Howto - Legge finer

24 Mar 2007
4.591
0
36
Har vel kansje ikke så lett for å sprekke når du tilpasse/skjærer den til. Skulle visst litt mer om denne, kansje det hadde vært noe til senere prosjekter? Skal bygge meg en sub etterhvert med avrundede hjørner :-D

3 Nov 2006
271
0
0
når dere kutter hull i finer'n (der hullet for element er)
så er det best og bruke et stemmjern som er skarp !! stemmjernet skal bite i negelen som di sier..

det du gjør er å starte der du er sikker på er hull. og kutt i "sirkel" helt til enden av hullet. da holder du stemmjernet ca 60 grader og litt inn mot hullet
jobb deg sakte gjennom hele hullet la stemmjernet skrape i selve hullet av mdf/spon (kryssfiner er ikke lett)

viss dere forsto hva jeg skreiv og gjør dett burde dere på en perfekt kant uten sprekker

13 Feb 2005
2.964
0
36
38
www.ahlie.com
sleepy4u skrev:
når dere kutter hull i finer'n (der hullet for element er)
så er det best og bruke et stemmjern som er skarp !! stemmjernet skal bite i negelen som di sier..

det du gjør er å starte der du er sikker på er hull. og kutt i "sirkel" helt til enden av hullet. da holder du stemmjernet ca 60 grader og litt inn mot hullet
jobb deg sakte gjennom hele hullet la stemmjernet skrape i selve hullet av mdf/spon (kryssfiner er ikke lett)

viss dere forsto hva jeg skreiv og gjør dett burde dere på en perfekt kant uten sprekker

vil så si at det er 100 ganger enklere å bruke en fres med sirkelanlegg.

HoJ

0
14 Nov 2005
18.135
9
38
46
Stavanger
..eller gjør som jeg gjorde, brukte tapetkniv, skar i samme retning som årringene gikk fra topp til bunn av elementhullet tette kutt, så tok jeg forsiktig på mitten tvers over hele.. da var det bare å bryte finèren inn i hullet runt hele.. så dro jeg de av.. (dra innover).. Nesten ingen ting å pusse.. Ett elementhull ble ferdig på under fem minutter..

R&R

0
14 Jan 2006
1.309
0
0
minhifi.no
Grunning

Vil bare skyte inn et lite tips. Mulig noen har nevnt det tidligere, men har ikke leste hele tråden. De første høyttalerene jeg var med på å finere ble ikke grunnet først. Med lys finer, kunne en skimte fargeforskjeller. Når jeg nå skulle finere noen små stativht. valgte jeg å grunne først. Men utålmodig som jeg var, så lot jeg ikke heftgrunnen tørke lenge nok. Den var støvtørr og vel så det, men hadde ikke fått stå så lenge som det sto på boksen. Det som skjedde da, var at kontaktlimen reagerte med heftgrunnen og slapp enkelte steder:-(. Heldigvis er kabinettene så små, at det synes ikke så veldig.

24 Mar 2007
4.591
0
36
R&R skrev:
Vil bare skyte inn et lite tips. Mulig noen har nevnt det tidligere, men har ikke leste hele tråden. De første høyttalerene jeg var med på å finere ble ikke grunnet først. Med lys finer, kunne en skimte fargeforskjeller. Når jeg nå skulle finere noen små stativht. valgte jeg å grunne først. Men utålmodig som jeg var, så lot jeg ikke heftgrunnen tørke lenge nok. Den var støvtørr og vel så det, men hadde ikke fått stå så lenge som det sto på boksen. Det som skjedde da, var at kontaktlimen reagerte med heftgrunnen og slapp enkelte steder:-(. Heldigvis er kabinettene så små, at det synes ikke så veldig.

Vel...fargeforskjell tror jeg ikke det er mulig å få, såfremt fineren ligger helt inntil uten luftlommer, hvis du ikke har en veeeeldig tynn finer da. Jeg la 0.6mm bjørk på mine, fargen på kassene var alt fra svart til hvit, men ikke noe fargeforskjell å se.

R&R

0
14 Jan 2006
1.309
0
0
minhifi.no
Razortec skrev:
Vel...fargeforskjell tror jeg ikke det er mulig å få, såfremt fineren ligger helt inntil uten luftlommer, hvis du ikke har en veeeeldig tynn finer da. Jeg la 0.6mm bjørk på mine, fargen på kassene var alt fra svart til hvit, men ikke noe fargeforskjell å se.

