Jeg har holdt på med nye surroundhøyttalere i vinter, samt fire atmoshøyttalere som snart skal henges opp. I tillegg fikk jeg endelig tid til å endre på dempetiltakene i kinoen. Det er det som dette innlegget handler om.
Da jeg bygde kinoen mellom høsten 2008 og 2014 var det ikke planlagt så mye mtp akustikken. Etter forslag fra flere her inne ble det brukt Rockfon Industrial. For ti år siden ble dette sett på som en meget bra løsning. Jeg gikk for tykke 10cm plater, og 10cm luft bak, ved førsterefleksjon på sidevegger foran i tak og på vegg. Lengre bak i rommet ble det brukt 5cm plater og 5cm luft bak. Helt bakerst i rommet var det ingen demping.
Alt av Rockfon (ca 1kubikkmeter) er nå tatt ut, og erstattet med ca 6 kubikkmeter med Knauf Spaceslab i forskjellige tykkelser. På scenen er det allerede byttet ut glava med Knauf for et par år siden, og på førsterefleksjon foran på sider og i i hele takfremspinget er det nå 20cm demping med Spaceslab. Lengre bak og på bakvegg er det nå 10-12cm tykkelse på vegg, samt en stor 40cm hylle fylt opp med løs Spaceslab. Alt er satt opp bak stofframmer, og Spaceslab har så langt vært utrolig mye bedre å jobbe med enn Rockfon og Glava.
Lydmessig ble det en veldig fin oppgradering. Rommet føles faktisk større, og scenen fremme er mye breiere og dypere enn før. I tillegg tørket den nye dempingen opp bedre på lavere frekvenser, og det blir spennende å se hva en ny kalibrering vil gjøre. 20cm Spaceslab demper veldig bra helt ned til rundt 200Hz her, så dempingen er mer lineær nå enn før. Målinger viser dette klart på vannfall.
Her er litt bilder fra ombyggingen. Første bildet viser 10cm Rockfon fra foran i kinoens venstre side og bakover. Jeg har to luker i takutspringet, den bakerste er hengslet ned her:
Samme utsnitt fra siden:
Førsterefleksjon med Rockfon igjen. Fordelene med Rockfonplatene var opphenget, som var enklere å få til med stive og tette plater:
8cm Rockfon festet i taklukene. Det ble tatt ned og nå er hele hulrommet over fylt opp med 20 cm Spaceslab:
Her er alle platene med Rockfon tatt ut. De er hele og pene og kan selges hvis noen er interesserte:
Skaphengeren min ble helt fylt opp med Spaceslab, ca 6 kubikkmeter. Alt dette skal inn i kinoen...
Førsterefleksjon nå:
20cm i taket også:
Og 10/12cm på bakre sidevegger og bakvegg:
Ferdig på venstre side. Nye 15" Beyma Coax på plass også:
Så var det samme prosedyre på høyre side. Jeg brukte en full dag på hver av sidene, og to dager på bakvegg og andre ting, kabling, nytt strømopplagg, osv...
Her sees de gamle og gode surroundene for de tas ned. Disse skal også selges. Vifa 6,5" x 2 og en Vifa Domediskant.
Høyre bakside med styringspanel for lys og varme:
Ferdig her også etter mye arbeid:
Nye surroundht på høyre side:
På bakveggen har jeg ei hylle med over 900 lper. Platespilleren har blitt flyttet opp på garasjeloftet for lenge siden, så nå ryker platene ut også:
Surroundene bak for de også ryker ut:
Hulrom mellom ventilasjon og bakvegg. Fiberoptikken til stjernehimlingen sees lysende midt på her. Slike små hulromm fylles helt opp med demping nå.
Lister som skal brukes for å klemme fast deksler foran hylla bak:
Stoffdeklene er gjenbruk fra Tangens dipolbasskasser. Ett måtte deles opp for å tette hylla helt:
40cm demping i hylla nå:
Deksler foran hykle og nye surrounder på plass:
Ferdig!