Hvilke filmer så du igår kveld? (minianmeldelser)

30 Jul 2009
1.454
9
38
240369

Four unfortunate men from different parts of the globe agree to risk their lives transporting gallons of nitroglycerin across dangerous South American jungle.

Anbefales.

21 Mar 2005
9.658
109
63
47
Noen som har sett Peter Jacksons "Mortal Engines" ennå?

Er spent på denne.

Så den for vel 2 uker siden.

Meget artig film syntes jeg, men det føltes nok som om de absolutt skulle ha med litt for mye fra ei bok i filmen.

Veldig bra lyd og bilde, masse god bass fra disse byene som ruller rundt på tanks belter :D

Det hele endte opp med å føles litt som starwars krysset med City of Ember (hvis folk har sett den), hvilket ikke nødvendigvis er dårlig, men litt lite oppfinnsomt.

Lyd og bilde helt i toppklasse, filmen, 6-7/10 kanskje. Blir nok ikke sett igjen med det første er jeg redd..

• Like
Reactions: Danke
21 Mar 2005
9.658
109
63
47
Da har jeg nettopp storkost meg med Imsdal-duden..

222811_large.jpg

Jeg synes DC har knota noe fælt i sitt forsøk på å matche Marvels herredømme over superhelt sjangeren. Men selv om Justice League var prega av litt for mange nye karakterer som ikke var blitt skikkelig introdusert, og en sånn halvveis skurk, så var den meget underholdende. Og med solide BvS og WW under beltet (nomansland har vært min go-to demo siden den kom ut) så var det omsider tid for litt fuktighet.

Dronninga av Atlantis har stukket av fra arrangert ekteskap og havner i fjæresteinen hos en fyrvokter.

De forelsker seg og får sønnen Arthur før hun innser at hun må vende tilbake for at mann og barn skal være trygge.

Spol noen år frem, og den fullblods halvbroren til Arthur er på krigsstien og prøver omsider få med alle Atlantis klanene på krig med overflatefolket (oss).

Mira, ei snerten rødhåra Amber Heard, appellerer til Arthurs menneskelige side, og får overbevist ham på å komme down under for å sette lillehalvbroren på plass.

Dette var et fyrverkeri av lyd og bilde. Bass til tusen, og et sylskarpt og lyst og godt 4k bilde som allikevel kan gå helt i sort når det trengs.

Er nok ikke like lett å plukke ut en demoscene som i WW her, dette er 2t 20min med referanse.

Vil også nevne musikk/score. Utrolig mange kule og passende sanger, blandet med en fantastisk score av, det som sikkert er sønn av Harry Gregson-Williams, minnet om Tron Legacy til tider, meget bra.

Eneste jeg reagerte på er bruken av switching aspect, 1.85/2.35:1 der det er mer fullscreen enn widescreen (føltes ihvertfall sånn) De kunne like godt bare kjørt 1.85:1 på hele filmen da det heller virka som om de strupa det mindre spektakulære fremfor å fremheve det store..

Uansett an nær fullkommen filmnytelse, 10/10/10 løp å kjøp å nyt :D

Sist redigert:
  • Like
Reactions: lygren

sirant

0
24 Jan 2010
6.992
31
48
Cleo de 5 a 7 (1962)

Navn:      cleo-from-5-to-7-film-page.jpg Visninger: 0 Størrelse: 130.8 Kb

blu-ray

Jobber meg videre i Agnes Varda boksen min, og dette var virkelig en flott film. Dette er åpenbart ikke den mest moderne filmen teknologisk, men syns bilde var fint og lyden var klar og fin. Anbefales!

Two hours from 17:00 to 19:00h on the longest day of the year in the life of a young Parisienne is presented. Florence Victoire, who is better known by her stage name Cléo Victoire (as in Cleopatra), is a singer with three hit singles to her name, and as such some renown. Two days ago, she went in for some tests for abdominal issues to see if it is cancer. She will be getting the results today at 18:30h. She is certain that it will be a terminal cancer diagnosis, her mind fixated on that outcome and what it actually means. This belief affects how she approaches the day, from her encounters with friends and acquaintances to what she observes in total strangers around her. It could be as simple as how she views the lyrics to new songs presented to her from her songwriting team, to her feelings about a conversation she overhears in a café between a couple having relationship problems, to the typical sweet nothings spoken to her from her lover, José. There are certain things that do ...

Danke

0
4 Aug 2007
12.335
196
63
Så Last Days på HBO som er fiktivt basert på Cobains siste dager.....

Filmen er mer basert på fyrens personlighet osv..

Det er en trist og merkelig film. Og en veldig langsom og lavmeldt film....

Jeg likte den, mest pga hovedrolleprestasjonen som ikke sa stort.

Danke

0
4 Aug 2007
12.335
196
63
Så Netflix filmen The Silence...

Stjerner med i denne, og likte den godt.

