Jan B's Atmos/DTS:X/Auro 3D stuekino.

Jan B

0
13 Jan 2012
2.450
80
48
Tenkte jeg kunne lage en liten tråd om min lille stuekino.
Det er nå litt over 4 år siden jeg tok steget opp til projektor og lerret, og har siden okt. 2014 hatt Dolby Atmos i stua. Startet med 7.1.4, men var veldig nysgjerrig på mere, så jeg utvidet til to Atmos receivere for å få opptil 9.1.8 Atmos, 7.1.4 DTS:X og 12.1 Auro 3D.

Oppsettet pr. idag:

OPPDATERT SEP-17. Bruker nå 3 Atmos receivere for totalt 13.1.8.

Panasonic DMP-UB900 UHD player
HD FURY Integral
Oppo BDP-103 BD player
Darbee Darblet
Canal Digital HD PVR satellite-box
Apple TV3
PS3 (fat)
XBOX360
Denon AVR-X7200WA
Denon AVR-X6200W
Denon AVR-X5200W
Yamaha RX-V3067
Behringer Inuke NU6000DSP
JVC DLA RS600
Dreamscreen V2 dynagrey 120" screen
Samsung UE65JU7005 UHDTV

Front=Klipsch RF-82 mk1
Wide= Dynavoice Challenger M65 V3
Center=Klipsch RC-64 mk2
Surr= Klipsch RS52 mk2
Surr back=Klipsch RS42 mk2
Height speakers= 10x KEF 3005
Nearfield mid-bass= 2x KEF HTB2
LFE= SVS PB12-Plus/2
ULF= PSA S3000i +4x Crowson Shadow 8 motion actuators
MiniDSP 2X4 balanced

Har altså nå 3st Atmos receivere, og de driver som følger:
7200 driver de blå høyttalerne
6200 driver de røde
5200 driver de gule.

(les mer om årsak i post 39)

fVthxKI.jpg

Og de er satt slik. 7200

WAYeAbo.jpg

6200

HaaJ3Xp.jpg

5200

INKtyRR.jpg

Litt nyere bilder etter restaurering av stuen:

FoDktYR.jpg

p4IwDpy.jpg

DvGiKmx.jpg

Ny sofa fra Fnky.

xiqN5x8.jpg

Crowsons under sofaen.

vB4FM9x.jpg

3Y0Ha0A.jpg

s6UMxCK.jpg

O76VUnw.jpg

Kk9t7HP.jpg

xZU4Nnh.jpg

JivAp1K.jpg

isj5flV.jpg

zBB9tK4.jpg

Når man ser på tv.

2Cl02NC.jpg

Og film med 120’ lerret.

rxXyzIS.jpg

inKJjky.jpg

Sist redigert:

Jan B

0
13 Jan 2012
2.450
80
48
Her er hvordan jeg koblet opp 2 Atmos reciever i januar 2015:

Hehe, ja må være noen i huset som er koblet på Denonen via Airplay. Spøkefulle unger?

Anywho:
Vel, jeg ble lei av å vente på DTS:X, så jeg fant på noe annet.
Irritert på Atmos 7.1.4 kanals begrensingen på dagens receivere?
Ikke interessert i 8min config file lastetid fra PC, får å bytte mellom full Atmos/Auro setup?
Ikke råd til Trinnov eller Datasat?

Ok, jeg fant en måte å få 9.1.6 native Atmos og 12.1 Auro med 1 setup!
Hvordan?

Dere har kansje fått med dere at jeg har en Denon 5200, som har 14 høyttalere koblet til, satt opp som 10.1 Auro 3D:
5.1+FH+SH+TS(VOG).

Trykker jeg Movie knappen, bytter den til 9.1.2 Atmos:
5.1+FW+SB+FH.

Jeg hadde den gamle Onkyo 3010 receiveren liggende, og det var julesalg på Denon 4100, så jeg solgte Onkyoen, og den dekte kjøpet av Denonen.
Så jeg har koblet noen av høyttalerne fra 5200 midlertidig over til 4100 og noen nye, får å få den kalibrert, så da bruker jeg følgende Amp Assign :

Amp Assign: 9.1
Height Speakers: 4 height speakers
Height Layout: Top Middle+Rear Height
Pre-out: Front and rear height

Begge receiverne er koblet sammen med HDMI kabel fra Zone2 HDMI out fra 5200 til en av HDMI input på 4100. Ja denne HDMI utgangen sender alt av lyd og bilde som kommer inn, altså hd lyd, 3d bilde, allt !