Vi la også 0.6 mm bjørk. Sparkelen vi brukte var nesten hvit, så jo.. vi ser fargeforskjell!!

R&R

0
14 Jan 2006
1.309
0
0
minhifi.no
HoJ skrev:
DIY-høyttalere.. bilder R&R.. bilder!!

Kjøpte meg et Nikon D70 i dag, så det er mulig det blir noen bilder i neste uke. (reiser bort noen dager) Har rotet vekk lader til det andre fotoapparatet, så det har ikke blitt noen bilder i fra starten av byggeprosessen, men det er jo nå det begynner å bli spennende. Har finert topp og sider. Bak blir de sorte (litt inspirasjon fra Proac). Skråstilt Seas diskant, Disse skal på sikt skiftes med Vifa ringradiator diskanter XT25TG. Scan Speak W15/8530K00 bassmellomtoner. Planen er å trekke frontbaffel med skinn, hvis jeg får det fint (Sonus inspirert:)). Denne høyttaleren finner du mer om her Ellam-

24 Mar 2007
4.591
0
36
R&R skrev:
Vi la også 0.6 mm bjørk. Sparkelen vi brukte var nesten hvit, så jo.. vi ser fargeforskjell!!

Hmm, ok.

Håper du får tatt noen bilder da. Det blir aldri for mange bilder av et DIY prosjekt :-D

24 Mar 2007
4.591
0
36
mardil skrev:
Hei folkens!

Lette etter bladfinèr til mine Bel 2.0 som er under bygging. Ble da henvist til Oslo Finèrfabrikk. Jeg spurte hva de anbefalte meg å bruke i min situasjon, jeg ble da anbefalt å bruke decoflex. Det er visst finèr limt på papir.....

Har aldri hørt om det før.....Noen som har erfaring på dette området?

Hvordan gikk det? Har du kjøpt finèr? Er litt spent på åssen finèren med papir er.

KimSan

0
3 Mai 2007
1.634
0
36
Må bare påpeke at det er en stor prisforskjell mellom med eller uten papir. Om en f.eks skal ha maghogny i den versonen m/papir vil det koste deg 240 kr, mens uten papir kun 60-70 kr. En prisforskjell som etter min mening ikke kan forsvares da jeg ikke ser noen store problemer med sistnevnte ;-)

runer

0
3 Sep 2004
681
0
0
En sørgelig nyhet

Jeg var hos Oslo Finerfabrikk i dag for å handle mer finer. Fikk da vite at de ønsker å kutte ut salg av standard bladfiner til private. Det koster rett og slett for mye å selge slike små kvanta. Arbeidstiden som går med til å vise frem finer, plukke ut arkene, pakke dem og til sist fakturere kunden dekkes ikke opp av den lave prisen på finer. Økonomisystemet deres var heller ikke noe særlig egnet til kontant-salg.

Det eneste de heretter ønsker å selge til private er hele ark med DecoFlex (dvs. finer på papirbase). De arkene er omtrent 120x240cm og koster 1000-1400 kroner stykk.

Dette var sørgelige greier. Er det noen igjen på østlandet nå som selger god gammeldags finer i små kvanta?

27 Des 2005
24.925
0
36
Nordfjord
Fikk samme inntrykk når jeg hadde kontakt med de via mail for noen uker siden. Virket lite interessert i å selge til meg. Å pakke og sende var ikke aktuelt. Måtte få noen til å hente for meg viss jeg ville ha. Det var snakk om DecoFlex. Går for noe annet tenker jeg.

19 Aug 2007
1.066
1
38
Sandnes
Ingen oppdateringer her ? Er det noen som vet om noen som sender , evt hvor man kan få tak i finer i Stavanger området ? Skal bygge stereobenk nå , det ser jo så ufattelig mye finere ut med finer enn lakkert furu (hobbyplater)..

Er svært takknemlig for svar..

19 Aug 2007
1.066
1
38
Sandnes
hmm , er det noen priser der inne jeg ikke finner eller ? Eller står det ikke ? Jeg vurdere å trekke en hel stereobenk på 150x60cm, men jeg aner jo ikke prisen... Noen som vet ?