HT-1000 med Ati Radeon og DVI

lygren

Grunnlegger
Medlem av ledelsen
11 Des 2002
43.477
283
83
45
www.avforum.no
Hei Rolf Hult

DU HAR EN SINNSYK HJEMMEKINO!!! Ser du i tillegg har linket hit, TAKK FOR DET!!

Helt på høyde med en hi-end amerikansk hjemmekino - er ikke for mange lignende her til lands skulle en tro!

Et slikt oppsett skulle jeg også hatt! Mangler bare plassen, pengene og innsatsviljen (for øyeblikket :? )!

Ak

0
11 Des 2002
36.061
24
38
43
Jeg må si meg enig at at Hjemmekinoen din er ganske sinnsyk...:D:D
Si fra når/viss du har fest....;);) Og selvsagt dersom du skal selge huset..;)

Mvh

AK

13 Des 2002
4.328
0
36
57
www.hulten.no
Takker for kjempefin omtale! :D
Dere er hjertelig velkommen hvis dere ønsker en live seanse.
Faktisk så har ikke dette kostet meg så svært mye kroner. Har gradvis bygget opp og byttet ut komponenter over flere år. Siste tilskudd kom våren 2002 da jeg "snublet" over denne CRT projektoren, og da vi nettop hadde kjøpt dette huset, var den ene garasjen et naturlig valg å bygge om til ny hjemmekino. :)
Selve anlegget er ikke high-end, men lydmessig er jeg svært fornøyd.

Materialer for bygging kom på ca 25000,- Jeg startet gravingen 18mai og la om avløpsrørene under betongdekket, 19juni var bygging komplett...det var intet å klage på innsatsviljen nei :wink:

12 Des 2002
3.432
0
0
lygren skrev:
Hei

Testet med optimal refereshrate - resulterte i en almass feil i bildet... 50-60 Hz (kanksje også 72, har ikke testet...), er nok hva denne projektoren liker!

Lastet ned Sonic Cinemaster 1.5 - WOW! Utrolig mye bedre bilde og lyd (enn Power DVD 4.0 XP og WinDVD et eller annet)! Synd at det koster 50 USD - får prøve å finne det på nettet ... (send meg gjerne en link på PM, folkens!)

Problemet med hakking var for øvrig som jeg trodde at DMA var blitt disablet når jeg byttet DVD spiller i PCen :oops: - Nå er alt smooth as silk!

Mener du at det er "smooth as silk" ved 60Hz og PAL? Jeg får litt ujevn playback hvis jeg kjører PAL med 60Hz refresh rate fra PCen enten det er projektoren eller monitoren min. Det er jo ikke i fase med DVDen. Det er vel vanlig på alle DLPer at man bare må akseptere en litt ujevn playback, eller?

Tor Arne

lygren

Grunnlegger
Medlem av ledelsen
11 Des 2002
43.477
283
83
45
www.avforum.no
Hei

Jeg absolutt ikke se noen ujevne bevegelser i 60 hz. Det kan jo skyldes 9500 kortet, som jo er rimelig kraftig. Har hatt tendenser til hakking på PAL filmer på tidligere Radeon konfigurasjoner...

Uansett, er ikke DVD-filmen bare en mpeg-fil, og dermed leses av som alle mpeg filer uansett sone? Jeg ser jo at en under info ved avspilling kan se at det er 60 hz, men klarer ikke helt å koble hz og oppløsning. Greit nok at PAL har høyere oppløsning enn NTSC, men jeg trodde ikke hz'en fulgte med filen. Er imidlertid ikke helt sikker her, og mottar gjerne en forklaring! :D

12 Des 2002
3.432
0
0
PAL DVDer er 25 fps mens NTSC er ~30 fps.

Jeg skal spille en PAL og en NTSC DVD og kopiere infoen WinDVD kommer med angående video. Refreshrate er 75Hz i begge tilfeller:

Monsters Inc R2 PAL:

Video:
Hardware:
Vendor: ATI
Stream:
Type: Encrypted and Interlaced MPEG2
Bitrate: 7.100 Mbps
Framerate: 25.000 Hz
Resolution: 720x576
Aspect ratio: 16x9

Toy Story 2 R1 NTSC

Video:
Hardware:
Vendor: ATI
Stream:
Type: Encrypted MPEG2
Bitrate: 9.800 Mbps
Framerate: 29.970 Hz
Resolution: 720x480
Aspect ratio: 16x9

Det er antydning til hakking i TS2 på grunn av at refreshrate er 75Hz. Ved 60Hz er det perfekt. MI er perfekt ved 75Hz.

Derfor er det gunstig å bruke en refreshrate som er i fase med materialet som spilles. Med min projektor bruker jeg 75Hz for PAL og 60Hz for NTSC. Min Hitachi LCD har ingen problemer med 75Hz. Hakkingen som kommer av feil refresh er veldig svak og vanskelig å se, kanskje best å ikke prøve å legge merke til den da HT1000 ikke kan kjøre med annen refresh enn 60Hz på DVI/RGBHV som jeg har forstått. :) Det jeg har fått for meg er at HT1000 senker hastigheten på fargehjulet til å fase med 50hz hvis man bruker videoinngangene og PAL, men ikke hvis man bruker 50Hz refreshrate over DVI eller RGBHV. Er det rett?

Jeg har forresten en 9700 PRO.

EDIT:
Kanskje Theatertek er såpass glimrende at den klarer å forhindre hakingen på noe vis!?

EDIT2:
Nå har jeg kjøpt Theatertek jeg også. Gleder meg til å teste i kveld. :)

Tor Arne

19 Des 2002
679
0
16
www.paal.org
Sonic Cinemaster

Noen som vet om Sonic Cinemaster støtter å spille rippede DVD'er fra disk? Altså å spille video_ts.ifo filen slik at man får fulle menyer etc.