Jan B's Atmos/DTS:X/Auro 3D stuekino.

saar

0
8 Sep 2011
2.665
3
38
Egersund
Jeg kjører en subkanal fra fra min Denon 7200 delt på 120 Hz. Denne går som nevnt til en minidsp, som deretter fordeler til de 4 kanalene beskrevet over. Så B1200D får samme signal som subbene i front.

Den er stort sett død under 30 Hz(faktisk lik isåmåte som KEF'ene brukt tidligere), men poenget med denne er som sagt nearfield midbass, og tactile respons. Ved å montere den rett bak ryggen, slår både portene og driveren rett i kroppen, og er optimal mellom ca 50-100 Hz, som er der brystkassetrykket er. Funker enormt bra, faktisk.
Du må jo bli fillerista i stolen både bak og under!!
nesta får bli en slik stol tilpasset kinobruk:
https://youtu.be/mrSEhzwGohU

Jan B

0
13 Jan 2012
2.473
96
48
Du må jo bli fillerista i stolen både bak og under!!
nesta får bli en slik stol tilpasset kinobruk:
https://youtu.be/mrSEhzwGohU

Det funker, for å sidet sånn, hehe.

Ja, som nevnt tidligere så er D-BOX mer det du nevner her. Det som er kult med det er at den er kodet inn i lydsporet, så den har egne "metadata". MEN, de koster 6 sifra beløp, så ganske uaktuelt....
Er endel kinoner i USA som har slike, og du får de i kjemmekino utgave også. Er vel over 1000 filmer kodet med dette.

[video=youtube_share;iBbEaEUqtnY]https://youtu.be/iBbEaEUqtnY[/video]

Jan B

0
13 Jan 2012
2.473
96
48
Ble litt oppgradering om dagen.
IMG_4482.JPG

Ble jaggu en RS600 i stuekinoen. Takk for dealen, [MENTION=52196]didrik nilsen[/MENTION]. Hyggelig å hilse på deg og [MENTION=16160]Andreas21[/MENTION] :)

Så da måtte X500'en ned gitt.

IMG_4483.JPG

Relativt stor forskjell på disse. For en lysmaskin RS600 er!! Har også kjøpt en HDFURY Linker, så jeg kan laste custom gammakurver, så her blir det fine HDR filmer framover.

IMG_4512.JPG

De gærne har det godt :)

Sist redigert:
11 Okt 2005
1.730
1
38
Ble litt oppgradering om dagen.

Ble jaggu en RS600 i stuekinoen. Takk for dealen, @didrik nilsen. Hyggelig å hilse på deg og @Andreas21 :)

Så da måtte X500'en ned gitt.

Vis vedlegget 124438

Relativt stor forskjell på disse. For en lysmaskin RS600 er!! Har også kjøpt en HDFURY Linker, så jeg kan laste custom gammakurver, så her blir det fine HDR filmer framover.

Vis vedlegget 124439

De gærne har det godt :)

Fantastisk! Gratulerer! Har fått til bra bilde på HDR her i kinoen så det går faktisk ann på projektor. Så på noen av bildene at du har ganske lyst tak. Hos meg hjalp det veldig med maskering med molton. Men du har jo hatt JVC fra tidligere så dette har du peil på, tenker jeg. Og plenty av lys på disse maskinene ja!

Jan B

0
13 Jan 2012
2.473
96
48
Fantastisk! Gratulerer! Har fått til bra bilde på HDR her i kinoen så det går faktisk ann på projektor. Så på noen av bildene at du har ganske lyst tak. Hos meg hjalp det veldig med maskering med molton. Men du har jo hatt JVC fra tidligere så dette har du peil på, tenker jeg. Og plenty av lys på disse maskinene ja!

Takker.
Ja, jeg har hvittt tak, og det er jo langt fra optimalt. Har noe på gang der, så det vil bli bedre :)

24 Okt 2006
9.368
9
38
Drammen

Vi skal ta en ny runde når jeg kommer for en skikkelig kalibrering, er nok mulig å få HDR mer "riktig" enn det du har nå. Jeg har sett mer på måten å gjøre det på og sånn du har det nå mister du nok en del detaljer i den lyse enden.

