Jakten på billig "High end" kaffe...

uGn

Medlem
11 Sep 2003
3.538
0
36
Halden
ragwo skrev:
Hvor stort er budsjettet?
Ligger en del ute på finn.no og blocket.se.
At jeg ikke tenkte på det! Kobla ikke blocket og espresso-maskiner sammen :p

Ser det ligger et paar Siliva og Rocky ute på finn.no, det hadde jo vært en fin julegave til meg selv..

Ang. budsjettet må jeg tenke litt på det, var ikke helt planlagt dette her.
Samtidig som jeg i dag hentet et par strøkne RF-83, ble et lite hakk i plata :p

ZombieBobie

Medlem
8 Mai 2008
104
0
16
popkorn skrev:
Du skal ikke ha noen utlegg dersom det dreier seg om reklamasjon. Bare å ta kontakt med komplett, så tilbakebetaler de utgiftene du har hatt.

Dette stemmer. Du kan ringe dem og be om at de sender deg en lapp som du kan klistre på pakken så du slipper frakt. De er selvsagt litt sleipe og ønsker ikke å opplyse for mye om dette.

ragwo

Medlem
13 Jan 2007
7.655
0
0
shakudu skrev:
Den vil derimot stå rett ved et vindu og få sollys på seg.. Hvordan vil det påvirke bønner som ligger i beholderen?
Luft og lys er aldri bra for kaffebønnene. Derfor anbefaler jeg singeldosering for best resultat. En nøyaktig vekt kjøpt på ebukta for noen kroner, samt noe for å unngå at bønnene bare spretter i halsen på kverna er alt som trengs. Jeg bruker en tamper. Du blir også kvitt hopperen som tar uforholdsmessig mye plass. Her er et bilde av kvernen og maskinen min. Til og med en Mazzer Major blir forholdsvis liten uten hopper :)
attachment.php

Vedlegg

• e98 og major.jpg
    e98 og major.jpg
    215,2 KB · Sett: 94

jonny85

Medlem
17 Aug 2010
959
0
16
Hmm... Nespresso lager bedre kaffe? Doh, hadde nesten bestemt meg for den til 998 p lefdal... Iste er jo gull at den kan lage, så er derfor litt fristet for å gå for den.

Er det vist noen tester der det kommer frem at det ikke er så bra kaffe med disse maskinene?

Noen Nespresso maskiner du kan anbefale som ikke koster skjorten ?

Ingeniør'n

Medlem
26 Jul 2005
11.449
1
36
mVesteraas skrev:
Jeg skrev i mitt forrige innlegg at jeg tenkte å gå for wilfa-kvernen og en balettikanne etc. Men etter litt nærmere tenkning fant jeg ut at dette ble såpass dyrt at prisforskjellen opp til en skikkelig espressomaskin og kvern på bruktmarkedet ikke var så veldig stor, så nå er planen å være på jakt etter en brukt Gaggia classic og mdf-kvern, eller noe i samme prisklasse.

Poster dette her først og fremst i tilfelle det er noen store feller jeg bør unngå i denne jakten, som dere vil informere meg om. Men skulle noen av dere ha en brukt espressomaskin og/eller -kvern dere ønsker å selge brukt, setter jeg stor pris på om vedkommende tar kontakt ;)

Finnes det forresten noen bruktmarked jeg bør sjekke untatt finn.no og blocket.se?

Inter dårlig valg ! Sitter selv på en Gaggia Baby Twing som jeg er meget fornøyd med, dog ikke allverden skummer på den, men for meg spiller det ingen rolle. Kom over en Gaggia MDF på Finn for 1000 kr. Den er av en helt annen klasse enn Vilfa, og så passer den oppå dunkeboksen min. Gjorde som selge sa og satte den på 6 (justering er 1-34). Stusset litt først på at det tok reltivt lang tid, men hvilket pulver den lagde. Fikk aldri noe tilsvarende på Vilfa'n og derfor har det stort sett blitt Lungo på meg. Skal dog sies at jeg vel ikke prøvde den aller fineste malingen på Vilfa'n. Nå skal jeg ta opp igjen eksperimentering med Espresso :D .

