Jan B's Atmos/DTS:X/Auro 3D stuekino.

Jan B

0
13 Jan 2012
2.450
80
48
Testet ut litt med DTS:X igår.

Har da mine to AVR’er satt opp med 8500 som 5.1.6 som spiller bare X.X.6 og 7200 satt opp som 9.1.2 og spiller bare 9.X.X for et 9.1.6 resultat. Spilte DTS sin 2017 demo disc med diverse filmklipp og test toner på bla 7.1.4. Og alt fungerte perfekt! Er den råeste prestasjonen jeg har hørt fra DTS:X så langt, og panoreringer fungerte utrolig bra nå. Dette lover bra :)

0DE9733F-B705-48D1-9CC9-F31D5960B890.jpeg

21 Okt 2003
1.598
5
38
Høres bra ut. ;) Ser på Avsforumet at du er med å setter standarden. :) Er jo en kurant løsning og en av de rimeligste løsningene så langt når man skal ha 9.1.6.

Jan B

0
13 Jan 2012
2.450
80
48
Høres bra ut. ;) Ser på Avsforumet at du er med å setter standarden. :) Er jo en kurant løsning og en av de rimeligste løsningene så langt når man skal ha 9.1.6.

Ja, må sette standarder vettu, hehe.

Hadde jo tre receivere tidligere, så bare to nå er jo et stort fremskritt, hehe.

Ja altså rimelig er det jo ikke akkurat, men når du tenker på alt av forsterkere er innebygd og man da ikke trenger noe ekstra, så ja da er det en tross alt kompakt, enkel og billg løsning. Og at det er et trinn opp fra 7.1.4 er ganske tydelig å høre.

Moro med framgang :)

21 Okt 2003
1.598
5
38
Ja, må sette standarder vettu, hehe.

Hadde jo tre receivere tidligere, så bare to nå er jo et stort fremskritt, hehe.

Ja altså rimelig er det jo ikke akkurat, men når du tenker på alt av forsterkere er innebygd og man da ikke trenger noe ekstra, så ja da er det en tross alt kompakt, enkel og billg løsning. Og at det er et trinn opp fra 7.1.4 er ganske tydelig å høre.

Moro med framgang :)

Ja. Og skal du ha det samme på en ferdig løsning så er det flere ganger samme prisen. Men gleder meg til å se hvordan Emotiva sin blir i praksis når den kommer. Men det skjer vel forhåpentligvis mot sommeren kan det virke som nå.

Jan B

0
13 Jan 2012
2.450
80
48
Ja. Og skal du ha det samme på en ferdig løsning så er det flere ganger samme prisen. Men gleder meg til å se hvordan Emotiva sin blir i praksis når den kommer. Men det skjer vel forhåpentligvis mot sommeren kan det virke som nå.

Vurderte sterkt Emotivaen selv, men den kommer vel på 50-60 lapper i Norge. Og da må du ha forsterkere til alle kanaler i tillegg, så slo det greit fra meg, hehe.

Men med ordentlig 9.1.6 og Dirac er den nok et råskinn ;)

21 Okt 2003
1.598
5
38
Vurderte sterkt Emotivaen selv, men den kommer vel på 50-60 lapper i Norge. Og da må du ha forsterkere til alle kanaler i tillegg, så slo det greit fra meg, hehe.

Men med ordentlig 9.1.6 og Dirac er den nok et råskinn ;)
Ja, blir vel på den øvre delen der. Jeg trenger ikke noe sånt i min stuekino men foretrekker Dirac ifht Audessey så vurderer den nye generasjonen Xmc-1. Men M17 er også aktuell her.8805 frister jo litt siden den allerede er i salg og oppgraderingen til hdmi 2.1 nok er mindre smertefull enn ifra de 2 andre produsentene. :)