Jeg bruker ikke fronter koblet til 4100, men de 4 takhøyttalerne gir da følgende 9.1.6 Atmos oppsett:
5.1+FW+SB+FH(som før fra 5200) +TM+RH(fra 4100).

Bytter jeg til Auro 10.1 og bruker en dual source speaker switch mellom surround backs på 4100 og 5200, får jeg surround back til Auro, altså 12.1.

Men det er mer. Følgende er koblet til 4100, kalibrert og seperat justerbare fra 5200 sine kanaler:
Side Surround 2. Surround kanalene på 4100 er jo ikke brukt, så her kobles et sett til med sourrounds, som plasseres ca 80 grader(surround 1 er på 110grader).
Center Height. Samme her, ledige kanaler, så koblet en til senter, oppunder taket foran.

Også måtte man jo ofre Sub pre-out 2 på 5200 til Top Surround på Auro 10.1. Vel 4100 har 2 splitt nye sub pre-out klare til bruk :)

Og Auro sine surround back height er koblet sammen med Surround height, så med en til dual source speaker switch, så kan Atmos sin rear height kobles om til Auro sin surround back height.

Så man kan da si:

Atmos: 5.1+SB+S2+FW+FH+TM+RH+CH=11.1.7

Auro 3D:
5.1+SB+S2+FH+SH+SBH+TS+CH= 17.1

Alt dette virker! Lip sync mellom de to receiverne var spot on, og dette økte definitivt følelsen av rom og høyde.

Kan jo legge ut litt til bilder av gamle stua med Atmos :)

Vis vedlegget 116422

Litt mer lys, men bare tatt kjapt med mobilen.

Vis vedlegget 116423

Bak i stua. Bare å begynne å telle :)

Vis vedlegget 116424

Kule kildenavn på receiverne?

Vis vedlegget 116425

Sist redigert:

Jan B

0
13 Jan 2012
2.450
80
48
Lagde en liten video av mine Crowson Motion Actuators i bruk. Spiller her "drop scene" fra Lone Survivor, og kjører REW med RTA, og som dere ser ligger helikopterbladene på 6,5 Hz!!

[video=youtube_share;K3bdI2qaBfI]https://youtu.be/K3bdI2qaBfI[/video]

29 Feb 2008
1.899
3
38
Crowson virker som meget gode, hvor bestiller en dem i Norge eller importeres de direkte fra leverandør ?
Regner med de hever opplevelsen noen hakk, jeg sitter på betongulv så kunne tenkt meg noen ristere av høy kvalitet for mer tactile respons..

Sist redigert:

Jan B

0
13 Jan 2012
2.450
80
48
Crowson virker som meget gode, hvor bestiller en dem i Norge eller importeres de direkte fra leverandør ?
Regner med de hever opplevelsen noen hakk, jeg sitter på betongulv så kunne tenkt meg noen ristere av høy kvalitet for mer tactile respons..

Jeg hadde basspumps fra Ljudia før, 2 i hver stol og dette tilførte lydbilde en dimensjon som manglet. Men slike shakere er mer risting eller "one note" , og har ikke alle nyansene som også skiller en god subwoofer fra en dårlig.

Her er Crowson i en klasse over disse. Shakerne rister altså bare "i løse luften", mens Crowsons er en plate som monteres mellom stolen og gulvet, og dette er en linjær aktuator som LØFTER stolen, altså en direkte fysisk bevegelse. Og disse har ALLE nyansene. Og en vesentlig forskjell er at Crowsons går ned til 1 !! Hz. Dette kjenner jeg meget godt om jeg kjøre sinus toner. Og det er helt sinnsyk følelse.

I så måte bygger de på samme prinsipp som D-BOX, som er "fullversjonen" av motion actuators, om du vil. Og de er i en HELT annen prisklasse igjen.

Crowson er ikke billige de heller, et kit med 2 motion actuators med gummi isolatorer(til resten av bena på stolen) kom på 11 lapper ferdig til landet.

Men det er de verdt, faktisk så mye at jeg har bestillt et kit til, slik at det blir 2 på hvert sete.

En annen fordel er jo at slike ikke plager naboen, i motsetning til flere subwoofere, hehe.