Føyer seg inn i en rekke av bra dommedagsfilmer på Netflix...

Kan ikke si for mye, det blir spoiler...

Men tittelen er forklarende, og så møter vi Harry Potter jenta som døv jente.

Det kan jeg vel si..

21 Mar 2005
9.658
109
63
47
Så Netflix filmen The Silence...

Stjerner med i denne, og likte den godt.

Føyer seg inn i en rekke av bra dommedagsfilmer på Netflix...

Kan ikke si for mye, det blir spoiler...

Men tittelen er forklarende, og så møter vi Harry Potter jenta som døv jente.

Det kan jeg vel si..

Har 'lånt' den men ikke sett enda.

Men gjorde ikke A Quiet Place jobben godt nok da ? ;)

Så nettopp Perfect Date (også fra TorrentFlix)

Gutt tar det sære søskenbarnet til den populære gutten på skolen som date på highschool formal.

Han finner så ut at dette date-for-hire greia kan være lønnsomt så han får tech-kompisen til å mekke en app til ham hvor ensomme jenter kan bestille det perfekte stevnemøtet, uten noen forpliktelser.

Klassisk oppskrift i ny innpakning for 2019 (tenkte strax på feks. Secret Admirer)

Meget artig og koselig film.

Danke

0
4 Aug 2007
12.335
196
63
Ok trodde den var på Netflix..

Vi så Hellboy på kino ikveld, var grei popcorn film helt etter madammens ønske.
Full av rock og action.

Så får vi se hvordan kvelden går. To helikoptre i lufta idag og byen har vært okkupert.. damer hang ut av bilvinduet og rappet et eller annet om klisje og ansvar på vei hjem.

Lurer på hvem låt det var.

Spent på å lese nyheter imorgen.

sirant

0
24 Jan 2010
6.992
31
48
la vie d'adele (2013)

Navn:      CL73876.jpg Visninger: 0 Størrelse: 42.1 Kb

blu-ray/neural X

Omsider sett denne filmen, og dette er litt av ett mesterverk. I løpet av de 180 minuttene filmen varer kommer man tett på hovedpersonen Adele. Mange lange og gripene scener, ikke noe føles overflødig i dette coming of age dramaet. Klare anbefalinger fra meg. Legger ved en link til montages artikkel om filmen, som er langt mer utfyllende og veltalende enn meg;

https://montages.no/2013/12/se-pa-ad...rmeste-fargen/

21 Mar 2005
9.658
109
63
47
Avengers: Endgame

123470_large.jpg

Stavanger kino sal 10 2D Atmos.

Idag morges kl 10.00 satte jeg meg ned for 3 timer med Marvel madness.

Filmen fortsetter umiddelbart etter Infinity war, hvor vi ser de overlevende avenger'ene slikke sårene etter tapet for Thanos.

Captain Marvel kommer inn i gjengen som den eneste nye karakteren, og sammen begynner de å legge planer for å prøve å fikse det som skjedde.

Vil ikke si noe som helst om plottet, men filmen oppsummerer og avrunder de siste 10 årene/21 filmene på en verdig måte.

Skulle gjerne sett den i 3d, men var meget fornøyd med 2D bildet. Så mange scener der det var tydelig at ting kommer ut av skjermen, så er spent på 3d på denne.

Lyden var også helt i toppskiktet.

De 3 timene fløy avgårde.

Eneste jeg vil røpe, for å spare folk litt skuffelse..

Det er ingenting etter rulleteksten denne gangen desverre.

Sist redigert:

sirant

0
24 Jan 2010
6.992
31
48
Prospect 2018

Navn:      220px-Prospect_film_poster.jpg Visninger: 0 Størrelse: 30.2 Kb
'

blu-ray/dsu

Lavbudsjett science fiction er ikke en sjanger jeg er mest kjent med, men dette var en flott film. En slags sci-fi western der det er "gullgraving" og lovløse tilstander. Bra skuespill og flotte bilder. Ikke en action film dette, men var spennende og engasjerende. Anbefales.

A teenage girl and her father travel to a remote alien moon, aiming to strike it rich. They've secured a contract to harvest a large deposit of the elusive gems hidden in the depths of the moon's toxic forest. But there are others roving the wilderness and the job quickly devolves into a fight to survive. Forced to contend not only with the forest's other ruthless inhabitants, but with her own father's greed-addled judgment, the girl finds she must carve her own path to escape.

