Ivaols hjemmekino 2.0

Ivaols

0
20 Feb 2005
4.589
99
48
Velkommen til min nye hjemmekinotråd :)

Tilbygg på huset, ny hjemmekino i kjelleren og kanskje litt uortodokse veier til målet? Uansett, hobbyen blomstrer som aldri før og det er på høy tid med en ny tråd. For gamle travere så kan jeg minne om at jeg hadde en Ivaols hjemmekinotråd gående for noen år siden, men der har det ikke vært aktivitet siden 2015...

Vedlegg

• SKrått.jpg
    SKrått.jpg
    69,2 KB · Sett: 478
  • Fronten.jpg
    Fronten.jpg
    43,9 KB · Sett: 491
  • Rack.jpg
    Rack.jpg
    72,8 KB · Sett: 455

Ivaols

0
20 Feb 2005
4.589
99
48
Litt om rommet.

7 meter langt, 4.45m bredt og 2.45m takhøyde.

Har hatt hjelp via mail fra lydogakustikk.no i prosessen fra rommet var tomt til slik det står i dag. Samlet sett sendte jeg over 100 målinger tatt spredd ut over rommet til. Basert på målingene ble det hjørneabsorbentene Modex Edge fra RPG. Det er en hjemmelaget i hvert hjørne i bunn for der målte det ikke så galt. Står to Modex Edge over de hjemmelagde i hvert hjørne.

Videre er det 20cm Flexi A bak hele lerretet, og 20cm Flexi A i førsterefleksjonsområdet på sideveggene og i taket. Det er også en Modex Plate på hver sidevegg med demping.

Bakvegg har jeg ikke landet på en endelig løsning. Har nå satt opp noen hjemmelagde 20cm Flexi A for å slippe flutterekko. Diffusorer på bakvegg er et annet spennende alternativ. Kanskje en giga sub?

Vedlegg

• Bak.jpg
    Bak.jpg
    52,1 KB · Sett: 450

Ivaols

0
20 Feb 2005
4.589
99
48
Prosjektor hengt opp på bjelke som er festet på vegg. Når jeg hang prosjektoren direkte i taket hoppet bildet når ungene løp i stua over. De løper mye...

Vedlegg

• Projektor.jpg
    Projektor.jpg
    50,3 KB · Sett: 400

Ivaols

0
20 Feb 2005
4.589
99
48
Mellombasshorn fra Kvålsvoll. T6050, en under lerretet i hver ende.

Vedlegg

• T6050.jpg
    T6050.jpg
    59,8 KB · Sett: 382
  • Like
Reactions: Stian.V.H

Ivaols

0
20 Feb 2005
4.589
99
48
Lydfilosofi?

Det må trøkke og samtidig være stramt. Skal fungere til musikk og film. Foretrekker kontant lyd fremfor rumling og buldring. Øvre register bør ikke være for pågående. På frontene er det lagt filt over diskanthornet, samme filt som kler de hjemmelagde akustikkpanelene, kjøpt via lydogakustikk. Liker litt størrelse på lydbildet, trenger ikke være mm presisjon. Det må og skal være gøy å høre på musikk og se film, jeg er ute etter opplevelsen som øker livskvaliteten.

Har respekt for at andre foretrekker annen lyd. Det som får smilet frem hos den enkelte er det som gjelder for den personen!

Ivaols

0
20 Feb 2005
4.589
99
48
Målinger.

Jeg bruker målinger aktivt i søken etter bedre lyd. Har vist seg å være fullstendig uunnværlig når jeg for eksempel jobbet med akustikktiltak. Målinger er også essensielt når en skal kalibrere og implementere et helt system. Hos meg lukkede subber i bunn med mellombass horn og portede fronter.

Ivaols

0
20 Feb 2005
4.589
99
48
Systemet.

KLIPSCH KPT-535 front - 2STK KVÅLSVOLL DESIGN T6050 MIDDBASSHORN - 2STK SEATON SOUND SUBMERSIVE - HERESY III senter - CORNWALL III bak - ATI AT3005 - MARANTZ SR6012 - SONY HW20 - PS4 - MINIDSP 2X4HD - DARBEE

Ivaols

0
20 Feb 2005
4.589
99
48
Jeg skal ha 4 høyttalere i taket, det er bestemt. De må kunne følge med på litt lydtrykk siden det øvrige anlegget har et visst overskudd. Bass systemet mitt deles på 150hz så de vil slippe alt av dypbass.

Har ikke opplevd å bruke høyttaler fra annet merke til surround kontra front og senter som et problem tidligere før jeg fikk horn i frontrekka. Mulig det var mest psyken som ikke klarte å slå seg til ro med 10db forskjell i følsomhet
smiley.gif
Basert på dette og for å beholde sjelefred og sinnsro (skal ikke undervurderes i denne hobbyen) tror jeg det er lurt å gå for horn.

Logikken til nå har ført meg til 4 takhøyttalere med horn. Neste utfordring er valg av høyttalerprinsipp. Direktestrålende eller bipol? Dolby anbefaler klart direktestrålende i oppsettsguiden som skal gi høy grad av "pinpoint" nøyaktighet. Andre anbefaler bipol for at ikke lyden skal høres ut som den kommer fra høyttaleren, kanskje noe på bekostning av nøyaktighet? Noen med Atmos erfaringer?

Ivaols

0
20 Feb 2005
4.589
99
48
Hvorfor synlige høyttalere frem i rommet?

Jeg gikk mange runder før jeg landet på at jeg ønsket å ha høyttalerne trukket frem i rommet. Hovedårsaken til dette er at jeg liker dybde i lydbildet. Denne dybden får jeg best illusjonen av når frontene er trukket frem på gulvet.

