Ivaols hjemmekino

Ivaols

0
20 Feb 2005
4.589
99
48
Har holdt på med denne hobbyen i mange år nå og følte det var på tide å opprette en egen tråd for hjemmekinoen. Etter å ha flyttet i enebolig og fått egen lofstue til disposisjon har det endelig blitt mulig å se film på realistiske volumer uten at naboen over må sitte med beina i sofaen for å unngå ristingen i gulvet...

Litt om rommet:

Lofstue, mye skråtak og lave knevegger. Akustikken er relativt god og gir ikke ekko på klappe-testen. Føler (lytter og måler) likevel en nivåheving mellom 1000-4000 hz som jeg håper tykke lystette gardiner vil senke. Det er en pipe ca en meter til venstre for sweetspot som jeg kommer til å henge opp noe demping på. Utover dette håper jeg noen planter og pynt skal ordne resten.

Litt om stereobiten av anlegget:

Som de fleste har jeg gått gjennom en del prøving og feiling for å finne LYDEN. For min del har denne prosessen endt med Swans F.2.2F som jeg har hatt ca 1.5 år uten å se meg tilbake. Åpen, kontant, nøytral og med evne til å spille grisehøyt gjør at den egner seg utmerket til både film og musikk. Bruker en Coda CS300 til å drive disse. Dette er en kraftig forsterker som formidler en ekstremt gjennomsiktig, åpen og detaljert lyd. De tre siste superlativene beskriver også cd spilleren, en BlueNote Koala Mini.

Vedlegg

• 1.jpg
    1.jpg
    79,6 KB · Sett: 93

Ivaols

0
20 Feb 2005
4.589
99
48
Når det kommer til forforsterker veksler jeg litt for tiden mellom å bruke Parasound NC 2100 og Yamaha 1800 receiveren. I løpet av de nærmeste dagene kommer jeg til å bestemme meg for om cd spilleren og Parasounden er verdt pengene kontra å avspille musikk med Sony BDP-S350 via HDMI inn i receiver. Kanskje blir det salg av både cd spiller og pre, muligens bare pre, eller kanskje ingen.

Litt om surround biten av anlegget:

Bruker som nevnt en Yamaha RX-V1800 receiver. Synes den gir skikkelig bra lyd i surround med mye trøkk og god prosessering, og den går seg ikke helt bort på stereo heller.

Senterhøyttaleren Swans 2.3C er nok en Swans høyttaler jeg er veldig fornøyd med. Virker ikke som det er ende for hvor mye den tåler, og den låter i tillegg helt nydelig. Har lyst å prøve eksternt effekttrinn for å se hvor stort løft dette gir til film og konsert BD. Vurderer en Rotel RB-1091. Noen som har andre alternativer her så er jeg åpen for forslag.

Nedenfor sees rommet i surround modus.

Vedlegg

• hjemmekino.jpg
    hjemmekino.jpg
    69,3 KB · Sett: 84
31 Okt 2004
16.670
5
38
Ivaols skrev:
Senterhøyttaleren Swans 2.3C er nok en Swans høyttaler jeg er veldig fornøyd med. Virker ikke som det er ende for hvor mye den tåler, og den låter i tillegg helt nydelig. Har lyst å prøve eksternt effekttrinn for å se hvor stort løft dette gir til film og konsert BD. Vurderer en Rotel RB-1091. Noen som har andre alternativer her så er jeg åpen for forslag.

Nedenfor sees rommet i surround modus.
For all del, få deg et eksternt effettrinn til senteren. Kan ikke skjønne annet enn at du vil merke stor forskjell. Min Marantz MM8003 klarte ikke helt å få liv i senteren slik min Krell gjør. Med receiverkrefter ble den hos meg låtende tynn og livløs i forhold. Han som hadde min Swans før meg kjørte faktisk en RX-V1800 på den, men han syntes ikke den klarte å dra den tilstrekkelig. Jeg tror det ikke du trenger å begrense deg med tanke på krefter til en slik senter. Hellnoob bruker vel en Rotel 500 Watter på sin?

Ivaols

0
20 Feb 2005
4.589
99
48
Stemmer det. I følge en PM jeg fikk av Hellnoob er han svært fornøyd med Rotel 1091 på 2.3C.

Ser de har kampanjepriser på Rotel på lsound. Fristende å hive meg på det tilbudet!

28 Jun 2008
134
0
0
Jeg har netopp bestillt meg 2 stk derifra. Rotel RB-1091.
Sparte 9600 kr på tilbudet.

De har vanlig phono inngang, og utgang for bananplugger?

Ivaols

0
20 Feb 2005
4.589
99
48
De har inngang for både vanlig phono og XLR. Regner med de takler bananplugger, men fant ikke noe om det i brukermanualen på nettet.

samco

0
2 Mai 2008
2.933
0
0
swans 2.3c+

nydelig center stor fornøyd m min :-D
bruker en nad c272 brokoblet

Ivaols

0
20 Feb 2005
4.589
99
48
Tok en lytteseanse i dag med matchede nivå på stereo og surroundbiten av anlegget. Som tidligere opplever jeg lyden via BlueNote Koala Mini og Parasound NC2100 som mer åpen og detaljert enn via Sony BDP S350 - HDMI - Yamaha RX-V1800.

Neste skritt blir å koble cd spilleren analogt i receiveren for å finne ut av om cd spilleren alene står for forskjellen. Vil jeg beholde den åpne og fine lyden med Yamaha som pre? Blir spennende å teste!

