Hvilke filmer så du igår kveld? (minianmeldelser)

21 Mar 2005
9.659
109
63
47
Se filmen først, så prøv deg på boka. Så får du se hva jeg mener. Også hiv deg på IT boka etter på. Den er tjukk som en murstein😉. Men konge. Pennywise er skummel i boka. Fytti grisen. Grøsset bra nedover ryggen når jeg leste den. Men kos deg med selve filmen av The shining. Filmen er til tider skummel. Og Jack Nicholson er en fanatisk skuespiller. Men bøker er bedre. Men sånn er det jo ofte. Veldig vanskelig og få filmen til og bli det samme. Men for mange er The Shining registrert av Stanley Kubrik den beste skrekkfilmen ever.

Siste boka jeg leste var, og kommer til å forbli Knut Hamsuns Svermere i 3 kl VGS. Jeg kommer aldri til å lese en bok igjen. Så skrev jeg bokanmeldelse av filmen også var filmen annerledes..

The Shining var heldigvis mye mindre ille enn fryktet, og den kunne vel forsåvidt bare bli uendelig bedre enn den jeg så igår.

Men den var alt for lang, og tidvis dørgende kjedelig, men noen creepy scener innimellom, spesielt når kid'en tok av gjorde den middels underholdende ihvertfall.

Men det mest irriterende med filmen var hu som spilte kona. Makan til traust kvinnelig hovedrolle skal man lete lenge etter. Og spesielt mot slutten når hu springer rundt å flakser med armene i en halvtime..

Sorry ass, men jeg greier ikke å bli imponert av Kubrick slik mange tydeligvis gjør, og når jeg ser gjennom resumeet så er det ingen filmer der jeg liker. Halve FMJ går an, og Eyes wide erindrer jeg var ok.

Edit: Så nettopp Doctor Sleep trailer på ny og DEN gleder jeg meg til.

Sist redigert:

sirant

0
24 Jan 2010
6.992
31
48
Omsider fått sett denne klassikeren igjen, kopierer det jeg skrev da jeg så den sist (2017)

Zerkalo (1975)

Navn:      mirror1.jpg Visninger: 327 Størrelse: 81.5 Kb

Blu-ray/DSU

Speil - en klassiker fra Tarkovskij, som jeg regner med at jeg kommer til å se se flere ganger. Ingen ren handlingsforløp her men skal være (delvis) selvbiografisk. Mer som ett dikt, eller enkle scener fra ett liv. Er det en døende man som får glimt fra sitt levde liv? Vakkert. Mye symbolisme i filmen.

A dying man in his forties remembers his past. His childhood, his mother, the war, personal moments and things that tell of the recent history of all the Russian nation.

Kopierer med Svein Are sine komentarer om filmen på HFS også, kanskje det kan pirre noen til å se den :)

Speil er kanskje den mest krevende av Tarkovsijs filmer.
Den er bygd rundt diktene til Tarkovskijs far, Arseny Tarkovskij, og skuer tilbake til hendelser i livet som har vært med å forme han, landet han bor i og folket han deler dette enorme riket med. Filmen er strukturert rundt hendelser før, under og etter krigen; alle viktige og formende epoker for det hardt prøvede sovjetiske folket.

Filmen er bygd opp slik hukommelsen vår er organisert; mer knyttet til assosiasjoner og emosjoner enn en lineær fortelling fra A til Å. Her beveger vi oss frem og tilbake i tid, personer går inn og ut av roller. Fortellerstilen har blitt sammenliknet med James Joyse's 'stream of consciousness' eller som en psykoanalytisk fri assosiasjon.
At de samme skuespillerne har flere ulike roller, og spiller både voksen, ungdom og barn, sine egne foreldre og sine barn, gjør filmen ekstra kompleks - men enda sannere. Slik er vi skapt; vi drar alle med oss vår historie, og vårt opphavs historie.

Og sånn er underbevisstheten; her flyter roller, tid og episoder over i hverandre i en strøm av bilder og stemninger. I filmen er det blanding av drøm og virkelighet, her er noe i farger og noe i sort-hvit, og det er innslag av de typiske symbolene til Tarkovskij; hunder, hester og vann - det regner alltid i hans filmer - både innendørs og utendørs.

Men først og fremst er dette veldig vakkert. Om vi ikke kan endre vår skjebne, så kan vi i alle fall fremstille den så vakker som mulig, tror jeg Tarkovskij har ment.

