Hjemmekino i tilbygg: Nye surround og Atmos-høyttalere!

10 Aug 2005
5.795
217
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Ser bare helt rått ut, gratulerer så mye(y):)
Ser ut som det blir høytalere på sidene, nærme hjørnene slik som hos deg, i min kino også. Hvordan syntes du det fungerer både lydmessig og i forhold til korrelasjonen med bilde?

Det fungerer kjempefint. Jeg tenker ikke på at høyttalerne står rett utenfor lerret på sidene. En annen ting som fungerer veldig bra er mellomtonene, som er plassert på toppen av diskantene. Det løfter lyden, og man føler at det er karakterene på lerretet som snakker! Synes ofte at lyden blir plassert for lavt bak perforert lerret. Høyttalerne bør opp halvveis på lerretet i alle fall...
Jeg kan forøvrig ikke ha større lerret enn ca 130", da vil ikke de på bakre rad se alt. Man kunne ha hevet bakre podie, men det blir for lavt under taket. Nå er dette podiet ca 30cm høyt, og det er akkurat passelig. :)

10 Aug 2005
5.795
217
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Da har det gått litt over ett corona-år uten noen oppdateringer. Så nå er det på tide.

Helt siden jeg åpnet denne kinoen for litt over åtte år siden, har oppgradering av surround-høyttalerne stått på vent. Ikke det at det låter dårlig på noen måte. Ei heller at de ikke spiller høyt nok. Men det jeg har nå ble bygget spesielt for min forrige hjemmekino, sammen med diverse Dali-høyttalere, og Dynabel Bronthes-subber.

Her er ett litt dårlig nærbilde av mine gamle DIY-surround høyttalere. Husker ikke helt hva dette er av elementer, men muligens noe Dayton-greier, 5" i mid og bass, og 1" metaldome til diskant. Skal redigere her når jeg finner ny info. Jeg har altså seks slike kasser. De står inni hver sin søyle langs veggene. På sidevegger kjøres to og to kasser i serie, så det er samme lyd som kommer ut av hver sidesurround-kanal.

IMG_20210517_212602 (2).jpg

Sånn ser søylene ut innvendig. Det er akkurat plass til en femtentommer i en høy og slank kasse:

IMG_20210509_165359.jpg

Så da ble de bestilt fire slike (i tillegg til de to jeg har fra før), Beyma 15" CXA 400Fe8:

beyma-speakers-product-picture-coaxial-15CXA400Fe.jpg

Disse har jeg allerede fått testet i Dan's hjemmekino, og jeg vet at de fungerer helt glimrende. Planen er å bruke et passivt filter fra Beyma på hvert element, og kjøre hver kanal med evt korreksjon/EQ og DSP med en Crown DCI 8/600ND.

Slik har jeg sett for meg kassene. Dette er en arbeidstegning, så det kommer sikkert justeringer:

Ny kasse 4 målsatt.jpg

Bygging starter i løpet av noen dager, jeg gleder meg vilt til dette!

6 Jul 2011
226
33
28
Spennende! Heftige surround-kanaler! For å få et enklere bygg - har du vurdert skrå baffel på hele høyden? Eller er det gjort slik av en grunn?

10 Aug 2005
5.795
217
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Spennende! Heftige surround-kanaler! For å få et enklere bygg - har du vurdert skrå baffel på hele høyden? Eller er det gjort slik av en grunn?
Grunnen til å ha baffelen skrå er at basketen til Beyma-coaxen er 1cm bredere enn rammene innvendig. Ved å vinkle den så får jeg ned bredden. I tillegg vil den rettes inn bedre mot stolradene. Ulempen med det er at den ene siden må stikke frem litt lengre enn det det er plass til inni den rundre rammen. Så jeg må ta av en kant på 1cm i en av rammevangene. Og for å slippe å kappe inn i alle rammevangene har jeg bare baffelen skråstilt.
Kassen til coaxene fyller ut hele rommet i rammene, ut til der den starter buen. Til sist er elementene såpass dype at det bare er ca 1cm klaring til bakvegg i kassene, så det var enkleste løsning dette gikk på.
EDIT: Muligens det kan gå med skråbaffel over hele frontplata alikevel. Etter å ha kappet litt inn i de berørte vangene så kan disse forsterkes med pålimt tre. Mulig at det går...