Vilfa'n er til salgs for en billig penge...

svortevik

Medlem
29 Sep 2003
5.063
0
0
Trenger en bra kaffekvern.

Ser at Wilfa CGR-1 får anbefalt stempel i en eller annen test. Noen som har erfaringer med denne?

Den kostet rundt 800,- da den ble testet, så til 375,- som den koster nå må vel dette være et røverkjøp?

orso

Medlem
14 Nov 2008
10.719
5
38
Hades skrev:
Heisann kaffekjennere!

Skal ærlig innrømme at jeg ikke har lest alle 133 sidene i denne tråden, men et det mulig få en ok maskin innenfor et budsjett på ca 5000? Tenker på en maskin som kverner kaffen selv og lager espresso og lungo. Melkesteamer er ikke så viktig for meg.
Ville strukket budsjettet litt, så får du en skikkelig maskin og som også er bygget for å vare. Tenker da på Jura ENA Micro 1.
Jura ENA Micro 1 - Espressomaskin - Finn laveste pris, omtaler og informasjon
JURA kaffe maskiner: ENA Micro 9 :: Norge
Amazon.com: Jura Ena Micro 1: Kitchen & Dining

jerk

Medlem
5 Jun 2004
681
0
0
Og for all del.. forbrukerrapportens testing av kaffemaskiner (for en stund tilbake) er helt forferdelig. Den er så grunnleggende feil at det er hårreisende. Og den kaffeeksperten som er intervjuet i sammenheng med testen har overhodet INGEN sammenheng med testen. Han var helt forferdet selv når han så resultatene og ba eksplisitt om at det måtte komme tydelig fram at han ikke sto inne for resultatene.
Denne testen henger oppe ved alle Nespresso-utsalg.

Og bare for å avlive myten med en gang: Nespresso-maskinene lager forferdelig espresso. Det eneste som er praktisk med maskinen er at de er veldig lette å bruke, men hva hjelper det når resultatet er håpløst.

uGn

Medlem
11 Sep 2003
3.538
0
36
Halden
Man får jo selvfølgelig det man betaler, i en viss grad.
Maskinene, og for ikke å snakke om folkene bak spakene, på kaffebarene får selvfølgelig et helt annet resultat.

For meg så er nok også målet litt annerledes og forhåpentligvis innenfor rekkevidde, selv om budsjettet er vesentlig mindre enn mange andre her inne. (Akkurat det siste begynner å bli en vane :))

Eriond

Medlem
19 Jul 2004
1.782
0
36
44
RoKo skrev:
Grei pris? GREI PRIS?????
Her har du vel skutt den berømte gullfuglen! Vel og merke dersom den fungerer da...

Jøss og hav!

Litt problem med spaken til dosereren, men ikke noe kritisk. Kan sikkert fikses greit. Selve kvernern funker kjempebra :)

spoonfeedme

Medlem
4 Apr 2005
3.564
0
36
Ser etter Santa Ana på Tim Wendelboe men finner den ikke. Har de sluttet med denne?

Har akkurat kjøpt meg en Aeropress og skviser akkurat ut mine siste alt for gamle bønner så jeg trenger noen tips til nye bønner. Kan de som har Aeropress poste sine favoritter og paste linker til hvor man kan bestille? I tilfelle mange takk!

oyvindk

Medlem
7 Jan 2005
2.085
0
36
Tronic skrev:
Jo, tenkte på det, men dysene blir jo spylt gjennom med varmt vann hver gang maskinen startes og avsluttes (fra on til standby til off). Kjører ellers renseprogram som foreskrevet og avkalking pr. 1000 kopper. Gidder ikke ta opp dette med forhandler hvis jeg enkelt kan fikse det selv, men hvordan? Samme fenomen var forøvrig også på min forrige maskin, en deLonghi, som var en billigmaskin, men Siemens EQ7 var langt fra billig da jeg kjøpte den for kanskje ca. et år siden.
Jeg har en Siemens S50 (som synger på siste verset etter 3.5 år i tjeneste), og jeg opplevde det samme som deg. Selv om man kjører foreskrevet renseprogram og maskinen skyller hver gang, så samles det likevel litt avskallinger og skitt i dysene. Det kan føre til fenomenet du beskriver. På min maskin var det lett å fikse. Jeg vippet av lokket foran dysene, og tok dem ut (må bare koble av slangen som kaffen kommer gjennom). Når jeg studerte dem lå det et lite "flak" av kafferester og delvis blokkerte den ene dysa. Jeg gjorde det bare skikkelig rent, og så forsvant det problemet.

