Hjemmekinoen til Espen000

30 Sep 2007
1.109
1
38
Espen gjør ting han ikke kan!

Denne tråden er for å dokumentere min fremgang på bygging av hjemmekino samt for å få hjelp til alt jeg ikke kan. Ikke har jeg erfaring på byggeprosjekter og ikke er jeg spesielt god på akkustikk, men jeg har siden jeg var liten drømt om å ha en egen hjemmekino.

Ennå er nok det endelige resultatet et stykke unna, men drømmen er der og i løpet av 1 års tid tenker jeg vi er i gang med bygging av nytt hus hvor jeg har fått tildelt/inntegnet område for et kinorom tilhørende bygget.

Flytting og bygging har stått på planen endel år, så jeg er allerede godt i gang med å source komponenter ved å kjøpe litt brukt etterhvert som det er dukket opp på finn eller på spesielt gode tilbud. Planen har hele tiden vært å kjøpe meg opp på det meste utenom det som er mest ferskvare som forforsterker og videokanon.

Forhåpentligvis blir arealet 7x4 meter.

Foreløpig utstyrsliste som nå står på lagring :)() er:
3 x B&W CT7.3
4 x B&W CT7.5
1 x NAD M27
4 x 15" Dayton Titanic med miniDSP-PWR250 custom made Subwoofere (simulert av Thomas Haugerud, designet og bygget av Arve Hunsbedt)

30 Sep 2007
1.109
1
38
I mitt første innlegg er for å hedre godt håndtverk og si litt om hvordan jeg selv innså at jeg ikke kan gjøre alt selv i en slik prosess

Noe av det føsrte jeg kjøpte var noen komponenter fra AVShop. miniDSP-PWR250 (630w mono 4ohm med innebygget DSP) og 15" Dayton Titanic, 4 av hver.

Jeg leste meg opp på simulering og forsøkte mange utgaver av dette elementet for å finne rett type kasse. Jeg endte på en åpen kasse og satte i gang med å bygge 1 stk "prototype". Prosessen kan dere se bilder av under. Resultate var ikke helt topp, litt blafrete i lyden. Jeg syntes det var veldig mye jobb med tanke på å bygge tre til slike med medium resultatt.

Derfor bestemte jeg meg for å å få hjelp. Etter en prat med Arve Hunsbedt (Hunsbedt Trebygg) om å få hjelp til å bygge kasser fikk jeg også hjelp av Thomas Haugerud til å simulere kasser som matchet mine innkjøpte B&W CT7.3 fronter.

Arve gjorde en fantastisk god jobb med et øye for detaljer og konsistent gjennomført godt håndverk jeg bare måtte bøye meg i støvet for.
For fullstendig byggetråd av subwooferne ligger dette på Hunsbedt Trebygg sin facebook side: https://www.facebook.com/pg/hunsbedttrebygg/photos/?tab=album&album_id=1760212457335938

Så litt bilder fra uproff vs proff bygging:

sub_build2.PNG

sub_build.PNG

sub_build_finish.PNG

Hunsbedt Trebygg:
husbedt1.PNG
hunsbedt2.PNG
hunsbedt3.PNG
hunsbedt4.PNG

30 Sep 2007
1.109
1
38
Så til mitt første spørsmål hvor jeg trenger hjelp/anbefaling.

Plateforsterkerene kjøres i mono-mode slik at 2 av de 4 kablene kobles til elementet. Kassen til subwooferen er akkurat litt for lang for kablene, så her må noe gjøres.

Hva anbefales for å få kablene til å strekke til?
1) Ta av ekisterende kabler fra plateforsterkeren som er loddet der og ertatte hele kabelen med ny?
2) lodde på en annen kabel slik at den blir forlenget?

minidsp pwr250.PNG

10 Aug 2005
5.795
216
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Så til mitt første spørsmål hvor jeg trenger hjelp/anbefaling.

Plateforsterkerene kjøres i mono-mode slik at 2 av de 4 kablene kobles til elementet. Kassen til subwooferen er akkurat litt for lang for kablene, så her må noe gjøres.

