Hva bør man tenke på mtp sitt første kjøp?

jarlis79yamha

Medlem
4 Jun 2021
3
0
1
nylig flyttet ut fra ho mor og har lenge ønsket et ordentlig lydanlegg, men det har ikke mor vært veldig interessert i... :ROFLMAO: ønsker nå et heftig anlegg, og har bl.a. sett litt på dette https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=214897024. Er et slikt anlegg ok og "plug and play" eller er det helt på bærtur?

ganske blank men leser mye om dagen for å lære meg opp.. men en ting er sikkert, vil ha noe rått nå.

23 Okt 2005
1.046
85
48
35
Ørsta, Møre og Romsdal
De anlegge du linker til har gode komponenter, men jeg ville ikke kjøpt akkurat den pakken da de ser ut som utstyret har blitt dårlig behandlet 😉
Mitt tips til deg som starter opp er å sørge for en skikkelig strømsterk forsterker.

Finnes mye klipsch på bruktmarkedet og de spiller høyt å rått, sammen med en brukt effektforsterker vil du nok ikke bli skuffet.
En subwoofer vil gjøre seg bra ved siden av ogso spesielt for filmtitting

jarlis79yamha

Medlem
4 Jun 2021
3
0
1
takker for tips mister ;)

jeg har sett på alt fra typ 5k opp til 50k. er det slik at jo dyrere jo bedre, eller er det ofte ikke slik når det kommer til dette vil du si?

nå skal det også sies at jeg egentlig maks har 13500 kr å bruke på dette, men driver å titter på et nytt kredittkort for å booste mulighetene litt :D

23 Okt 2005
1.046
85
48
35
Ørsta, Møre og Romsdal
Dyrere er absolutt ikke alltid bedre 😉 kommer an på hva du er ute etter og kriterier for design.
De viktigeste er å få en bra match på utstyret, når du finner ett par høyttalere du vil prøve så søk gjerne rundt å se hvilke erfaringer andre har med forskjellige forsterkere. Tenker du finner en bra match om du gjør de slik 😊

Kikket litt på finn og ser flere klipsch til under 10 000 som ser bra ut.
Ser de ligger ute en emotiva effekt blant annet som kan være intressant

jarlis79yamha

Medlem
4 Jun 2021
3
0
1
Gir mye mening. Takk for god forklaring. Og takk einis for tips om at den er litt dyr.

Skal bruke mer tid på dette i helgen og se hva man lander på, æ glæd mæ!

Danke

0
4 Aug 2007
12.341
197
63
Gir mye mening. Takk for god forklaring. Og takk einis for tips om at den er litt dyr.

Skal bruke mer tid på dette i helgen og se hva man lander på, æ glæd mæ!
Kommer an på hva slags høytalere du skal ha og hvor mye watt du vil ha.

Denon har en rimelig push pull forsterker på 60watt, Xtz har en effekt på 150watt.

Med effekt trenger du en pre, feks en DAC det kan være alt fra ifi til Bluesound og Audiolab mDac eller Yamaha etter hva du trenger...

Hva skal du spille av? Streaming, data eller CD og LP?

Sist redigert:

einis

0
6 Jan 2004
16.148
9
38
her er en meget god dac med volum og fjernkontroll om det hjelper. kobles rett i effektforsterker om det er det du er ute etter :)

evt. en rimelig variant:

Sist redigert:
  • Like
Reactions: Danke