HoJ sitt anlegg- 2019 Ennå mer nytt!

Niels Nielsen

Medlem
28 Jun 2003
24.452
0
0
HoJ skrev:
Nok en gang.. Takker så masse dere, jo disse er ikke så vanlige, men hvis en får lov, eller bor alene, disse krever litt plass for å si det sånn, så burde dere hvertfall høre på magnepan når dere kjøper høyttalere neste gang.

Makan til lyd.. Min gammle drømm om Viennna Acoustics Beethoven Concert Grand, har falt i grus - for å si det enkelt :-D

Ja, det er sagt mange ganger, men vi prøver igjen. Der er flere typer høyttalere derute enn dynamiske.
Hvorfor nesten ingen interesserer sig for de er en gåte. Når det kommer på tale kommer der en strøm av "problemstillinger" og skepsis, hvorfor vet jeg ikke.
Jeg har hatt elektrostater siden 1985 og selvom disse noen ganger har vært vanskelig å få 100 % ut av i et rom har de gitt mig opplevelser jeg husker til min dødsdag.

HoJ

Medlem
14 Nov 2005
18.135
9
38
46
Stavanger
Nå har jeg Dk Design VS1 Reference MkIII i hus, og den har nok strømforskyning uten tvil. Makan til bass, selv på meget lavt volum :eek:.
Så skal jeg teste den hvordan den låter vs. talk'n i mellomtone og diskant, må nok få coolbiz til meg en gang i løpet av helgen eller neste uke..

HoJ

Medlem
14 Nov 2005
18.135
9
38
46
Stavanger
g-h skrev:
Angående Fostex'ene Helge,

Det finnes enkle notch filtre som tar den hardheten du snakker om. Det er 3 komponenter som koples i serie med +'en på elementet og er så enkelt å lage at hvem som helst kan lage de :)

Fint, selv du kan lage til meg da altså :grin:

BGuarden

Medlem
25 Feb 2006
22.766
1
0
48
HoJ skrev:
Greit med kvalitet sub ja. Regner med du fort blir kvitt den A.
Nei han slit me å få solgt den...
Synes no nesten synd på fyren, iallefall mtp at den ska selges te kun 17-18% av nypris :D

HoJ

Medlem
14 Nov 2005
18.135
9
38
46
Stavanger
Helt enig Niels, problemet er at vi nordmenn er så konservative, jeg har ikke peil på hvor mange høyttalere jeg har hørt på i jakten etter noe jeg virkelig liker.. Men produsenter som f.eks. magnepan hadde jeg aldri engang hørt om..
For meg var dette helt rett, jeg som tenkte at neste høyttaler var enten Sonus Faber, Vienna, ProAc, DynaBel osv.. Så ender jeg opp med tynne lefser.. som spiller bedre en de andre jeg har hørt på.. Ja, lyd er gøy!

HoJ

Medlem
14 Nov 2005
18.135
9
38
46
Stavanger
Ikke så mye nytt ang. anlegget, men musikkrelatert, så absolutt.

Har nå begynt som pianostemmer i 100% (lærling), og det går bra. Min "lærer" sier at jeg alt nå ligger langt forran "planen" og kan faktis begynne å stemme ute blant folk allerede før sommeren. Det er gøy!

Det er så klart enkelte ting som jeg sliter med, men ting ser virkelig lovenede ut. Ja så bra at han sier at jeg bør ta "hele pakken" i et jafs, det vil si at når jeg går opp til eksamen så blir det ikke bare som pianostemmer, men også pianoteknikker. Så det ser ut som at dette virkelig er noe for meg.

Ja ja, nok skryt! 8)

HoJ

Medlem
14 Nov 2005
18.135
9
38
46
Stavanger
BGuarden skrev:
Nei han slit me å få solgt den...
Synes no nesten synd på fyren, iallefall mtp at den e ska selge te kun 17-18% av nypris :D

Rart, når en tenker på hva slags kvaliteter det bor i en slik sub.

