalibreringen, med alt av høyttalere, er det bare å gå inn på filter frequency range i appen og stille den til minimum på subwoofern, altså 20hz, og dermed gjør ikke Audyssey noe med LFE signalet=flatt signal videre.

Men for å svare kort: jeg kjører Audyssey først, og sjekker med REW etterpå. Audyssey får ALDRI avstandene til subbene rett, og setter ALLTID frontene til large, noe som ALDRI funker hos meg.

Takk for svar.

Så jeg må ha appen for å justere EQ i receiver ?

Jan B

0
13 Jan 2012
2.485
105
63
Takk for svar.

Så jeg må ha appen for å justere EQ i receiver ?

Ja, med appen kan du stille EQ etter Audyssey, men du gjør det i appen ;) Etter at du har kjørt Audyssey i appen, åpner du bare den fila etterpå(fremdeles i appen), gjør de endringene du vil, også sender du den til receiveren. Tar 1 minutt ;)
Vil du endre mer, åpner du bare fila igjen, endrer og sender til receiver igjen. Genialt egentlig.

En markant oppgradering i forhold til å kjøre Audyssey fra receiveren, som du fremdeles kan gjøre, men da er du temmelig låst når det gjelder EQ.

Dette betyr også at det er lekende enkelt å ha flere opppsett, og bytte lynkjapt mellom dem. Eks et oppsett med mikrofonen midt i rommet, og et oppsett der mikronen er i ditt venstre(eller høyre) sete, og dermed optimalisert for akkurat DIN sitteposisjon. Eller om du har et oppsett for Atmos og et for Auro. Eller et for normal bass, og et for bass-svake filmer.

28 Sep 2012
657
7
18
Sulitjelma
Ja, med appen kan du stille EQ etter Audyssey, men du gjør det i appen ;) Etter at du har kjørt Audyssey i appen, åpner du bare den fila etterpå(fremdeles i appen), gjør de endringene du vil, også sender du den til receiveren. Tar 1 minutt ;)
Vil du endre mer, åpner du bare fila igjen, endrer og sender til receiver igjen. Genialt egentlig.

En markant oppgradering i forhold til å kjøre Audyssey fra receiveren, som du fremdeles kan gjøre, men da er du temmelig låst når det gjelder EQ.

Dette betyr også at det er lekende enkelt å ha flere opppsett, og bytte lynkjapt mellom dem. Eks et oppsett med mikrofonen midt i rommet, og et oppsett der mikronen er i ditt venstre(eller høyre) sete, og dermed optimalisert for akkurat DIN sitteposisjon. Eller om du har et oppsett for Atmos og et for Auro. Eller et for normal bass, og et for bass-svake filmer.

Da var jeg overtalt å appen lastet ned. :rolleyes:

Jan B

0
13 Jan 2012
2.485
105
63
Lagde litt nye tegninger over oppsettet.
92BF9756-6A51-424A-A1F3-C2E7090DD807.jpeg

Og LFE delen

F1EA8226-A92D-48C1-B1DD-97888112874C.jpeg

28 Sep 2012
657
7
18
Sulitjelma
Men har et lite spørsmål til deg.

På youtube når de går inn på speaker setup kan de velge tak atmos. Når jeg velger atmos på min er bildet bare av atmos høyt. plassert i topp på fronter og surround. Er dette feil innstilling ?

Jan B

0
13 Jan 2012
2.485
105
63
Helt vilt det oppsettet ditt :eek:

Takk, takk :)

Men har et lite spørsmål til deg.

På youtube når de går inn på speaker setup kan de velge tak atmos. Når jeg velger atmos på min er bildet bare av atmos høyt. plassert i topp på fronter og surround. Er dette feil innstilling ?

Øhh, hva mener du nå? Snakker du om amp assign i spaker setup på din Denon?

Isåfall høres det ut som du har valgt «dolby enabled» speaker setup, som er feil om du har høyttalere i taket!

1. Om du ikke vil/kan ha Atmos høyttalere i taket/høyt på veggene, er de Dolby enabled som gjelder. Disse settes oppå gulvhøyttalerne, og reflektere lyden opp i taket, og ned til lytteposisjon igjen, slik at det høres ut som lyden kommer ovenfra.

2. Om du vil montere Atmos høyttalerne høyt på veggen, er det front height og rear height som gjelder.

3. Om du vil montere Atmos høyttalerne i taket, er det top front og top rear som gjelder. (Top middle er også tak høyttaler).

Er det dette du mener?

28 Sep 2012
657
7
18
Sulitjelma
Denon.png

På dette bildet er det jo atmos takhøyt. som er det jeg vil ha i menyen. Men når jeg leter finner jeg bare montert oppå front og surround. Hvordan får jeg valgt riktig ? Har prøvd fram og tilbake i menyen men fortsatt får jeg bare "dolby enabled" som du sier...