Tarkovskij jobbet i nær innpå ni år med denne filmen, og hadde store problem med den sovjetiske sensuren (som han alltid hadde problemer med i sine filmer), og da den endelig skulle vises ble den vist for et begrenset publikum.

Det var vel først og fremst denne filmen Tarkovskij tenkte på da han sa at seeren ikke burde prøve å 'forstå' filmene hans; vi burde føle dem - som et dikt.

21 Mar 2005
9.659
109
63
47
Da har jeg nettopp sett ferdig

81xdHjK9vLL._SY445_.jpg

Racingsjåføren Denny stopper innom en bondegård på vei hjem fra et løp og plukker med seg en golden retriever valp som får det ærefulle navnet Enzo, og filmen fortelles i stor grad fra hundens POV med stemmen til Kevin Costner.

Filmen følger Denny og Enzos oppturer og nedturer med familie, kjærlighet, tap og racing, og sjelden har jeg sett en så god balanse med så forskjellige elementer.

Visste ikke helt hva jeg gikk til, hadde kun sett cover, og ble helt blåst over ende av en fantastisk film da jeg tilfeldigvis plukka denne av toppen av en av usett bunkene ikveld..

Bildet var helt upåklagelig, og lyden, som vanligvis i en slik type film spiller annen eller tredje fioling, var helt i toppklasse med noen fantastiske racing sekvenser iløpet av spilletiden.

Ser den får lunkne kritikker, og har vel gått under radaren til de fleste, men denne fortjener absolutt bedre synes jeg. Ser en annen bruker på bluray forum nevner 43% kritiker og 96% seer score..

Filmen 10/10, lyd og bilde ser jeg får 4.5/5 på bluray.kom og det er vel helt ok.

Danke

0
4 Aug 2007
12.385
224
63
Siste boka jeg leste var, og kommer til å forbli Knut Hamsuns Svermere i 3 kl VGS. Jeg kommer aldri til å lese en bok igjen. Så skrev jeg bokanmeldelse av filmen også var filmen annerledes..

The Shining var heldigvis mye mindre ille enn fryktet, og den kunne vel forsåvidt bare bli uendelig bedre enn den jeg så igår.

Men den var alt for lang, og tidvis dørgende kjedelig, men noen creepy scener innimellom, spesielt når kid'en tok av gjorde den middels underholdende ihvertfall.

Men det mest irriterende med filmen var hu som spilte kona. Makan til traust kvinnelig hovedrolle skal man lete lenge etter. Og spesielt mot slutten når hu springer rundt å flakser med armene i en halvtime..

Sorry ass, men jeg greier ikke å bli imponert av Kubrick slik mange tydeligvis gjør, og når jeg ser gjennom resumeet så er det ingen filmer der jeg liker. Halve FMJ går an, og Eyes wide erindrer jeg var ok.

Edit: Så nettopp Doctor Sleep trailer på ny og DEN gleder jeg meg til.
Må huske at kona er typisk rolle for den tiden...

Litt trist at du som er filmfantast kritiserer Kubrick.

Han er en av de største, kanskje tidenes regissør.

2001 er en trendsetter for scifi, men ingen når høyden til Kubrick.
Den har en sombolikk og moral også, den går på at vi ikke har kommet oss hakket over aper med klubber om jeg husker rett, selv om vi skal virke så siviliserte etc.

Dessuten tror jeg denne er en av de første som tar opp AI.

Kubrick funderte en del på AI.

Sent fra min VTR-L29 via Tapatalk

sirant

0
24 Jan 2010
6.992
31
48
Shoplifters ( 2018 )

Navn:      shoplifters.jpg Visninger: 0 Størrelse: 125.2 Kb

blu-ray/dsu

Kan ikke si jeg har en enorm samling av Japanske filmer - Asia er primært representert ved Sør-kora i hylla mi, men dette var jo en flott film. Dette er en lavmælt film som bygger sakte opp relasjoner til de forskjellige karakterene. Flott kameraarbeid. Fin og rørende film, anbefales! Kore-eda skal jeg absolutt sjekke ut flere filmer av.

Tre generasjoner bor sammen i et provisorisk lite hjem i Tokyo. Vi møter Osamu (Lily Franky), hans kone Nobuyo (Sakura Andô), hennes søster Aki (Mayu Matsuoka) og bestemor Hatsue (Kirin Kiki).