• Like
Reactions: Danke

sirant

0
24 Jan 2010
6.992
31
48
Climax 2018

Navn:      MV5BY2RkZDAzMzItZDhmYi00NWIxLWJkNTktNzY0OTQ5MzFhY2E3XkEyXkFqcGdeQXVyNjE3MTc3MTU@._V1_.jpg Visninger: 0 Størrelse: 575.9 Kb

Blu-ray/Neural X

En av de mest provokative regissørene er tilbake med en film, som blir markedsført som "trippy drama horror musical" - tror ikke jeg har mange filmer som faller under den beskrivelsen. Kort fortalt er det en dansegruppe som etter tredje øvingsdag tar seg en velfortjent fest. Handlingen foregår på tidlig 90-tallet og filmen i sin helhet foregår inne på en skole, og primært en gymsal. Etter en lang og flott dansesekvens begynner selve festen. Det som de ikke er klar over er at noen har mikset LSD i sangriaen.. I god Gaspar Noe ånd er det ingen håp om happy ending her, deltagerne føler seg fri og åpne før det sakte men sikkert går over til psykoser, hallusinasjoner og mareritt for de fleste. Tidvis drøy og ubehagelig som alltid, men intenst og fascinerende. Også befriende at den varer "bare" i 90 minutter. Såvidt jeg forstår er det kun en profesjonell skuespiller her, resten er profesjonelle dansere.

God prevensjon mot rus dette, men blir nok neppe pensum på ungdomskolen slik som "requiem for a dream".

Anbefales, men neppe noe for alle.

sirant

0
24 Jan 2010
6.992
31
48
L'une chante l'autre pas (1977)

Navn:      0c6eebc_22908-1jo5tfb.gpqh.jpg Visninger: 0 Størrelse: 33.4 Kb

Blu-ray

Fransk, feministisk film fra syttitallet - sånn, da har jeg skremt vekk de fleste. Flott film, vanskelig å skrive så mye om denne men anbefales virkelig.

The intertwined lives of two women in 1970s France, set against the progress of the women's movement in which Agnes Varda was involved. Pomme and Suzanne meet when Pomme helps Suzanne obtain an abortion after a third pregnancy which she cannot afford. They lose contact but meet again ten years later. Pomme has become an unconventional singer, Suzanne a serious community worker - despite the contrast they remain friends and share in the various dramas of each others' lives, in the process affirming their different female identities.

Iron Sky - the coming race

Navn:      Iron-Sky-The-Coming-Race-Trailer.jpg Visninger: 0 Størrelse: 42.0 Kb

Blu-ray/Neural X

Dette er ikke overraskende noe helt annet en filmen over. Tidvis underholdende men er jo dårlige greier dette. Kanskje det som gjør det underholdene? Kort fortalt så har verden gått under, bor noen få mennesker på månen men de mangler livsviktig energi for å overleve. Det viser seg at jorden er hul og i jordens indre befinner den hellige gral seg. i filmen møter vi alt fra Hitler med T-rexen blondi, Tatcher, Zuckerberg og Steve Jobs. Det innes forøvig en sekt som heter iJobs, hvor det værste man kan gjøre er å jailbrake mobilen... Mye rør her med andre ord, men grei tidtrøyte en lørdagskveld.

21 Mar 2005
9.658
109
63
47
Iron Sky - the coming race

Navn:      Iron-Sky-The-Coming-Race-Trailer.jpg Visninger: 0 Størrelse: 42.0 Kb

Takk for tipset om denne, visste den var på vei men hadde ikke fått med meg at den var ute enda.

Og artig at 3'ern kom ut før 2'ern ;)

Edit: Ser ut som om de har kalt det som skulle være Ironsky2 for en 'story'. og latt nr 3 bli nr 2..

Var forresten på kino å så Spiderman Far From Home 3D Atmos idag.

246789_large.jpg

Etter Endgame så har litt endret seg, og Peter Parker ser frem til en rolig klassetur til europa uten nevneverdige katastrofer å ta hånd om.

Men sånn blir det jo selvfølgelig ikke, og når noen nye monstre dukker opp, og en ny ukjent superhelt kommer, så må spiderman frem å hjelpe til å redde dagen igjen.

Her må jeg nok desverre si at jeg ble litt skuffet.

Nå har de greid å holde hele Marvelrekka på stø kurs gjennom 20+ filmer, men her synes jeg det ble litt tynnt.

Vil ikke si noe om handlingen, men gikk rimelig skuffet ut av kinosalen idag må jeg si.

3 var bra, lyden likeså. Virket som det var vel høy surrondlyd iforhold til front men.

Filmen 5/10 kanskje, håper ikke de GoT'er Marvel nå når de ikke har Stan Lee til å holde dem i sjakk..

Danke

0
4 Aug 2007
12.335
196
63
Sett to filmer som er litt komiske på Netflix.

Shaft med Samuel Jackson

og Year One med Jack Black

Year One minner kanskje litt om Life of Brian. Var interessant og morsomt.. det fantes nerder i steinalderen også..

I Shaft er Jackson rå, han er vel mest morsom av de alle som Shaft. Litt familiefeeling. Morsomt men litt kleint noen ganger.
Er en oppkast scene som tok litt av...
Og det var funny nok til at jeg lo iallefall.

Lyden var rå i Dolby Digital på Shaft..