Hyggelig å hilse på deg og [MENTION=76154]Jan B[/MENTION], og det er bare å si fra så kan vi få optimalisert din RS600 også. :)

Jan B

0
13 Jan 2012
2.473
96
48
Vi skal ta en ny runde når jeg kommer for en skikkelig kalibrering, er nok mulig å få HDR mer "riktig" enn det du har nå. Jeg har sett mer på måten å gjøre det på og sånn du har det nå mister du nok en del detaljer i den lyse enden.

Hyggelig å hilse på deg og @Jan B, og det er bare å si fra så kan vi få optimalisert din RS600 også. :)

Ja, er nok mer å hente her også. Har forresten gått tilbake til Dremascreen V2 dynagrey lerretet, siden Tab-Tension V6 Brightwhite lerretet har de feila vi snakket om( er i dialog med Avshop om det, så det løser seg vel), så da stemmer kansje den kalibreringen din litt bedre, siden dette er grått, ikke hvitt. Er iallefall makaløse bilder, og jeg har lastet ned en av kurvene til Manni01 fra Avsforum, og den funket mye bedre enn både Gamma D og den "optimaliserte" Gamma D som JVC anbefaler.

Og 3D var helt sinnsyk i forhold til X500, og det var på lav lampespenning på RS600'en, hehe.

24 Okt 2006
9.368
9
38
Drammen
Ja, er nok mer å hente her også. Har forresten gått tilbake til Dremascreen V2 dynagrey lerretet, siden Tab-Tension V6 Brightwhite lerretet har de feila vi snakket om( er i dialog med Avshop om det, så det løser seg vel), så da stemmer kansje den kalibreringen din litt bedre, siden dette er grått, ikke hvitt. Er iallefall makaløse bilder, og jeg har lastet ned en av kurvene til Manni01 fra Avsforum, og den funket mye bedre enn både Gamma D og den "optimaliserte" Gamma D som JVC anbefaler.

Og 3D var helt sinnsyk i forhold til X500, og det var på lav lampespenning på RS600'en, hehe.

Du får si fra når du får en V6 duk som er bra nok.

Det vil funke bedre med en Manni Custom kurve enn Gamma D, men det vil bli mer "riktig" når jeg måler lystrykket ditt og vi lager en kurve som er optimalisert ditt oppsett. Den optimaliserte Gamma D funker ikke veldig bra sammenlignet med en kurve satt opp i Arves tool.

RS600 er en meget potent projektor og du får ikke noe bedre enn den i "normale" kinoer, og 3D for de som liker det er fantastisk.

Jan B

0
13 Jan 2012
2.473
96
48
Du får si fra når du får en V6 duk som er bra nok.

Det vil funke bedre med en Manni Custom kurve enn Gamma D, men det vil bli mer "riktig" når jeg måler lystrykket ditt og vi lager en kurve som er optimalisert ditt oppsett. Den optimaliserte Gamma D funker ikke veldig bra sammenlignet med en kurve satt opp i Arves tool.

RS600 er en meget potent projektor og du får ikke noe bedre enn den i "normale" kinoer, og 3D for de som liker det er fantastisk.

Jupp, vi får ta det litt bedre når lerretet er i orden.

Er i allefall moro når man ser så stor forskjell tiltross for at det ikke er optimalisert enda :) :)

11 Okt 2005
1.730
1
38

Du får maskere taket, og få deg hvitt lerret etterhvert også :) Min synsning da...

Jeg har en del 3D filmer jeg også, en god del jeg ikke har sett faktisk. Og 3D selges fortsatt i butikkene, enn så lenge. Er vel på vei ut i og med at de nye TV'ene ikke støtter det. Men, jeg har ikke 3D briller eller emitter til min RS520. Vurderer å skaffe meg dette, men synes det er litt dyrt for et døende format... men kjipt å ha filmer liggende jeg aldri får sett heller... Hvor "bra" er 3D'n synes du? Jeg vil jo få mye mer lys på denne PJ'n enn min gamle Sony VW95ES. Men hva med crosstalk/dobbeltskygger osv...stort problem? Jeg syntes Sonyen hadde til tider mye av det.

11 Okt 2005
1.730
1
38

Hyggelig å hilse på deg og @Jan B, og det er bare å si fra så kan vi få optimalisert din RS600 også. :)

Ja, det er sikkert mer å hente der i høylysene. :) Uansett, synes ingen av HDR filmene mine til nå har vært for mørke i hvertfall - noe som jeg forstår tidligere har vært et problem med andre projektorer.