De livnærer seg ved hjelp av Hatsues pensjon, ulike strøjobber, samt at Osamu utfører daglige butikktyverier, der også sønnen Shota (Jyo Kairi) er med. Dette er naturligvis ikke et moralsk positivt trekk, men de tar i det minste bare ting de trenger, uten å være for grådige.

På hjemveien etter sitt siste tokt finner de den lille jenta Yuri (Miyu Sasaki), åpenbart forsømt og forlatt, og tar henne til seg som sin egen. Når hun til slutt blir meldt savnet, og media melder sin interesse, avdekkes det ting som setter flere spørsmålstegn rundt de faktiske familieforholdene.
Turist

Navn:      turist.jpg Visninger: 0 Størrelse: 369.4 Kb

blu-ray/dsu

Etter å ha sett den fantastiske the Square av svenske Ruben Østlund måtte jeg gå til anskaffelse til flere av hans filmer, jeg startet da med Turist. Er absolutt noen likehetstrekk mellom filmene men her er det mannsrollen som utfordres. Liker nok Square bedre, mye mulig fordi jeg så den først. Mye humor, pinlige situasjoner. Bra skuespill og dialog.

Rømmer fra snøskred
Et snøskred raser mot en familie på en uteservering i Alpene. Ebba (Lisa Loven Kongsli) kaster seg over ungene, Tomas (Johannes Kuhnke) springer for å redde seg selv.

Men når snøføyken legger seg, viser det seg at skredet har stoppet i tide. Når far kommer tilbake, later han som ingenting.

Men når de får besøk av Tomas sin gamle skikompis Mats (Kristofer Hivju), blir de nødt til å konfrontere det problematiske med det som har skjedd.

21 Mar 2005
9.659
109
63
47
Da ble det selvfølgelig

48339_5_front.jpg

Sal 10 stavanger kino Atmos 2D. Filme startet kl 10.00 så første forestilling :D

Nå har jeg ikke lagt skjul på min skuffelse med de foregående 2 filmene. TFA var helt ok, men ingenting nytt. Jeg var forberedt på å tilgi den dersom TLJ var fantastisk, men det var den desverre ikke. Så TLJ i 3D på mandag kvelden, og jeg greier ikke like den uansett hvor mye jeg prøver.

Så det var med forventninger på et absolutt minimum jeg gikk inn i salen imorges for å se det jeg ikke turte håpe på at kunne genreise noe av tilliten.

Vil unngå å fortelle noe om historien, men jeg kan si at jeg storkoste meg de 2t 25min filmen varte.

Den leverer på Starwars action i alle former, og greier utrolig nok å nøste opp de fleste spørsmål man sitter med etter ep 7 og 8.

Som vanlig har de greid å stable sammen trailere som ikke røper noe særlig, og heller misleder litt slik at historien overrasker mer enn nok.

Det er selvfølgelig ting jeg kunne ønsket var med, men det viktigste for meg denne gangen er at det har utelatt det meste av dårlige påfunn og holder seg stort sett til reglene George Lucas har satt med sine 6 filmer.

Ep 1-6 + Rogue one er alle 10/10 i mi bok, og denne legger seg nok på en god 8 plass med 10.1 poeng. de andre går da fra 10.2 til 10.8 ;)

Lyden på denne visningen var helt fortreffelig, og nå gleder jeg meg stort til 3d visning med hjemmekino gjengen imorra.

Ta en tur på kino, kople ut fornuften og bare nyt :D

• Like
Reactions: Danke and balko
21 Mar 2005
9.659
109
63
47
Sett en gang til

48339_5_front.jpg

Sal 10 stavanger kino Atmos, denne gang i 3D.

Alt ovenfor gjelder fortsatt, syntes nesten den var enda bedre nå.

Og ikke minst, HELT FANTASTISK 3D!!!!

