Hjemmekino i tilbygg: Nye surround og Atmos-høyttalere!

10 Aug 2005
5.795
216
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Har fått jobba litt med kalibrering denne uka. Kun grovjustering over Teamviewer og en app på Chrome, men mangler siste finpuss. Det er karmann her på forumet som har hele æren for at det alt nå låter kanonbra. Han har vel brukt snaue to timer med REW, Umic og Audio Architect EQ. Det sitter såpass bra at jeg våget meg på en liten uhøytidelig max SPL i REW. Her måler man i 3 eller 5 dB step opp til elementer eller forsterkere gir seg og brekker ned målekurvene.

Jeg startet på -17dB på Yamaha preproen, og valgte å gå forsiktig til verks med 3dB step opp for hver måling. Siste målingen er på +10, og da var det såpass drøyt at jeg ikke våget mer. Det rista godt, for å si det sånn. 129dB på 30Hz, og fin avrulling nedover under der. Det er faktisk mer å gå på også, ingen kompresjon på øverste måling selv om det måler litt forskjellig fra den nederste. Det er på grunn av at ting skjer i rommet når det etterhvert blir svært høyt.

Det måler pent opp til 152Hz, der er det en liten romrelatert smal dipp. Mulig den kan fikses med litt mer jobbing i rommet, kanskje også flytte sweetspot noen cm.

Delingen mellom Subber og midbasser er på 80Hz. Vi prøvde masse forskjellig her, men 80Hz passer foreløpig best sammen med 15 tommerne.

Her er målingen:

MAX SPL Beyma 21 pluss Beyma 15.jpg

For gøy legger jeg ved målingen av seks stk LMS Ultra, som jeg lånte av Anders Lønnegraff et halvår. Her ser man tydlig at noe skjer på den øverste målingen. Litt forskjell blir det uansett siden jeg bare brukte en stk Itech 6000 på de mer krevende Ultraene. Forsterkeren gikk tom for krefter. På ultraene hadde det faktisk vært et godt forslag med to eller tre Itecher. Her er målingen (5dB step her):

Max SPL LMS Ultra REW.jpg

Jan B

0
13 Jan 2012
2.450
80
48
^^^ Dette så jo meget respektabelt ut ! Har bra kapasitet det systemet der ;)

My EQ endte det opp med for å få den kurven?

Men de der Ultra’ene er jo helt pervers!!!! De øker jo bare nedover, LOL! 130dB ved 11 hz !! Herre min hatt!

10 Aug 2005
5.795
216
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no

Men de der Ultra’ene er jo helt pervers!!!! De øker jo bare nedover, LOL! 130dB ved 11 hz !! Herre min hatt!

Ja, Ultraene rumlet skikkelig nede i dypet. Men var vanskelige å integrere sammen med BigMilesene. Det ser man på målingen også, den er ikke jevn. Husker at jeg sleit med mye etterheng i rommet også.

En annen ting er at Umicen begynner å oppføre seg rart under 20Hz, og man skal ikke ta det for gitt at målingene er riktige. Det er man heller ikke sikker på ved målingen av Beymasubbene, men man ser tendensene, og hvor lenge det henger igjen i tid.

Kanskje Karmann kan si noe om EQingen som krevdes for å få det oppnådde resultatet. Det var ikke så mye som skulle til, og når han integrerte 15tommerne i målingene falt alt på plass. Litt jobbing var det, men veldig mye mindre jobb enn med lukka kasser (2x21"), som krevde veldig mye heving under 35-40Hz.
Det ble dratt ned et par topper og lagt på en veldig liten shelf om jeg ikke husker helt feil. Gainsetting er det viktige her, og vi er jo heller ikke ferdige.

• Like
Reactions: Jan B
31 Jan 2007
1.392
608
113

Jeg husker ikke i farten, da jeg hadde thai massasje mens jeg justerte . Men det ble 3 bånd og en shelf på 4 db fra 100 og ned. To kutt bånd og et lite pluss bånd.
Så eneste forskjellen på gain mellom frontene og subbene er 4 db housecurve, så det er plenty med headroom igjen og faktisk så er det kanskje en smule basstungt selv med det, så her kan Ole Ivars spilles til øra faller av

Brukt mest tid på finne delingen som passet best og ikke minst LPF på frontene. Som vanlig legger jeg smør på flesk filter på, altså et brattere LPF en det som er integrert i prossesor på delefrekvens, det kan tidvis gjøre underverker. Synd en må betale i tusenvis for slik funksjon i prossesoren.

Skal gå over gain struktur, finpusse litt på alt når jeg svinger innom Hunsbedt, det gleder jeg meg til

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk

Jan B

0
13 Jan 2012
2.450
80
48
^^ Høres ut som et relativt ryddig rom akustikk messig :)

Har du fått noe lytteinntrykk enda, og da tenker jeg på film?

