Hvorfor er 4K BluRay spiller til PC så vanskelig å få til?

7 Jan 2010
340
0
16
Skjønner at det er store utfordringer med å bruke PC som BluRay avspiller da man først og fremst trenger en BluRay spiller som leser BDXL 4K, og disse er det få av. I tillegg må man ha en Intel CPU og bruke den elendige integrerte grafikkbrikken (UHD 630 er vel den beste til nå, og den er fortsatt elendig). Først da kan man lese en 4K BluRay plate i PowerDVD. Men dette kan hakke, snakker av erfaring da jeg har testet iGPU på 4K innhold både på en 8700K og en 8400K.

Jeg ønsker å bruke PC slik at jeg får ordentlig kontroll over formatene, kodeker, bitstreaming etc. Jeg kjøpte en GTX 1060 til kino PCen kun for å spille av 4K filer. Men dette var jo bortkastede penger virker det som. I tillegg ser jeg at dedikerte 4K BluRay spillere ligger til alt fra 1500kr og opp til 10000kr. Wtf? Og tester fra norske tiddskrifter forteller at det er forskjell på bildekvaliteten på billige og dyre BluRay avspillere. Hvordan er dette mulig? Dekodes et 4K spor får man bits i en bestemt orden, hvordan kan disse bitsene endre seg etter prisen på en 4K BluRay spiller? Eller er det som det ofte er, at journalistene som tester disse tingene ikke har peiling?

Hele greia er så vanvittig forvirrende at jeg tror jeg vurderer å piratkopiere alt jeg ønsker å se, for produsentene gjør det hvertfall ikke lett å få det til lovlig :(`Da kan jeg i det minste bruke PCen min til å bitstreame lyden og sende et rent signal til TV-en fremfor å bruke en billig 4K avspiller som ikke avgir ordentlig bildekvalitet.

EDIT: Grunnen til at jeg virker litt vel frustrert over dette er at jeg nettopp har kjøpt meg en Samsung 82" QLED for å nyte 4K innhold i HDR. Men dette virker litt vanskelig å få til pga den idiotiske kopisperren (som er årsaken til at man ikke kan bruke et dedikert skjermkort) og som overhodet ikke fungerer da det florerer med 4K HDR innhold på nettet fra rippede BluRay plater. Er ingenting annet enn forbrukerfiendtlig. Jeg kommer nok aldri til å kjøpe en 4K avspiller hvis jeg må bruke 10 lapper på å få en som gir god bildekvalitet. Da bruker jeg heller PCen som allerede kan avgi 100% rent signal med bitstreamet lyd på rippet 4K innhold. Problemet er at jeg ikke liker å laste ned piratkopierte filmer, og hvertfall ikke bare så jeg kan spille av i 4K HDR. Jeg liker å støtte skaperne ved å kjøpe platen.

Sist redigert:
27 Aug 2009
6.288
30
48
Akkurat som det er forskjell på CD spillere, så er det også forskjell på Blu-ray /4K spillere. Men ikke veldig mye. Panasonic lager flere gode modeller, da får du en spiller som gjør den beste jobben.
Ettersom du har Samsung TV, klarer du deg med en modell som gir deg HDR, men ikke Dolby Vision. Sjekk Panasonic.com

Sent from my iPad using New Forum mobile app

19 Nov 2005
736
0
16
Hei!

Jeg satte inn en ny BD brenner i pc i går, og la inn en annen firmware på den, og etter dette så kunne jeg rippe 4K film (jeg hadde bare en film, og den gikk fint å rippe). Jeg har ikke testet avspilling via denne, men det kan jeg gjøre i kveld. Spilleren jeg kjøpte er Asus BW-16D1HT. Den kom med FW 3.03 og da kunne den ikke lese 4k film, men etter at jeg la inn en moddet 3.02, så gikk det fint.

19 Nov 2005
736
0
16
Avspilling av 4k film via BD brenner virket ikke i vlc eller windows mediaplayer, så jeg får gjøre som planlagt, rippe film å se den på kodi.

20 Aug 2011
71
0
6
Jeg har hatt Asus BW-16D1HT i 5 år nå, og er vel fortsatt kongen av brennere på PC. Støtter 128.GB, samt de platene med 1000 +/- år levetid bla.

Fikk ikke lest av kjøpte 4K plater på den jeg heller, men jeg får spilt 4K UHD på "Xbox One X" og da er problemet igrunn løst for min del.
Har brukt NVIDIA Shield TV + Kodi de siste 5 år for 4K på alt annet.