Gleder meg sykt til å få denne hjem i stova :)

sirant

0
24 Jan 2010
6.992
31
48
The house that jack built (2019)

Navn:      jack.jpg Visninger: 0 Størrelse: 80.4 Kb

blu-ray/dsu

Må si jeg har gru gledet meg til denne filmen. Stort fan av Lars Von Trier, men samtidig fryktet jeg at denne filmen ville tidvis være ganske ubehagelig - noe den i for seg er. Filmen er mye bygget over samme lest som fantastiske Nymphomaniac med fortellerstemme og kunsten med digresjoner. Filmen er delt opp i kapitler eller incidents, samt en epilog - så for de som har sett endel Trier føler seg hjemme, jeg vil nesten si at det å kjenne til filmene hans samt kontroversen rundt han som kunstner er litt avgjørende for hvor mye man får ut av filmen, det er nok mye her som kan overfører til Triers egent sinn. Gode skuespiller tradisjoner, og Matt Dillon overbeviser som seriemorder. Må nok se den igjen, men blir neppe med det første. Syns ikke dette er Trier på sitt beste, og mye tyder på at han psykiske helse er på vei nedover igjen, i motsetning til tiden rundt nymphomaniac. Vil uansett anbefale den, men absolutt ikke til alle. Seriemord som kunstform?

21 Mar 2005
9.659
109
63
47
The house that jack built (2019)

Navn:      jack.jpg Visninger: 0 Størrelse: 80.4 Kb

blu-ray/dsu

Må si jeg har gru gledet meg til denne filmen. Stort fan av Lars Von Trier, men samtidig fryktet jeg at denne filmen ville tidvis være ganske ubehagelig - noe den i for seg er. Filmen er mye bygget over samme lest som fantastiske Nymphomaniac med fortellerstemme og kunsten med digresjoner. Filmen er delt opp i kapitler eller incidents, samt en epilog - så for de som har sett endel Trier føler seg hjemme, jeg vil nesten si at det å kjenne til filmene hans samt kontroversen rundt han som kunstner er litt avgjørende for hvor mye man får ut av filmen, det er nok mye her som kan overfører til Triers egent sinn. Gode skuespiller tradisjoner, og Matt Dillon overbeviser som seriemorder. Må nok se den igjen, men blir neppe med det første. Syns ikke dette er Trier på sitt beste, og mye tyder på at han psykiske helse er på vei nedover igjen, i motsetning til tiden rundt nymphomaniac. Vil uansett anbefale den, men absolutt ikke til alle. Seriemord som kunstform?

En av tidenes nedturer at
vi ikke får se hovedverket. Sitter man i timesvis å gleder seg til å se det som kan bli en Saw verdig henrettelse, bare for å bli snytt på målstreken
snakk om å GoT'e det til ass... :(

Danke

0
4 Aug 2007
12.385
224
63
Jeg orker ikke mer Trier, den med Björk og den Dogtown med Kidman var bra, men Jeg så Antikrist og melancholy på Kino.

Jeg synes spesielt Anti er altfor spekulativ, vemmelig og provoserende.

Av sånne filmer så synes Jeg Aronofsky feks Mother! Og Black Swan er mye bedre.

Jeg gidder ikke gå på Kino for å bli kvalm typ.

• Like
Reactions: sirant

sirant

0
24 Jan 2010
6.992
31
48
Her er jeg ganske uenig med dere begge, men er jo greit det :) Likte Black Swan men Mother! fikk jeg aldri sansen for.

Trier liker jeg det meste jeg har sett av, men noen standard Saw/Horror er dette ikke. Mange lag her, og mye man kan tolke i forskjellige retninger. Tidvis også ganske morsom.

sirant

0
24 Jan 2010
6.992
31
48
Killing of a Sacred Deer (2017)

Navn:      killing.jpg Visninger: 0 Størrelse: 55.9 Kb

blu-ray/dsu

Flott film som har fått mye gode anmeldelser. Nerve og kulde i filmen, og kan tidvis både hinte til Kubrick og Haneke. Filmpolitiet beskriver dette godt så sakser inn litt fra der:

Mørk humor og en bisarr utvikling gjør The Killing of a Sacred Deer til en særegen og besnærende opplevelse, som er alt annet enn et publikumsfrier

Et knallhardt ultimatum
Hjertekirurgen Steven (Colin Farrell) har jevnlige møter med 16-åringen Martin (Barry Keoghan). I begynnelsen virker opplegget både merkelig og uavklart, men etter hvert får man vite i små drypp hvordan de kjenner hverandre, hvorfor de møtes og hvorfor Steven gir Martin både penger og gaver.