• Like
Reactions: vegardxf and balko
6 Jul 2011
226
33
28
Grunnen til å ha baffelen skrå er at basketen til Beyma-coaxen er 1cm bredere enn rammene innvendig. Ved å vinkle den så får jeg ned bredden. I tillegg vil den rettes inn bedre mot stolradene. Ulempen med det er at den ene siden må stikke frem litt lengre enn det det er plass til inni den rundre rammen. Så jeg må ta av en kant på 1cm i en av rammevangene. Og for å slippe å kappe inn i alle rammevangene har jeg bare baffelen skråstilt.
Kassen til coaxene fyller ut hele rommet i rammene, ut til der den starter buen. Til sist er elementene såpass dype at det bare er ca 1cm klaring til bakvegg i kassene, så det var enkleste løsning dette gikk på.
EDIT: Muligens det kan gå med skråbaffel over hele frontplata alikevel. Etter å ha kappet litt inn i de berørte vangene så kan disse forsterkes med pålimt tre. Mulig at det går...
Jeg forstår:) Regner med du har kontroll :D

10 Aug 2005
5.795
217
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Jeg har ikke handlet inn plater til de seks surround-kassene enda. Det har jeg imidlertid til atmos-kassene. De skal bygges i 15 og 18mm MDF. Så etter en ombygging av benkesaga i verkstedet ble det oppstart i dag på disse:

Nye lukka kasser til Atmos 2.jpg

Elementet som skal brukes er i samme serie som femtentommeren (som skal til sourround), nemlig Beyma 8CX300Nd. Dette er også et veldig bra element, som passer utmerket til bruken. Det tåler mye juling også, og tar lite plass i taket hos meg:

Beyma Coax.jpg

En ny byggekjede dukket opp lokalt her, og de hadde billig MDF. Platestørrelsen var noe ukurant, men til vekstedet mitt passet det perfekt med 16x800x1200. Jeg satte på litt forlenging av fram og bakside av benkesaga for lettere å håndere litt større plater:

IMG_20210523_104050.jpg

Så med dette på plass begynte jeg å kappe opp platene. Jeg valgte å ha fals på bunnplata, så det måtte freses ut med overfres:

IMG_20210523_115708.jpg

Alltid greit med falser når kassene monteres!.
Og sideplatene skulle vinkles. så derfor laget jeg en jigg til dette:

IMG_20210523_130136.jpg

Med denne jiggen ble alle de åtte sideplatene 100% like. Og sånt letter også monteringen:

IMG_20210523_130635.jpg

Fortsettelse kommer i morgen! :)

Sist redigert:
15 Aug 2016
168
18
18
Jeg har ikke handlet inn plater til de seks surround-kassene enda. Det har jeg imidlertid til atmos-kassene. De skal bygges i 15 og 18mm MDF. Så etter en ombygging av benkesaga i verkstedet ble det oppstart i dag på disse:

Vis vedlegget 244481

Elementet som skal brukes er i samme serie som femtentommeren (som skal til sourround), nemlig Beyma 8CX300Nd. Dette er også et veldig bra element, som passer utmerket til bruken. Det tåler mye juling også, og tar lite plass i taket hos meg:

Vis vedlegget 244482

En ny byggekjede dukket opp lokalt her, og de hadde billig MDF. Platestørrelsen var noe ukurant, men til vekstedet mitt passet det perfekt med 16x800x1200. Jeg satte på litt forlenging av fram og bakside av benkesaga for lettere å håndere litt større plater:

Vis vedlegget 244483

Så med dette på plass begynte jeg å kappe opp platene. Jeg valgte å ha fals på bunnplata, så det måtte freses ut med overfres:

Vis vedlegget 244484

Alltid greit med falser når kassene monteres!.
Og sideplatene skulle vinkles. så derfor laget jeg en jigg til dette:

Vis vedlegget 244485

Med denne jiggen ble alle de åtte sideplatene 100% like. Og sånt letter også monteringen:

Vis vedlegget 244486

Fortsettelse kommer i morgen! :)
Gøy å følge dette prosjektet.
Liker de jiggene du lager!!

10 Aug 2005
5.795
217
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Dette blir knall @Hunsbedt! Nok et kavalitetsprodukt du får til å lage

Sent from my iPhone using New Forum mobile app
Takker. Om det blir kavalitet eller kvalitet er ikke godt å si...:p
Jeg må teste kassen før den blir godkjent med målinger ute. Men den skal mest sannsynlig ikke jobbe under 80Hz, og med DSP kan nok småproblemer fikses på en grei måte uansett.

• Like
Reactions: Kino123
10 Aug 2005
5.795
217
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Litt fortsettelse på Atmos-kassene i dag. Sliter litt med en vond fot, så det blir ikke mer enn et par timer bygging av gangen her. Men det går fremover da. Ble i dag ferdig med å kappe ut alle delene til de fire kassene. Jeg har også skjært ut fire avstiverplater som skal stå inne i hver kasse. Blir litt samme opplegget som jeg brukte i Sigberg-prototypene:

IMG_20210525_202031.jpg

Det skal borres ut et større hull i hver av avstiverne sånn at de ikke tar innvendig volum særlig ned. deg gjøres i morgen, sammen med elementhull i baffelplata.

