Hvordan få best mulig "flyt"

2 Nov 2003
635
0
0
I dag har jeg en kino med HTPC, og også TV med kabeltuner fra Canal Digital (Via fiber)
Det jeg legger merke til er at det er mye bedre flyt i bildet når bildet kommer fra tuneren, enn hva det er når jeg bruker Twe appen på HTPC.
Heller ikke NRK blir like bra på HTPC som fra tuneren. Jeg benytter i dag en Intel NUC som HTPC.

Er det mulig å sette opp en HTPC som gjør en bedre jobb her? Jeg har bra internett (300mbit fiber) Er det kun skjermkort som betyr noe i denne sammenhengen - og hva slag skjermkort er i så fall de beste?

Jeg spurte Komplett om dette, og de hadde ikke peiling...

21 Jan 2012
12.105
0
36
Blir kanskje mye gjetting fra min side her. Men tror egentlig ikke det er så mye skjermkortet sitt skyld.

Men at det heller er snakk om et problem mellom frekvens og bilde rate.
Om kilde materialet i appen har en bilde rate som kanskje ikke passer med signal frekvensen fra pc'n til tven vil ting bli seende hoppete og ha dårlig flyt.

F.eks derfor jeg setter bd spilleren til 50hz når jeg ser DVD. Mens f.eks netflix blir like ille med mindre jeg setter til 60hz output.

Veldig mange slike nett applikasjoner striper ned bilde rate for dette sparer de både båndbredde og mye penger.
Har lite med våres system og gjøre men deres ønske om og spare penger.
Jeg kjenner ikke noe til Canal digital og deres tjenester men tipper da at output frekvens fra pc'n er satt til en fast frekvens, og appen har en bilde rate som da ikke spiller helt på lag.

De innebygde prosessene i tven vil aldri se noe annet enn det faste signalet fra pc-en og dermed ofte ikke fungere i det hele tatt eller gjøre vondt verre.

Beste jeg kan foreslå er og prøve forskjellige frekvenser. Men med mindre vi kan vite mer av hva for signal som kommer fra appen blir dette også bare gjetning.

Men forsåvidt ikne overaskende at CD sender bedre signal over sin egen tuner enn over nett.
Som alle jeg streaming tjenester er alt hyper komprimert og strupt ned til det minimale, gjerne et video signal under 30hz, for eksempel 24hz, men siden dette kommer via en og som konstant pumper 50hz eller 60hz til tv vil ikke dette trigge tven passende prosesserings modus.

Slike restriksjoner har de mindre av innenfor sitt eget nettverk og der sender mer sannsynlig et PALsignal på 50hz eller at enheten kan kjenne et video signal og justere deretter og tven fanger opp resten.

2 Nov 2003
635
0
0
Joda, jeg har prøvd forskjellige oppdateringsfrekvenser. Bruker generelt 23,976 på HD film og 50 på det meste annet. Allikevel så er det ikke samme flyt som fra tuneren. Dette gjelder f.eks også youtube. Når jeg bruker appen på mobilen (eller TVen) så flyter det bedre enn når jeg åpner youtubefilmer i Chrome på pcen.
Så spørsmålet er om det finnes noe hardware, eller en app som kan hjelpe til på dette.

Sist redigert:
27 Aug 2009
6.288
30
48
Jeg har parabol fra CD og ettersom jeg har NRK app i den pluss innhold fra CD , så vil jeg ikke drømme om å noen annen måte å bruke de to tjenestene på.
Bortsett fra at jeg også har NRK app i tv også.

Sent from my iPhone using New Forum mobile app

2 Nov 2003
635
0
0
Jo, jeg hadde tidligere parabol fra CD, men da jeg fikk tilbud (også fra CD) om fiber, så slo jeg til. Og bildet fra tuneren er like bra som fra parabolen synes jeg. Men jeg har også kino under garasjen, med projektor og kino lydanlegg. Når jeg kjører mkv filer her, så er bildet suverent. Tidligere kjørte jeg en egen tuner fra parabolen her. Også herfra ble det bra bilde. Med fiber hadde jeg trodd T-we skulle være bra nok, men det er det ikke. Bildet flyter ikke på samme måte som fra tuneren. Heller ikke Apple TV er bra nok. Jeg har spurt CD, men de har ikke peiling. Jeg har også spurt Komplett om det er mulig å finne bedre hardware, men de har heller ikke peiling. Jeg hadde håpet det var noen her på forumet som kunne gi meg noen gode tips...