Senere tar vennskapet en vending som involverer kona Anna (Nicole Kidman) og barna Kim (Raffey Cassidy) og Bob (Sunny Suljic). Ekteparet blir nødt til å ta stilling til et knallhardt ultimatum, og står overfor et umulig valg.Filmen starter med et nærbilde av et bankende hjerte, som for å signalisere at her skal det handle om blod, liv og død i bokstavelig forstand. Scenen avløses av en triviell samtale om klokkereimer.

Stemningen settes effektivt med dialog som er nesten strippet for følelser. Figurene underspilles kraftig med vilje, med et merkbart fravær av både glede, sinne og sorg.

Dette gir persongalleriet i The Killing of a Sacred Deer et dehumanisert preg som gjør at publikum kan spørre seg om disse menneskene egentlig fortjener sine privilegerte liv, eller om handlingens utvikling er fortjent.

21 Mar 2005
9.659
109
63
47
Må huske at kona er typisk rolle for den tiden...

Litt trist at du som er filmfantast kritiserer Kubrick.

Han er en av de største, kanskje tidenes regissør.

2001 er en trendsetter for scifi, men ingen når høyden til Kubrick.
Den har en sombolikk og moral også, den går på at vi ikke har kommet oss hakket over aper med klubber om jeg husker rett, selv om vi skal virke så siviliserte etc.

Dessuten tror jeg denne er en av de første som tar opp AI.

Kubrick funderte en del på AI.

Sent fra min VTR-L29 via Tapatalk

Igår fikk jeg omsider sett eneste grunnen til at jeg engang vurderte å se The Shining

254575_large.jpg

Vi møte Danny igjen kort tid etter hendelsene i Shining hvor han fremdeles sliter med mareritt og besøk fra hotellet, og gamlingen som fortalte om å Shine lærer ham å stenge monstrene inne i bokser inni hodet sitt.

Samtidig møter vi Rose og en gjeng creepy sigøyner-aktige folk som åpningsvis dreper ei lita jente. They are up to no good..

Hopp 20 år frem i tid og Danny er voksen, i Ewan McGregors skikkelse, og reiser fra bar til bar for å drukne sine sorger, men han havner til slutt opp i en liten småby i Iowa hvor han joiner AA og begynner få livet litt på kjør igjen.

Han finner en karriere på et sykehjem for døende, hvor han kan bruke sine evner til å berolige folk idet de tar steget inn i det neste liv, men det går ikke mange dagene før han får en langdistanse shine-samtale fra ei lita jente som er lik ham, men som ser grusomme ting som sigøynergjengen gjør. De dreper shinere for å livnære seg på livsenergien deres.

Danny prøver å holde seg utenfor, men blir fort dratt med i katt og mus leken.. let it shine.

Denne filmen likte jeg veldig godt, og det var faktisk verdt å ha sett Shining som en forberedelse. Hadde nok gått an å se uten og, men enn dog.

Litt mørk film, men veldig bra både bilde og lyd. masse god bass med hjerteslag når de jakter.

Jeg så 4k disc som kun er theatrical cut, leser nå at directors cut anbefales men den er kun på bluray eller 4k digital copy. får ta bluray'en en dag da å sjekke ut.

Filmen 8/10, lyd og bilde 9/10 kanskje, Anbefales.

• Like
Reactions: Håkonlj and Danke

sirant

0
24 Jan 2010
6.992
31
48
Marriage story (2019)

Navn:      ms.jpg Visninger: 0 Størrelse: 141.3 Kb

Netflix

Ett godt gjennomført relasjonsdrama, med gode skuespiller prestasjoner. Har vel fått flere oscar nominasjoner dette og med rette. Likte den godt. Dialog preget film, men bilde var veldig bra. Anbefales

Under sanden (2015)

Navn:      under.jpg Visninger: 0 Størrelse: 64.5 Kb

Netflix

Kan vel ikke skryte av at jeg har sett mange danske krigsfilmer, men denne har stått på lista lenge og snublet tilfeldigvis over denne på netflix igår så ble det itl at jeg kikket. Sterk og brutal film. Anbefales
"En gruppe tyske krigsfanger blir overlatt til danske myndigheter etter at andre verdenskrig er slutt og må rydde strendene for miner. Sersjant Carl Rasmussen leder de forskremte tenåringene. Det er ikke rom for nåde."