Ivaols

0
20 Feb 2005
4.589
99
48
Ivaols skrev:
Neste skritt blir å koble cd spilleren analogt i receiveren for å finne ut av om cd spilleren alene står for forskjellen. Vil jeg beholde den åpne og fine lyden med Yamaha som pre? Blir spennende å teste!

I går koblet jeg cd spilleren analogt i receiveren. Lyden lukker seg dessverre med Yamaha RX-V1800 som pre i forhold til Parasound NC2100. Fikk samme resultat forrige gang jeg testet, så nå er jeg sikker. Ville vært utrolig greit å ikke klare å høre forskjell. Da kunne Parasound NC2100 blitt solgt og pengene plassert i et effekttrinn til senteren. I stedet får jeg spare noen mnd ekstra. Hater å vente he he.

Ivaols

0
20 Feb 2005
4.589
99
48
Neste prosjekt: Demping av pipe.

Litt over en meter rett til venstre for sweetspot er det en pipe. Til høyre for sweetspot er det åpent. Kunne tenke meg å dempe denne pipen. Rommet har en tanke for høyt nivå fra 1000 hz og oppover. Dempingen trenger derfor ikke være så tykk. Det er også en fordel da den helst ikke skal stikke så langt ut. Har noen en ide til hva som kan henges opp her? Bør se litt bra ut så hjemmelaget av meg selv er en dårlig ide he he.

Ivaols

0
20 Feb 2005
4.589
99
48
Nå har jeg sjekket litt rundt og funnet ut at prisene på ferdige dempematter er alt for høy. Har derfor bestilt Rockwool Akustikkplater på 30mm. Disse skal klees med stoff og broderen som er møbelsnekker skal lage ramme. Burde ikke bli så dumt.

14 Mar 2007
2.100
0
36
L-sound har jo et godt tilbud på rotel RB1091 og RB1092 nå for tiden. Personlig er jeg veldig intressert i å vite hvordan de spiller på swanshøytalere, både centeren og frontene dine. Du må skrive erfaringer om du får testet dette noen gang :)

Ivaols

0
20 Feb 2005
4.589
99
48
Har veldig lyst å slå til på tilbudet hos L-Sound men har ikke råd akkurat nå. Har du Swans høyttalere? Hva bruker du ellers?

Ivaols

0
20 Feb 2005
4.589
99
48
Monterte opp lystette gardiner i helga. Fungerer helt topp, nå kan jeg se film midt på dagen :) Dette resulterte i 9 filmer denne helga.

Lydmessig roet det seg litt i det øvre registeret, men får fremdeles bruk for akustikkplatene fra Rockwool jeg bestilte.

Jeg kommer til å prøve flere plasseringer av akustikkplatene. De endelige plasseringene vil bli bestemt på bakgrunn av målinger og lytting. Følgende plasseringer skal prøves:

- 12 cm Rockwool bak hver høyttalere med litt avstand til vegg
- 3 cm Rockwool på hver side av pipen rett til venstre for lytteposisjonen
- 24 cm Rockwool liggende langs kneveggen på høyre side

Jeg kommer til å legge ut bilder av plasseringer samt målinger og lytteinntrykk så fort akustikk platene kommer.

18 Jan 2007
5.274
2
38
Skal bli inreressant å lese hvordan du kommer deg frem til plassering av akustikkplatene. Jeg har også bestilt i dag, og skal lage plater i neste uke.
Jeg har liten erfaring med akustikk/demping av lyd, men jeg har ålreite ører og radioshack..:-D

wilma

0
29 Nov 2006
805
0
0
9 filmer??

"Monterte opp lystette gardiner i helga. Fungerer helt topp, nå kan jeg se film midt på dagen Dette resulterte i 9 filmer denne helga"

Skal si du har kost deg i helga hehe.

Ivaols

0
20 Feb 2005
4.589
99
48
Ørene med støtte av radioshack er en god kombinasjon :)

9 filmer på en helg er som det bør være hehe. Forrige helg hadde jeg 8. Blir fort 2-3 filmer i uka også så jeg sliter litt med å finne nok interessante BD. Håper nyhetene kommer like kjapt som DVD etterhvert, samt mye større utvalg!

Ivaols

0
20 Feb 2005
4.589
99
48
Da er panelene plassert etter en lang kveld og formiddag med målinger. Endte opp med akustikkpaneler 7 forskjellige steder i rommet. Skal ut til møbelsnekker-broderen denne uken og få laget rammer til panelene. Bilder blir lagt ut etter det.

Lydkvalitet per krone når det kommer til akustikk tiltak slår det meste. Den litt pågående øvre mellomtonene (topp rundt 1000 hz) ble dempet, lyden roet seg og lydbildet åpnet seg enda mer. Nydelig! Det er så en stadig sitter å grubler på hvor en kan teste med flere paneler. Eneste som er bart nå er skråtaket, men vet ikke hvor mye demping her vil hjelpe. Neste skritt nå blir å få inn en bokhylle langs høyre knevegg. En smekkfull bokhylle er knall for lyden :) Har allerede bestilt en av en møbelsnekker kompis.

18 Jan 2007
5.274
2
38
Bilder,bilder.....:wink: la oss se på plasseringene!

Jeg endte opp med 5 akustikkpanel hos meg, og lurer også på å dempe litt i skråtaket. Kommer til å prøve meg i førsterefleksjonspunktet siden jeg har en litt pågående mellomtone enda.
Jeg har laget 3 stk ferdig, og lager de andre ferdig i dag.