Jamo 606 som ikke vil spille frekvenser over ca. 8000 hz lenger

oys

0
4 Des 2007
21
0
0
Hei.

Jeg har et par Jamo 606 høytalere som ikke lenger vil spille høye frekvenser. Jeg er 90% sikker på at årsaken er at ledningen mellom laptop og forsterker ble dratt ut mens forsterkeren fortsatt sto på ganske høyt :oops:

Spørsmålet mitt er om det er om det er verdt å reparere de. Kan det tenkes at det bare er en sikring eller ledning bit som må byttes eller må man bytte et eller flere elementer. Bør man i så fall få tak i nye orginalelementer, eller finnes det alternativer.

Ny pris på høytalerene er for tiden 3000 kr, men jeg tror jeg ga 2000 for dem i sin tid. Får jeg ikke reparert de tar jeg gjerne imot skambud hvis det er noen som tror de kan ha nytte av de. Jeg er også interessert i tips om hvor jeg eventuelt kan ta de med for å få de reparert. Jeg befinner meg i Oslo.

25 Okt 2009
15.745
1
36
åpne de opp og se om noe er svidd eller noen løse kabler. Vil tippe det er diskanten som har tatt kvelden.

16 Okt 2007
1.260
0
36
Ostemannen skrev:
åpne de opp og se om noe er svidd eller noen løse kabler. Vil tippe det er diskanten som har tatt kvelden.

Enig her. Skru den ut og lukt på den. Se på delefilteret om noe der har tatt kvelden.

oys

0
4 Des 2007
21
0
0
Noen tips om hvordan man best åpner de? Det virker som om de er limt sammen.
Edit: fant skruehull bak gummiknottene som dekselet festes i.

Noen råd om hvordan jeg feilsøker videre? Kan jeg koble ett og ett element til forsterkeren for å høre hvordan det lyder, eller blir det helt feil?

Har multimeter, men vet ikke hva jeg skal måle etter for å finne ut om det er noe feil med elementet.

Tar gjerne imot konkrete tips eller råd om hvor jeg kan lese mer.

Bilder som viser fremgang her: twtgal :: Your gallery is ready.

Halvor

0
7 Jun 2005
2.060
2
38
oys skrev:
Hei.

Jeg har et par Jamo 606 høytalere som ikke lenger vil spille høye frekvenser. Jeg er 90% sikker på at årsaken er at ledningen mellom laptop og forsterker ble dratt ut mens forsterkeren fortsatt sto på ganske høyt :oops:

Spørsmålet mitt er om det er om det er verdt å reparere de. Kan det tenkes at det bare er en sikring eller ledning bit som må byttes eller må man bytte et eller flere elementer. Bør man i så fall få tak i nye orginalelementer, eller finnes det alternativer.

Ny pris på høytalerene er for tiden 3000 kr, men jeg tror jeg ga 2000 for dem i sin tid. Får jeg ikke reparert de tar jeg gjerne imot skambud hvis det er noen som tror de kan ha nytte av de. Jeg er også interessert i tips om hvor jeg eventuelt kan ta de med for å få de reparert. Jeg befinner meg i Oslo.

Stor sjanse for at du har blåst/sprengt diskantene, men:
Det som ofte skjer når diskanter blir overbelastet er at spoletråden brenner av
mellom terminal og svingspole.
Jeg har selv reparert flere Vifa diskanter som er røket på denne måten, ved å
vikle av et par runder til på svingspole og lodde den på nytt til terminal
(lakk må fjernes på tråd), du senker impedansen noen % og øker følsomheten bittelitt, men
det har lite å si på en slik billighøyttaler.
Dette kan gå hvis det er mulig å demontere diskanten og hvis ikke spolen
også er brent i filler.

Diskanter måler RDC vanligvis mellom 3-7 ohm, er den sprengt vil du måle brudd.

oys

0
4 Des 2007
21
0
0
Takk for svar. Da har jeg målt motstand over elementet det ikke kommer lyd fra, og der var det brudd. Elementet var forseglet med lim, og etter å ha skjært det opp så jeg at det var misfarging på spolen som jeg regner med at oppsto i forbindelse med at den ble svidd.

Motstanden over resten av elementene (målt fra polene på baksiden av høtaleren, uten å skru ut elementene) er 5.1 ohm. Spørsmålene jeg sitter igjen med nå er:

Hvordan kan jeg få bekreftet at de andre elementene (for lavere frekvenser) ikke er skadet. Når jeg spiller høres de gromsete ut, men det er jo på grunn av at diskant elementet var defekt. Hvor stor er sannsynligheten for at de andre elementene er ødelagt, og lar dette seg måle?

Hvor kjøper jeg eventuelt ny diskant, og hva slags bør jeg velge med tanke på å få likest mulig lyd i forhold til hvordan det var før. Lønner dette seg, eller bør jeg bytte ut hele høytalerene En annen mulighet er å stjele diskanten fra bakhøytalerene. Det står ikke noe delenummer, men de ser identiske ut.

Halvor

0
7 Jun 2005
2.060
2
38
oys skrev:
Takk for svar. Da har jeg målt motstand over elementet det ikke kommer lyd fra, og der var det brudd. Elementet var forseglet med lim, og etter å ha skjært det opp så jeg at det var misfarging på spolen som jeg regner med at oppsto i forbindelse med at den ble svidd.

Motstanden over resten av elementene (målt fra polene på baksiden av høtaleren, uten å skru ut elementene) er 5.1 ohm. Spørsmålene jeg sitter igjen med nå er:

Hvordan kan jeg få bekreftet at de andre elementene (for lavere frekvenser) ikke er skadet. Når jeg spiller høres de gromsete ut, men det er jo på grunn av at diskant elementet var defekt. Hvor stor er sannsynligheten for at de andre elementene er ødelagt, og lar dette seg måle?

Hvor kjøper jeg eventuelt ny diskant, og hva slags bør jeg velge med tanke på å få likest mulig lyd i forhold til hvordan det var før. Lønner dette seg, eller bør jeg bytte ut hele høytalerene En annen mulighet er å stjele diskanten fra bakhøytalerene. Det står ikke noe delenummer, men de ser identiske ut.

Det spiller "ullete" uten diskant, hvis det ikke skurrer, eller er skrape/klakke lyder er nok de andre elementene i orden.

Prøv først å skaffe originale diskanter, når du skal kjøpe nye, har kjøpt noe Jamo elementer selv tidligere, og de var heller
ikke dyre, sjekk dalens elektronikk service, de har reservedeler til Jamo:
Dalens elektronikkservice as | www.dalens.no