Hvorfor 4K er ett problem på PC, er DRM. 4K plater er altfor mye beskyttet i forhold til Blu-Ray, HD-DVD og DVD.

Danke

0
4 Aug 2007
12.347
198
63
Skjønner at det er store utfordringer med å bruke PC som BluRay avspiller da man først og fremst trenger en BluRay spiller som leser BDXL 4K, og disse er det få av. I tillegg må man ha en Intel CPU og bruke den elendige integrerte grafikkbrikken (UHD 630 er vel den beste til nå, og den er fortsatt elendig). Først da kan man lese en 4K BluRay plate i PowerDVD. Men dette kan hakke, snakker av erfaring da jeg har testet iGPU på 4K innhold både på en 8700K og en 8400K.

Jeg ønsker å bruke PC slik at jeg får ordentlig kontroll over formatene, kodeker, bitstreaming etc. Jeg kjøpte en GTX 1060 til kino PCen kun for å spille av 4K filer. Men dette var jo bortkastede penger virker det som. I tillegg ser jeg at dedikerte 4K BluRay spillere ligger til alt fra 1500kr og opp til 10000kr. Wtf? Og tester fra norske tiddskrifter forteller at det er forskjell på bildekvaliteten på billige og dyre BluRay avspillere. Hvordan er dette mulig? Dekodes et 4K spor får man bits i en bestemt orden, hvordan kan disse bitsene endre seg etter prisen på en 4K BluRay spiller? Eller er det som det ofte er, at journalistene som tester disse tingene ikke har peiling?

Hele greia er så vanvittig forvirrende at jeg tror jeg vurderer å piratkopiere alt jeg ønsker å se, for produsentene gjør det hvertfall ikke lett å få det til lovlig :(`Da kan jeg i det minste bruke PCen min til å bitstreame lyden og sende et rent signal til TV-en fremfor å bruke en billig 4K avspiller som ikke avgir ordentlig bildekvalitet.

EDIT: Grunnen til at jeg virker litt vel frustrert over dette er at jeg nettopp har kjøpt meg en Samsung 82" QLED for å nyte 4K innhold i HDR. Men dette virker litt vanskelig å få til pga den idiotiske kopisperren (som er årsaken til at man ikke kan bruke et dedikert skjermkort) og som overhodet ikke fungerer da det florerer med 4K HDR innhold på nettet fra rippede BluRay plater. Er ingenting annet enn forbrukerfiendtlig. Jeg kommer nok aldri til å kjøpe en 4K avspiller hvis jeg må bruke 10 lapper på å få en som gir god bildekvalitet. Da bruker jeg heller PCen som allerede kan avgi 100% rent signal med bitstreamet lyd på rippet 4K innhold. Problemet er at jeg ikke liker å laste ned piratkopierte filmer, og hvertfall ikke bare så jeg kan spille av i 4K HDR. Jeg liker å støtte skaperne ved å kjøpe platen.

Ikke veldig mye forskjell som sagt. Noen dyrere har mer funksjoner og bedre bygget.

Om du går opp litt til 2-4000 så får du en fet spiller. Feks Panasonic eller Sony.

20 Aug 2011
71
0
6
Er ikke så ille dyrt da? PC og Htpc har vel gått av moten?
Til å rippe ja, men spille av er det vel enklere og rimeligere med Nividea Shield??

HTPC har vært urelevant i mange år nå. Bokser som NVIDIA Shield TV tok over den biten med Kodi, Plex osv.
Shield TV 2015 modellen støtter 4K+HDR, Dolby Atmos, DTS:X, 4K/60 Streaming osv.

Shield TV 2019 modellen er nedgradert på finesser, men støtter i tillegg Dolby Vision i GPU.

Trenger man ikke Dolby Vision, så hopp over 2019 modellen. Er man ute etter Shield TV med alle finesser, hopp også over 2017 modellen.

2015 Modellen har også SD Slot, En ekstra USB Port, IR port, Native Harmony støtte i firmware og noe mer, samt WIFI Gamepad med 40 timers batteritid.
Er glad jeg kjøpte 2 stk på lansering i 2015. Aldri vært feil på noen av de.

RuneW

0
21 Jan 2005
20.600
20
38
Sarpsborg
2015 Modellen har også SD Slot, En ekstra USB Port, IR port, Native Harmony støtte i firmware og noe mer, samt WIFI Gamepad med 40 timers batteritid.
Er glad jeg kjøpte 2 stk på lansering i 2015. Aldri vært feil på noen av de.