Hva anbefales for å få kablene til å strekke til?
1) Ta av ekisterende kabler fra plateforsterkeren som er loddet der og ertatte hele kabelen med ny?
2) lodde på en annen kabel slik at den blir forlenget?

Vis vedlegget 127882

Gratulerer med ny byggetråd! Skal følge med her, må jo det siden jeg allerede er innblanda! :mrgreen:
Spørsmålet: Jeg hadde nok bare forlenget kablen. Loddet og brukt kympestrømpe over. Det blir helt sikket bra!

30 Sep 2007
1.109
1
38
Da går jeg for prisen "Verdens tregeste kinobygger".

Lite har skjedd siden jeg opprettet tråden i februar 2019. Mye av grunnen av vært usikkerhet rundt overtakelse av eiendom husbygging / ikke husbygging. Kommunen kunne ikke gi tillatelse for å bygge ny bolig på eksisterende tomt eller skille ut tomt på gårdsbruket. Etter litt frem og tilbake endte vi med å kjøpe ut hennes foreldre av gården og overta boligen som allerede stod her.

Vi overtok eiendommen for litt under en måned siden.

Denne helgen fikk jeg koblet på nye kabler på sub'ene mine og fikk alt koblet opp for første gang. Jeg satte utstyret inn på et 11kvm soverom som ikke brukes til noe annet nå (se bilde). Det var veldig inspirerende og motiverende å endelig få høre på hva dette anlegget vil kunne levere av lyd, så nå vil jeg forsøke å få litt fremdrift. Målet er å ha en kino som kan romme 6 personer av gangen og det ubrukte soverommet vil maks kunne ha plass til to. Så vi må tenke litt alternativt.

Akkurat nå står kinoen her:
Oversikt hus.JPG

Frontrekken satt opp for test med gammel TV:

frontrekke - test.JPG

30 Sep 2007
1.109
1
38
Råloftet går langs hele huset og er ikke isolert. Her er det på det høyeste 183cm og på de laveste 120cm (skråtak). Bredden er på 3,6 meter.

Jeg kan fint få 6 meter av lengden på loftet så selv om skråtak og høyde vil være et kompromiss tenker jeg at det allikevel kan bli en bra kino her. Vi kommer mest sannsynlig til å sette inn en trapp som kommer opp der pipen står.

Hva tenker folket? Skråtak kan jo bli problematisk har jeg hørt, men plassen er god og rommet vil kunne få en fin størrelse (rett over 20kvm).

Råloft - kino.JPG

Jeg har tatt noen raske mål som er opp til takstolene, altså frihøyden.

loft størrelser.JPG

30 Sep 2007
1.109
1
38
I kveld tegnet jeg litt med sketchup for å få noen tanker på hvordan opplegget på kinoen kan bli. Det var nyttig for meg å visualisere rommet fordi jeg fikk da noen tanker jeg kunne tenke meg å få tilbakemelding på.

Oversikt over rommet - tegnet etter målene oppgitt i forrige post. Lengden på rommet her er 7 meter.
5 desember skisse oversikt.PNG

Bredden fra takstol til takstol er er 3.6 meter. Mellom hver takstol er det 50-55 cm bredt. En ide jeg fikk og ønsker innspill på er hva om jeg bygger rommet forbi takstolene på hver side, setter inn akustiske tiltak på baksiden av stolene og dekker det til med scenemolton eller høyttalerstoff slik at hele langsiden på begge sidene av rommet blir en kunstig vegg og volumet på rommet større.

I tegningen målte jeg at det vil gi ca 1,3meter ut i sidene på romstørrelse på begge sider.

- Hva slags akustiske tiltak vil dere foreslå bak her?

5 desember skisse akkustikk side.PNG

Men kunstig vegg på sidene vil jeg også kunne få en gang til baksiden av lerretet om det er noe som må rettes på.

Plassering av bakhøyttalere kan bli vanskelig. Jeg kunne tenke meg et fullstending skjult anlegg, men da blir sidehøyttalerne sittende noe lavt.

