Hvilke filmer så du igår kveld? (minianmeldelser)

sirant

0
24 Jan 2010
6.992
31
48
Leningrad Cowboys go America (1989)

525464d1547568127-hvilken-film-sa-du-sist-poster-780.jpg

dvd/dsu

Lot meg ikke rive fult så mye av denne primært engelskspråkelige filmen av Aki KAürismaki, men er da mye god humor her. Kanskje vært bedre om jeg hadde sett denne først, en de enda særere rene finske filmene? Er i allefall en klassiker, og sikkert en fin inngang for å utforske hans filmer. Er to filmer til om samme "band", spent på å se fortsettelsen. Relativt dårlig bildekvalitet, men er på mange måter passende - ikke en film man trenger å se i sylskarp 4K.

Manageren til dansebandet Leningrad Cowboys mener at eneste vei til rikdom er å dra til Amerika, siden folk der liker «all slags helvetes rockemusikk». I USA kjøper de en brukt Cadillac og får spillejobb i et bryllup i Mexico. Med bilen full av det åtte mann store bandet – hvorav én ligger stivfrosset på taket – drar de sydover. Mens manageren tømmer boks etter boks med øl, spiser oktetten løk og tar seg spillejobber når sjansen byr seg. Leningrad Cowboys Go America er en improvisert og vittig reiseskildring, og en absolutt kultfilm

sirant

0
24 Jan 2010
6.992
31
48
Leningrad Cowboys meet Moses (1994)

526098d1547999108-hvilken-film-sa-du-sist-51e2rrjt6el._sy445_.jpg

dvd/stereo upmix neural X.

Her får vi oppfølgeren fra ... goes America filmen. På mange måter er det en del likt, selv om reisen denne gangen foregår over flere land og har litt mer bibelske proporsjoner. Humoren og musikken er nok litt dempet, men er absolutt endel god humor her. Har nok blitt litt skuffet over denne filmenserien, selv om jeg har vært stor fan av både hans nyere og eldre filmer. Gjenstår en film i boksen, som skal være mer som en dokumentar tror jeg?

The Cowboys are lured from Mexico to Coney Island by their former manager who disappeared at the end of Leningrad Cowboys Go America. He believes he is the reincarnation of Moses, sent to lead them back to the promised land - Siberia.

sirant

0
24 Jan 2010
6.992
31
48
You Were Never Really Here (2017)

527805d1549038706-hvilken-film-sa-du-sist-1807030355305_l.jpg

blu-ray/neural X

En mørk film fra Joaquin Phoenix. Utgangspunktet for filmen ser at Phoenix er en traumatisert krigsveteran som jobber svart med å finne jenter som har forsvunnet og blitt kidnappet. Vi følger han når han leter etter og finner ei jente som har blitt kidnappet, dopet ned og havnet i ett illegalt pedofilt bordel - etterhvert som filmen utspiller seg skjønner meg at virkeligheten ikke nødvendigvis er slik det fremstår. Vanskelig å kommentere denne filmen uten å komme med spoilere, så ikke les videre - men slik jeg tolker har/blir han selv blitt misbrukt av mor og den unge jenta som han leter etter og som etterhvert dør så er det egentlig hans mor han tar livet av.

Grei film, som dessverre ikke levde helt opp til forventningene. JP spiller meget godt syns jeg.

21 Mar 2005
9.659
109
63
47
Og jeg syntes Mother var sær...

224156_medium.jpg

Handlingen er satt til en ballettskole i berlin i 1977, hvor ei jente fra USA (Dakota Johnson) tar over plassen til ei det nettopp har klikka for (Chloe Grace Moretz).

Det var vel egentlig det av filmen som hang på greip, resten var vel noenlunde slik jeg kan forestille meg at David Lynch er på syre..

Vet ikke hvor jeg skulle begynnt å forklare eller karaktersette.

Bildet var veldig mørkt, kikka litt på making of etterpå og klippene fra filmen i den dokumentaren var betydelig mer behagelige å se på.

Ser blu-ray.com har gitt lyden full pott, men syntes ikke det var noe å rope hurra for.

En fort glemt affære er jeg redd.

ask4me2

0
Medlem av ledelsen
11 Aug 2004
14.902
30
48

Vis vedlegget 127862

Handlingen er satt til en ballettskole i berlin i 1977, hvor ei jente fra USA (Dakota Johnson) tar over plassen til ei det nettopp har klikka for (Chloe Grace Moretz).

Det var vel egentlig det av filmen som hang på greip, resten var vel noenlunde slik jeg kan forestille meg at David Lynch er på syre..

Bildet var veldig mørkt, kikka litt på making of etterpå og klippene fra filmen i den dokumentaren var betydelig mer behagelige å se på.

Ser blu-ray.com har gitt lyden full pott, men syntes ikke det var noe å rope hurra for.

Takk for advarselen Shallow, da blir nok ikke "Suspiria" del av film samlingen her.... David Lynch "på syre" ja, har ingen problemer med litt sære filmer fra den kanten hvis de gir en god film opplevelse og har en del humor osv. Det synes jeg David Lynch har vært ganske god på i det jeg har sett fra han.

I Filmer som Mother, sitter man igjen og lurer på hvorfor de i det hele tatt har brukt så mye energi på å "eksponere" galskapen til film, og hvorfor man var så dum å kjøpe BD filmen og kaste bort god fritid på å se den fremfor noe helt annet.

Satt også igjen litt med samme følelsen etter å ha sett "You Were Never Really Here", hadde håpet den var mer i et vitenskapelig kvante-mekanikk eller kanskje tidsreise vinkling og ikke en "psykotisk" forvirret skildring der man risikerer å sette popkornet i halsen når man ser filmen. Man sitter vel også igjen med flere spørsmål enn svar etter en slik filmopplevelse, og et av de ubesvarte spørsmålene er hvorfor kastet jeg vekk god lampetid fra projektoren til denne filmen????:confused::mrgreen:

Så ellers Renegades i går, og det var etter min mening en helt grei og underholderne film med litt humor, masse action og god lyd og bilde kvalitet.
Den mest negative delen av den nordiske BD utgivelsen er at den ikke behandlet teksting forskjellig mellom engelsk, tysk og "Bosnisk, kroatisk eller serbisk" (skjønner ingen av delene) Alt ble behandlet likt i de tekst valgene som var på plata. Liker å kjøre uten tekst ved engelskspråklige filmer, og foretrekker valget å få tekst visning og oversettelse kun på de andre språkene som i korte perioder inngår i filmen.

[video=youtube_share;Bl8INGEnrbQ]https://youtu.be/Bl8INGEnrbQ[/video]

21 Mar 2005
9.659
109
63
47
Takk for advarselen Shallow, da blir nok ikke "Suspiria" del av film samlingen her.... David Lynch "på syre" ja, har ingen problemer med litt sære filmer fra den kanten hvis de gir en god film opplevelse og har en del humor osv. Det synes jeg David Lynch har vært ganske god på i det jeg har sett fra han.

I Filmer som Mother, sitter man igjen og lurer på hvorfor de i det hele tatt har brukt så mye energi på å "eksponere" galskapen til film, og hvorfor man var så dum å kjøpe BD filmen og kaste bort god fritid på å se den fremfor noe helt annet.

Satt også igjen litt med samme følelsen etter å ha sett "You Were Never Really Here", hadde håpet den var mer i et vitenskapelig kvante-mekanikk eller kanskje tidsreise vinkling og ikke en "psykotisk" forvirret skildring der man risikerer å sette popkornet i halsen når man ser filmen. Man sitter vel også igjen med flere spørsmål enn svar etter en slik filmopplevelse, og et av de ubesvarte spørsmålene er hvorfor kastet jeg vekk god lampetid fra projektoren til denne filmen????:confused::mrgreen:

Så ellers Renegades i går, og det var etter min mening en helt grei og underholderne film med litt humor, masse action og god lyd og bilde kvalitet.
Den mest negative delen av den nordiske BD utgivelsen er at den ikke behandlet teksting forskjellig mellom engelsk, tysk og "Bosnisk, kroatisk eller serbisk" (skjønner ingen av delene) Alt ble behandlet likt i de tekst valgene som var på plata. Liker å kjøre uten tekst ved engelskspråklige filmer, og foretrekker valget å få tekst visning og oversettelse kun på de andre språkene som i korte perioder inngår i filmen.

Fikk og så også american renegades sist uke, helt ok A- action.

'You were never really here' var en jeg gleda meg såå mye til at jeg 'lånte' den av internett på forhånd. Forventa meg Taken + John Wick men fikk bestefar på søndagstur. Skuffende.

sirant

0
24 Jan 2010
6.992
31
48
Florida Project (2017)

529643d1550082758-hvilken-film-sa-du-sist-7810355.3.jpg

Blu-ray/neural X

Endelig fått sett denne filmen som var å finne på mange topplister i 2018. Vi møter seks år gamle Moonee, og hennes venner som bor på ett motell kun ett steinkast unna Disney World. Filmen utspiller seg stort sett i og rundt motellet, hvor vi ser barna leke mens foreldrene sliter med å få endene til å møtes - mor prostituerer seg mens Moonee ligger i badekaret. Willem Defoe er bestyrer på motellet, er en slags onkel for alle som bor der og hjelper de gjennom små og store utfordringer. Han spiller fantastisk bra, og ble oscar nominert for rollen. Veldig bra casting og generelt syns jeg alle spiller bra - og det er nok mye improvisasjon her. Er en tidvis morsom og varm film, selv om den egentlig er trist. Forvent ingen happy ending. Anbefales.

[video=youtube;WwQ-NH1rRT4]https://www.youtube.com/watch?v=WwQ-NH1rRT4&feature=youtu.be[/video]

21 Mar 2005
9.659
109
63
47
Da har jeg nettopp sett den filmen jeg har gleda meg mest til det siste halvåret.

229309_large.jpg

Jeg forventa meg Robin Hood i samme stil soms King Arthur - Legend of the sword, og det er akkurat det du får.

If you think you know the story, think again.

Vi får en origin story med Robin som Lord som forelsker seg i Marion. Check

Men så blir han vernepliktig å sendt til midtøsten for å tjene korstoget hvor han ser misbruk av makt og i et forsøk på å forhindre drap av fanger blir skada og sendt hjem. Men ikke før han fanger interessen til Little John.

Jamie Foxx følger etter Robin hjem til England og trener ham opp til å bli den buemesteren vi kjenner fra historiene fortalt før for at de sammen skal ta Sherriff'en i Nottingham for alt han er verdt.

Dette var 1t 56 min ren morro fra start til slutt. Bilde var fantastisk (måtte dog ta til takke med Bluray på første titt da 4k disken hang seg på loading screen). En relativt mørk film, men svært god kontrast. Passe med grain, og meget bra dybdefølelse i flere scener. Må søke om den er ute i 3D for det kunne se slikt ut på enkelte panoreringer stc.

Lyden var også helt i toppklasse. Lenge siden jeg har hørt så mye aktivitet i bakkanaler med piler etc som fyker hist og pist. Masse god bass, bare fabelaktig.

10/10/10 over hele fjøla. Drit i all kritikken, dette er popcorn fra aller øverste hylle.

Ja, også har du jo... (det eneste bra Bono har laget :D )

eve-hewson-3-robinhood-nov22.png

Sist redigert:
  • Like
Reactions: Supertramp

ask4me2

0
Medlem av ledelsen
11 Aug 2004
14.902
30
48
Så forskjellig smak på film kan man ha. Dette var den største drittfilmen jeg har sett på VELDIG lenge :)

Med slike motstridende beskrivelser må det være noe helt spesielt med denne filmen, og må bare få sett denne og gjøre en egen vurdering ...:mrgreen:
Kanskje greit med en litt bedre og mer utfyllende beskrivelse enn at det er en dittfilm som kanskje betyr 0/0/0 fra Kane når alternativet er 10/10/10 over hele fjøla Shallow_ ?

21 Mar 2005
9.659
109
63
47
Med slike motstridende beskrivelser må det være noe helt spesielt med denne filmen, og må bare få sett denne og gjøre en egen vurdering ...:mrgreen:
Kanskje greit med en litt bedre og mer utfyllende beskrivelse enn at det er en dittfilm som kanskje betyr 0/0/0 fra Kane når alternativet er 10/10/10 over hele fjøla Shallow_ ?

Hvis jeg skulle skrevet omtaler av hver film jeg så, så hadde denne tråden blitt lang, og jeg hadde blitt forfatter.

Jeg velger somregel å skrive når jeg enten har hatt en veldig annen opplevelse enn filmkritikerene, eller hvis det er en film som overrasker meg veldig i enten positiv eller negativ retning uavhengig hva jeg har hørt eller lest.

Dårlige anmeldelser betyr svært ofte at det er film for meg.. (men ta det med ro, hvis en spansk eller fransk film feks får terningkast 1 så ser jeg den fremdeles ikke ;) )

Det er en ting med filmer som feks Glitter med Mariah Carey eller mange av de på bunn på imdb, baby geniuses 1 - 20, madea filmene etc. som bare blir teite, men hvorfor kritikere absolutt skal hakke på genuint underholdende popcorn filmer har jeg aldri skjønt.

Nei, Michael Bay eller Roland Emmerich kommer aldri til å vinne noen oscar, men det betyr ikke at jeg ikke ser Armageddon omigjen 100 ganger hvis det betyr at jeg slipper å se filmer som feks Moonlight eller Precious...

21 Mar 2005
9.659
109
63
47
v1.bTsxMjkyNjcxNjtqOzE4MDE0OzEyMDA7MTY4ODsyNTAw

3D Dolby Atmos Sal 10 stavanger.

Var skuffende lav lyd på denne visningen så fikk ikke et skikkelig inntrykk av hvordan denne filman kan høres ut.

Filmen syntes jeg var utrolig bra. Captain Marvels origin føyer seg elegant inn sammen med de andre filmene, og det som var mest oppløftende for meg var at humoren i filmen var tilbake til mer som i Ironman 1-2 og Thor 1-2 heller enn den slapstick humoren de har kjørt på med i Guradians og Thor Ragnarok.

Veldig bra 3D også på filmen.

Og Brie Larson er en lekkerbisken selv om meningene hennes om 40år gamle hvite menn er litt på vidda ;)

Anbefales 9/10 kanskje..

• Like
Reactions: Jan B

sirant

0
24 Jan 2010
6.992
31
48
La Pointe Courte (1955)

Navn:      media.jpg Visninger: 0 Størrelse: 140.0 Kb

Blu-ray/mono

Kjøpte for en tid tilbake en Agnes Varda boks, ser de i kronologisk rekkefølge. Etter hva jeg forstår er Agnes Varda en sentral skikkelse i "den franske nybølgen". En flott film, som er fint restaurert. Teksten under er fra imdb, som summerer fint opp handlingen.

Two stories, one on a macro scale and one on a micro scale, in the French seaside fishing village of Pointe Courte are told. With other more personal stories of the individual fishers as a backdrop, the macro story concerns several fishers in town who are fighting the health board and the fisheries department about the ban to fish, most specifically harvest shellfish, from a small lagoon, where the authorities purport the high bacteria levels pose a risk to humans in consuming seafood harvested from there. Regardless, many fishers still continue to harvest shellfish from the lagoon, mixing it with shellfish harvested from approved areas, and placing forged health board approved stamps on the crates for sale, and/or hiding the harvested shellfish from the authorities. The question becomes whether either side will be able to convince the other of their position. The micro story concerns a husband and wife and the state of their four year marriage. The wife, a Parisienne, has just arrived in town for the first time, following her husband, a native son, who came back to town for the first time in quite some time five days ago. She is contemplating breaking up with him. Although past actions, such as infidelity, may be grounds for such thoughts, she is contemplating doing so solely because of her perception of the nature of love in its entirety. Seeing a bit of his past life as a resident of Pointe Courte may give her a better understanding of him as a person.

Danke

0
4 Aug 2007
12.385
224
63

Vis vedlegget 239937

Originalen er helt konge, har mange Argento filmer på DVD, denne er en av favorittene.

Danke

0
4 Aug 2007
12.385
224
63

Satt også igjen litt med samme følelsen etter å ha sett "You Were Never Really Here", hadde håpet den var mer i et vitenskapelig kvante-mekanikk eller kanskje tidsreise vinkling og ikke en "psykotisk" forvirret skildring der man risikerer å sette popkornet i halsen når man ser filmen. Man sitter vel også igjen med flere spørsmål enn svar etter en slik filmopplevelse, og et av de ubesvarte spørsmålene er hvorfor kastet jeg vekk god lampetid fra projektoren til denne filmen????😕:mrgreen:

[video=youtube_share;Bl8INGEnrbQ]

Jeg skal iallefall se den. Anbefaler dere å sjekke ut Argento filmer, ja det er litt sært, men mer horror enn sært. Og mer genistrek og helt fantastiske photoscener.

Bra bilde er det også selv om det er gammelt... Typ Bilde som gamle storfilmer.

Jeg ser at det kan være kleint og vrient for Hollywood? Å lage samme stemning som den italienske/euro feelingen.

11 Jan 2007
6.038
61
48
så Arrival og passengers i går.. to meget gode filmer for mitt hode.. Arrival er jo tiltross for forventningene mine en, helt annen historie enn det jeg ventet, og grunn så var det litt samme med passengers.. men som sci fi så var dette egentlig meget passende!
Utrolig bra lyd på begge og slem bass og surround lyd i særklasse også!!

Danke

0
4 Aug 2007
12.385
224
63
Passengers var bra ja, fikk litt Wall-E feeling av den...

Bare så det er sagt, både jeg og sønnen vår på 5 liker Wall-E på godt volum.

Også er det ikke for skummelt...

Danke

0
4 Aug 2007
12.385
224
63
Her er forresten Argento samlingen min på DVD. Er glad i den og står på sin egen hylle..

a492e011f74127f5a0df1e1627c19851.jpg