Tenkte å skrote min gamle Intel Nuc HTPC å gå for nVidia Shield, men er skeptisk med tanke på at jeg har Harmony fjernkontroll. Veldig interessant at 2015-modellen har native støtte. Men hvordan er det med støtte for nyere lydformater og slikt? Holder den mål?

20 Aug 2011
71
0
6
Tenkte å skrote min gamle Intel Nuc HTPC å gå for nVidia Shield, men er skeptisk med tanke på at jeg har Harmony fjernkontroll. Veldig interessant at 2015-modellen har native støtte. Men hvordan er det med støtte for nyere lydformater og slikt? Holder den mål?

2015 modellen har full 4K/60 støtte + HDR, Dolby Atmos 12 kanaler og DTS:X 12 kanaler støtte. 2015 modellen. 4K stream er perfekt, fordi Shield TV har langt mer kraft enn det som trengs.

Danke

0
4 Aug 2007
12.347
198
63
Om det er Atmos du tenker på eller Dts X så støtter Nvidea dette.

Nvidea tror jeg støtter Harmony. Fordi den er så populær.

Min Streamer som er mer ukjent Mxq gjør ikke det. Men den er innlagt og jeg klarer å slå av og på hele systemet.

Jeg foretrekker klart å bruke trådløs mus til Streamer, enklere å manøvrere for min del.

Nvidea tror jeg derimot Logitech Harmony støtter. Men er ikke sikker, det burde noen i tråden vite.

Sent fra min VTR-L29 via Tapatalk

20 Aug 2011
71
0
6
Takk, da tror jeg jammen jeg skal prøve å finne en på finn.no.

Bare hyggelig.

Du burde skaffe 16.GB versjonen siden det var noe problemer med Pro. (Mulig de er fikset forlengst)

Etter kjøp:

- Installer nyeste firmware på den.
- Sett inn f.eks. en 500.GB ekstern HDD, og sett den inn.
- Du får da spørsmål om du vil bruke den som intern HDD.
- Svar Ja.
Du får da 500.GB intern plass.

500.GB er veldig mye på ett system som kjører Android siden apps er små.

Installer Kodi. Du kan lett aksessere media fra PC, NAS osv. lokalt også.

Altibox, NRK, TV2 Sumo og Dplay bl.a. fra Norge har full Shield TV støtte også.

Den tredje porten er mini USB. Jeg har brukt en slik HUB som dette i årevis på Shield TV 2015.
Bruker den som dongle HUB. for trådløst Logitech K700 Keyboard bl.a.

Det offisielle support forumet har hatt fult av liv siden Shield TV 2015 kom, men samme forum for alle modeller.

Sist redigert:

sirant

0
24 Jan 2010
6.992
31
48
Jeg sliter med å finne en usb/ekstern UHD spiller slik at jeg kan rippe filmene mine. Spiller av med HiMedia Q10.

20 Aug 2011
71
0
6
Jeg sliter med å finne en usb/ekstern UHD spiller slik at jeg kan rippe filmene mine. Spiller av med HiMedia Q10.

Problemet er ikke selve spilleren, men firmwaren i den.
Du må installere "hjemmesnekret" firmware for å rippe UHD. LG og Asus er de 2 mest populære for å rippe UHD, men må være gamle nok modeller.

Installerer du en u-orginal firmware på hva som helst, så kan det i noen tilfeller bli andre problemer.

sldron

0
1 Mai 2016
88
4
8
ekstern minnepenn eller hardisk til nvidia shield pro, noen tips der? må vel være noe med bra lese/skrivehastighet?

Danke

0
4 Aug 2007
12.347
198
63
ekstern minnepenn eller hardisk til nvidia shield pro, noen tips der? må vel være noe med bra lese/skrivehastighet?
Med penn så må du ha beste sort. For 4K osv..

Får mye plass på kort penn nå, men helst hadde jeg brukt harddisk. Vel både og men harddisk er pri nr 1

Sent fra min VTR-L29 via Tapatalk

20 Aug 2011
71
0
6

Bruk harddisk. De er mye mer slitesterke enn minnepenner, samt billigere pr. GB.
Minnepenner har begrenset levetid vs skriving til de. De er langt dårligere enn SSD.

Jeg har bare brukt en standard 2.5" USB 3.0 Seagate HDD i årevis uten problem.
Starter 4K video på sekundet.

Det finnes ingen "high-end" 2.5" eksterne disker, og de som ofte er på tilbud er kjappe nok for 4K.