Jakten på billig "High end" kaffe...

TreMoon

Medlem
7 Jan 2012
2
0
0
Hei! Har kjøpt en Siemens TK58001 espressomaskin. Noen som vet hvordan en får varme i koppvarmeplata? Står ikke mer i manualen enn at espressokopper bør varmes opp på varmeplata (som har item nr.16 i delebildet i bruksanvisningen...)

Protet

Medlem
25 Okt 2007
2.736
0
36
Er endel skjøre plastdeler på Wilfa-kverna, pass spesielt på lokket til "oppsamlingsboksen" - der hvor den kverna kaffien kommer. Festet til det knakk hos meg etter relativt kort tid.

sirant

Medlem
24 Jan 2010
6.991
31
48
Hei

vurderer å teste ett abonnement fra kaffebox, ser jo litt artig ut.

Litt usikker på hva jeg skal velge, men er det filterkaffe og hele bønner jeg skal velge når jeg skal bruke min jura ena3? Litt forvirrende at jeg kan velge både filterkaffe og hele bønner syns jeg :) Maskinen min tar hele bønner.

roffe

Moderator
24 Apr 2003
25.146
0
0
www.invelos.com
Jeg kjøper mørkbrent kaffe kvernet spesielt for presskanne i Sverige. Ingen som har klaget over svak kaffe hjemme hos meg, ihvertfall. (En måleskje per kopp. Oppi med nykokt vann fra vannkokeren. På med stempelet som jeg beveger en gang halvveis ned og trekker opp igjen til vannflaten for å fordele kaffen litt i vannet. Timer på 3-4 minutter. Pipipip. Stempelet i bunn og voila! Ferdig kaffe.)

Klart jeg gjerne skulle hatt espressomaskin, men jeg drikker så mye kaffe på jobb at kaffedrikkingen hjemme gjerne begrenses til helgene, og da synes jeg ikke det forsvarer investeringen... Og for meg er presskanne et godt alternativ så lenge kaffen er brent og kvernet på riktig måte. Det blir en helt annen type kaffe, men den er svært god, mener nå jeg.

RoKo

Medlem
30 Des 2004
16.026
0
36
roffe skrev:
På jobben i dag laget vi iskaffe av Tim Wendelboes Santa Ana i Aeropress, og den overrasket med overraskende frisk syrlighet i avkjølt tilstand. Kaffen ble laget sterk, noe som ble balansert med litt fløte. Med litt sukker i ble det balanse i smaken i forhold til syrligheten også. Helt nydelig. :)
Ja, og det er dette som skiller kvalitetskaffe fra annet skvip. Den smaker faktisk nydelig som avkjølt!

uGn

Medlem
11 Sep 2003
3.538
0
36
Halden
Rancilio Silvia kaffemaskin - FINN Torget - da forsvant denne foran nesen på meg, ble hentet i dag :|
Lurer på om vi får se den snart igjen som "Nesten ubrukt!" til en høyere pris (solgt for 2000) :p

Men snakket litt med selger, den er fra 2004. Har jeg forstått det riktig at dette da er den første versjonen? og V2 kom i ~2007, V3 og V4 aka limited edition kom i år?

Hva er i såfall forskjell på disse og er det noen svakheter på de eldre maskinene som er blitt brukt litt?

roffe

Moderator
24 Apr 2003
25.146
0
0
www.invelos.com
shakudu skrev:
Er ute etter en maskin som tar pods og vanlig kaffe til en prislapp rundt 3-5 tusenlapper.
Har sett litt på Ascaso Dream UP og Rancilio Silvia, noen som har erfaringer med disse?

Edit: Hva er forresten forskjellen på pressurized og non-pressurized filter?

Edit2: CoffeeGeek - An Espresso Glossary :oops:
Tar Silvia pods? Da må du vel kjøpe noe tilleggskit, eller?

Ascaso Dream UP er jo nå oppgradert (derav UP-betegnelsen) og ligner mekanisk en god del på Silvia når den har fått 3 way solenoid valve. Sammen med justerbar overtrykksventil skal vel alt ligge til rette for en god espresso.
Skal du bruke pods vil jeg nok velge denne, mens for brygging av kun malt kaffe regnes Rancilio Silvia som noe av det beste av forbrukermaskineri.

Felles for begge maskiner er at de uansett krever en skikkelig kvern for å hente det beste fra dem.

Ingeniør'n

Medlem
26 Jul 2005
11.449
1
36
uGn skrev:
Mengden crema er etter min oppfattning veldig avhengig av bønnene, hvor ferske og hvor fete/oljete de er.
Kan også være kverningsgraden du har på maskinen, men det kan du jo sjekke, hvor lang tid det tar før vannet kommer igjennom og hvor lang tid totalt maskinen bruker på en shot.

