Andrenalin skrev:
Jeg har fått forståelse av at det blir bedre lyd i høytalerne når de blir støffet bak, etter hva jeg har lest diverse steder.
Vil gjerne at de som har erfaringer med dette gir lyd
Ikke tro på alt du leser. Hvorfor prøver du ikke bare med en madras eller noe annet da....
Jeg satte to hele A-Batts med rockwool bak mine høyttalere, hørte ingen forskjell overhodet, ikke målte jeg noen forskjell heller...flyttet jeg høyttalerne derimot 1/2 meter lengere frem var der stor forskjell, høyttalerne forsvant, lydbildet blev meget dybt og bredt.
Høyttalere og rom skal spille sammen, derfor er korrekt plaseringen av høyttaleren i rommet det aller første du skal jobbe med hvis du er interesseret i bedst mulig lyd. Din egen plasering er også viktig, ikke lytt til musikk med hodet tett på frontveggen, lyden er som regel mye bedre om du flytter en del frem.
Når du setter skum i bass portene lager du høyttaleren til trykkammer, dermed ruller bassen hurtigere av. Ved én port stoppet ruller den ikke av så tidligt som ved begge porter stoppet. Bassen skulle da få en annen karakteristik, men jeg tviler på du hører det så mye.