Heisan.
Jeg ble klar over dette forumet igår, og her kommer min første post her på forumet.
Jeg hadde for en stund siden en ASKA10 projector. Problemet med den som mye annet utstyr var at den ikke hadde egne 'discrete commands'
for hverken source, eller av og på.
Projectoren hadde jo en serieport som taklet 'alt' av kommandoer så jeg bestemte meg for å lage en IR-> seriell dongle/konverter som jeg kunne sette rett på serieporten til ASK'en.
Som sagt så gjort, jeg bestemte meg for å bruke RC5 IR kommandosettet. Dette kommandosettet kunne jeg putte rett inn i
MarantzRC5000i fjernkontrollen min og styre ASK'en som jeg ville.
Jeg valgte å bruke en PIC16x84 microcontroller da jeg har gjort litt
annen programmering til disse små, artige chippene også...
For å benytte deg av PIC coden må du vite litt om å brenne en PIC chipper, kanskje vite hvordan du assembler koden hvis du ikke vil bruke min ferdig ssemblerte kode for ASK'en da...
samt kanskje litt elektronikk for å lodde sammen noen små enkle komponenter.
Alt passer inn i en 9 pins DSUB kontakt, så det er ikke mye deler samt at det blir ikke veldig synlig.
Håper dette kan hjelpe noen av dere som liker å 'styre' saker og ting.
Sjekk www.eriksen.no for kode og enkelt skjema.
Mvh
TommyE
Jeg ble klar over dette forumet igår, og her kommer min første post her på forumet.
Jeg hadde for en stund siden en ASKA10 projector. Problemet med den som mye annet utstyr var at den ikke hadde egne 'discrete commands'
for hverken source, eller av og på.
Projectoren hadde jo en serieport som taklet 'alt' av kommandoer så jeg bestemte meg for å lage en IR-> seriell dongle/konverter som jeg kunne sette rett på serieporten til ASK'en.
Som sagt så gjort, jeg bestemte meg for å bruke RC5 IR kommandosettet. Dette kommandosettet kunne jeg putte rett inn i
MarantzRC5000i fjernkontrollen min og styre ASK'en som jeg ville.
Jeg valgte å bruke en PIC16x84 microcontroller da jeg har gjort litt
annen programmering til disse små, artige chippene også...
For å benytte deg av PIC coden må du vite litt om å brenne en PIC chipper, kanskje vite hvordan du assembler koden hvis du ikke vil bruke min ferdig ssemblerte kode for ASK'en da...
Alt passer inn i en 9 pins DSUB kontakt, så det er ikke mye deler samt at det blir ikke veldig synlig.
Håper dette kan hjelpe noen av dere som liker å 'styre' saker og ting.
Sjekk www.eriksen.no for kode og enkelt skjema.
Mvh
TommyE