Det skulle ikke forundre meg om prosedyren er akkurat lik på din maskin. Trikset er bare å se hvordan du får vippet av lokket foran dysene.

Min maskin har nå laget ca 12500 kopper, og den har hatt service en gang fordi den begynte å lekke. Den lager fremdeles kaffe, men jeg tror pumpa/termoblokka begynner å bli utslitt. Når den var ny var kaffemengden alltid 100% lik fra gang til gang, nå er den blitt litt variabel. I tillegg lar det seg ikke gjøre å skumme melk lenger, og det tror jeg er fordi den har for lite trykk. Jeg er usikker på hva man kan forvente av en slik maskin, men jeg synes kanskje den burde ha holdt litt lenger før den gav opp.

Mack75

Medlem
14 Jan 2011
26
0
0
Noen gode forslag til hvor man kan kjøpe en Rancilio Silvia steamdyse (dvs hele armen) for å sette på Gaggia Classic'en til en fornuftig pris?

e-h

Moderator
21 Apr 2006
1.122
0
0
Drikker du så lite som 2-3 ganger i uka er det hipp som happ hvilken maskin du kjøper.
Når det gjelder Nespresso så var innmaten i alle maskinene identisk tidligere. Eneste forskjell var evt melkeskummer og design. Vet ikke om dette gjelder enda.

Supertramp

Medlem
24 Jun 2010
14.737
6
38
Bare noen få uker til Starbucks åpner kaffebar/butikk på OSL(Gardermoen) - i ankomsthallen. Det betyr at alle kan reise opp dit og kjøpe seg kaffe uten å måtte kjøpe flybillett i tillegg :)

Jeg vet om èn som bor ved en båthavn som kommer til å bli henrykt :eek: :eek:

Bendalf

Medlem
11 Apr 2008
2.810
0
0
svortevik skrev:
Trenger en bra kaffekvern.

Ser at Wilfa CGR-1 får anbefalt stempel i en eller annen test. Noen som har erfaringer med denne?

Den kostet rundt 800,- da den ble testet, så til 375,- som den koster nå må vel dette være et røverkjøp?

Har den selv og er meget fornøyd!
Det skal nevnes at jeg bruker den kun til aeropress, hario v60, og en sjelden gang moccamaster. Til dette funker den utmerket.
Men når det kommer til espresso kverner den ikke jevnt nok og muligens heller ikke fint nok.
Så dersom du ikke har tenkt å brygge espresso kan du føle deg trygg på at dette er et realt kupp. Det skal godt gjøres å finne en bedre kvern til den prisen.

Mastiff

Medlem
16 Jul 2003
5.792
0
36
Ifølge damen på Elkjøp (som faktisk hevdet at hun hadde vært på kurs hos Siemens og sett kverna male opp singel til pulver!) var Siemens alltid keramisk, i motsetning til enkelte andre. Men vet vel jeg? Jeg drikker ikke kaffen engang... Men for under 3000 kroner virkt en EQ5 uimotståelig, så får vi bare se om fruen liker den.

Tronic

Medlem
28 Feb 2006
6.976
8
38
Da har jeg fått pakket ut, stilt opp og testet min nye Wilfa WSP-1B. Denne har 2200 Watt element og jeg fikk 20% rabatt ved.innlevering av min gamle Cloer - i hht kampanjetilbud. Er svært fornøyd med kjøpet. Og Wilfa kvernen har jeg fra før. Jeg har selvsagt fortsatt min EQ i tillegg.
Selv madamen protesterte ikke så lenge og høylytt.:)