Manhattan Mystery Murder (1993)

Navn:      Mord i Mexico.jpg Visninger: 0 Størrelse: 30.0 Kb

Ingen stor Woody Allen kjenner, men ga mersmak dette. Morsom film "Det er relativt sjelden Woody Allen driver vekk fra sin vante kurs og inn i krim-sjangeren, men Manhattan Murder Mystery (heretter MMM) er tross flørten med krim og spenning en umiskjennelig Allen-produksjon."

sirant

0
24 Jan 2010
6.992
31
48
Irreversible (2002)

Navn:      gni.jpg Visninger: 0 Størrelse: 116.4 Kb

DVD

Gaspar Noe er ikke fremmed for kontrovers, og denne filmen er ikke ett unntak. Handlingen i filmen foregår baklengs, altså vi ser ser siste scene først og første scene sist.". Det er en voldsom voldtektscene her som gjør de lykkelige klippene i det som normalt ville vært i starten av filmen mens som vi ser til slutt verre å se. En bra film, men absolutt ikke en film for alle dette og vil ikke anbefale denne uten forbehold. Den omtales som "French experimental psychological horror drama film." så det sier vel sitt.

Fra filmpolitiet:

På overflaten er den en enkel, kald, kynisk og brutal historie om hevn.

Velger du å sette i gang ditt eget tankeapparat finner du spor av kritikk mot et stadig mer kaldt, kynisk og brutalt samfunn. Men det spørs om ikke Noés ekstreme virkemidler drukner budskapet.

Helt fra starten gir filmen klar melding om at den skal ta rotta på deg. Du skal kvalmes, sjokkeres, tynes og ubehages i det ytterste før du kan snuble fortumlet ut av kinosalen. Noés kamera rister, svaier og snurrer rundt i alle retninger med grumsete og mørke bilder.

Jeg hadde hørt om en usedvanlig stygg voldsscene og en lang, grusom voldtekt på forhånd og hadde stålsatt meg.

Likevel er det vanskelig og ikke bli brakt ut av balanse av bildene som nærmest voldtar øynene dine.

Filmen fortelles baklengs. Den starter med to menn som blir ført ut av en homseklubb, den ene på båre, den andre i håndjern.

Så viser filmen foranledningen til dette og rykker så stadig tilbake i tid, akkurat som i Memento.
Sterk kost
Vi skjønner at de to karene, Marcus og Pierre, er på hevntokt etter noe grusomt som har skjedd en som har stått dem nær, nemlig Alex, som blir brutalt voldtatt. Til slutt viser filmen hvordan Marcus og Alex lever et lykkelig ekteskap før den skjebnesvangre kvelden vi allerede har vært vitne til. Moralen: Lykken er skjør.

Irreversible holdt på nysgjerrigheten min til det siste. Ved å vise brutalitetene først og forspillet etterpå skapes det en foruroligende atmosfære, for vi vet hva som skal komme.

Dessuten unngår Gaspar Noé å virke spekulativ, slik oppfatningen sannsynligvis ville vært om filmens historie hadde utspilt seg i kronologisk rekkefølge.

Irreversibel er sterk kost som fort kan gjøre deg ganske motløs. Ikke se filmen på en allerede dårlig dag.

21 Mar 2005
9.659
109
63
47
Fy fasan Ben Affleck.. eh Matt Damon..

254573_large.jpg

Historien om Fords GT 40 sportsbil, fortalt med så mye motorlyd at jeg tror subben må på avrusning :D

Ford reiser til Italia for å kjøpe et konkurs Ferrari-bo, bare for å bli spytta på av Enzo og brukt for å skru opp prisen mot Fiat som tilslutt overtok.

Vel hjemme i USA er Henry Ford den andre forbanna på Ferrari, og legger en blank sjekk på bordet for å slå Ferrari i LeMans 24t.

Inn kommer Carroll Shelby (Damon) og han henter så inn mekaniker og sjåfør Ken Miles (Batman) og sammen tar de Ford GT til det ytterste.

Historien var helt ukjent for meg, og med endel byråkrati og sånnt så var det en meget drivende story, nesten selv uten bilkjøringen, men for en bil kjøring da..

VRRRROOOOOOOOMMMMMMM!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Bilde og lyd på 4k disc'en er helt i toppskiktet, og filmen burde tatt alt den var nominert for på Oscar (denne er i tillegg på engelsk :D )

10/10/10, løp og kjøp :D

Danke

0
4 Aug 2007
12.385
224
63
Jeg har sett to filmer på Netflix som jeg likte godt...

