Ivaols hjemmekino 2.0

Ivaols

0
20 Feb 2005
4.589
99
48
Nettopp, boost er noe en i utgangspunktet prøver å unngå, derav alt styret for å bli kvitt 60hz dalen. Må jo ha noe å pusle med :)

31 Jan 2007
1.392
608
113
Viktig det . Men vet ikke hvor mye du kjører på. Her hjemme kan herje som jeg vil, har testet absurde filter og det funker, men har noe å ta av.

Men husk kuttfilter er headroom spisende også. Ingen får en helt rett krurve uten EQ uansett, men en må ikke glemme at det skal forbannet mye til å høre om bassen svinger noen få db.

Regner ikke med du føler du mangler noe i bassen nå, da er det impuls og eller drivere som eventuelt gjør issues for deg, for slik det måler frekvensmessig for deg nå, bør det gi deg han butikken har å by på

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk

Ivaols

0
20 Feb 2005
4.589
99
48
5db boost på 63hz. Kapasiteten til begge ShyHornene skal være 130db på 20hz og de har snaue 1400 watt til rådighet. Impedansen er opp i mot 20ohm i 60hz området så de trekker svært lite strøm der. Har aldri sett det blinke rødt på forsterkeren så jeg er nok langt unna å presse systemet. Spiller aldri så høyt som du gjorde da TheDoctor og jeg besøkte deg haha ;)

31 Jan 2007
1.392
608
113
Hehe, nei var nok litt høyt spiller skjeldent så høyt, det er ikke sunt. Selv om det kan spilles høyere en det også, har nesten dobblet antall nå, så har vel maks spl på over 137db i sweetspot 5 meter fra subbene, ikke målt, men har snart utstyr til måle opptil 190db innenfor 0.5db nøyaktighet aldri at det blir et tema, men har kjøpt en seriøs målemikk, da umikk ikke er egnet for slike ting.

Systemet går stortsett på tomgang, og det gjør det faktisk til 125db, etter det blir det tappet litt effekt, men jeg spiller normalt 80-90db som maks.

130db på 20hz er vel 1 meter eller mindre fra hornet, det er ihvertfall normal måle metode, men Jesus, det er ikke db drag dette her du har ihvertfall plenty med headroom uansett

• Like
Reactions: Ivaols

Ivaols

0
20 Feb 2005
4.589
99
48
Du er for lengst forbi stadiet "kjekt med litt ekstra headroom" 😂

Poenget mitt med å nevne kapasiteten var at jeg ikke tror boosten på 5db ved 63hz vil være farlig for utstyret.

Må selge unna senteren for ny kapital før jeg gjør noe som helst av innkjøp. Men det er alltid noe gratis å prøve. Har en kasse med dobble 15" stående og skal for moro leke meg litt med den stående bak i rommet. Dette med motfase bass er interessant og gøy å få egne erfaringer med.

31 Jan 2007
1.392
608
113
Ja, er du gal, du har ingen problem med det filteret der, det er helt fint. Du kan kjøre på mer :)
Det som først kneler hos deg er eventulet ampen, men det er ingen sak uansett .

Naboen kjøpte lik amp som hos deg(Behringer) og drifter to stk JBL 2241H, jeg herja for gøy med litt EQ hos han og ble overrasket over hvor lenge ampen holdt før den blinket rødt og det var mer en høyt nok og ikke minst meget grei kontroll.
Det som er, du har jo superfølsomt system, skulle prøvd en slik tungdreven "hot lips" subb ala TC sounds, da er det ikke mye som skal til før ting går ned i knestå.

Hadde vært veldig artig å hørt systemet ditt en dag :)

Ivaols

0
20 Feb 2005
4.589
99
48
Her er du hjertelig velkommen. Kunne fått med The Doctor og tatt en kveld, men kanskje vente til korona tiltakene roes ned... Jeg har ikke vært så flink til å komme meg rundt for å høre ulike oppsett. Da er det ekstra viktig å få noen nye ører inn en gang i blant. Alltid noe å hente, spesielt for oss med aktiv drift og "uendelig" av muligheter. Det gir ihvertfall enorme muligheter for å skru seg til ræva lyd 😄

31 Jan 2007
1.392
608
113
DB gutta ja, . Nei, høres litt galt ut men Ivan skal ikke skylda for det, det er ikke han som har lagt opp trefas pga inntaket knelte

Gratulerer med dagen ja

Ivaols

0
20 Feb 2005
4.589
99
48
Jeg skal ikke skryte på meg samme liga som Karmann! Men liker å ha litt å gå på..

