Men kjører du først Audyssey, så etterpå justering av sub, eller justere du først sub så avslutter med audyssey ?
Ok, det er mulig jeg er litt avansert der, men her er hvordan jeg gjør det. PS: dette er pga av at Crowson motion actuatorene under sofaen skal IKKE ha et romkalibrert signal ! Da det selvfølgelig IKKE er påvirket av rommet(kun mekanisk bevegelse), skal de ha et flatt signal, altså slik det kommer fra kilden/bluray. Så måten dette gjøres på er for å «nullstille» hva Audyssey gjør med signalet(EQ).
Jeg kjører først REW med Audyssey av, og justerer EQ i Minidsp og/eller DSP’en til Inuke for å få bort peaker og dipper, til jeg får en grei kurve. Dette gjøres seperat på hver sub.
Deretter kjører jeg Audyssey med 1 sub tilkoblet. Dette gjøres med kun to høyttalere og sub(for å spare tid).
Så kjører jeg REW igjen med og uten Audussey, for å se hva Audyssey gjør med LFE signalet.
Ny runde med EQ for å «nullstille» hva Audyssey gjør. Der Audyssey booster signalet, legger jeg inn en dip isteden, og motsatt.
Når jeg har fått en kurve som er lik med og uten, kjører jeg full Audyssey med denne settingen på LFE delen og alle høyttalere med(fremdeles altså bare en sub).
Nå kan jeg bruke Audyssey på og likevel få et flatt signal til Crowson’s, og så da er det en runde med REW igjen, og nå legger jeg inn evt house curve, og tweaker kurven slik jeg vil på hver sub.
Og tilslutt sjekker jeg kurvene med alle subbene og mains, og evt tweaker mere.
Høres mer avansert ut enn det er. Jeg har nå en ferdig lagret fil til Minidsp’en der alle disse «før jeg kjører Audyssey» detaljene er lagt inn, så nå er det bare å loade den filen, også kjøre Audyssey.
PS. Jeg fant nylig ut et lite triks for å nullstille Audyssey mye enklere med den nye MultEQ appen: etter å ha kjørt den vanlige Audyssey kalibreringen, med alt av høyttalere, er det bare å gå inn på filter frequency range i appen og stille den til minimum på subwoofern, altså 20hz, og dermed gjør ikke Audyssey noe med LFE signalet=flatt signal videre.
Men for å svare kort: jeg kjører Audyssey først, og sjekker med REW etterpå. Audyssey får ALDRI avstandene til subbene rett, og setter ALLTID frontene til large, noe som ALDRI funker hos meg.