Jakten på de beste kaffebønner

7 Jun 2005
553
0
0
Lager en tråd der vi kan diskutere hvilken kaffebønner vi liker/anbefaler til bruk i kaffemaskiner/ manuelle kaffekverner..
Syntes pris også er viktig, særlig for oss som drikker endel kaffe..
Jeg vet det allerede er en meget god tråd" jakten på billig "high end kaffe"
men i den tråden er det mye diskusjoner om anbefalt kaffemaskin o.l
DENNE TRÅDEN ER KUN TIL KAFFEBØNNER..:)

Jeg bruker en espresso kaffemaskin med innebygd kvern

Min favoritt kaffe så langt er NOIR "Café crème" (styrke 3 medium) 1kg posen koster 99kr på lefdal/elkjøp , men det ser dessverre ut til de er iferd med å slutte å selge denne kaffen, og kun har NOIR "italian roast" som ikke falt helt i smak hos meg..

orso

0
14 Nov 2008
10.721
5
38
Fin tråd. Den andre er vel lang og inneholder mye annet.

Jeg trenger tips til kaffebønner til traktemaskin. Har kjøpt en del fra coffeebeanshop i England, men har i grunnen ikke vært spesielt fornøyd. De beste kaffebønnene jeg har prøvd hittil har vært Friele sine utenlandske som selges i flere daglivareforretninger.
Men kunne tenke meg å prøve noe annet.

torsob

0
10 Aug 2007
583
1
18
37
Etter å ha prøvd litt forskjellig har vi endt opp med denne hjemme:

Segafredo Extra Strong
Segafredo_XStong.jpg

Du finner den her

Tronic

0
28 Feb 2006
6.976
8
38
Klarer ikke å se behovet for denne tråden når vi har den gode gamle!!
Eller hva med en egen tråd bare for syditalienske bønner, en for franske, etc. ? Og en egen tråd om kverner? :evil:

13 Nov 2008
611
0
0
www.langhelg.net
Mye av problemet med å anbefale kaffebønner er at kaffen smaker så forskjellig fra maskin til maskin. De smaks nyansene som jeg setter pris på kan være helt vekk på en annen maskin. Dette har overrasket meg så mye at jeg forstår hvorfor folk har veldig delte meninger om hva som er gode kaffebønner.
Når utstyret (maskin/kvern) spiller så dramatisk inn på smak, blir det å anbefale kaffebønner kun en grov pekepinn.

Men uansett, her er mitt forslag til billige hverdagsbønner kjøpt på butikken:

P1020574.JPG-for-web-large-r.jpg

Kraftig, fyldig med lite syre. Slik jeg liker kaffe :)

P1020577.JPG-for-web-normal.jpg

7 Jun 2005
553
0
0
nataz skrev:

Segafredo Extra Strong
Segafredo_XStong.jpg

Du finner den her

Har lagt inn bestilling på denne, håper du har god smak :)
Til pseudomono, den kaffen du anbefaler tror jeg de har i nærbutikken, så skal prøve den dersom jeg finner den der..
Er det noe grunn til at det er stor forskjell på smaken mellom de forskjellige maskiner, den maskinen jeg bruker kan jeg justere det meste, som mengde, finhetsgrad på kvern og malemengde, samt temperatur..

13 Nov 2008
611
0
0
www.langhelg.net
daytona skrev:
Har lagt inn bestilling på denne, håper du har god smak :)
Til pseudomono, den kaffen du anbefaler tror jeg de har i nærbutikken, så skal prøve den dersom jeg finner den der..
Er det noe grunn til at det er stor forskjell på smaken mellom de forskjellige maskiner, den maskinen jeg bruker kan jeg justere det meste, som mengde, finhetsgrad på kvern og malemengde, samt temperatur..[/QUOTE]

Det er akkurat disse variable egenskapene som gjør at kaffen smaker forskjellig!

Et eksempel:

Denne kaffen skal ha en bittersøt aroma og det har den på min maskin. Egentlig en god kaffe.

P1020533.JPG-for-web-large-r.jpg

Smakte denne kaffen hos en kamerat, riktig nok på en rimelig espressomaskin med kvern, men resultatet var at jeg ikke kjente kaffen igjen selv om jeg viste hvilke bønner det var. Den bittersøte aromaen var helt vekk! Smaken var helt anonym.
Dette kan kun skyldes instillinger/utstyret. Det blir på en måte nødvendig å opplyse hvilke type maskin og instillinger en bruker for at andre med tilsvarende maskin skal kunne få den samme opplevelsen, og det er dette som gjør det så vanskelig å anbefale kaffe :)

torsob

0
10 Aug 2007
583
1
18
37
Andreas21 skrev:
Skjønner ikke helt vitsen med å ha flere kaffetråder her på AVforum??

Jeg synes det er fint med en egen tråd for kaffebønner..

