innstillinger for flatskjermer

14 Jan 2005
1.274
0
0
Jeg har lenge tenkt på at det ville vært bra med en tråd der vi poster innstillinger på våre kjære tver- slik at andre kan komme hit og lese hva som gir et bra bilde.

Jeg tenker da på farge, kontrast osv.

Her kan også folk komme og spørre hva som er gode innstillinger for nettopp den tven de selv har kjøpt.

Kjør på!

Pio434

0
24 Mar 2004
470
0
0
Pioneer 436FDE (HDMI-inngang) med DVE kalibrering og 720p ut av DVD-spiller.

User-mode
Kontrast: 27
Lysstyrke: +3
Farge: -8
Tint: 0
Skarphet: +1
Pro Adjust--------
Purecinema: off
Color Detail--------
Color temp: Mid
CTI: Off
NR---------------
DNR:Off
MPEGNr: Off
DRE--------------
Dynamic contrast: Off
Black level: Off
ACL:Off
Gamma: 3

C

Børni

0
9 Okt 2003
766
0
0
Glimrende forslag dette da jeg snart skal gå til innkjøp av plasma etter nøye lesning på dette utsøkte forum.
Håper noen kan poste sine innstillinger på panasonic 500 da det er denne som foreløpig har skilt seg ut til meg.
Vet jo at innstillinger er individuelt,men alltid nyttig/spennende å se hvike rerferanser andre brukere har.

14 Jan 2005
1.274
0
0
flott

Bra at dere responderer.

Jeg skal selv poste mine innstillinger på min Samsung LCD LE-32M61B modell så snart den dukker opp.

ask4me2

0
Medlem av ledelsen
11 Aug 2004
14.902
30
48
Det er kanskje lurt å legge med instillingene og type/modell for kilde elektronikken som blir benyttet også. Dette dersom man skal ha muligheten til å overføre alle instillingene og få glede av og gjensskape mye av den samme bildekvaliteten.

Frøy

0
22 Jun 2004
1.176
0
0
Pio434 skrev:
Pioneer 436FDE (HDMI-inngang) med DVE kalibrering og 720p ut av DVD-spiller.

User-mode
Kontrast: 27
Lysstyrke: +3
Farge: -8
Skarphet: +1
Pro Adjust--------
Purecinema: off
Color Detail--------
Color temp: Mid
NR---------------
DRE--------------
Black level: Off
Gamma: 3
C
Merkelig at vi har såpass store forskjeller på kontrast og lysstyrke Pio434 :confused:.
Jeg har en 506XDE og en 868 tilkoblet HDMI inngangen.
Jeg kan gå helt opp til 42 i kontrast før jeg får såkalt "white crush"(DVE - kap. 12-14 og 13-2). Holder meg selvfølgelig godt under dette nå i innkjøringsfasen, men synes det var veldig store forskjeller.
Lysstyrke kan jeg sette til -1. Har du noen formeninger om hvorfor det spriker så veldig, og særlig kontrast da...
Jeg har til nå kjørt 576/480p eller 576/480i(skaleres bare en gang til panelet) for å slippe 2 skaleringer(en i DVD spiller og en i media boksen) og synes faktisk jeg får et skarpere og bedre bilde slik. Tror faktisk at skaleringen i XX6 XDE/FDE er bedre enn de fleste DVD spillere.

Her er mine innstillinger:
Pioneer 506XDE, Pio868(HDMI)
-----------------------------
868 video memory = direct(noe modifisert) og Pure Cinema på Auto 2(progressive).
User-mode 506XDE
75Hz på pal DVD, Purecinema på advanced(3:3 pulldown) på ntsc.
Kontrast: maks = 42, bruker nok litt mindre etter smak her.
Lysstyrke: 0
Farge: -2
Skarphet: -2 - 0
Pro Adjust--------
Purecinema: Progr. pal: off, interl. pal: normal, ntsc: advanced
Color Detail--------
Color temp: Mid eller user(RH:+2, GH:+1, BH:0, RL:+2, GL:+1, BL:0)
NR---------------
DRE--------------
Black level: On
Gamma: 3 eller 1(varierer fra film til film)

27 Jul 2003
16.250
0
36
53
ask4me2 skrev:
Det er kanskje lurt å legge med instillingene og type/modell for kilde elektronikken som blir benyttet også. Dette dersom man skal ha muligheten til å overføre alle instillingene og få glede av og gjensskape mye av den samme bildekvaliteten.
viktig poeng. skriv hvilken dvdspiller dere bruker.
en annen ting. man har jo dve for å kalibrere dvd. hvordan får man best bilde fra vanlig tv? sender nrk prøvebildet sitt lengre?

11 Okt 2003
7.048
0
0
jfinneru skrev:
viktig poeng. skriv hvilken dvdspiller dere bruker.
en annen ting. man har jo dve for å kalibrere dvd. hvordan får man best bilde fra vanlig tv? sender nrk prøvebildet sitt lengre?
Bruker du kompositt eller s-video fra en kalibreringsplate på dvd-spillern tror jeg du er godt sikret mht kalibrering for også vanlig tv.