Jeg bestillte fra selveste Randolph Crowson himself, meget grei kar å ha emd å gjøre.

http://crowsontech.com/go/crowsontech/3326/en-US/DesktopDefault.aspx

29 Feb 2008
1.899
3
38
Takk for svar, høres bra ut. Hvilken amp bruker du og hvor finner du det fornuftig å dele disse mot resten av systemet ? Jeg ser Crowsons egen amp er lydløs og ser ut til å skulle fungere bra, For litt pepper bortpå avs for å være litt dyr ifht alternativene..

saar

0
8 Sep 2011
2.665
3
38
Egersund
Jeg hadde basspumps fra Ljudia før, 2 i hver stol og dette tilførte lydbilde en dimensjon som manglet. Men slike shakere er mer risting eller "one note" , og har ikke alle nyansene som også skiller en god subwoofer fra en dårlig.

Her er Crowson i en klasse over disse. Shakerne rister altså bare "i løse luften", mens Crowsons er en plate som monteres mellom stolen og gulvet, og dette er en linjær aktuator som LØFTER stolen, altså en direkte fysisk bevegelse. Og disse har ALLE nyansene. Og en vesentlig forskjell er at Crowsons går ned til 1 !! Hz. Dette kjenner jeg meget godt om jeg kjøre sinus toner. Og det er helt sinnsyk følelse.

I så måte bygger de på samme prinsipp som D-BOX, som er "fullversjonen" av motion actuators, om du vil. Og de er i en HELT annen prisklasse igjen.

Crowson er ikke billige de heller, et kit med 2 motion actuators med gummi isolatorer(til resten av bena på stolen) kom på 11 lapper ferdig til landet.

Men det er de verdt, faktisk så mye at jeg har bestillt et kit til, slik at det blir 2 på hvert sete.

En annen fordel er jo at slike ikke plager naboen, i motsetning til flere subwoofere, hehe.

Jeg bestillte fra selveste Randolph Crowson himself, meget grei kar å ha emd å gjøre.

http://crowsontech.com/go/crowsontech/3326/en-US/DesktopDefault.aspx
Så meget rå ut disse, synd de er så dyre da! Kikket i manualen og da så se det ut som de måtte kobles til Left og Right utgang i tillegg til sub out, hvorfor det? Er det slik du også har koblet disse

Jan B

0
13 Jan 2012
2.450
80
48
Takk for svar, høres bra ut. Hvilken amp bruker du og hvor finner du det fornuftig å dele disse mot resten av systemet ? Jeg ser Crowsons egen amp er lydløs og ser ut til å skulle fungere bra, For litt pepper bortpå avs for å være litt dyr ifht alternativene..

Som amp har jeg en AODA MA200 fra Fnky. Har alle subbene via en MINIDSP bal, og kjører alle på samme 120Hz deling. Ja, Crowson sine er dyr, derav mitt valg.

Så meget rå ut disse, synd de er så dyre da! Kikket i manualen og da så se det ut som de måtte kobles til Left og Right utgang i tillegg til sub out, hvorfor det? Er det slik du også har koblet disse

Neida, må ikke, men du kan om du bruker demmes amp, og kjører frontene som large, men ser ikke poenget da LFE ikke er retningsbestemt. Disse trenger IKKE deres egen amp! Men den har endel greie options da, slik som stereo LFE.

Jeg har dem koblet som du ville gjort to vanlige passive subber.

saar

0
8 Sep 2011
2.665
3
38
Egersund
Okei, hadde vært moro å prøvesittet!!!
Er der forskjell i rystelsene alt etter frekvensen det skjer? F.eks skudd på film i 60-80hz kontra en eksplosjon i 20-30 hz område.

Jan B

0
13 Jan 2012
2.450
80
48
Okei, hadde vært moro å prøvesittet!!!
Er der forskjell i rystelsene alt etter frekvensen det skjer? F.eks skudd på film i 60-80hz kontra en eksplosjon i 20-30 hz område.

Er det som er den store forskjellen mellom Crowson og alle andre ristere: her kjenner du alle nyanser.
Eks filmen 13 Hours har masse skyting og eksplosjoner. Og du kjenner forskjell på HVERT VÅPEN!!

Forresten den RTA som er igang på videoen over her viser selvfølgelig lyden aukustisk sett, eller SPL, men her er et bilde fra appen VS som måle vibrasjoner eller "tactile respons" i dette tilfelle Crowsons under stolen. Og som du ser stemmer vibrasjons frekvensene med SPL:

IMG_0162.PNG

Sist redigert:
29 Feb 2008
1.899
3
38
Blir mye spørsmål her men hvor ofte starter viftene på AODA MA200 når du ser feks 13 Hours, kjører de hele tiden eller bare ved hard pådrag? Har litt allergi mot vifter/Støy i kinorommet våres :)

Jan B

0
13 Jan 2012
2.450
80
48
Blir mye spørsmål her men hvor ofte starter viftene på AODA MA200 når du ser feks 13 Hours, kjører de hele tiden eller bare ved hard pådrag? Har litt allergi mot vifter/Støy i kinorommet våres :)

Hehe, de går på når forsterkeren slåes på, så hele tiden, men er to trinn på de, så når du kjører den i brigde og lenge, går de over på full fart.