10 Aug 2005
5.795
216
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
^^ Høres ut som et relativt ryddig rom akustikk messig :)

Har du fått noe lytteinntrykk enda, og da tenker jeg på film?

På film funker dette gull. LFE-effekter har jo behov for mye headroom, og det har jeg nå. Sånn sett så kan det være greit med to presets, en til musikk og en til film. Og kanskje en til tynn rock uten bass også, hehe.
Får se hvordan resultatet blir etter endelig justering, så tar vi det derfra.

• Like

Jan B

0
13 Jan 2012
2.450
80
48
^^^ Så bra !!

Da er jo det store spørsmålet: hva er planen for de 8 resterende?

Må vel være det som kalles for et luksusproblem, hehe.

• Like
Reactions: Hunsbedt
10 Aug 2005
5.795
216
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
^^^ Så bra !!

Da er jo det store spørsmålet: hva er planen for de 8 resterende?

Må vel være det som kalles for et luksusproblem, hehe.

Får jeg tid til sommeren bygger jeg gjerne 2-4 stk SK-horn (Josh Ricci). Har fått hvisket i øret at elementene tåler et slikt dual tapped-horn, så vi får se. Jeg har både bygget og fått testet Othorn her, så noe enda bedre enn det hadde vært sykt. Det skal da sies at de hadde 21" Ipal, som antakelig er det råeste man kan oppdrive for sånt et eksperiment.

Godt mulig at jeg også bare beholder 2 stk og selger resten. I store porta kasser er dette elementet også ekstremt bra. Så her er det flere muligheter.

Jan B

0
13 Jan 2012
2.450
80
48
Får jeg tid til sommeren bygger jeg gjerne 2-4 stk SK-horn (Josh Ricci). Har fått hvisket i øret at elementene tåler et slikt dual tapped-horn, så vi får se. Jeg har både bygget og fått testet Othorn her, så noe enda bedre enn det hadde vært sykt. Det skal da sies at de hadde 21" Ipal, som antakelig er det råeste man kan oppdrive for sånt et eksperiment.

Godt mulig at jeg også bare beholder 2 stk og selger resten. I store porta kasser er dette elementet også ekstremt bra. Så her er det flere muligheter.

Bra plan :)

Har du hørt om Devastator ? Visstnok en hybrid horn/ported sak for slike drivere som har blitt veldig populær "over there". I 21" variant skal de visst være ganske spektakulær ;)

Her er en samletråd:

10 Aug 2005
5.795
216
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Bra plan :)

Har du hørt om Devastator ? Visstnok en hybrid horn/ported sak for slike drivere som har blitt veldig populær "over there". I 21" variant skal de visst være ganske spektakulær ;)

Her er en samletråd:

Takk for flott tips! Har nå sett på V-1 varianten. Relativt enkelt bygg å få til, men det blir en stor og tung sak. Det blir forsåvidt SK-hornet også, men der går det to elementer i en bare litt større kasse.

Nå får vi se. Som sagt mange muligheter her. Poenget er hva man er ute etter. Ser ut som det blir svære saker uansett! :D

• Like

alias

0
29 Jan 2005
385
117
43
Fantastisk lyd du har fått nå. Flott tørr og fin bass med trøkk i massevis. Utenom bassen så tror jeg nok at lyden fra Big Milsene har blitt enda litt bedre etter tuningen til Karman, ikke minst så er timingen blitt veldig bra.
Takker for mini demoen og veldig gøy å høre den fantastiske lyden det var i de nye små høyttalerene på garasje loftet

Sent from my iPhone using Tapatalk

paalab

0
9 Mar 2006
4.073
10
38
46
Sarpsborg
:cool: Dæven Døtte! Vet hvor dypt en 21" Malstrøm kan oppføre seg og hvor Uvel man kan bli å stå foran 1. Bare portene dine er på størrelsen med den subben jeg har å forholde meg til for tiden (1stk 8").
Kult med maskeringen også.

• Like
10 Aug 2005
5.795
216
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
:cool: Dæven Døtte! Vet hvor dypt en 21" Malstrøm kan oppføre seg og hvor Uvel man kan bli å stå foran 1. Bare portene dine er på størrelsen med den subben jeg har å forholde meg til for tiden (1stk 8").
Kult med maskeringen også.

Hehe...
8 stk 21" Beymasubber spiller nok en god del bedre enn det Maelstrom-subbene kunne få til. Når det er sagt er vel Maelstrom-elementene de beste pølse-subbene jeg har hatt. Har to stk enda på lageret på garasjeloftet, og kommer nok ikke til å selge dem!

Og det er ikke bare kapasiteten som nå er massiv, men også hvor tørt og dypt det nå låter. Det måler også utrolig greit i min noe vanskelige kino, med jevn og grei kurve fra 130 ned til 16Hz. Det har nok med mengden membranareal å gjøre, vil jeg tro.