Torkil

0
23 Mai 2005
179
0
0
Kontrast og lysstyrke (og rombelysning) er viktigst

Viktig tema dette med innstillinger, ja. Konkrete innstillingsverdier kan man vel ikke gi da dette kommer an på signalkilden! Muligens kan man finne en optimal innstilling for TV-mottak, men selv her vil forskjeller mellom stasjonene kunne forstyrre i noen grad. Generelt kan man si at kontast og lysstyrke er viktigst:

LYSSTYRKEN REGULERES SÅ (BARE) SORT BLIR (HELT) SORT!
KONTRASTEN REGULERES SÅ BARE HVITT BLIR HVITT!

Nærmere bestemt skal bare sort (og ikke mørkegrått!) bli så sort som mulig, dvs det sorteste skjermen klarer. Rommet må da være mørkt under innstillingen. Får du ikke helt sort, f.eks. fordi du har dårlig (plasma)-TV eller LCD, så gjør så godt du kan (juster lysstyrken "for langt ned" og deretter opp til akkurat der sort nesten begynner å "lysne"). Ha deretter så mye lys på i rommet, evt rundt eller bak TVen, at det ser sort ut. Og/eller demp baklyset i LCD-TVen om mulig! LCDer er bedre jo mer lys i rommet det er, plasma tåler mindre lys før det som skal være sort blir grått, i den grad selve skjermen jo nettop er det. Prosjekor-eiere vet nok at rommet MÅ være køla mørkt...

Kontasten (som ikke skal kunne påvirker sortnivået i nevneverdig grad) skal deretter justeres så bare det som skal være helt hvitt i bildet blir så lyst som mulig. Plasma skal man som kjent være forsiktig med her pga slitasje/innbrenning, mens TVer med begrenset kontrast, feks eldre LCDer, godt kan presses litt slik at også lyse, lyse grått blir hvitt. Da tapes detaljer i lyse områder og scener, men bildet blir ellers mer kontastfylt. Finsjekk lysstyrken etter kontrastjusteringen.

Gamma, for dem som har det, påvirker "forskjellen" mellom sort og mørkegrått. Skru denne opp for å få frem detaljer i mørke områder uten at sortnivået lider.

Husk at sort- og hvittnivå varierer mellom sendinger, filmer osv., og varierer sterkt mellom scener. Nattscener egner seg til lysstyrkefikling, mens lyse scener (særlig snø) egner seg til kontrastfikling. Pass på å få med detaljer i begge tilfeller.

Bruk helst testbilder, som følger med visse DVDer (Pirates of the Carabbean), eller bruk prøvebildet på svensk TV etter sendeslutt (tvilsom løsning) eller spander en kalibrerings-DVD.

I mange tilfeller bør man justere individuelt mellom ulike filmer/sendinger, da mange ikke er riktig "kalibrert" i den forstand at sort blir grått osv. Husk isåfall å justere tilbake etterpå.

Lykke til!

Audiot

0
27 Jul 2005
186
0
0
Hei

Ser dere har slått av mange av de forskjellige bildeforbedringskretsene på deres innstillinger på Pioneer xx6 skjermene.....gjør dere dette kun på DVD inngangen eller også på inngang for antenne og /eller TVdekoder ??

Frøy

0
22 Jun 2004
1.176
0
0
yala skrev:
Hei Frøy !

jeg har 506fde . er det samme innstillingen som din 506 xde ?
Sorry yala, har ikke sett denne posten, men du fikk jo svar fra perarne. De er like ja.

sollie

0
9 Jan 2004
1.476
0
0
www.regionpartner.com
Samsung 40 m61

Lagret under Film.
Spiller: Marantz dv6400
Kabler: Component Supra
Matriel: DVE
Lys sensor: på
Resten er stilt på normal/slått av

kontrast: 76
Lys:64
Skarp:5
Farge:43
Fargetone: Normal

Rosa:42
Grønn:82
Blå:50

5 Des 2005
2
0
0
Hitachi 42PD7200

Hei

Er det noen som har forslag til innstillinger av Hitachi 42PD7200, både på DVD og TV signaler?

sollie

0
9 Jan 2004
1.476
0
0
www.regionpartner.com
Det har jeg ikke stilt en egen på faktisk, har bare en god gammel vegg antenne ute, så det er ikke helt opptimale signaler der kan si,(parabol kommer) men det er mye bedre enn jeg fryktet faktisk, er nok en ganske så grei tuner samsungen. Men kjører nok tv på film/tilpasset instillingene enn så lenge, da blir de ikke så mettet med farver også har jeg på den fiks opp i dårlig signal greia(husker jo fader ikke hva det het igjen) den rydder opp i litt mylder på tv signalet..

Du da, Hadde du samme kasse?? Godt fornøyd??
Jeg har sovet lite i helgen kan du si, så mange filmer så få timer.....

14 Jan 2005
1.274
0
0
jups

Jeg har samme kasse, ja.

Måtte sende HTPC-en min på rep, og venter på dvd-spiller fra broderlandet, så jeg får ikke kalibrert med The Calibrator 3DVD edition'n min.

Jeg har digital kabel, og er veldig fornøyd med signalet. Har også spilt film via dvi-hdmi fra HTPC, det ble også helt konge.

Jeg slår av alle funksjoner, bortsett fra NR, men lyssensor er tøft, men jeg liker egentlig godt med baklys. Skjermen blir jo shining bright, fargene klarere, jeg er ikke like opptatt av å strupe lyset og finne kølsvart. Synes det blir så matt.