Jan B's Atmos/DTS:X/Auro 3D stuekino.

Jan B

0
13 Jan 2012
2.450
80
48
Er vel ikke lossless Atmos men bedre enn alternativet på å ikke ha det. :)

Men verdt å ha 4k abb på Netflix uansett, er ikke mye dyrere og en del å se som har bra bilde.

Jeg tror du får full Atmos via XBOX ONE, men ikke via LG TV. Ifølge bilder jeg har sett av info skjermen til Denon AVR, så er det full Atmos, ellers vises det DD+ Atmos, som er lossy.

EDIT: nei det er ikke lossless via Netflix , det er Dolby Digital+ (og da Atmos på toppen av det). Men bedre enn 5.1 og upmixern ;)

Sist redigert:
21 Okt 2003
1.598
5
38
Jeg tror du får full Atmos via XBOX ONE, men ikke via LG TV. Ifølge bilder jeg har sett av info skjermen til Denon AVR, så er det full Atmos, ellers vises det DD+ Atmos, som er lossy.

EDIT: nei det er ikke lossless via Netflix , det er Dolby Digital+ (og da Atmos på toppen av det). Men bedre enn 5.1 og upmixern ;)

Ja, er veldig kurant til å være strømming. Dumt at det ikke er på flere enheter men får håpe det kommer. Og andre tjenester burde følge opp!

Jan B

0
13 Jan 2012
2.450
80
48
Ja, er veldig kurant til å være strømming. Dumt at det ikke er på flere enheter men får håpe det kommer. Og andre tjenester burde følge opp!

Og der endtejeg på en bestilling av Xbox one X, gitt hehe. Litt tilbud på Cdon, så ble ikke såå ille.

20 Nov 2008
13.877
84
48
Og der endtejeg på en bestilling av Xbox one X, gitt hehe. Litt tilbud på Cdon, så ble ikke såå ille.
Nice :)
Blir spennde å høre hva du synes om den - du får komme med en liten tilbakemelding når du får testet denne litt.

Jan B

0
13 Jan 2012
2.450
80
48
Nice :)
Blir spennde å høre hva du synes om den - du får komme med en liten tilbakemelding når du får testet denne litt.

Det kan jeg gjøre vettu.
Har jo nå både OPPO 203 og Panasonic UB900, men bruker altså kun 203 til alt av discer, da den tar alt, og viser bedre UHD bilder. Så eneste grunn til å beholde 900 er UHD Netflix på lerretet. Men det klaren jo Xboxen nå( med Atmos som bonus), så da blir det nok salg på 900’en, tenker jeg. Pluss at Xboxen seff har gaming i tillegg. Har også bestillt Forza 7(tilbud på elkjøp), og den er jo 4K HDR 60 FPS, så det blir artig å prøve. Er mest på bilspill, men er lenge siden nå, gitt.
Og jeg kan koble Xboxen på HDMI IN på 203 og bruke de samme finessene som på film, eks. HDR off BT2020 mode.

Jan B

0
13 Jan 2012
2.450
80
48
Har også trodd at Oppo er det selvfølgelige valget med tanke på bildekvalitet. Men denne testen sier faktisk at Panasonicen er hakket vassere så lenge det er snakk om bilde.
https://www.youtube.com/watch?v=6Ys6mpdhaZI

Den testen er snart et år gammel, og inntil januar updaten til OPPO så stemte den vel. Og for alle med ordentlig HDR TV kan det nok stemme. Men for oss med projektor er nå OPPO gull verdt :) Med 900 og de siste custom curvene er det mindre forskjeller, men Oppo er simpelthen enklere å ha med å gjøre +sonefri..

Sist redigert:
21 Okt 2003
1.598
5
38

Bare å glede seg da.
Verdt å ha hvis man spiller på den i tillegg, nok bokser hjemme og Ps4 så da får man bare håpe det skjer noe hos Netflix.

Jan B

0
13 Jan 2012
2.450
80
48
Fikk gjort litt mer black out av rommet sist helg. Brukte nervøs fløyel fra Jysk, noe som vel ikke er helt perfekt, men er billig og lett å få tak i. Laget som gardiner som er trukket helt i hjørnene til vanlig, og bruker borrelås for å feste de i taket når de er trukket for. Funket meget bra, og hjalp virkelig på innlevelsen når rommet forsvinner.

oth8wPu.jpg

H0I5NqX.jpg

x74uVqY.jpg

Og litt bilder mens jeg så Blade Runner :)

fEiftXC.jpg

dl3buQr.jpg

rhk1vDw.jpg

d1aNSVG.jpg

b05FFS2.jpg

dD2xMbu.jpg

6nTJLSp.jpg

sY7R03Z.jpg

eBRhprT.jpg

Jan B

0
13 Jan 2012
2.450
80
48
Da var Xboxen i hus og testet litt. Litt merkelig: istedenfor å (som stort sett alle andre) ha to HDMI utganger, så har den en utgang og en HDMI INNGANG! Det første alternativet hadde løst mange flere problemer.

Men anyway, liten og tung! sak, gikk enkelt å koble opp, og etter litt oppdateringer og downloads, så var det bare plug and play :) Nå dukket både HDR og Atmos opp på Netflix, og det er merkbar forskjell på begge deler kontra HD og 5.1. Er jaggu en flott opplevelse å se på streaming når det er så bra kvalitet.

