Hva betyr 180gr / vanlig pressing?

HoJ

0
14 Nov 2005
18.135
9
38
46
Stavanger
Leser om vinyl da dukker disse to begrepene opp 180gr og vanlig pressing.. Hva i huleste betyr dette?

Pinguz

0
6 Nov 2006
4.097
0
0
HoJ skrev:
Leser om vinyl da dukker disse to begrepene opp 180gr og vanlig pressing.. Hva i huleste betyr dette?
Jeg kan fint lite om vinyl, men jeg går ut ifra at det betyr 180 gram, og at det ikke er noen spesiel utgave feks at første press av et nytt album gis ut som samlerobjekter. Kanskje?

OleM

0
26 Jul 2003
11.823
0
0
Nå er jeg ute på svært tynn is. Men jeg ville heller tippe at "180 gr" betyr 180 grader og at dette kanskje er plater som presses fra begge sider samtidig.
Men jeg vet ikke... :)

18 Jan 2005
839
1
0
avforum.no
OleM skrev:
Nå er jeg ute på svært tynn is. Men jeg ville heller tippe at "180 gr" betyr 180 grader og at dette kanskje er plater som presses fra begge sider samtidig.
Ok, klarer ikke holde meg lenger.....OleM:
Isen sprakk den, og du er uti til halsen! Svøm for livet...Kanskje lurt å ikke uttale seg om ting man ikke har snøring på! Hva er vitsen? 180 grams vinyl er en betegnelse som gjenspeiler til den mengde vinyl som er brukt. En ordinær pressing er 160 gram. Du merker forskjellen i tyngden på platen og stivheten som er mye høyere på en 180 grams pressing! Lydmessig gir mer vinyl potensiale for bedre lyd, men det er ikke dermed sagt at alle 180g pressinger har bedre lyd. Jeg har både gode og elendige 180g pressinger. Vet du at en plate er utgitt med god lyd orginalt, er det sannsynligvis bedre lyd på en 180g utgivelse av samme platen. Håper dette kan klare litt opp i ting, for her var det mye grums.....Har et visst håp om at noen farer med ironi og spøk som går meg hus forbi :)

• Like
Reactions: Solgaard

HoJ

0
14 Nov 2005
18.135
9
38
46
Stavanger
Ok takker for det gut_man, en lærer ikke så lenge en ikke spørr.. Litt klokere i dag også.. Men du må være enig, det er gøy med forskjellige forklaringer på samme ord eller uttrykk da ;)

OleM

0
26 Jul 2003
11.823
0
0
gut_man skrev:
Ok, klarer ikke holde meg lenger.....OleM:
Isen sprakk den, og du er uti til halsen! Svøm for livet...Kanskje lurt å ikke uttale seg om ting man ikke har snøring på! Hva er vitsen?
Jeg skrev at jeg ikke visste. Jeg lot i hvertfall ikke som om jeg kunne dette.
Men du har helt rett. Jeg burde bare holdt kjeft.:oops:

HoJ

0
14 Nov 2005
18.135
9
38
46
Stavanger
OleM skrev:
Jeg skrev at jeg ikke visste. Jeg lot i hvertfall ikke som om jeg kunne dette.
Men du har helt rett. Jeg burde bare holdt kjeft.:oops:

Helt uenig, flott at du prøver å hjelpe OleM!!

18 Aug 2007
719
0
0
OleM skrev:

Hehe
Beklager at eg ler, :mrgreen: Men dette er så bra skrevet at eg klarer ikkje å la vere:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Du gjekk nok gjennom isen med dette svaret:mrgreen:

Men som Hoj skriver, så er det jo bra at du prøver å hjelpe... Det er jo då en lærer;)

ask4me2

0
Medlem av ledelsen
11 Aug 2004
14.902
30
48
Har du noe bevis på at han er tørr nå? 🤔
Regner vel med og håper at de som "gikk gjennom isen" i 2007 har klart å komme opp igjen og har vært tørr flere ganger siden den gang.
Håper også de som eventuellt fikk et isbad fremdeles "tørr" skrive nye svar og innlegg i forumet, slik at vi alle kan lære av hverandre og sitte igjen med den riktige kunnskapen.

I dag er det bare å ta et søk på Youtube,com med f.eks søkeordet "How Vinyl Records Are Made" for å finne ut hvordan vinylplater blir produsert, og videre legge til 180gram i søkeordet for å finne mulige svar på forskjellen rundt dette.

Ut i fra all informasjonen man kan få der så kan f.eks en konklusjon være at forskjellen mellom en 180gr og vanlig pressing er at pressa som presser ut "vinylpucken" mellom de to formene, lar det være et litt større volum igjen av pucken med å stopper med litt større avstand mellom formene og lar det være 180gr med vinyl igjen når pressingen og reinkuttingen rund ytterkenten er ferdig i motsetning til 120gr > 160gr pressinger osv.