Jeg har gått for en rimelig forsterker løsning med Behringer NX6000. Produsenten skryter på den 1600w i 8 ohm men det er nok i fritt fall og medvind. Den er målt av uavhengige nerder til å gi tett på 1400w i 8ohm. Har lurt på om jeg vil oppleve noe særlig forskjell med en av de store bass monster forsterkerene... Før jeg bruker penger på finspikking innen forsterkeri bruker jeg heller pengene på flere subber. Filosofien er (så lenge jeg ikke vinner i lotto, men spiller ikke...) prioritering av det som betyr mest.

31 Jan 2007
1.392
608
113
Da måler den nye bedre en inuke, den er vel oppgitt til 2x3000watt i 4ohm, men måler i underkant av 2000watt. Men til den prisen er det ikke så mye å si.

Nå eier jo Behringer snart av alt av store PA selskaper, Midas, lab gruppen osv, DSP en i lab gruppen ampene er jo nærmest identisk som i Behringer.

31 Jan 2007
1.392
608
113
Nei, ikke direkte, det har jeg ikke. Har bare testet og justert 2-3stk. Ikke sikkert du merker så mye før du virkelig drar på, eller bruker litt EQ.
Jeg merker nesten ingen forskjell med eller uten EQ, og for testens skyld idiotiske filter, der merket jeg at Behringer fort måtte gi opp, når jeg testet hos kompis med 3 stk Beyma 18sw1600nd.

• Like
Reactions: Ivaols

Ivaols

0
20 Feb 2005
4.589
99
48
Fant en interessant artikkel som berører hva det er som gjør at en driver oppleves rask. Det er solid bakgrunn til de som har skrevet artikkelen! Svært interessant konklusjon!

31 Jan 2007
1.392
608
113
Kjapt lest, men de skriver at så lenge frekvensresponsen er jevn og det oppover et stykke så er den "rask"?

Tja, tja. Den må jeg si meg uenig i, men ser hva de prøver å si.

Siste test jeg gjorde med typisk smultring bass her, eller alu bass så kan ikke det sammenlignes med lettere membraner, det på samme plassering og forutsetninger. Sier ikke at alle er slik men de testene jeg har gjort og ikke minst alle popanlegg jeg har hørt med alt mulig av smultringer så går det samme igjen.

Nå snakker ikke jeg om treg bass som i rom problem bass. Hva de mener med rask bass vet jeg ikke .

Ivaols

0
20 Feb 2005
4.589
99
48
Tror de prater om opplevelsen av rask bass. Jeg vil beskrive rask bass som opplevd kontant, motsatt av buldring, lett å følge bass linjer. Her er akustikken en stor bidragsyter! Bassen jeg har nå kontra før oppleves totalt forskjellig med tanke på snert og kontant følelse.

Test hos en selv er det viktigste, funker det så funker det. Teori er viktig men mest interessant når en kan teste den ut selv.

• Like
Reactions: Karmann
31 Jan 2007
1.392
608
113
Helt enig i det, men en tung driver med lav følsomhet vil ikke spille som en pappmembran og høy følsomhet når du kommet til snert, attack og midd.
En tung driver kan gjøre det også men ikke like bra. Det nærmeste jeg har hørt i en slik type driver er seas lroy, men den gir seg altfor tidlig.

Klart det er en del personlige preferanser men det er tydelige forskjeller, og jeg tror kanskje ikke artikkelen du linker til tenker akkurat på det. Har hørt smekk fra en pølse subb eller pølse bass og, men det blir ikke papp smekk uansett hva du gjør

Ivaols

0
20 Feb 2005
4.589
99
48
Teoretisk er spørsmålet hva det er som utgjør forskjellen du opplever etter din forskning. Har de lette driverne med pappmembran du har sammenlignet med større effektivt frekvensregister (?) enn pølsebassen samsvarer det med artikkelen.

Ivaols

0
20 Feb 2005
4.589
99
48
Hovedproblemet mitt med teori er at det fort blir veldig avansert når en ikke har en teknisk utdanning og prøver å gå i dybden. Jeg setter meg derfor inn i teorien til et visst nivå hvor hovedmålet er å sile tøys fra bedre dokumentert viten og å kunne nyttiggjøre meg teorien i praksis.

Sist redigert:
31 Jan 2007
1.392
608
113
La oss ta to drivere med lik FS, og de har så og si lik frekvensrespons i arbeids område, så er det alikavell tydelige forskjeller på opplevd bass, det kan også ses på andre parametere. Men jeg snakker om typisk 30hz og opptil 200-300hz. Over det har jeg ikke noe innvendinger på verken fugl eller fisk. Det er kanskje en undertone i det skrivet også.