Jan B

0
13 Jan 2012
2.450
80
48
Ja, blir vel på den øvre delen der. Jeg trenger ikke noe sånt i min stuekino men foretrekker Dirac ifht Audessey så vurderer den nye generasjonen Xmc-1. Men M17 er også aktuell her.8805 frister jo litt siden den allerede er i salg og oppgraderingen til hdmi 2.1 nok er mindre smertefull enn ifra de 2 andre produsentene. :)

Skjønner. Har hatt Pioneer, Onkyo og Yamaha tidligere, men har vært ekstremt fornøyd med Denon, så valget var egentlig enkelt her :)

Vel bortsett fra XLR og bedre strømforsyning, så er vel 8805’en en dyrere 8500 uten forsterkere, men har jo de samme finessene. Hadde jeg vært fornøyd med 7.1.4 hadde jeg aldri byttet fra 7200, da den faktisk enda er up to date.

21 Okt 2003
1.598
5
38
Skjønner. Har hatt Pioneer, Onkyo og Yamaha tidligere, men har vært ekstremt fornøyd med Denon, så valget var egentlig enkelt her :)

Vel bortsett fra XLR og bedre strømforsyning, så er vel 8805’en en dyrere 8500 uten forsterkere, men har jo de samme finessene. Hadde jeg vært fornøyd med 7.1.4 hadde jeg aldri byttet fra 7200, da den faktisk enda er up to date.
Ja, det er jeg også. Er på min tredje nå og bare hatt en Xmc-1 i mellomtiden.
Ja, dyrere for mindre men spent på om det er hørbar forskjell mellom disse.

28 Sep 2012
649
1
18
Her er det jo noen med god erfaring av Denon receivere. Du er tydeligvis fornøyd med disse. Jeg sitter i tanker om å prøve meg litt inn i Atmos verden, men i noe mer beskjeden utgave en det du har.

Tanken er 7.2.4 med en Denon avr-x4400H, men har vært litt usikker siden jeg aldri har hatt Denon før.

Jan B

0
13 Jan 2012
2.450
80
48
Her er det jo noen med god erfaring av Denon receivere. Du er tydeligvis fornøyd med disse. Jeg sitter i tanker om å prøve meg litt inn i Atmos verden, men i noe mer beskjeden utgave en det du har.

Tanken er 7.2.4 med en Denon avr-x4400H, men har vært litt usikker siden jeg aldri har hatt Denon før.

Kjør på sier jeg :) Jeg synes du får utrolig mye for pengene med Denon, med masse finesser. Og de er kjapt ute på markedet med nye formater og utvikler seg hele tiden.

Pluss også for multeq appen, som gjør kalibrering en lek, og som også har mulighet for tuning/forandring etter kalibrering.

Og de er også de eneste som har alle tre 3D lyd formatene, Atmos DTS:X og Auro 3D, som seff alle tre har hver sin upmixer, for ikke-native 3D lyd.

28 Sep 2012
649
1
18
Kjør på sier jeg :) Jeg synes du får utrolig mye for pengene med Denon, med masse finesser. Og de er kjapt ute på markedet med nye formater og utvikler seg hele tiden.

Pluss også for multeq appen, som gjør kalibrering en lek, og som også har mulighet for tuning/forandring etter kalibrering.

Og de er også de eneste som har alle tre 3D lyd formatene, Atmos DTS:X og Auro 3D, som seff alle tre har hver sin upmixer, for ikke-native 3D lyd.

Takker for svar.
Leste litt kjapt om denne appen og det ser veldig bra ut.
Ja det er såklart en fordel at den behersker alle tre 3d lydformater.