IMG_20210525_201936.jpg

Litt mer arbeid med disse kassene enn til vanlig. For det første sager jeg ut alle delene selv her, sånn at Trestokken får fri noen minutter... :p
Sparer litt penger også, og lager vinkler som Trestokken uansett ikke kan frese ut. Og det er gøy!

Kassene har platetykkelse 15mm, og baffel er 17mm. Med mange avstivere blir dette en dønn solid kasse. Uansett skal den ikke spille særlig dypbass, så jeg tror jeg skal holde resonanser godt i sjakk!

alias

0
29 Jan 2005
385
117
43
Gøy å se litt aktivitet i favoritt tråden min på AVforum. Tror delt er minimal sjanse for resonans i de kassene der. Ser frem til å høre dette. Lenge siden sist jeg var over heia nå men ser at det snart blir mye nytt og spennende så håper å få audiens i nær fremtid når de nye høyttalerene er ferdige

Sent from my iPad using New Forum mobile app

• Like
Reactions: Hunsbedt
10 Aug 2005
5.795
217
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Gøy å se litt aktivitet i favoritt tråden min på AVforum. Tror delt er minimal sjanse for resonans i de kassene der. Ser frem til å høre dette. Lenge siden sist jeg var over heia nå men ser at det snart blir mye nytt og spennende så håper å få audiens i nær fremtid når de nye høyttalerene er ferdige

Sent from my iPad using New Forum mobile app
Dette blir nok ferdig i løpet av neste måned hvis jeg får resten av elementer og delefiltre fra TLHP. Det er bare å følge med her, så kommer du bortover når min bassvenn på Vanse har kjørt litt DSP...;)

• Like
Reactions: Kino123
10 Aug 2005
5.795
217
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Byggingen går i bedagelig tempo fremover her, og nå blir det enda mer bedagelig. Motoren, eller rettere sagt utvekslingstannhjulene i girkassen på den tok kvelden i går. Piniongen var nesten blank, så den er over og ut. Den varte tre år med mitt bruk. Originalmotoren til denne Boschsaga tok kvelden for tre år siden på grunn av motorbremsen. Slikt spiser sakte men sikkert opp elmotorer. I mangel av penger satte jeg inn denne Parkside-billigskilsaga istedenfor, og den har funka greit egentlig. men nå må det nytt inn. Det er mulig jeg går for ei Holzmann bordsag med rullebord I en passelig størrelse, får se hva de har inne.

Ellers går byggingen rolig fremover, og alle fire kassene er nå limt og klare for montering av bafler. Må først sette inn islagsmuttere, men det er fort gjort.

Billigsaga har gjort nytten sinn opp ned i den gamle Bosch-benkesaga. Takk for jobben du har gjort, nå blir det resirkulering på deg!

IMG_20210529_181156.jpg

Status i formiddag. Nå er det grøvste gjort:

IMG_20210530_141442.jpg

Begynte på neste prosjekt til disse fire Atmos-kassene:

IMG_20210529_164037.jpg

IMG_20210529_164445.jpg

Så nå kan dere lure på hva dette skal bli:

IMG_20210529_165909.jpg

10 Aug 2005
5.795
217
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Jeg er litt spent på fortsettelsen her! :)
Jeg også! Jeg har ennå ikke fått på plass ny benkesag, men den er visst på vei (Axminster Trade AT 254TS, med alt tilbehør). Uten den så får jeg ikke justert bredden på baffelen til atmos-prosjektet skikkelig. I tillegg har jeg to andre høyttaler- prosjekter gående også, så det vil nok ta litt tid før disse er ferdige...

10 Aug 2005
5.795
217
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Det ble et særdeles travelt år i fjor. Så jeg rakk ikke å gjøre ferdig Atmos-kassene før mellom jul og nyttår, og nå i januar er de klare for montering. Her litt bilder først:

Topp og to sider ble belagt med Scenemolton. Det demper strølys bra, og kassene får da samme overflate som stjernehimlingen:

IMG_20220104_191002.jpg

Ferdig nedklippet. De to sidene som ikke har stoff er malt med Warnex:

IMG_20220104_192821.jpg

Montering av delefilter:

IMG_20220107_131436.jpg

Kabling og elementer kobles:

IMG_20220107_163035.jpg

Testing! Se video under. De spiller meget bra med litt EQ/SDP på Crown DCI 2/1250N. I kinoen skal de kjøres med en DCI 4/300N:

IMG_20220113_211504.jpg

BEF

0
25 Des 2005
11.682
1.138
113
50
Asker
Meget lovende og flott prosjekt det der!! Gleder meg til å kunne oppleve de i kinoen din på neste tur ned til Kvinesdal (alt for lenge siden sist). Hadde vært gøy å sett en film hos deg da og kunne oppleve kinoen din fult ut.