24 Okt 2006
9.368
9
38
Drammen
Du får maskere taket, og få deg hvitt lerret etterhvert også :) Min synsning da...

Jeg har en del 3D filmer jeg også, en god del jeg ikke har sett faktisk. Og 3D selges fortsatt i butikkene, enn så lenge. Er vel på vei ut i og med at de nye TV'ene ikke støtter det. Men, jeg har ikke 3D briller eller emitter til min RS520. Vurderer å skaffe meg dette, men synes det er litt dyrt for et døende format... men kjipt å ha filmer liggende jeg aldri får sett heller... Hvor "bra" er 3D'n synes du? Jeg vil jo få mye mer lys på denne PJ'n enn min gamle Sony VW95ES. Men hva med crosstalk/dobbeltskygger osv...stort problem? Jeg syntes Sonyen hadde til tider mye av det.

De nye JVC modellene er det nærmeste du kommer DLP når det gjelder crosstalk, de er så og si uten crosstalk. Mitt problem er flicker og det gjør at jeg blir veldig sliten i øynene av å se 3D på de, hadde det ikke vært for det hadde jeg sett en del 3D. Du kan få låne emitter og briller av meg så kan du vurdere om det er verdt investeringen, 3D kommer til å bli solgt en stund til.:)

24 Okt 2006
9.368
9
38
Drammen
Jupp, vi får ta det litt bedre når lerretet er i orden.

Er i allefall moro når man ser så stor forskjell tiltross for at det ikke er optimalisert enda :) :)

Det blir nok ikke så veldig stor forskjell da denne allerede er kalibrert, men siden ditt lerret og Didrik sitt er ganske forskjellig vil det nok bli en forskjell. Uansett er det godt å vite at den er så bra den kan bli når man har brukt en god del penger på en projektor i denne klassen.:)

11 Okt 2005
1.730
1
38
De nye JVC modellene er det nærmeste du kommer DLP når det gjelder crosstalk, de er så og si uten crosstalk. Mitt problem er flicker og det gjør at jeg blir veldig sliten i øynene av å se 3D på de, hadde det ikke vært for det hadde jeg sett en del 3D. Du kan få låne emitter og briller av meg så kan du vurdere om det er verdt investeringen, 3D kommer til å bli solgt en stund til.:)

Nice, ja, det hadde vært fint å få testet det. Husker ikke om jeg ble noe plaget av flicker på Sonyen. Mener å huske jeg så litt på min forrige TV hvis det var mye lys i stua.

Jan B

0
13 Jan 2012
2.473
96
48

Har som sagt litt ideer med taket, så det ordner seg nok.

Alle tv'er og projektorer jeg har hatt til nå har hatt crosstalk, bortsett fra RS600'en ! Klarer ikke å se en eneste artifact på denne. Så på klipp fra Avatar, Sammy's eventyr, og Torden og Magi, som har råe 3D effekter, og jeg blir bare sittende og måpe! Helt fantastisk !

Ja, det er sikkert mer å hente der i høylysene. :) Uansett, synes ingen av HDR filmene mine til nå har vært for mørke i hvertfall - noe som jeg forstår tidligere har vært et problem med andre projektorer.

Med Gamma D blir alle mørke, med masse black crush. Det blir noe bedre med de optimaliserte verdiene, men langt fra riktig.

Har ikke hatt det problemet, så det jeg har irritert meg over er crosstalk.

Det blir nok ikke så veldig stor forskjell da denne allerede er kalibrert, men siden ditt lerret og Didrik sitt er ganske forskjellig vil det nok bli en forskjell. Uansett er det godt å vite at den er så bra den kan bli når man har brukt en god del penger på en projektor i denne klassen.:)

Ja, skjønner det. Men er usikker på om Didrik har sett så mye på HDR, fikk intrykk av at han brukte mest SDR rec709, så vet ikke on HDR BT2020 er kalibrert. Men det ordner vi etterhvert.

Nice, ja, det hadde vært fint å få testet det. Husker ikke om jeg ble noe plaget av flicker på Sonyen. Mener å huske jeg så litt på min forrige TV hvis det var mye lys i stua.