Forslag til plassering av bakhøyttalere ?
5 desember skisse siden.PNG

Jeg ser for meg å bygge inn elektronikken, men uten scenemolton/høyttalertrekk her, men en integrert hylleløsning.

Hvilket lerret og avstand vil dere anbefale her? I denne skissen sitter vi 2.5-3 meter fra lerretet. Bør jeg flytte begge rekkene lengre bak og hvilken størrelse på lerret bør jeg ha for en skikkelig kino-opplevelse uten at bildet blir for stort?

5 desember skisse avstand lerret og elektronikk.PNG

Bredden i skissen fra sub til sub er ca 2.5 meter.
5 desember skisse bredde lerret.PNG

• Like
Reactions: vegardxf
30 Sep 2007
1.109
1
38
Har kikket litt på konstruksjonen idag på loftet, men trenger litt input når det gjelder lydisolering.

Alternativ 1: Maksimere volumet på rommet

For å maksimere volumet på rommet i størst mulig grad kunne jeg tenke meg å bygge tak og gulvplater forbi takstolene. Jeg vil da få ca 1,5 meter i bredden på hver side av rommet, men skråtaket gjør at volumet ikke blir veldig stort.

Takstolene står med 60 cm mellomrom. Tanken er å kle dette med scenemolton eller høyttalerstoff eller lignende så det blir en falsk vegg. Da får jeg en bakvei til bak lerretet på begge sider og samtidig muligheten til å sette inn akkustiske tiltak bak denne falske veggen på begge sider.

Men jeg ser dette kan by på utfordringer med tanke på bæring av lyd i bygget. Takstolene har direkte kobling til bygget og jeg frykter lyden vil forplanet seg godt igjennom bygget med mindre disse isoleres fullstendig fra kinorommet. For å få dette romvolumet må jeg bygge dempingt rundt hver eneste takstol og 7 meter x 2 sider på hver 60cm og frykter dette vil bety veldig mye ekstraarbeid.

Så spørsmlet mitt til denne løsningen er om det kan være verdt en så stor innstats for det ekstra volumet lydmessig?

Mitt andre spørsmål til denne løsningen er om det er i det hele tatt mulig å isolere smed slike søyler godt nok. Og hvordan bør dette gjøres uten at det bygger for mye? Som en referanse bør jeg ikke bygge så mye mer enn 5-8cm da det er 56cm luft mellom hver takstol nå og bredden på en forforsterker/forsterker er 45cm i bredden.

Alternativ 2: Stenge av kinorommet ved takstolene

Med dette alternativet tenker jeg å isolere helt ut som over, men ikke ha en falsk vegg foran takstolene, men istedet bygge kinoen med mindre volum og tette helt.

Jeg tror det bli vesentlig enklere å lydisolere kinoen med en slik løsning. Jeg ser også at et er satt inn 2"x2" stender under gulplatene idag. Så jeg kan enkelt takk opp gulvplatene sette på u-boats (eller billigere alternativer?) for så skille rommet helt fra resten av huset.

Jeg vil fremdeles har en "gang" bak takstolene, men ser for meg at jeg da må bygge en lydtett dør/luke for å få tilgang til rommet bak lerretet.

Noen her som har erfaring med tilsvarende løsnigner? for/mot anbefaling på alternativene?
loft_merket.JPG
nærbilde takstol.JPG

30 Sep 2007
1.109
1
38
Begynte så vidt å rive opp gulvplater idag. Kjøpte noen uboats og skal lime disse på takstolene og legge nytt stendeverk i disse. Så legge nye sponplater. Må passe på at ingen plater treffer byggverket.

Det ligger isolasjon i gulvet allerede. Kombinert med disse u-boats'ene fra avshop, vil det da være god nok isolasjon mot lyd ned i førsteetasjen? Eller er det annet jeg bør gjøre også i gulvet?

Vedlegg

• 20201221_162740.jpg
    20201221_162740.jpg
    4,6 MB · Sett: 110
  • 20201221_155636.jpg
    20201221_155636.jpg
    1,1 MB · Sett: 113