Har byttet til stillere vifter, og legger knapt merke til disse. Mye stillere enn PS3 eks.

Men ser Fnky har sluttet med disse nå, vet ikke hvorfor. Er masse krutt i dem.

Men kommer trolig til å oppgradere ampen etter nyttår når jeg får to Crowsons til, for å ha mer headroom. Og da blir det Behringer EP4K eller Nu6000 DSP.
Noen med erfaringer med disse?

saar

0
8 Sep 2011
2.665
3
38
Egersund
Er det som er den store forskjellen mellom Crowson og alle andre ristere: her kjenner du alle nyanser.
Eks filmen 13 Hours har masse skyting og eksplosjoner. Og du kjenner forskjell på HVERT VÅPEN!!

Forresten den RTA som er igang på videoen over her viser selvfølgelig lyden aukustisk sett, eller SPL, men her er et bilde fra appen VS som måle vibrasjoner eller "tactile respons" i dette tilfelle Crowsons under stolen. Og som du ser stemmer vibrasjons frekvensene med SPL:

Vis vedlegget 122982

ser veldig lovende ut ja, noen i Rogaland som har slike????? Til den prisen så må nesten testes i virkeligheten først.
har 2 suber i dag som er koblet til hver sin antimode, for at skal vibrere samtidig/integreres med subene så måtte de vell ha blitt koblet etter den ene antimoden med en y-splitt??

Jan B

0
13 Jan 2012
2.450
80
48
Vel, optimalt sett så skal Crowson Motion Actuator's (MA's) ha et signal ubehandlet av hverken romkorreksjon og andre EQ/PEQ osv. Husk på at slike ting tar hensyn til rom, høyttalere osv for å kompansere lyden, men MA's er "direkte". Om rommet eks har en peak v 40 Hz, og romkorreksjonen eller Antimode tar ned denne, så får MA'ene plutselig en dip i signalet.

Måten dette kan ordnes på er med en MINIDSP, og det er det jeg gjorde. Denne er uansett mye bedre og mer fleksibel(og billigere) enn Antimodes. Med en slik går det å få til en ubehandlet kanal, som kan brukes til MA's. Du kan på en måte "forbikoble" romkorreksjon med en slik.
Så jeg bruker en kanal til PSA, en til SVS, en til MA's og den siste til midbassen som er en den siste investeringen Behringer B1200D-PRO:

IMG_4370.JPG
En liten aktiv PA sub med 12" som er tunet mye høyere en vanlig, og brukes som "nearfield midbass" for mer brystkassetrykk. Funker som fjell, og den har en sinnsyk punch.

kane7

0
11 Apr 2008
907
0
0
Ålesund
L
En liten aktiv PA sub med 12" som er tunet mye høyere en vanlig, og brukes som "nearfield midbass" for mer brystkassetrykk. Funker som fjell, og den har en sinnsyk punch.
Ser denne har høyeste delefrekvens på 180Hz, er den koblet ut fra subutgangen eller fullrange? Hvordan er den delt?

Jan B

0
13 Jan 2012
2.450
80
48
L
Ser denne har høyeste delefrekvens på 180Hz, er den koblet ut fra subutgangen eller fullrange? Hvordan er den delt?

Jeg kjører en subkanal fra fra min Denon 7200 delt på 120 Hz. Denne går som nevnt til en minidsp, som deretter fordeler til de 4 kanalene beskrevet over. Så B1200D får samme signal som subbene i front.

Den er stort sett død under 30 Hz(faktisk lik isåmåte som KEF'ene brukt tidligere), men poenget med denne er som sagt nearfield midbass, og tactile respons. Ved å montere den rett bak ryggen, slår både portene og driveren rett i kroppen, og er optimal mellom ca 50-100 Hz, som er der brystkassetrykket er. Funker enormt bra, faktisk.

29 Feb 2008
1.899
3
38

Vis vedlegget 122982

Hvilken app er dette, fikk lyst til å teste den ut :) ?