Prøvde også litt Forza 7 på lerretet, og det er blitt ganske forbløffende kvalitet på bilspill om dagen, hehe. Når du bruker inboard kameravinkel leser du ALLE instrumentene på bilens dashboard! Du trenger ikke eget «dasboard», hehe. Og samme med alle detaljer, regn på frontruta, skogen ved siden av veien, solen, skyer, asfalten herregud for noen detaljer.

En pussig ting: jeg prøvde å koble Xboxen til Oppo’ens HDMI input, for å bruke tonemappingen den har på HDR, og det funket strøkent :) MEN da mistet jeg Atmos! Veldig rart, da denne inngangen klarer bitstream, men Xboxen gjenkjente ikke dette og slo over til LPCM.

Men ellers, jaggu mye boks for litt over 4 lapper :)

20 Nov 2008
13.877
84
48
Ja det høres jo lovende ut dette :)
Men har du noen MKV (eller andre formater) på disk med Atmos lydspor ?
Jeg er litt spent på om den takler det ?
Det er mangelen på dette som er det kjipe med Sony spillerene min synes jeg...

Jan B

0
13 Jan 2012
2.450
80
48
Ja det høres jo lovende ut dette :)
Men har du noen MKV (eller andre formater) på disk med Atmos lydspor ?
Jeg er litt spent på om den takler det ?
Det er mangelen på dette som er det kjipe med Sony spillerene min synes jeg...

Snakker du om rippede filer nå? Har ikke noe sånt, ser bare på originale bluray/UHD. Når det er sagt, har jeg ikke testet originale heller, hehe. Men det skal funke det da.

20 Nov 2008
13.877
84
48
Snakker du om rippede filer nå? Har ikke noe sånt, ser bare på originale bluray/UHD. Når det er sagt, har jeg ikke testet originale heller, hehe. Men det skal funke det da.
Ja snakker om rippede filer .
Det er jo veldig greit hvis Blu-ray drevet også kan duge som et fullverdig mediasenter - da kan man jo spare en box :)

27 Aug 2009
6.289
30
48
Det er vel sånn at de som lager Blu- ray/4K spillere vil at du skal bruke spillerne til det de er ment for . Og ikke dekode filer som bryter med kopieringsloven de selv har vært med på å bestemme.

Sent from my iPhone using New Forum mobile app

Jan B

0
13 Jan 2012
2.450
80
48
Ja mulig jeg er litt gammeldags, men liker altså fysisk disk i handa. Best kvalitet :)

20 Nov 2008
13.877
84
48
Det er vel sånn at de som lager Blu- ray/4K spillere vil at du skal bruke spillerne til det de er ment for . Og ikke dekode filer som bryter med kopieringsloven de selv har vært med på å bestemme.

Sent from my iPhone using New Forum mobile app
Ja det kan jo være , men da er det jo litt rart at det bare er lagt inn noen få begrensinger , mens det aller meste fungerer som snus :)

Ja mulig jeg er litt gammeldags, men liker altså fysisk disk i handa. Best kvalitet :)
Tja , er rippen gjort skikkelig , så er det jo det samme om filen ligger på en harddisk eller på en Blu-ray disk :)

Sist redigert:

Jan B

0
13 Jan 2012
2.450
80
48
Ok, da fikk jeg denne før helgen, og har satt den opp i et foreløpig 7.1.6 oppsett. Litt bilder:

Vis vedlegget 126547Vis vedlegget 126548Vis vedlegget 126549Vis vedlegget 126550

Man ser greit transformatoren, forsterkerne og viftene(4st) i virkeligheten.
Vis vedlegget 126551

7200 på topp. Her er de like store.
Vis vedlegget 126552
Men 8500 er noe dypere(og tyngre)
Vis vedlegget 126553

Og endel mer tilkoblinger på baksiden :)
Vis vedlegget 126554

Bare tatt en kjapp Audyssey via appen, noe som fungerte fint, tok litt mer tid å lasse resultatene av hver posisjon til paden, men å laste sluttresultatet tilbake til 8500’en gikk fort.
Syntes der er mere snapp og snert i lyden på denne, må ta noen runder med endel demo filmer for å få litt inntrykk. Men det minner meg jo litt om å bytte Iphone: det meste er jo likt, hehe. Men lover bra enn så lenge :)

Sist redigert:
20 Nov 2008
13.877
84
48
Grattis med ny grom receiver :)
Det er jo julekveld flere dager på rad med en slik nyervervelse i hus.

Du får dele flere erfaringer etterhvert :)

Jan B

0
13 Jan 2012
2.450
80
48
Takker :) Lurer på om jeg var først i landet med denne, hehe. Sto enda på pall når jeg var der å henta :)

Burde duge til det meste denne ja, er jo en sinnsyk genial klump med alle forsterkerkanalene innebygd. Tror ikke noen på markedet idag kan slå denne når det gjelder kompabilitet, kvalitet, funksjonalitet, fleksibilitet og antall kanaler.

Veldig fornøyd så langt, men har jo 7200’en enda, så det blir forsket på utvidelse av kanaler. Som før, hehe.

Jan B

0
13 Jan 2012
2.450
80
48
Dagens tips:

Hadde litt problemer med lyder/vibrasjoner fra bluray racket når de værste bass slaga rullet når man så film.
Løsning: legg blurayene istedenfor å ha dem stående i hylla. Resultat: tyst ;)

gDrJxJv.jpg