Ivaols

0
20 Feb 2005
4.589
99
48
Helt fra bunnen og opp til 45hz dekkes av et par Seaton Sound Submersive, en foran på høyre side og en bakerst midt i rommet. Hver Submersive har 1000w effekt og består av doble 15" i en lukket push pull konstruksjon. Fra 45hz til 150hz tar to mellombasshorn fra Kvålsvoll Design over, en under i hver ende av lerretet, før frontene tar hånd om resten. For å styre dette bruker jeg en Minidsp 2*4HD som er koblet på subutgange på receiver. Subutgangen er delt på 150hz. Se uglattet frekvensrespons under. Kun dratt ned en liten topp i 120hz området, ellers ingen EQ.

Vedlegg

• REW.jpg
    REW.jpg
    51,9 KB · Sett: 402
  • Like
Reactions: Torolan

oes

0
18 Nov 2006
275
8
18
Dette ser veldig bra ut. Jeg skal også få målekonsultasjon i min musikkstue av lyd og akustikk. Må få fjernet en peis, først. Har tro på Bjørns kompetanse og RPGs produkter. Min utfordring er at rommet skal være stue, så modex edge (hjørneløsningen) er kanskje mindre aktuell enn Modex Plate. Fortell gjerne mer om dine erfaringer. Hva som funket, måleprosessen, mm. Synd du ikke har fått flere kommentarer. Til tider dødt her inne, mot full fart på Hifisentralen. Men mindre støy her, da. Veldig artig prosjekt du har. Og jeg liker tilærmingen.

Jeg har foreløpig ubehandlet musikkstue, og ubehandlet kino/flerbruksrom. Gammelt hus med trevegger gjør akustikktiltak mindre akutt, enn da vi bodde i moderne leilighet, men helt klart mer å hente her også.

Ivaols

0
20 Feb 2005
4.589
99
48
Hehe, hjertelig takk for første kommentar i tråden min oes! ��

Jeg har hatt tre runder med akustikk assistanse fra Lydogakustikk.no, første og siste runde endte i kjøp, den i midten kun for å få god oversikt. Kan anbefales både på grunn av kunnskap, men også på grunn av kjapp respons.

Det finnes såpass mange fine produkter, blant annet Modex Plate som ikke bygger så mye og som kan fås med motiv at det bør være mulig å få gjort mye også i en vanlig stue.

Lærdommen min fra første runde er å bruke målinger også ved utplassering. En har målt på forhånd og fått kjennskap til rommets problemområder og starter med plassering der. Jeg stoppet der. Nå vil jeg flytte rundt og måle i mellom for å se at det i praksis havner på plassen med best effekt. Får snart Modffractal diffusorer som skal på bakvegg. Skal oppdatere tråden med målinger før og etter samt noen lytteinntrykk. Spent for jeg har ikke hørt diffuser lyd før :)

Har også bestilt fire Atmos takhøyttalere fra Kvålsvoll. De kommer også etterhvert.

Ikke nok med det men har også bestilt to stk hornladede 24" som skal ta seg av dypbassen. Svære saker, blir sykt spennende og gleder meg som en unge til å kalibrere inn de til å matche resten. Lages av TheShy på hifisentralen. Kvålsvoll har vært involvert i prosessen. Har troa på TheShy! Blir det litt respons i tråden her følger jeg gjerne opp med beskrivelser av prosessen med målinger og lytteinntrykk.

oes

0
18 Nov 2006
275
8
18
Takk for svar. Interessant om akustikk - som er det jeg kan høste erfaring fra til eget prosjekt. Ja, har tro på at jeg skal få ok resultat med visuelt tilfredsstillende løsninger.

Forøvrig spennende prosjekter du holder på med. The Shy er nok flink. Er snekker og har gjort enormt mye spennende i eget oppsett. Har truffet ham en gang. Hyggelig kar.

Lykke til! Leser gjerne mer

Ivaols

0
20 Feb 2005
4.589
99
48
Nå begynner det virkelig å nærme seg! Kvålsvoll lager Atmos høyttalere, Modffractal diffusorene sist sett på julaften i Tananger og kassene til hornsubbene fra TheShy har ankommet Flekkerøy. Elementene kommer I løpet av januar og forsterker til å drive de er bestilt.

sirant

0
24 Jan 2010
6.992
31
48
Stilig oppsett! Syns høyttalerne til kvålsvoll virker spennende - har dessverre aldri hørt de. Hvordan syns du det var å sette opp DSP osv, mye plunder eller gikk det på skinner?

Ivaols

0
20 Feb 2005
4.589
99
48
Jeg fikk assistanse av Kvålsvoll da jeg kalibrerte inn mellombasshornene. Prosessoren jeg hadde fungerte dårlig på delay, skjedde ingenting i praksis. Lånte deretter en receiver fra et annet merke med samme resultat. Da jeg til slutt kjøpte Marantz så fungerte delay som det skal og innstillingen gikk som en lek. Har siden testet delay setting på enda et stort velkjent merke uten effekt. Ikke rart mange har dårlig erfaring med bruk av sub når ikke fase blir riktig.

sirant

0
24 Jan 2010
6.992
31
48
Interessant! Bruker selv DSP i yamaha - syns det låter bra hos meg, men kunne tenkt meg å teste med en ekstern, dirac f.eks.

Ivaols

0
20 Feb 2005
4.589
99
48
Litt action her siden sist. To ShyHorn, en i hvert hjørne foran i kinoen er på plass. 24" hornladet moro. Gått over til aktiv drift av frontene og bygget de om til toveis pluss sub. Modffractal diffusorer fra RPG er på plass og diy VPR bassfelle står for tur.

Vedlegg

• received_376184446503077.jpeg
    received_376184446503077.jpeg
    405,9 KB · Sett: 360
  • Like
Reactions: Kino123