Howto - Legge finer

2 Apr 2008
208
0
0
Hadde vært litt enklere å forstå seg på teksten om man kunne se bildene, men det var likevel en bra howto med mange bra tips :)

13 Nov 2008
611
0
0
www.langhelg.net
"liming av finer"

Jeg ser at de fleste bruker kontaktlim / tre lim ved liming av finer, men du for også "protein lim" i pellets form. Noen kaller det vev lim. Fordelen er at man kan varme det opp gjentatte ganger uten at limet blir dårligt. Man får også muligheten til å rette opp feil i forbindelsen med fineringen, noe man kke for ved bruk at kontakt lim. Limet har ingen farlige kjemikalier, men lukter kvalmende når det er varmet opp. En annen fordel er at det limer raskt.(det trenger kun å avkjøles for å festes). Jeg bruker blandeforhold 4 deler pellets 1 del vann. Har hittils brukt microovn til oppvarming av blandingen,da det er raskest. (Blandingen har nesten ubegrenset holdbarhet)
ved finering brukes strykejern rett på fineren for å varme opp limet på kassen.

Er dette limet nevnt tidligere, så se bort i fra dette innspillet, da jeg ikke har fått gått i gjennom alle innleggene.:razz:

13 Nov 2008
611
0
0
www.langhelg.net
"liming av finer"

I Porsgrunn hadde vi en maling og farvehandel som het Smith & Co, som nylig ble lakt ned, men ville tro at de fleste farve/malings butikker vet hva vevlim er.:razz:

13 Nov 2008
611
0
0
www.langhelg.net
"liming av finer"

Glemte i farten å nevne "lav" varme på microen:razz:
Man kan også ta pellets og vann i ett syltetøyglass, og sette det opp i en kjele med kokende vann, og røre til det blir flytende. Ellers anbefaler flere møbelsnekkere å fryse ned blandingen som bli til overs, for seinere bruk.

24 Mar 2007
4.591
0
36
pseudomono skrev:
Er dette limet nevnt tidligere, så se bort i fra dette innspillet, da jeg ikke har fått gått i gjennom alle innleggene.:razz:

Neida, dette innlegget kom ca. 5 år for seint det... ;)