Howto - Legge finer

13 Mai 2008
4
0
0
Fineren bølger seg

Takk for gode tips! Jeg har forsøkt å legge finer etter oppskriften her og har følgende problem: Fineren ser helt slett ut når den er lagt på, men er bulkete dagen etter. Det funker å glatte den ut med strykejern, men også da bølger den seg i etterkant. Har brukt et spray kontaktlim fra Chlas Ohlson og vil nå bytte til Casco S9 som er anbefalt her.

Noen andre som har vært ute for dette? Tips om hvordan jeg retter det som er blitt bulkete?

Mvh. Mortenol

24 Mar 2007
4.591
0
36
mortenol skrev:
Takk for gode tips! Jeg har forsøkt å legge finer etter oppskriften her og har følgende problem: Fineren ser helt slett ut når den er lagt på, men er bulkete dagen etter. Det funker å glatte den ut med strykejern, men også da bølger den seg i etterkant. Har brukt et spray kontaktlim fra Chlas Ohlson og vil nå bytte til Casco S9 som er anbefalt her.

Noen andre som har vært ute for dette? Tips om hvordan jeg retter det som er blitt bulkete?

Mvh. Mortenol

Virker kansje som du har brukt litt lite lim, kansje vært litt utålmodig også?
Det er viktig å bruke nok lim og vente lenge nok før en legger på fineren.
Å få det som allerede er buklete til å sitte, tror jeg ikke er så lett desverre.
Du kan jo eventuelt prøve med strykejern med litt varme på.

13 Mai 2008
4
0
0
Takk for raskt svar. Begge deler kan være riktig, kanskje mest det med utålmodig. Er problemet at limet ikke herder ordentlig hvis en er for kjapp?

24 Mar 2007
4.591
0
36
mortenol skrev:
Takk for raskt svar. Begge deler kan være riktig, kanskje mest det med utålmodig. Er problemet at limet ikke herder ordentlig hvis en er for kjapp?

Limet skal ikke være klebrig når du legger på fineren. Pass også på å bruke nok lim, noe av limet vil trekke seg inn i treverket så nok lim er også viktig.

19 Aug 2007
1.066
1
38
Sandnes
Limen avgir gasser når den herder å da blir det bobler hvis den ikke er helt "ferdig" , slik var det iallefall når jeg la vinyl. Vi brukte alltid varmepistol for å få det til å gå fortere.

13 Mai 2008
4
0
0
Jeg klarte faktisk å skrelle av den bulkete fineren ved hjelp av en kniv. Nå har jeg lagt ny og brukt Casco s9. Det funker mye bedre! Konklusjonen min er å holde seg unna spray kontaktlimet fra Chlaes Ohlson - og ta seg god tid ...

Jeg har forresten arvet en finerhammer og finerkniv av min onkel som var møbelsnekker. Hvis det er mulig vil jeg anbefale å skaffe dette. Det letter arbeidet veldig. Særlig kniven som lar deg skjære helt inntill høyttalerkanten.

20 Feb 2006
8.887
0
0
Noen som har testet Biltema sin kontaktlim på finér?
Har sånn stående, men er usikker på om den er god nok i forhold til den som er anbefalt i guiden her...

8 Jul 2006
5.957
0
0
30
www.cerwin-vega.tk
freddie skrev:
Noen som har testet Biltema sin kontaktlim på finér?
Har sånn stående, men er usikker på om den er god nok i forhold til den som er anbefalt i guiden her...

Jeg har prøvd den på høyttalerfilt fra biltema (les: til trekking av subber etc.)
Den sitte dønn fast. men det er smart å jobbe ute med den limen.
Veldig kjekt å bli "gasset" på kontaktlim? :p

20 Feb 2006
8.887
0
0
Har også brukt den på filt/tepper tidligere med helt greit resultat, men har ikke lagt finér før...

13 Mai 2008
4
0
0
Jeg er endelig kommet i mål med mitt prosjekt. Anbefaler Casco S9 (som alle andre her?). Jeg fant imidlertid ut at det varmye bedre å stryke den ut med en sparkel / treflis, enn å bruke malerkost.

4 Aug 2004
887
0
0
42
trelim..

Hei..

Eg fekk eit bra tips av bestefar til fruen.. gammal trappesnekker..

Han sa eg måtte fukte finèren lett på utsiden før eg la den på.. Det var då snakk om bruk av vanlig trelim.

Har ikkje tenkt så mye på det i ettertid før eg sku legge litt finèr på høyttaleren eg jobber på no..

Først la eg finer og trelim uten å fukte utsiden. satte alt i press mellom plater og vekt..
Men dagen etterpå var det masse bobler..

Høvla og slipte av finèren og vurderte å skaffe kontaklim.. Men så kom eg på ka bestefar hadde sagt..
Fant ein fuktig klut, og gnidde litt på utsida av finèren, og fulgte ellers samme prosedyre med press mellom to plater og vanlig trelim.

Resultatet av over all forventning, og heilt glatt.. ingen luft bobler..

Teorien er at ved å fukte fineren så utvides denne litt. Omtrent samtidig som limen tørker, trekker fineren seg sammen igjen, og eventuelle bulker vil utjevnes automatisk..

28 Feb 2005
136
0
16
Noen som vet hvilken type finer dette kan være? Tenkte jeg skulle lage en senter i samme utseende som sidehøytalerne.. litt vanskelig å se hvilken type det kan være når platene på trevarebutikken er ulakkerte.. tutti

Vedlegg

• IMG_2079 (Medium).JPG
    IMG_2079 (Medium).JPG
    27 KB · Sett: 161
  • IMG_2078 (Medium).JPG
    IMG_2078 (Medium).JPG
    30,5 KB · Sett: 158