Enig - selv holder jeg samme kverningsgrad og mengde, og ser stor forskjell på crema fra en kaffe til en annen.

Ingeniør'n

Medlem
26 Jul 2005
11.449
1
36
TreMoon skrev:
Hei! Har kjøpt en Siemens TK58001 espressomaskin. Noen som vet hvordan en får varme i koppvarmeplata? Står ikke mer i manualen enn at espressokopper bør varmes opp på varmeplata (som har item nr.16 i delebildet i bruksanvisningen...)

Har du ikke en knapp på toppen et sted ? Videre tror jeg du kan aktivere/deaktivere den i menyen.

Ingeniør'n

Medlem
26 Jul 2005
11.449
1
36
Hei folkens

Har en Gaggia kvern som jeg kjøpet brukt for et par år siden og som fungerer utmerket - mye bedre enn nevnte Vilfa kvern som nå står i skapet... Gaggia MDF Coffee Grinder - YouTube

Dog, i det siste har jeg lagt merke til at det tar lengre tid å kverne riktig mengde kaffe. Har ikke stilt på finhet så jeg tror derfor den trenger til rens da slike nærmest er uslitelige... Når jeg kjøpte den brukt forsøkte jeg å demontere den for rens men det var vansklig. Det var noen skruer som satt infernalsk og turde ikke bryte for mye. Har sett at den finnes noe slag av rensebønner man kan kverne og som tar med seg "kokset" kaffe i kverna.

Har søkt, men finner det ikke - noen som har tips ?

sws

Medlem
8 Nov 2004
445
0
16
Ett kjapt spørsmål her.

Er det mulig å kunne lage seg espresso til bruk med cappuccino, latte og andre drikker uten at en må investere i en kaffemaskin til flerfoldige tusen?

Til vanlig kaffe har jeg kvern og en god trakter, men det hadde vært greit å kunne tatt seg en god espresso innimellom, og fruen har veldig lyst å kunne lage seg en latte eller lignende.

Så er noen av disse kapselmaskinene noe alternativ, eventuelt kombinert med en melkeskummer?

Nei... Ikke en *god* espresso.

For "melke-kaffe" og en god kopp sterk-men-ikke-espresso funker god kaffe, kvern og Bialetti http://kaffebrenneriet.no/nettbutikk/produkt/bialetti-alum.-6-kopp + melkeskummer.

For 250 euro +mva kan du kjøpe en Gaggia Classic, men du trenger kanskje ny kvern også. Det er vel det billigste du kommer unna med hvis du vil ha "ordentlig" espresso.

https://www.espressocoffeeshop.com/index.php?route=product/product&path=140_175&product_id=134

nutts

Medlem
14 Des 2005
413
0
0
53
www.xrated.no
Jeg kjøpte meg en Esspresso og Capuchino maskin her i høst.

Du kan se bilde av den på min hjemmkino presentasjon

Det er en Krups, den tilbreder kaffe både med hele bønner og malt kaffe hvis man ønsker det. Alt skjer automatisk, den skummer også opp melk, varmt Te vann osv. Du kan justere styrken på kaffen, justere mengde kaffe og hvor mye den skal male bønner osv.
Helautomatisk rens og vedlikehold.
Har alt jeg trenger iværtfall, og den lager god Kaffe.
Jeg var ikke kaffe drikker før jeg kjøpte denne :razz:

Svantekiller

Medlem
11 Mar 2006
10.509
0
0
40
mskjold skrev:
Noen som har prøvd C3 maskinen i fra Elkjøp?
Virker som en grei maskin til en rimelig pris.

Sitter å lurer på denne jeg også.

Men jeg skal sette opp IKEA kjøkken, de har en slik maskin som man kan integrere, noen som har testet denne?=??

RoKo

Medlem
30 Des 2004
16.026
0
36
Joda, men han har tatt et halvt års pause for å studere kinesisk... i Kina.
Kommer tilbake et par dager før jul.

Hva som så skjer videre på konkurransefronten er det bare å vente på! :)

Thomaso

Medlem
16 Mai 2004
899
0
16
Jeg har slitt med å få til gode resultater med Santa Ana på Aeropressen. Dette resulterte i at jeg søkte opp ulike bryggemetoder og fant ut at Santa Anna passer best for meg når det brukes lite kaffe (14-16g) og relativt lang tid i kontakt med vannet (ca 1minutt.)

Bruker oftest rundt 20g kaffe og bryggetid på rundt 20-30 sekunder.

Hvilke oppskrifter bruker dere?