Roman Israel Esq med Denzel Washington I en genial rolle, denne minner på et bra sett om the Joker.

Samt The Post med Tom Hanks og Meryl Streep

sirant

0
24 Jan 2010
6.992
31
48
Terminator - Dark Fate 2019

Navn:      terminator-dark-fate-3-1080x465.jpg Visninger: 0 Størrelse: 103.2 Kb

Blu-ray/Atmos

Da var det på tide med litt Arnold igjen. Mange gode ideer her, men det faller litt når det kommer til utførelsen. Blir kokt litt suppe på de tre første filmene. Når det er sagt er det fullt mulig å la seg underholde her. De gamle er riktignok eldst, det er scenene med Arnold og Linda Hamilton som løfter filmer.
Syns det var bra lydbilde og gjør seg godt i hjemmekinoen.

Opera - 1987

Navn:      220px-Opera_-_Film_1987.jpg Visninger: 0 Størrelse: 26.6 Kb

blu-ray/dsu

Siste filmen i Dario Argento boksen min. Likte denne veldig godt, nydelig estetikk og stemning. Mangler kanskje litt Goblin i soundtracket - men Bill Wyman har da vært med å lage film musikken... Uansett en flott giallo film jeg koste meg med å se. Gjør seg virkelig på storskjermen, selv om det ikke akkurat er sylskarp HD kvalitet vi snakker om her. Er ingen spenningsfilm dette, plottet kommer nok på mange måter i annen rekke.

Dario Argentos Opera åpner med et ekstremt nærbilde av øyet til en ravn. Ravnen er tam og tilhører dirigenten for en oppsetning av Giuseppe Verdis opera Macbeth. Den skriker hest og flakser iltert med vingene helt til det rabler for stykkets primadonna. Hun styrter i protest ut av den storslåtte La Scala-bygningen i Milano, og i et forsøk på å rømme fra pågående journalister, blir hun påkjørt av en bil og brekker beinet. Den mystiske ulykken gir det unge operatalentet Betty en uventet sjanse til å bekle sin første hovedrolle på scenen. Betty er imidlertid litt skeptisk, siden både operaen i seg selv og stykket Macbeth er forbundet med overtro og ulykke. Og ganske riktig: Rollen fører med seg foruroligende opptrinn.

For Betty blir fra dette øyeblikk forfulgt av en psykopat med sorte hansker, et motiv som nesten har blitt en konvensjon i Argentos giallo-filmer (psykologiske thrillere med gale mordere som leker katt og mus med sine ofre). Betty blir terrorisert både fysisk og psykisk av denne ekstremt sadistiske mannspersonen, som hun har hatt mareritt om helt siden barndommen. Sarte sjeler er herved advart! Det blir etterhvert mer og mer sannsynlig at den skyldige er å finne i selve operahuset. Sammen med sin kostymedesigner virvles Betty inn i en angstbitersk jakt, hvor et halsbånd viser seg å bli et viktig spor for å finne morderens identitet. Før han finner dem.

Som vanlig krydrer Argento handlingen med en mengde dramatiske nærbilder, subjektive bilder, frenetiske kamerakjøringer og bisarre kameravinkler. Dette gir Opera – i likhet med de fleste andre filmene hans – nesten et barokt preg. Argento bruker alle sjangerens virkemidler, og han er seg svært bevisst sine forbilder. Giallo-filmene trekker ikke minst veksler på Alfred Hitchcock, og kanskje framfor alt Psycho, fordi de formidler en forskrudd morders forvridde univers.

sirant

0
24 Jan 2010
6.992
31
48
Life 2017

Navn:      MV5BMzAwMmQxNTctYjVmYi00MDdlLWEzMWUtOTE5NTRiNDhhNjI2L2ltYWdlXkEyXkFqcGdeQXVyMTkxNjUyNQ@@._V1_.jpg Visninger: 0 Størrelse: 162.6 Kb

UHD/Atmos

Er nok LITT inspirert av den første Alien filmen denne her. Koste meg uansett med filmen, hadde en nerve og spenning gjennom hele filmen. Flott lyd og bilde. Men likte du ikke Alien, liker du nok ikke denne heller... original er den ikke.