Jan B

0
13 Jan 2012
2.485
105
63
På dette bildet er det jo atmos takhøyt. som er det jeg vil ha i menyen. Men når jeg leter finner jeg bare montert oppå front og surround. Hvordan får jeg valgt riktig ? Har prøvd fram og tilbake i menyen men fortsatt får jeg bare "dolby enabled" som du sier...

Kan du legge ut bilde av din meny her?

28 Sep 2012
657
7
18
Sulitjelma
Hei.

Fant ut av det. Måtte gå in fra start menyen å velge alle høyt. på nytt. Da kom tak atmos på plass.
Hvis man ikke har valgt atmos i utgangspunktet å så skal legge de til igjennom speaker konf. kommer de bare opp som "enabled atmos"

Jan B

0
13 Jan 2012
2.485
105
63
Hei.

Fant ut av det. Måtte gå in fra start menyen å velge alle høyt. på nytt. Da kom tak atmos på plass.
Hvis man ikke har valgt atmos i utgangspunktet å så skal legge de til igjennom speaker konf. kommer de bare opp som "enabled atmos"

Ja, riktig amp assign må velges først ;) Bra det ordnet seg.

Jan B

0
13 Jan 2012
2.485
105
63
Litt sånn små jobb for å pynte litt. Ville ha LED-strips rundt rommet, så et par billige Ebay kit, så var vi igang :)

JGGrxBW.jpgFboCXhs.jpgQvO7mVX.jpgMqD5QpU.jpg

cxTqln6.jpg4e8WlDM.jpg

Jan B

0
13 Jan 2012
2.485
105
63
Litt DIY. Hadde lyst til å ha Inukene på trigger fra AVR, så kom over denne tråden:

https://www.avsforum.com/forum/155-...l-12v-relay-diy-trigger-expansion-module.html

Så har bestillt opp delene som trengtes over litt tid, og kom igår endelig igang med prosjektet. Litt deler:

jZvgT2J.jpg

Litt lodding. Lot brodern gjøre det da han er bedre på slikt:

XH1nzHU.jpg

Ferdig montert:

SJokVY3.jpg

Testing:

RcjuPLM.jpg

Merking:

UghzBz1.jpg

ig9fgBZ.jpg

Og rele nettet for montering i ampene:

SYaysL1.jpg

Montert:

6jUwzft.jpg

Testet alt, og det fungerer som smør :) Ikkeno mer smell når ampene slås av, og full kontroll fra AVR :)

Koblingen inni boksen:

8ZBTdWm.jpg

Sist redigert:

Jan B

0
13 Jan 2012
2.485
105
63
Fikk gjort ferdig stacking prosjektet. Sofaen er opp-ned på bildet her da, men rekkeølgen er: gulv> MA nr1> spacer plate> MA nr2> plattform som sofaen er festet til. Dette bygger 5cm mer enn 1 lag, så må lage et trinn å ha foran sofaen, ellers dingler beina i lufta, hehe.

G9HVSQi.jpg

Monterte buttkickerne også mens jeg holdt på. Blir mye greier.

2oIweiW.jpg

Med stackinga fikk jeg rom til a senke BK’ene lengre ned, da de tok litt i chassiet til setene.

i4LUr4X.jpg

Komplisert, men ferdig.

fqlr6oA.jpg

Sofaen på plass igjen.

5WHGgwl.jpg

Mye moro på dette bildet, hehe.

rct7Bd3.jpg

For å få testet 1 vs 2 lag, koblet jeg 3 i serie på hver kanal på NU6K’en og dette ble da 24 ohm !! så jeg maxer ut ampen.
Men jeg fikk testet, og det er en massiv forskjell mellom 1 og 2 lag, som jeg trodde, og dette merkes jo mest på lave frekvenser, akkurat som planlagt :)

Så jeg trenger mer amp ;)

Men jeg har faktisk en til amp liggende... skulle tro det var planlagt, hehe.

• Like
Reactions: BEF

Jan B

0
13 Jan 2012
2.485
105
63
Gøy med slike Reodor Felgen løsninger, ser veldig bra ut!!
Takker, takker, sammenlignet med deg blir jo dette humbug bakgårdsbedrift, men man gjør det man kan, hehe.

Vet ikke om så mange her har fått med seg BEQ tråden på Avsforum, men der er altså prinsippet å "restaurere" LFE sporet tilbake til fullbåndbredde. I det siste har det vært mange filmer med filtrert LFE spor, der det rett og slett er lite innhold under 30-40hz. Helt håpløst ! Men denne tråden har tatt helt av, og har nå EQ filer for over 600 filmer, der du kun trenger en Minidsp 2x4HD for å enkelt kunne nyte filmer med fullt LFE spor. Slik det skal være.

Jeg var selfølgelig med fra starten, men hadde et lite uhell for litt siden der en kombo av litt heftig House Curve og BEQ gjorde at det røyk en Crowson actuator. Så det var derfor jeg måtte tenke litt nytt, får å få en bedre funksjon.

Måten jeg gjorde det her, funket over all forventing :)