Kjell Hugo

Medlem
12 Jul 2006
194
0
16
hva med

B&W 803D? det er jo rasende gode høytallere,,, diskanten er jo til og dø av,, både lyd og utseende messig,, de får den til rundt 50K brukt,,,, jeg har dem selv,,, og var du interesert,, så kunne det hende at dem sat løst i fingrene mine,,

HoJ

Medlem
14 Nov 2005
18.135
9
38
46
Stavanger
Rommet mitt er inndelt i to avdelinger, den første er lekeromm / datahjørne, mens den andre er til musikknytelse. Helst skulle jeg ha ønsket å ha fjernet støttestolpene til peisen oppe i 1., men de må nok stå der en stund til.. Har virkelig lyst til å finne en annen løsning med sterkere bærebjelke el.l. når taket skal lydtettes.

Magnepanene bruker hele rommet, noe som gjør at lyden blir meget bra, men skulle likt å ha dratt dem litt lengere frem (står nå 80cm fra alle front og side vegg) tipper at 115cm hadde vært topp for disse, men da kommer de alt for nærme sofa'n..

Ikke det at lyden er dårlig, langt i fra, men den kunne nok vært ennå bedre.

DSCN4958.JPG

DSCN4959.JPG

Gwandarion

Medlem
12 Sep 2005
11.000
0
0
Selv om du får en mer definert bass med forsterkeren så vil vel aldri Maggiene gi deg noe output under 40Hz? Eller føler du at det virker så bra nå at det ikke er behov what so ever for å ha subben?

Jeg vil anta at en ny kalibrering er på plass før du egentlig kan avgjøre om subben bidrar med noe?

cybervision_

Medlem
22 Nov 2004
15.434
0
0
Høres meget bra ut, Helge. Jeg visste ikke om du også hadde begynt med byttesjauen ;)

Greit å vite hvem en skal kontakte i fremtiden når pianoer skal stemmes i heimen...

HoJ

Medlem
14 Nov 2005
18.135
9
38
46
Stavanger
Har flyttet høyttalerne litt frem, det gjorde stor utslag på lyden, syns det nå sitter utrolig bra.. Har også fulgt Flagborg sitt råd suben spiller mot høyttalerne, dette gjør at suben ikke høres fra en bestemt plass, men bare spiller. Synes den gjør en god jobb sammens med MG'ene. Men kunne vært litt tørrere..

Gleder meg til treffet jeg skal ha den 16. høre hva andre synes om lyden. For meg er dette helt perfekt nå..

HoJ

Medlem
14 Nov 2005
18.135
9
38
46
Stavanger
Det er sant, men problemet med sub er at lyden fra kasser aldri blir lik lyden fra magnepan, men nå får jeg en behringer i hus snart også, mulig den kan hjelpe litt til med suben. Men nå hører jeg på musikk som jeg før brukte sub til og savner den ikke i det hele tatt.

Kokken

Moderator
1 Sep 2004
12.553
1
0
Kjekt å høre at du trives i den nye jobben...livstilen? Angående selvskryt så er det sagt: En skal lytte til selvskryt - det kommer fra hjertet! ;-)

HoJ

Medlem
14 Nov 2005
18.135
9
38
46
Stavanger
Det går topp!

Det er koblet med høynivå, det er dette REL anbefaler. Jeg har stilt den inn med 50 i volum (av 99) og deles fra 34hz. Dette låter bra, nå klarer jeg ikke å forstå hvordan jeg har klart meg uten..

HoJ

Medlem
14 Nov 2005
18.135
9
38
46
Stavanger
Mange år siden jeg sist var her inne. Siden sist har jeg fått en unge til som nå er 11 år. Jeg driver eget firma som pianoteknikker. Anlegget består nå av.
Gradient Revolution(på test)/Electrocompaniet aw250/Musical Innovation 15/Topping (dx3pro, dx7pro og l30)/SVS SB1000pro-x2
AKG K-701/Hifiman He4000i/Sennheiser Hd600/Music Hall mmf9.3/Luxman Pd-272/Exposure xm3/Roon/Pi4b/minidsp-ddrc-24/dirac live
Gradient har jeg på test etter å ha hatt Magnepan mg12qr i systemet i snart 15 år.