Bare hyggeligpopkorn skrev:Takk for supert svar! Det må jeg si, en kaffekvern på 20 kg er ambisiøst![]()
Hva med å gå for en Aeropress og kvern? Du kommer billigere ut og vil få et mye bedre resultat.jonny85 skrev:Hmm... Nespresso lager bedre kaffe? Doh, hadde nesten bestemt meg for den til 998 p lefdal... Iste er jo gull at den kan lage, så er derfor litt fristet for å gå for den.
Er det vist noen tester der det kommer frem at det ikke er så bra kaffe med disse maskinene?
Noen Nespresso maskiner du kan anbefale som ikke koster skjorten ?
mVesteraas skrev:Da var en Rocky kvern på vei i postenBle en anelse dyrere enn jeg hadde tenkt, men ut i fra det lille jeg har lest og skjønt, er ikke kverna en dum plass å legge noen ekstra kroner.
Så da var det bare selve espressomaskinen som gjensto. Og her har jeg et spørsmål: Hva ville dere gått for av Francis Francis X1 og gaggia classic. (For øyeblikket ser dette ut til å være de mest aktuelle kandidatene). Etter hva jeg har skjønt er vel Francisen en dyrere maskin, men likevel har jeg sett flere som advarer mot denne. Designet har ingenting å si for min del, men da francisen faktisk ser ut til å være minst like billig som Gaggiaen, vil jeg ikke dumme meg helt ut, med å betale ekstra for en dårligere maskin. Så hva sier dere? Sett bort fra prisen, hvilken av disse maskinene vil være best, og vil det eventuelt være noen stor forskjell?
Er det ikke det kjerringer er til- greit å si her inne...
magb skrev:Heisann.
Skal gå til innkjøp av en enkel "kapselmaskin". Anbefaler dere Nespresso eller Senseo? Den vil hovedsaklig bli brukt til vanlig kaffe og ikke espresso.
På forhånd takk![]()
Ja, maskinen er mye brukt. Det skyldes at jeg har hjemmekontor, og jeg er ikke den eneste i huset som drikker kaffe heller. Jeg har forsåvidt ikke klaget på kvaliteten på maskinen heller, jeg lurer bare litt på hva man egentlig kan forvente i levetid. De aller færreste vil nok lage så mange kopper på 5 år som vi har gjort på 3.5, så slik sett er nok bruken unormal. Spørsmålet koker jo også litt ned til om det er verd å bruke mye penger på å fikse den. Det kan jo fort bli slik at man fikser en ting, men så feiler noe annet innen kort tid.RoKo skrev:12.500 kopper fordelt på 365 dager pr. år blir like i underkant av 10 kopper pr. dag, uansett hverdag eller "fest"/helg. Det er ganske mye, slik jeg ser det.
Uansett; visse tilleggsprosesser mtp. effektive rensinger er nok nødvendig i ny og ne.
Men, nå er det ikke lett å se hvilken sak vi EGENTLIG diskuterer her... ;-)
Som privatperson har du uansett 5 års reklamasjonsrett, men dersom varen viser tydelige tegn til slitasje grunnet uvanlig mye bruk, vil du nok ikke få noen gratis service, uansett. Det ligger visse føringer for at 5-års-retten skal fungere.
Slik praktiserer jeg det - alltid!ragwo skrev:Luft og lys er aldri bra for kaffebønnene. Derfor anbefaler jeg singeldosering for best resultat.
Bendalf skrev:Jeg foretrekker å måle opp nøyaktig menge med bønner for hver gang, i stedet for å oppbevare bønnene i kverna. Da vet jeg at jeg har nøyaktig mengde kvernet kaffe, samtidig som jeg kan oppbevare bønnene på en måte som holder bedre på kvaliteten.
Timeren på min kvern er ikke særlig nøyaktig. Det virker som den går i trinn på 5 sek selv om det er et trinnløst potmeter.