Hvordan motta Dolby Atmos ved streaming fra HBOMAX, Netflix etc - Nvidia Shield TV

THX

0
6 Mai 2005
92
2
8
Hei

Sliter med å motta Dolby Atmos når jeg streamer innhold med dette tilgjengelig. I følge reciveren får jeg kun Dolby digital+.
Har forsøkt en stund med tv og reciver, men ga opp og kjøpte nå en Nvidia Shield TV som skal støtte Dolby Atmos. Mottar fortsatt kun Doby digital+.
Tv er et år gammel, Samsung Q80T og jeg har en Denon Avr-x4200w.
Forstår ikke hvorfor jeg ikke får Dolby Atmos.
Er det noen innstillinger jeg kan ha oversett?

27 Aug 2009
6.290
30
48
IMG_6724.JPG

Sånn ser det ut på min OnePlace box.
Nyeste og eneste app som gir meg Dolby Atmos.
Ikke Atmos fra Netflix, og bare HDR.

Sent from my iPhone using New Forum mobile app

Tage

Medlem
23 Jan 2021
62
21
8
Kjenner ikke så mye til shield. Men kanskje den må settes eller tillate atmos på lydinstillingene? Vet jeg må det på apple tv hvertfall. Her funker Atmos helt knall, på både hbo, disney, netflix osv

• Like
Reactions: Nemesis
23 Okt 2005
1.079
117
63
35
Ørsta, Møre og Romsdal
Har fint atmos på disney og google play, mens hbo har ikke støtte for atmos via chromecast, de har en liste over støttede apparat for streaming i de forskjellige kvalitetene

THX

0
6 Mai 2005
92
2
8
Kjenner ikke så mye til shield. Men kanskje den må settes eller tillate atmos på lydinstillingene? Vet jeg må det på apple tv hvertfall. Her funker Atmos helt knall, på både hbo, disney, netflix osv

Vel, har gått gjennom innstillingene og der er det litt forskjellige lydformater. Har forsøkt kun Dolby Atmos og auto uten hell.

THX

0
6 Mai 2005
92
2
8
Har fint atmos på disney og google play, mens hbo har ikke støtte for atmos via chromecast, de har en liste over støttede apparat for streaming i de forskjellige kvalitetene
Jepp, derfor jeg kjøpte Shield i håp om Atmos ;-)

20 Jun 2009
1.177
36
48
Sjekk om receiveren din støtter AEC3 Atmos,en form for komprimert Atmos,ikke alle recievere støtter det.
Visse streaming tjenester bruker AEC3 Atmos,støtter ikke recieveren det får man ikke Atmos hos den tjenesten/appen.
Har du Atmos tak høyttalere?
Mange recievere viser ikke Atmos i displayet før man har Atmos takkanalene koblet til eller haker av i menyen på recieveren at man har Atmos takhøyttalere.

Sist redigert:

THX

0
6 Mai 2005
92
2
8
Aner ikke hva AEC3 er, men har nå sjekket specs på recieveren og finner ingen AEC3 der.
Har ikke tak høyttalere, men har forstått at man ikke trenger det for å få atmos i displayet og derav mer høy oppløst lyd enn hva DD+ gir.

Jeg har også vært i menyene og da spesielt amp assign hvor det kan tyde på at ved et vanlig 5.1 oppsett, er ikke Atmos aktivert. Visse youtube videoer mener at man allikevel kan motta Atmos ved å sette amp assign til 7.1 eller 9.1 og omgå slik at man får Atmos.
Når jeg ser på specs nå, er det en * ved Atmos som betyr: "Mulige Atmos-konfigurasjoner: 5.1.2 eller (via separat effekttrinn) 5.1.4 / 7.1.2".

Jeg har nok blitt litt "låst" ved svaret jeg har fått fra Hifiklubben et par ganger at Atmos med mitt oppsett burde virke.

Dog opplever jeg nå langt bedre lyd med bra trykk i bassen (som jeg ikke hadde tidligere) med Shielden :) Selv om det fortsatt står DD+ i displayet.
Det er tross alt viktigere enn at det må stå Atmos der. Det viktigste for meg er at lyden ikke oppleves like komprimert som tidligere.

Konklusjonen får bli at det ikke vil stå Atmos i displayet slik mitt oppsett er nå med nåværende reciever, men at lyden oppleves god.
Så får det kanskje bli Atmos i displayet neste gang jeg oppgraderer reciever til en nyere modell.

Takk for gode svar :)

• Like
Reactions: vegardxf

Tage

Medlem
23 Jan 2021
62
21
8
Nei du får ikke atmos i displayet uten å ha aktivert takhøytalerene. Jeg bruker selv 4500 og får ikke atmos i displayet her heller uten å ha takhøytalere aktivert.