knutinh skrev:
Dette betyr at du har lyttet til alle kombinasjoner av komponeneter, i alle lytterom og med all verdens musikk?
Necroth skrev:
Så hvordan kan du si med slik skråsikkerhet at ditt anlegg er bedre enn nb sitt? Du tar kanskje ikke dette med sannhetsgehalt så veldig tungt?
knutinh skrev:
Da er kanskje leseferdighetene dine noe begrenset siden det er lytting jeg primært er opptatt av... blindtester.
Necroth skrev:
Og da er det rettferdiggjort å insinuere at jeg ikke bryr meg om lyden men bare målinger og datamaskiner??
knutinh skrev:
Helt klart. Men betyr det ikke at man kan og bør være skeptisk når det er umulig å bekrefte at man hører den??
Necroth skrev:
Interessant. Betyr dette at man helt uskeptisk bør akseptere alle fenomener som ikke kan bekreftes. Gi meg 1million så skal jeg tippe på lotto for deg - et system som egentlig fungerer jeg bare ikke fått det bekreftet enda...
knutinh skrev:
Og derfor deltar du i disse diskusjonene hver gang de oppstår?
Necroth skrev:
Fordi jeg prøver enkelt og greit og få dere til og forstå at blindtester og målinger ofte ikke er veien til lyd-nirvana
Aha. Så den egentlige saken er ikke at du bare vil få diskutere dine erfaringer i fred og ro uten forstyrrende skeptikere - du er egentlig ute etter å omvende disse dumme teoretikerne og litt snurt for at de ikke kjøper dine imponerende argumenter?
knutinh skrev:
Jeg vet det. Det gjelder også hvis man først har sett spøkelser, sett lyset eller gjort andre erfaringer som er vanskelige å bevise under kontrollerte forhold. Betyr det at det er umoralsk av meg å diskutere religion med de som ikke klarer å bestemme seg bare fordi jeg er ateist? Burde jeg overlate hele spørsmålet til de religiøse??
Necroth skrev:
Interessant. Men du er skeptisk til det at jeg er skeptiker. Betyr ikke det at du for all framtid burde slutte å diskutere meg og mine meninger?
knutinh skrev:
Dette kan vel strengt tatt diskuteres. I mine øyne er det du som forsøpler trådstarters tråd med å trekke oss inn i denne diskusjonen som har vært ført utallige ganger før og som ikke hjelper trådstarter til å finne ut om og evt hvordan han skal innspille høyttaleren.
Necroth skrev:
Han har fått mer en nok hjelp før det kom ett eneste innlegg fra deg
Så derfor kom du for å hjelpe til? Har han sagt dette til deg personlig, eller så du det i et "syn" jfr religionsspørsmålet oppe?
knutinh skrev:
Hvem hindrer deg? Startet du denne tråden?
Necroth skrev:
Nei, har startet andre som har fått overflod av kritikk
Ok. Så du har startet en metadiskusjon i denne tråden (kapret den) for å klage over hvordan jeg "ofte" bruker å kapre dine diskusjoner?
knutinh skrev:
Hvorfor skriver du da i dette innlegget med dine synsekommentarer når du ikke har lyttet blindt? Hvis vi først skal "sensurere" hverandre så vil jeg hevde at det er mye verre å komme med konkrete påstander som har oppstått i en ren synsemetodikk (seende lytting), enn å ytre _skepsis_ til et fenomen fordi det ikke finnes kunnskap om dets eksistens.
Necroth skrev:
Hvem har sagt jeg ikke har vært med på blindtest?
Jeg har til og med gjort en test i henhold til innspilling av høytalere. Vi var 3 stykker som kjøpte to par like høytalere, det ene paret ble spillt inn over 250timer, det andre ingenting. Om det var store markante forskjeller ved denne blindtesten? JA.
Men det var vel kanskje Placebo?:mrgreen:
Hvorfor dokumenterer du ikke denne i stedetfor å kjekle om hvem som skal få lov til å ha en mening og hvem som ikke skal ha det?
Hvis en blindtest er korrekt gjennomført så utelukker den nettopp muligheten for "placebo" ved positivt resultat.
Jeg antar at det fysiske/mekaniske var i henhold, at signalnivåer var matchet ganske nært, at høyttalerene stod på nøyaktig samme sted i rommet og at lytterene ikke hadde mulighet til å oppfatte hvilken kilde de lyttet til via andre kilder (som syn, knepp i releer, kamerat som går over gulvet...)
For at resultatet skal være signifikant (p<0.05) må man kreve minimum ca 20 forsøk der man har 17 riktige. Man kan trene så lenge man vil, men man må bestemme seg i forkant for hvilken kjøring som er den "egentlige" og publisere denne uansett resultat. Hvis man siler ut den kjøringen som gir resultatet man ønsker så har dette ingen verdi.
Forøvrig har jeg ikke avvist at høyttalerelementer endrer eller kan endre oppførsel i løpet av høyttalerens levetid. Jeg har tvert imot fortalt om lærebøker som gir eksempler på typiske toleranser. Det jeg er skeptisk til er:
1. At man må "spille inn" på annen måte enn å bare bruke høyttaleren
2. At alle rapporter om "innspilling" skyldes fysiske forhold, jeg tror at endel av disse skyldes at hørselen vår vennes til lyden.
3. Den store graden av sterke meninger sammenlignet med det lille antallet som faktisk har kjøpt inn ellers like høyttalere og testet (som du har gjort).
4. Om endringen skapt av "innspilling" typisk er signifikant i forhold til variasjonen mellom høyre og venstre høyttaler i et par, og ifht andre par av samme type
-k