Da blir det bestilling når nåværende receiver er solgt :D

Jan B

0
13 Jan 2012
2.450
80
48
Fikk gjort litt mer blackout i helgen. Dette er fremdeles gjort slik at det er dratt inntil hjørnene til daglig, trekkes fram når man ser film. Tar et minutt eller to, mens projektoren varmer opp :)

Nervøs fløyel fra Jysk på tilbud til 50kr for 3x1.5 meter brukes med baksiden fram(den er mattest=minst refleksjoner), og det er brukt dobbelsidig tape ! på både rynkebånd og skjøter mellom stykkene. Funket utmerket. Det er ikke perfekt og måtte lage hull til takhøyttalerne, men alt dette vises ikke i mørket ;)

7F524CAC-704E-4A1A-AB72-BD5A768F5CCA.jpeg
414397F0-9A5A-4A18-A8F4-A2BD55177CDD.jpeg
34E5EEF5-0E25-4A9B-A15E-DDB1D3B8ECE5.jpeg
2D7ACF44-9494-4F9F-A994-AC81F67E3E9B.jpeg

Dette hjalp selvfølgelig enda mer, og nå er alt foran deg svart, og da måtte jeg teste med Harry Potter. Sinnsykt kult nytt DTS:X lydspor på UHD utgaven, så jeg smilte fra øre til øre for både bilde og lyd :)

Bildene kommer visst litt feil vinkler, men det får gå.

Sist redigert:

Jan B

0
13 Jan 2012
2.450
80
48
Leste om JBL CS1214 skulle være en overraskende bra sub til en billig penge, så når jeg fant ut de har den på Ljudia til under 700kr st, så må jeg bare teste 4 slike for near field subber :)

Så bestillte heromdagen, og det blir noe slikt:
0598da46dc74cd8e04f3a30b86b7a5b7.jpg

Jan B

0
13 Jan 2012
2.450
80
48
Ok, har nå fått testet litt meD 4x12 JBL som nearfield, og disse er det jammen fart i ! Veldig snert og punch og til alt overmål går de dypt også, faktisk ned til under 10hz !!
Foreløpig montert i gamle bilkasser jeg hadde liggende.

UyXUDzo.jpguBQ4tHQ.jpg

Funket flott dette her:

zWuNRFz.jpg

Her er introen til Egde Of Tomorrow, som dere vet har sinustoner fra 30 ned til 10 hz. Og jaggu klarte ikke JBL’ene disse helt ned !
Lot REW gå med RTA mens jeg spillte:)
gkaH697.jpg

På papiret tilsvarer 4st JBL =1st SI18HT som jeg har i sonosubbene, så når jeg oppdaget en tvillingmodell til halv pris av det jeg ga igjen, endte jeg på en bestilling til på 8st, så 12 totalt! Dette blir moro:)

Bestillte fra BRL i sverige har GTX1200 til 390 SEK st !!

Jan B

0
13 Jan 2012
2.450
80
48
Litt harde pakker idag :)

IjQ6jvd.jpg

Dette er JBL GTX1200 jeg fant med 51% rabatt, med samme spec som CS1214 og CX1200, bare annen dust cap.

2GKFhhp.jpg

4FHNk7Y.jpg

Fikk også en NU6K idag, så dette blir den nye ryggmassasjen. ;)

rCuG11b.jpg

20 Nov 2008
13.877
84
48
Svaret står i de to foregående innlegga ;)
Åja , sorry ...

Hadde jo lest om disse tidligere , så da jeg bare trykker på «nye poster» så kom ikke dette med. Og med korttidsminnet mitt så gikk jeg i baret :)

Blir nok heftig dette :)

Jan B

0
13 Jan 2012
2.450
80
48
Åja , sorry ...

Hadde jo lest om disse tidligere , så da jeg bare trykker på «nye poster» så kom ikke dette med. Og med korttidsminnet mitt så gikk jeg i baret :)

Blir nok heftig dette :)

Hehe, det går bra :)

Blir spennende ja, blir litt mer testing med kasser, plassering og konfigurasjon etterhvert.
Er flere i USA som kjører med 16 st og mere !! av disse 2cm fra seteryggen !! Her snakker vi tactile response ;7

OMF

0
15 Mar 2006
197
0
16
Hei!

Utrolig spennende tråd dette. Er ikke mange som har erfaring med surround og mange høyttalere.
Får ikke helt taket på hvordan du har koblet disse receiverne sammen, men...finnes det en måte å koble sammen 2 stk relativt rimelige receivere å få til 9.1.6 eller noe slikt...?

Mvh
OMF