Ser ikke helt problemet med en ekstra tråd? Den andre tråden er ikke spesielt oversiktelig om det er kaffebønner du er ute etter. For all del, den er fin om du skal ha kaffemaskin. Tråden er fra 2004, med 111 sider. Ikke alle har lyst å bla gjennom for å finne anbefalinger på bønner i mellom alle maskinene..

Om man tar tak å rydder i den andre tråden, legger maskinanbefalinger i en oversikt og kaffebønner i en oversikt er jeg med på det :)

7 Jun 2005
553
0
0
Prøvde idag en kaffe fra Lavazza, smaken er ikke så langt unna min favoritt Noir "cafe creme", kaffen er med andre ord meget velsmakende.., dette står bak på posen( aroma 4/5, body 4/5, intensity 5/5)
159kr for 1kg..

Tronic

0
28 Feb 2006
6.976
8
38
Lavazza er jo en av Italias mestselgende favoritter over en årrekke, og er et godt valg. Jeg har hatt den mange ganger. Ellers synes jeg Molinari også har gode produkter. Og den syditalienske fra Gevalia, som jeg har brukt nå i flere måneder.

13 Nov 2008
611
0
0
www.langhelg.net
Tronic skrev:
Lavazza er jo en av Italias mestselgende favoritter over en årrekke, og er et godt valg. Jeg har hatt den mange ganger. Ellers synes jeg Molinari også har gode produkter. Og den syditalienske fra Gevalia, som jeg har brukt nå i flere måneder.

Er det denne i fra Molinari du har smakt?

IMG_6077.JPG

Denne syns jeg har en enkel ren smak som jeg stadig vender tilbake til. Den har kansje litt mye brent ettersmak, men i perioder syns jeg det passer:)

Til 190 svenske kroner pr kilo er den relativt dyr med tanke på at det er en "upolitisk" riktig blanding. (70 % arabica og 30% robusta)
Men når det er sagt er det smaken som teller og ikke innholdet som skal bestemme hva jeg liker:)

uGn

0
11 Sep 2003
3.538
0
36
Halden
daytona skrev:
Prøvde idag en kaffe fra Lavazza, smaken er ikke så langt unna min favoritt Noir "cafe creme", kaffen er med andre ord meget velsmakende.., dette står bak på posen( aroma 4/5, body 4/5, intensity 5/5)
159kr for 1kg..

Hvor mange kilo kaffe er det som står på benken der til lufting? :???:

7 Jun 2005
553
0
0
nataz skrev:

Segafredo Extra Strong
Segafredo_XStong.jpg

Du finner den her

Nå har jeg fått denne kaffen i hus, og første inntrykket i går var så som så, den var i sterkeste laget for meg, og litt stor overgang fra den jeg bruker til hverdags , idag etter frokost lagde jeg meg en ny kopp av denne kaffen, og da kom smilet frem, jeg må virkelig si att dette er av mest velsmakende kaffe jeg har smakt..
Til uGn: Dessverre alt for mye som er kaffe som er åpnet for tiden, jeg prøver ut nye kaffe typer og klarer ikke vente til første posen jeg åpnet er tom..

orso

0
14 Nov 2008
10.721
5
38
Ser at forslagene her stort sett går i espresso. Er den en gjengs oppfatning at ikke er mulig å få svært god traktekaffe og det er espresso/lungo som gjelder?

7 Jun 2005
553
0
0
Tenker du da på traktekaffe med eks moccamaster?
Da er det isåfall friele filtermalt kaffe som brukes her, og den kan jo være meget velsmakende, men jeg må innrømme at jeg nesten ikke prøvd andre typer heller, det er stort sett bare friele kaffe som selges på nærbutikkene har jeg inntrykk av..

orso

0
14 Nov 2008
10.721
5
38
Traktekaffe alá Moccamaster ja. Eller presskanne. Aeropress har jeg ikke prøvd. Friele frokostkaffe??!! Det er noe av det verste jeg får. Snakker selvsagt om hele bønner som man maler selv.

torsob

0
10 Aug 2007
583
1
18
37
daytona skrev:
idag etter frokost lagde jeg meg en ny kopp av denne kaffen, og da kom smilet frem, jeg må virkelig si att dette er av mest velsmakende kaffe jeg har smakt..

True story :)

11 Jan 2007
6.038
61
48
Orso:
Det er litt det jeg har inntrykket av, og selvsagt blir det best med brygging ala press MEN: nykvernede bønner med riktig grad av kverning, riktig mengde kaffe/vann så blir moccamaster kaffe en ny opplevelse!

Selv anbefaler jeg Torungen kaffe. Microbrenneri på Torungen fyr i Arendal.
For de som er så heldige å bo på det blide sørland, er sjansen for å få en FERSK brennedato god!
Selv kjøpte jeg påskekaffen i går, og den var brent 22.3:)

Andre gode er S&H fazendo barriero og Lôfberg lila nr 2.