Jeg kjøpte dette kitet, som har 1 par Expand X105 BT briller og emitter for under $40. Emitteren alene koster over $100, så dette er råbillig.

https://www.amazon.com/dp/B009ZW7SR2?tag=vs-avsforum-convert-20

Også kjøpte jeg et kit med 2 Samsung briller, disse funker utmerket til JVC'ene, og er mye lettere en Expand/JVC briller. Dog ikke oppladbare, men de holder 50 timmer på et batteri, så ikke noe stort problem.
IMG_4522.JPG

Dette kjøpte jeg i Norge, tror Komplett! Og ikke mange kroner.

Sist redigert:

Jan B

0
13 Jan 2012
2.473
96
48
Forøvrig har jeg oppgratert litt med lyden også. Hadde jo en 7200/5200 AVR kombo tidligere, men 5200 hadde ikke HDMI 2.0 eller HDCP 2.2, så når Hifiklubben hadde tilbud på de nyere 6200, slo jeg til, slik at hele kjeden klarte 4K UHD HDR.

Skulle egentlig selge 5200, MEN så var det en smart kar på Avsforum som kom med et smart forslag:

"Now that would be interesting alternative approach:
Activating Width speakers in both configurations (CONFIG-1: 5.1.4+wides, CONFIG-2: 7.1.2+wides), to subsequently:
(a) combine signals of both configurations to feed one set of Width speakers, or
(b) keep signals separate to feed an additional sets of Wides.

This last option would be my new favorite for using multiple AVRs/processors, as it enables a 13.1.4 lay-out:
- C + L/R at 25/30 degrees (from CONFIG-1 or CONFIG-2, as now they are identical)
- 'pure' Wides at 50 degrees (from CONFIG-2)
- Wides/Surrounds mix at 70 degrees (from CONFIG-1)
- 'pure' Surrounds at 90 degrees (from CONFIG-2)
- Surround/Rears mix at 120 degrees (from CONFIG-1)
- 'pure' Rears at 150 degrees (from CONFIG-2)

As this multiple AVR/processor set-up includes those 'Special Wides' or 'Surround-Wides' found in a Atmos 5.1.x+wides configuration, it could be referred to as SWATMOS, available in either 11.1.4 or 13.1.4."

Dagens 7.1.4 eller 12 kanaler er en hardware limit på DSP chipene som ikke klare flere kanaler. Men innenfor de 12 kanalene kan enkelte AVR produsenter klare alternative oppsett som inkluderer front wide høyttalere, som da er enten:
9.1.2, altså med 2 høydekanaler og front wide.
5.1.4+Wide, altså ingen surround back og front wide.
Ideen her bygger på at disse to oppsettene gir forskjellig innhold til front wide:
9.1.2 =kun Atmos objekter sendes til Wide.
5.1.4 = surround +objekter til wide.
Så med disse to oppsettene "oppå hverandre" så overlapper de hverandre. Og siden jeg nå hadde 3 Atmos AVR's, så prøvde jeg det, og her er en skisse som viser hvordan det drives
7200= blå kanaler
6200=røde kanaler
5200=gule kanaler

IMG_0185.JPG

Og her er alle sidekanalene, først pure wides @50 grader(gulvstående), så special wides @70 grader, så pure surround @90 grader og special surround @110 grader. Utenfor bilde surround back @150 grader.

IMG_4425.JPG

Bakhøyttalerne

IMG_4422.JPG

Så da ser racket slik ut, legg merke til source navnet på 6200 ned til høyre :)

IMG_4511.JPG

SWATMOS 13.1.8 oppe å går, og det funker helt utmerket. Siden de to systemene overlapper hverandre, slipper man å stole på phantoming mellom to høyttalere i et enkelt system, siden det her eksisterer en høttaler fra det andre systemet. Phantoming funker flott så lenge du sitter i midten, men så fort du sitter "off axis" faller det sammen, og det gjør man jo når man har to seter ved siden av hverandre. Dermed funker dette prinsippet.

Sist redigert:

kane7

0
11 Apr 2008
907
0
0
Ålesund
Ved avspilling av en vanlig 7.1 atmos bluray, hvor mange høyttalere kommer det lyd ut av da?

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk