Hvordan knuse en sten?

3 Feb 2006
1.365
0
36
Skal fjerne to store steiner fra en inngjerdet hage. Kan tenke meg at stenene ble plassert i hagen av en maskin under husbygginga. Nå skal de bort, men må bæres bort. Men de er alt for store til at, ja kanskje 4 mann, klarer å bære en sten.

Så jeg tenkte å knuse de i mindre håndterlige biter. Noen som har forslag til framgansmåte, eller enda bedre, erfaring med dette?

PiXeL

0
30 Apr 2006
7.743
0
36
42
www.minhjemmekino.no
Du kan jo prøve å kutte steinene opp i passende bære-størrelse-biter med en svær vinkelsliper med diamantblad.

-selv om, tja... dynamitt, hadde vært det morsomste her... ;-)

pirium

0
1 Mai 2006
4.184
0
0
tenn bål rundt steinen,fyr godt til den er glovarm,og kast på store mengder kaldt vann.Da sprekker den.:)

13 Feb 2005
2.964
0
36
38
www.ahlie.com
borr ett hull, bland disel og kunstgjødsel, fyll i hullet og putt en kraftig kinaputt opp i. Da blir den mindre. Har god erfaring med stein og tnt. brukte 18kg tnt på ca 250kg stor stein og den ble til grus.

28 Apr 2006
2.709
0
36
45
Snakk med Jernia, meiner å huske at de har noe som hetter Troll. Det går ut på at du borer ett hull, og heller det oppi. Det for steinen til å sprikke. Men jeg har aldri brukt det, så snakk med Jernia (jeg tror at det er de som har det)

3 Feb 2006
1.365
0
36
Stein og TNT, hehe. Av alle ting har jeg sprengningssertifikat, men det er for lengst utgått og aldri brukt. En av steinene ligger på kanten til et svømmebasseng, så sprengning med diesel og kunstgjødsel er jeg ikke desperat nok til å prøve enda.

Leide meg et pressluftbor, en sånn Donald Duck sak. Den eine steinen er knallhard og jeg klarer bare å knerte småstein av den. Den andre er råmyk, japansk basaltstein vistnok. Pressluftborret bare graver seg inn i steinen men klarer ikke å bryte av noen ting.

Jeg vurdere nå å leie steinsag, samt å bruke meisel og slegge.

Ville ha brukt Trollkraft som foreslått, drømmer om Trollkraft, men jeg finner ikke lignende midler her nede. Ingen her nede skjønner hva jeg snakker om, de er ikke så vant til fjellgrunn her.

3 Feb 2006
1.365
0
36
Ikke lett å søke etter Trollkraft lignende saker på nettet. Dette er Google treff nr. 3 på søkeord "rock expand crack".

"http://www.totse.com/community//showthread.php?t=1861074"

Vil ikke lage en aktiv link av den :)

2 Feb 2007
2
1
3
Innser selvfølgelig at denne tråden er håpløst utdatert, men legger igjen et svar likevel for senere referanse.

Min gamle steinarbeidernabo hjalp meg med akkurat dette problemet. Jeg hadde en flere hundre kilo tung granittsten jeg ville ha bort. Han lånte meg noen tredelte kiler som effektivt delte opp steinen uten svinn av verken fingre, øyne eller glassruter. Det borres først hull i en linje langs en svakhet. Kantstykkene av kilen settes ned i hullet og har kontakt med steinen. Midstykket bankes ned mellom kantstykkene, til steinen sprekker. Kilene bør dynkes i olje først, for å minimere friksjon. Jeg googlet litt og fant ut at de kalles "sprengkiler".

• Like
Reactions: Nemesis
21 Mar 2005
9.658
109
63
47
Jeg mener å ha sett eller lest noe nylig at noen tonn ammoniumnitrat bør fikse biffen ;)