Hvordan feste lerret i gipsplate?

25 Aug 2003
295
0
0
Jeg skal henge opp lerret mitt i den nye leiligheten "dessverre" er det gipsplater både på veggene og i taket...

Leiligheten jeg bor i har skrå tak, bortsett fra hvor jeg har TV'en og anlegget (samme sted hvor jeg skal ha lerrete). Der er det full tak høyde med ca. 2 meters bredde. Det jeg er usikker på er om jeg skal feste lerret rett i takplatene eller om jeg skal feste det på en bjelke som jeg igjen fester på tvers av innhuket som er ca. 2 meter bredt. Grunnen til at jeg er usikker på om jeg skal feste det i taket er nettopp på grunn av gipsplatene. Jeg er veldig usikker på hvor mye vekt disse paltene tåler. Lerret i seg selv er ikke så sinnsykt tungt, men ettersom det er et manuelt lerret vil det være en del kilo som drar når man skal dra ned lerret...

Vil det være trygt å feste lerret i taket med tanek på at det skal trekkes ned? Evt, hvilke metoder kan brukes, hva tror dere? Noen erfaringer?

vg

0
22 Okt 2003
283
0
0
Hallo.
Har du ikke mulighet for å få festet det i gulvet, på en eller annen måte, og trekke det opp i stedet :?: Evt. sette på en tung motvekt.

25 Aug 2003
295
0
0
Jo det er en mulighet, men jeg vil unngå den da centeren vil komme bak lerret...

vg

0
22 Okt 2003
283
0
0
Heisann.
Jeg har plassert senter ht. bak lerrettet, men montert en liten diskant på toppen, rettet mot sitteplassene, da det er diskanten som blir dempet mest. Synes det fungerer ok.

naist

0
9 Feb 2003
418
11
18
Det første du må vite er hvilken vei bjelkelaget ligger i taket.

Dersom de står 90° på veggen i innhuket kan du lage en liten skjerm foran lerretet. Dvs. at du skrur sammen to glattkanter (helt glatthøvlete materialer) vinkelrett på hverandre. La disse være breie nok til at de går fra side til side i innhukket (2m) da det trolig vil bli penest. Deretter fester du skjermen i taket i bjelkene som ligger med 60 cm mellomrom og til slutt fester du lerretet i skjermen.

Dersom de går parallelt med veggen i innhuket, kan du lage en liten U formet kasse. Dvs. at du skrur sammen tre glattkanter (helt glatthøvlete materialer) vinkelrett på hverandre. Denne fester du i veggens stendere som vanligvis også ligger med 60 cm mellomrom.
Før du henger kassen opp må du bore fire-fem hull i den siden som vender opp mot taket sette kassa opptil og borre de samme hullene i taket. Sett deretter inn gipsanker av den typen som bretter seg utover når du skrur inn skruen. Ta ut skruene og forsenk hullene som skal være inne i kassa slik at skruene blir liggende jevnt med flate. Så smører du med et par tre striper sikaflex (som lim) på den siden som skal opp, setter den fast i veggen og deretter taket. Til slutt fester du lerretet i den siden som er mot veggen.

PS det kan være en fordel å forborre skrue hullene og ikke feste den fremre glattkanten med en gang, slik at festingen av lerrettet blir enklere. Den bakre glattkanten kan med fordel være smalere enn den fremre slik at den ikke blir så synlig.

Jeg har brukt glattkanter, men du kan selvfølgelig også bruke sponplater etc. som du kutter til med en rippesag.

mvh
naist

Vedlegg

• test.gif
    test.gif
    3,8 KB · Sett: 124

Mirage

0
20 Nov 2003
5.793
2
38
41
:idea: Du kan også bruke plattiplugger. Det er en form for gipsanker, som du bøyer bak, stikker inn i et forhåndsboret hull i gipsen, og som tverrslår seg når den er dyttet langt nok inn. Er ikke helt sikker på hvor mye vekt disse tåler, men det kan de svare på hos en forhandler...

naist

0
9 Feb 2003
418
11
18
Disse ankerene du snakker om er ikke å anbefale for å feste et lerret i to punkter. De hadde kanskje holdt dersom lerretet hadde hele tiden hengt ute, eller kjørt opp og ned med elektro motor. Alle andre tilfeller ville du trolig fått det i gulvet fortere enn du aner. Derfor setter en gjerne lerretet fast i f.eks. en glattkant som er festet med 4-5 skruer/fester og får fordelt kreftene ut over på en gunstig måte. :D

mvh
naist