Er kjempefornøyd med maskeringsløsningen. Var enkelt å sette opp, og kan enkelt justeres til det meste av maskeringskrav.

10 Aug 2005
5.795
216
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Fantastisk lyd du har fått nå. Flott tørr og fin bass med trøkk i massevis. Utenom bassen så tror jeg nok at lyden fra Big Milsene har blitt enda litt bedre etter tuningen til Karman, ikke minst så er timingen blitt veldig bra.
Takker for mini demoen og veldig gøy å høre den fantastiske lyden det var i de nye små høyttalerene på garasje loftet

Tusen takk for fine ord, er jo @Karmann som skal ha skrytet her. Kinoen har nok aldri vært bedre enn dette lydmessig. Lyden sitter som støpt i sweetspot. Er helt utrolig godt fornøyd!

Så gøy at du likte lyden jeg har på garasjeloftet også! Khorna er nok noe av det beste jeg har hørt, uansett prisklasse. Sånn lyd får man bare fra bra design og store horn! Er vel så langt man kan komme fra det meste av høyttalerne som selges i dag, med typiske småbasser i smale kasser...

• Like
Reactions: Karmann

alias

0
29 Jan 2005
385
117
43
Må faktisk innrømme at når du kjørte Rammstein på Khorna så har jeg ingen annen beskrivelse enn at jeg ble rørt. Så kjørte du i gang med et eller annet blåsere og det var imponerende, når man lukket øynene så var det som om blåserne var i rommet. Høyttaler designe fra 1943 som spiller ræva av det meste annet

• Like
10 Aug 2005
5.795
216
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Jeg har i helga som var fått byttet ut alle tre mellomtone-elementene. Disse ble bestilt i januar, og valget falt på Acoustic Elegance AE TD12-M8A (med Apollo-upgrade). Dette er ett av verdens beste midbass/mellomtone-elementer som er å oppdrive. Elementet kan nesten brukes til fulltonebruk, da det måler og låter pent fra rundt 50Hz helt opp til ca 8kHz. Jeg har målt elementet i et spesiallaget kabinett utendørs, og har fått bekreftet at dette er gromme saker.

Kabinettet er kontruert av Thomas Haugerud, og er bygget som en dobbel kryssfiner-kasse med viskoelastisk masse mellom kassene for å dempe kabinettet best mulig. Den innvendige kassen er i tillegg avstivet med ett matrix, og det er benyttet polydiffusorer innvendig for å kansellere stående lydbølger. Kassen er forøvrig godt beskrevet her: https://www.facebook.com/pg/hunsbedttrebygg/photos/?tab=album&album_id=2532595053431004

Desverre ble det oppdaget en feil da elementene ble pakket opp og undersøkt for en uke siden. John på AE har sendt meg feil elementer, uten oppgraderingen jeg bestilte. Versjonen jeg har fått er lik de to elementene jeg hadde fra før, AE TD12-M8. Selve elementet er helt likt, men mangler en ekstra alu-plate og en innvendig kobberring. Jeg venter på tilbakemeldig fra John, så får vi se hva dette ender ut med.

Uansett Apollo-oppgradering eller ikke, lyden fra disse elementene er fantastisk. Det har jeg fått testet med de to elementene jeg hadde fra før. både sammen med BigMiles i kinoen, og med inConcert Miles på Garasjeloftet. De to brukte elementetene skal brukes i to nye kasser og skal så opp igjen på garasjeloftet sammen med Miles. Jeg vil påstå at inConcert Miles først blir en komplett høyttaler sammen med mellomtonene, så det blir muligheter for å høre dette oppsettet både med og uten mellomtone der!

Her under utmontering av de brukte AE-ene, og innsetting av ny senter med AE:

IMG_20200329_131355.jpg

Slik ser de nye kabinettene ut. Kassene er bygget av meg, men det er Thomas Haugerud som er konstruktøren. Han brukte mye tid på å få til best mulig kabinett for TD12-M8:

IMG_20200329_131436.jpg

Det skulle desverre også ha stått en "A" etter åttetallet. Mulig det blir en ordning etterhvert:

IMG_20200329_163535.jpg

Her de gamle kassene ned Beyma 10MI100-elementer. Dette har jeg vært kanonfornøyd med, og det har passet fint i oppsettet mitt så langt:

IMG_20200329_131709.jpg

Sånn ble det etter oppgraderingen. De nye kabinettene til mellomtonene har blitt malt med Warnex. Når jeg en gang får bedre tid skal alle kabinettene få samme maling:

IMG_20200330_184105.jpg

24 Apr 2003
2.505
19
38
Ser bare helt rått ut, gratulerer så mye(y):)
Ser ut som det blir høytalere på sidene, nærme hjørnene slik som hos deg, i min kino også. Hvordan syntes du det fungerer både lydmessig og i forhold til korrelasjonen med bilde?