Jeg har i helga som var fått byttet ut alle tre mellomtone-elementene. Disse ble bestilt i januar, og valget falt på Acoustic Elegance AE TD12-M8A (med Apollo-upgrade). Dette er ett av verdens beste midbass/mellomtone-elementer som er å oppdrive. Elementet kan nesten brukes til fulltonebruk, da det måler og låter pent fra rundt 50Hz helt opp til ca 8kHz. Jeg har målt elementet i et spesiallaget kabinett utendørs, og har fått bekreftet at dette er gromme saker.
Kabinettet er kontruert av Thomas Haugerud, og er bygget som en dobbel kryssfiner-kasse med viskoelastisk masse mellom kassene for å dempe kabinettet best mulig. Den innvendige kassen er i tillegg avstivet med ett matrix, og det er benyttet polydiffusorer innvendig for å kansellere stående lydbølger. Kassen er forøvrig godt beskrevet her:
https://www.facebook.com/pg/hunsbedttrebygg/photos/?tab=album&album_id=2532595053431004
Desverre ble det oppdaget en feil da elementene ble pakket opp og undersøkt for en uke siden. John på AE har sendt meg feil elementer, uten oppgraderingen jeg bestilte. Versjonen jeg har fått er lik de to elementene jeg hadde fra før, AE TD12-M8. Selve elementet er helt likt, men mangler en ekstra alu-plate og en innvendig kobberring. Jeg venter på tilbakemeldig fra John, så får vi se hva dette ender ut med.
Uansett Apollo-oppgradering eller ikke, lyden fra disse elementene er fantastisk. Det har jeg fått testet med de to elementene jeg hadde fra før. både sammen med BigMiles i kinoen, og med inConcert Miles på Garasjeloftet. De to brukte elementetene skal brukes i to nye kasser og skal så opp igjen på garasjeloftet sammen med Miles. Jeg vil påstå at inConcert Miles først blir en komplett høyttaler sammen med mellomtonene, så det blir muligheter for å høre dette oppsettet både med og uten mellomtone der!
Her under utmontering av de brukte AE-ene, og innsetting av ny senter med AE:
Slik ser de nye kabinettene ut. Kassene er bygget av meg, men det er Thomas Haugerud som er konstruktøren. Han brukte mye tid på å få til best mulig kabinett for TD12-M8:
Det skulle desverre også ha stått en "A" etter åttetallet. Mulig det blir en ordning etterhvert:
Her de gamle kassene ned Beyma 10MI100-elementer. Dette har jeg vært kanonfornøyd med, og det har passet fint i oppsettet mitt så langt:
Sånn ble det etter oppgraderingen. De nye kabinettene til mellomtonene har blitt malt med Warnex. Når jeg en gang får bedre tid skal alle kabinettene få samme maling: