Hva trenger man av AV-utstyr til Hjemmekino ca 30m2?

14 Aug 2010
144
21
18
Hei,
vi er i gang med å planlegge bygging av et frittstående annex, med rom til hjemmekino. Innvending dimensjon blir ca 7 x 4,5m sånn ca. Jeg prøver å bli klok på hva slags utstyr man egentlig trenger for å bli fornøyd, men sliter litt med "information overload" når jeg googler problemstillingen.

Sjekk bildet:
grovskisse01.png

Den første saken jeg lurer på er:
Hva trenger jeg av AV-utstyr til Dolby Atmos 7.2.4 med mulighet for senere utvidelse til 9.2.6?
Jeg ønsker å tilrettelegge for 8K men usikker på om jeg vil ta kostnaden med det nå.

Signalkilder:
Har i dag PS5, AppleTV 4K og Altibox. Ingen av disse støtter 8K enda, men trenger jeg noe annet? Frittstående blu-ray spiller feks, eller er PS5en god nok?

Forsterker:
Ikke mitt fagfelt. I gamle dager ville jeg kjøpt en 5.1 receiever og koblet signalkildene og høytallerne rett til denne. Er det fortsatt så enkelt selv med Atmos? Hva med Forforsterker og effektforsterker? Jeg har ikke funnet noen gode nettsteder som forklarer godt hva disse egentlig gjør, og om jeg strengt tatt trenger det. Håper dere her på forumet kan hjelpe en stakkar som sliter med informasjonsjungelen :)

Projektor:
Her er det litt enklere. Synes produsentene er gode til å opplyse, og det finnes masse reviews. Jeg skal klare å plukke ut en projektor selv, men hva trenger jeg å ta høyde for mtp 8K? Forstår at jeg trenger HDMI kabel på minst 48Gbps og det er jo en utfordring med så langt kabelstrekk.

Rackskap:
Det er populært å plassere alt utstyr i et rackskap ser jeg. Hva gjør man med varmeutvikling og viftestøy? Kjøpe dedikert skap (de er jo svindyre!) eller bedre å lage en DIY løsning med egen lufting fra ventilasjonsanlegg, eller hva ville dere på forumet gjort?

Kabelsalat:
Jeg har et elsk-hat forhold til ledninger. Jeg elsker funksjonen de fyller, men jeg hater rotet de skaper. Og hybelkaninene de tiltrekker seg. Jeg ønsker å terminere alt av ledninger i veggbokser og/eller patchpanel. Jeg ser at Sagi webshop selger noen veggkontakter med høyttaler terminaler (http://sagi.shop/index.php?route=product/product&path=456_457&product_id=147). Er dette måten å gjøre det på, eller finnes andre lure løsninger? Har ikke klart å finne patchepanel til høyttaler terminaler for rackskap. Hva har dere gjort?

Styringssystem:
Hva gjør man med styring av lyd, bilde, etc? Det har jo sammenheng med neste spørsmål, plassering av utstyr. Baserer man seg på IR-extendere, eller skaffer man seg en sentralisert løsning med app nå for tiden?

Plassering av utstyr:
Dette er vel 10.000 kroners spørsmålet. Setter jeg inn utstyret i bakkant av kinorommet, eller setter jeg alt utstyr i teknisk rom? Jeg vil nok slite med å få inngang fra teknisk rom direkte til kinorommet, men er det noen ulempe? Bortsett fra ved førstegangs installasjon, hvor ofte trenger jeg å "ta på" det tekniske? Kone og barn skal også bruke rommet, så da trenges det en viss sikring mot "utilsiktet trykking på knapper." :)

Her ble det maaange spørsmål :) Hvis dere klarer å hjelpe med noen av dem hadde jeg satt stor pris på det!

Tusen takk og god helg.

16 Mar 2012
613
631
93
Er spennende dette prosjektet ditt. Angående spørsmålene dine prøver jeg meg på noen korte svar så får vi se hvor kort det blir.

Tenker selv ikke 8k er så mye og planlegge for. De fleste nye produkter vil jo komme med dette uansett, så er jo egentlig bare passe på at man får trekt om eventuelle kabler hvis det kommer noen nye formater/standarder.

Signalskilder: vet ikke selv hvor god en ps5 er, men kan sikkert funke greit hvis den er enkel og styre. Sverger selv til en mediaspiller og nas. Har også en relativt god bd spiller, men blir ikke mye brukt.

Forsterker: Masse gode 7.2.4 reciver ute på markedet. Om de har kommet med 9.2.6 enda vet jeg ikke. Problemet du kan få som skal bygge relativt stort rom er at du ikke har nok effekt i en reciver og da må du inn med effekt forsterkere alikevel og kunne da like gjerne gått for en prossesor (forforsterker). En annen ting som avgjør hvor mye effekt du trenger er jo hvor lette høyttalerne er å drive. Hamrammr for eksempel er veldig lette å drive og låter skikkelig bra og man kommer sikkert langt med en reciver.

Projektor: Man velger en fiber optisk hdmi kabel, så 8k løst. Ikke så ille pris heller.

Rackskap: Angående rack så er det en fordel å komme til på baksiden. Om man kjøper ferdig eller bygger blir vel ofte litt hva som er fornuftig med plassen man har osv.

Kabelsalat: Komme til på baksiden av utstyr som skrevet over. Planlegge hvor høyttalere skal stå og legge litt ekstra rør til eventuelle fremtidige oppgraderinger. Kan fint lage wallplates selv med blindlokk og terminaler. Mye jobb og få ryddig er det uansett. Ihvertfall bak utstyr/ rack.

Styresystem: Jeg bruker harmony universal kontroll med radio signal. Tror de har sluttet selge dem dessverre. Ir extender funker også fint, men blir jo mange kontroller.

Plassering: Vil anbefale at du setter utstyr utenfor hvis mulig. Sparer deg for mye uønsket varme og eventuell støy. Hvis alt står i standby og forsterekere har trigger starter du uansett alt fra fjernkontrollen og er jo ikke avhengig av å gå så ofte inn til utstyret. Bare husk å legg usb og kabler til kalibrering osv inn til kinoen.

Ble langt dette, men håper du får noe ut av det😅

Danke

0
4 Aug 2007
12.342
197
63
Jeg istemmer med Hamrammr av BEF. BEF har faktisk en god fortid her på forumets glansdager. Valuta og bang for bucks.

Jeg anbefaler en dedikert UHD blurayspiller, siden ingen gjør 8k idag så ville jeg valgt en rimeligere Panasonic, jeg har Sony selv men hører Panasonic er bedre med projector pga bitmapping og ikke minst auto Dolby Vision. De rimelige til 3-4 k burde gjøre jobben, og også enklere å bytte ut når 8k kommer.

Høytalerne er de som varer lengst, og amp så lenge spilller kan kjøre rundt med bd spillere med to hdmi som nå.

Ps5 er kul den, men i et bra hjemmekino anlegg så tar det altfor lang tid å starte opp, on and play er viktig, derfor jeg anbefaller en liten bd spiller, de har også mer funksjoner og bilde tweaking og allover bruk enn en ps4.

Er du seriøs med racket så ordner du et rimelig solid rack, eventuelt bygger selv og kjøper vifter.

Projektor aner jeg ikke, da jeg ikke har hatt en siden jeg hadde BenQ W5000

Sist redigert:
14 Aug 2010
144
21
18
Takk for tips begge to! Særlig den å legge kabler til kalibreringsutstyr skal jeg ikke glemme!

Jeg fikk demonstrert Hamrammr på AVshop for et år siden så det er de som står øverst på ønskelisten akkurat nå. Budsjettet er ganske romslig i fht hvor stort anlegg jeg kan starte med, men all den tid bygget ikke er påbegynt engang er det en del usikkerhet alikevel. Blir grunnarbeider vesentlig dyrere enn planlagt så vil det nødvendigvis gå ut over av-utstyr.

Men hvis jeg klarer å komme opp med en god plan, så er det kanskje mulig å benytte meg av tilbud som dukker opp det kommende året. Men da skal man jo være rimelig sikker på at man kjøper inn riktig utstyr :)

Men et lite tillegspørsmål: Risikerer man å få noe signaltap eller tap i lydkvalitet ved å koble høyttalerkabel vis patcheplater? Eller bør man har sammenhengende kabel hele veien fra høyttaler til receiver?

• Like
Reactions: chrisand25
16 Mar 2012
613
631
93
Takk for tips begge to! Særlig den å legge kabler til kalibreringsutstyr skal jeg ikke glemme!

Jeg fikk demonstrert Hamrammr på AVshop for et år siden så det er de som står øverst på ønskelisten akkurat nå. Budsjettet er ganske romslig i fht hvor stort anlegg jeg kan starte med, men all den tid bygget ikke er påbegynt engang er det en del usikkerhet alikevel. Blir grunnarbeider vesentlig dyrere enn planlagt så vil det nødvendigvis gå ut over av-utstyr.

Men hvis jeg klarer å komme opp med en god plan, så er det kanskje mulig å benytte meg av tilbud som dukker opp det kommende året. Men da skal man jo være rimelig sikker på at man kjøper inn riktig utstyr :)

Men et lite tillegspørsmål: Risikerer man å få noe signaltap eller tap i lydkvalitet ved å koble høyttalerkabel vis patcheplater? Eller bør man har sammenhengende kabel hele veien fra høyttaler til receiver?
Man har jo større sjanse for noe feil ihvertfall når man har flere koblings punkter, men bruker ht kontakter mange steder i huset og ikke merket noe tap på det. Fungerer utmerket. Er jo faktisk bedre å skru kabel rett i hullet enn å bruke banan plugg, så det er sagt. Ser ikke like pent ut da.

Danke

0
4 Aug 2007
12.342
197
63
Greia med bananer er at det er mye enklere å koble om, veldig praktisk om man skal flytte, eller bytte eller flytte høytalere, eller om noe må byttes..

Patcheplater vet jeg ikke, jeg trodde det var for internett og signalkabel.

16 Mar 2012
613
631
93
Greia med bananer er at det er mye enklere å koble om, veldig praktisk om man skal flytte, eller bytte eller flytte høytalere, eller om noe må byttes..

Patcheplater vet jeg ikke, jeg trodde det var for internett og signalkabel.
Det er jeg helt enig, men man får også enda et koblings punkt og større sjanse for feil med dårlig kontakt. Lettere å rive ut ved uhell osv. Mye lettere å bruke da og ser jo 1000 ganger bedre ut😊.

Går ut fra at det er ht kontakter og lignende som menes med det her. Hvis ikke har jeg misforstått 😅

Danke

0
4 Aug 2007
12.342
197
63
Det er jeg helt enig, men man får også enda et koblings punkt og større sjanse for feil med dårlig kontakt. Lettere å rive ut ved uhell osv. Mye lettere å bruke da og ser jo 1000 ganger bedre ut😊.

Går ut fra at det er ht kontakter og lignende som menes med det her. Hvis ikke har jeg misforstått 😅
Jo det er høytaler kontakter, bananplugger jeg bruker Argon, om man er kresen så tror jeg Audioquest lager sine av Sølv, beryllium og kobber.

Jeg har aldri hatt noe problem med Argon på surround... Lyder bra på musikk, Og tror det er bedre enn en patcheplate.

Men er du kresen og har råd så kan du kjøpe Audioquest, men jeg tror ikke det er nødvendig. På Frontene mine derimot som er Xtz så bruker jeg terninerte Xtz kabler, litt for stas og at det lyder litt bedre i Stereo.

Men jeg synes ikke det er like viktig i surround, at det lyder bra og at det er praktisk er viktigst.

Jeg har bananer på surround, på Center kjører jeg direkte skrudd inn.

16 Mar 2012
613
631
93
Jo det er høytaler kontakter, bananplugger jeg bruker Argon, om man er kresen så tror jeg Audioquest lager sine av Sølv, beryllium og kobber.

Jeg har aldri hatt noe problem med Argon på surround... Lyder bra på musikk, Og tror det er bedre enn en patcheplate.

Men er du kresen og har råd så kan du kjøpe Audioquest, men jeg tror ikke det er nødvendig. På Frontene mine derimot som er Xtz så bruker jeg terninerte Xtz kabler, litt for stas og at det lyder litt bedre i Stereo.

Men jeg synes ikke det er like viktig i surround, at det lyder bra og at det er praktisk er viktigst.

Jeg har bananer på surround, på Center kjører jeg direkte skrudd inn.
Liker argon pluggene selv. Bruker dem på mye greier rundt i huset. Viktig med lyd i "alle" rom. Med ht kontakter mente jeg wallplates/ patcheplate. Var litt upresis der😊

Danke

0
4 Aug 2007
12.342
197
63
Jeg skulle ryddet litt selv, har kablene i like lang lengde langs høyre veggen, av praktiske årsaker. Det gjør at det er litt av en floke langs sofaen av den ene kabelen.. Irriterende når man støvsuger etc.

Men først på planen er Nye Teipmerker på sofa benene pga sitteavstand. Denne begynner å bli slitt begge markeringene.

Jeg fant teipen igår, så skal få lagt ny teip, sofa forskyves litt av og til ved støvsuging etc, og da er det godt for nervene å ha merketeip i vinkel rundt sofaben.