Forøvrig har jeg oppgratert litt med lyden også. Hadde jo en 7200/5200 AVR kombo tidligere, men 5200 hadde ikke HDMI 2.0 eller HDCP 2.2, så når Hifiklubben hadde tilbud på de nyere 6200, slo jeg til, slik at hele kjeden klarte 4K UHD HDR.
Skulle egentlig selge 5200, MEN så var det en smart kar på Avsforum som kom med et smart forslag:
"Now that would be interesting alternative approach:
Activating Width speakers in both configurations (CONFIG-1: 5.1.4+wides, CONFIG-2: 7.1.2+wides), to subsequently:
(a) combine signals of both configurations to feed one set of Width speakers, or
(b) keep signals separate to feed an additional sets of Wides.
This last option would be my new favorite for using multiple AVRs/processors, as it enables a 13.1.4 lay-out:
- C + L/R at 25/30 degrees (from CONFIG-1 or CONFIG-2, as now they are identical)
- 'pure' Wides at 50 degrees (from CONFIG-2)
- Wides/Surrounds mix at 70 degrees (from CONFIG-1)
- 'pure' Surrounds at 90 degrees (from CONFIG-2)
- Surround/Rears mix at 120 degrees (from CONFIG-1)
- 'pure' Rears at 150 degrees (from CONFIG-2)
As this multiple AVR/processor set-up includes those 'Special Wides' or 'Surround-Wides' found in a Atmos 5.1.x+wides configuration, it could be referred to as SWATMOS, available in either 11.1.4 or 13.1.4."
Dagens 7.1.4 eller 12 kanaler er en hardware limit på DSP chipene som ikke klare flere kanaler. Men innenfor de 12 kanalene kan enkelte AVR produsenter klare alternative oppsett som inkluderer front wide høyttalere, som da er enten:
9.1.2, altså med 2 høydekanaler og front wide.
5.1.4+Wide, altså ingen surround back og front wide.
Ideen her bygger på at disse to oppsettene gir forskjellig innhold til front wide:
9.1.2 =kun Atmos objekter sendes til Wide.
5.1.4 = surround +objekter til wide.
Så med disse to oppsettene "oppå hverandre" så overlapper de hverandre. Og siden jeg nå hadde 3 Atmos AVR's, så prøvde jeg det, og her er en skisse som viser hvordan det drives
7200= blå kanaler
6200=røde kanaler
5200=gule kanaler
Og her er alle sidekanalene, først pure wides @50 grader(gulvstående), så special wides @70 grader, så pure surround @90 grader og special surround @110 grader. Utenfor bilde surround back @150 grader.
Bakhøyttalerne
Så da ser racket slik ut, legg merke til source navnet på 6200 ned til høyre
SWATMOS 13.1.8 oppe å går, og det funker helt utmerket. Siden de to systemene overlapper hverandre, slipper man å stole på phantoming mellom to høyttalere i et enkelt system, siden det her eksisterer en høttaler fra det andre systemet. Phantoming funker flott så lenge du sitter i midten, men så fort du sitter "off axis" faller det sammen, og det gjør man jo når man har to seter ved siden av hverandre. Dermed funker dette prinsippet.