Hjemmekino bygger referansekino

13 Feb 2006
16.436
0
0
Sååå morsomt å lese da!! :-D

Ehm, har nok kanskje valgt et litt "uheldig" nick ja, men det har en forklaring jeg ikke skal trette noen med her. :oops: Burde kanskje finne på noe bedre?
Sannheten er i alle fall at jeg hverken er rik eller gjerrig, langt ifra!
Derimot gleder jeg meg stort til å bidra med hva jeg kan klare, i dette prosjektet!

Payen

0
10 Jun 2003
1.200
0
0
Flott og utrolig spennende!
Både at Hjemmekino nå blir frittstående og at dere som fagblad velger å legge ressurser ned i å bygge en sikt anlegg for bruk ifm tester til bladet.
Jeg forventer at både selve byggeprosjektet og produktet som kommer etter at prosjektet er ferdig, blir interessant.
Selv om vi på forumet kan få mye info her, må jo dette komme med i bladet i en eller annen artikkel.
Synes også at planene for rommet etter at det er ferdig er veldig interessante, og jeg håper at dette vil resultere i mange gode tester og artikler i bladet. Da skal ihvertfall jeg forlenge mitt abonnement.

PS - selv om jeg bor i Bergen, så har jeg er nevenyttig bror på Skjetten som kanskje kan hjelpe .......... :)

a|ex

0
29 Sep 2004
10.944
0
0
Med så mye velvillighet og gratishjelp fra bemidlede utenforstående kan ikke dette annet enn å bli bra!

Det er også pirrende å høre om leverandører som tilbyr innstallering av "hårreisende utstyr", her kan man jo bare spekulere i hva som til slutt blir stående i denne kinoen - sikkert ikke no' dritt ;)

Jeg skjønner at det er tidlig å begynne å snakke om ulike merker og denslags, men har initiativtakerne noen formening om hvilke utstyrsløsninger man vil benytte seg av? Da tenker jeg på type projektor(er), og lerrett, størrelse på dette, oppsett, plassering og antall av høyttalere og subwoofere osv. Hvor mange sitteplasser tar man sikte på at kinoen skal romme?

a|ex

0
29 Sep 2004
10.944
0
0
Selv ser jeg for meg at blytungt 9.4-surroundoppsett med det råeste fra projectiondesign eller sony hengende i taket ville blitt populært.

Videre er det et referanseanlegg på lydsiden som ville overgått alt annet med tanke på hjemmekino, og det finnes ikke mange andre alternativer som stiller i samme liga. Jeg tenker på B&W Custom Theatre 800. Link:

HiFi & Home Cinema Speakers - Bowers & Wilkins United Kingdom

11 Nov 2003
31.260
3
38
48
www.midgardaudio.com
RuneW skrev:
Nja...poenget mitt (ventialsjon vs lydisolasjon) forsvant vel med at det ikke egentlig dreide seg om rom-i-rom likevel...

Bra for dere :), men synd for oss andre :-(, at dere ikke behøver å vektlegge lydisolasjon. Dette er nemlig en veldig stor del av problemstillingen for oss som skal lage kino hjemme, og det hadde vært fint å hatt en veldokumentert tråd om dette med bidrag fra mange tungvektere.

Jeg anbefaler deg å sjekke byggetråden til Kenti.

Når det gjelder ventilasjon så finnes det egne produkter til dette hos ventilasjonsleverandørene. Tror det er best å spørre dem, men i prinsippet er dette store kasser med innebyget demping men samtidig luftgjennomstrømning. Man kan faktisk bygge et rom, isolere det med 30-40cm isolasjon, kle dette igjen med et lag plast, lage en labyrint (slik at man ikke kan se fra inntak til uttak) og ha et inn-rør i ene enden og et ut-rør i den andre enden.

11 Nov 2003
31.260
3
38
48
www.midgardaudio.com
Atle, jeg har jo allerede sagt i fra at jeg kan bidra på ulike måter, og jeg kan helt sikkert bli med på en snekrekveld eller tre også.

Forøvrig er det en ting som slår meg (som ikke nødvendig vis er glemt, men som bør tenkes nøye gjennom). Dere skal trolig skifte utstyr ofte. Derfor anbefaler jeg dere å tenke på følgende:
- Logistikken for høyttalere, subwoofere og tunge forsterkere vil være av avgjørende betydning for at dette ikke skal bli pain in the A å jobbe med. Om det er mulig å kjøre en jekketralle eller liknende inn der høyttalerne står tror jeg dette vil løse mye for dere.
- Plasseringen av utstyret bør på en måte ikke være helt ulikt hva man kan forvente i en vanlig hjemmekino, men på den annen side er det viktig at dere har plass til en lineup med DVD-spillere, en lineup med receivere, en lineup med forsterkere osv. Kanskje ikke samtidig men i det minste en om gangen.
- Dere bør ha tilgang til utstyret både fra fremsiden og fra baksiden. Det beste er om dere har tilgang uten at dere nødvendig vis må sitte på knærne for å koble om.

Forøvrig:
- Dere bør kanskje også ha ulike switcheprodukter for å kunne fjernstyre skiftinger mellom forskjellige komponenter til test. Trolig må en del av dette lages men det skulle ikke være alt for vanskelig.

- Akustikken i rommet bør minne en del om en godt gjennomarbeidet men ikke ekstrem hjemmekino. Dersom dere får 70cm dempemateriale på den ene siden føler jeg dere har skapt et uvanlig akustisk miljø som man ikke finner i en hjemmekino.

- Akustikken bør ikke bare kontrolleres med demping. Dere bør bruke diffusjon for å kunne teste høyttalere som er tenkt for rom uten spesiell demping. Ideelt sett bør dere ha relativt store paneler på førstereflesjons plassene som er vendbare og har diffusjon på den ene siden og refleksjon på den andre siden. Om disse fjernes helt kan dere ha absorbsjon innenfor. Dersom dere ikke har dette vil dere ikke kunne oppleve de samme forskjellene på to høyttalere som en person som har et relativt lite dempet rom og da får testene mindre relevans.

- Pass på at dere ikke bygger opp vegger som kles med panel, gips eller liknende plater, og som blir svært myke. Disse vil fungere som resonanspaneler, og de blir så lavfrekvente at rommet vil absorbere en del basstoner og forsterke enkelte andre. I verste fall kan dette havne på samme frekvensene som rommets fundamentale resonanser, noe som igjen gir et rom som dere aldri får god lyd i.

Om du har råfilen fra Sketchup kan du gjerne sende meg den Atle, så kan jeg forsøke å sette meg i kreativ modus. (jeg har jo ikke stort annet å finne på :mrgreen: )

Men som andre sier, kjempekult prosjekt, og definitivt et fast treffpunkt på forumtreff fremmover!

Jeg tror også det er et potensial for å leie ut et slikt rom til enkeltstående prosjekter for bransjen. For eksempel pressevisning av nye produkter, kundemøter (b2b) osv. Jeg ser egentlig ikke noe poeng i at dette skal gjøres helt gratis da det også fort kan oppfattes feil av privatpersoner.

Dersom dere låner utstyr fra en forhandler/importør er jo det noe helt annet. Det er jo rimelig vanlig at skribenter låner utstyr hjem også, så det tror jeg ikke blir noen utfordring uansett.

18 Sep 2004
23.594
0
0
52
Veldig morro å lese om folks interesse og bidrag i denne tråden. Dette kommer til å bli et kjempeprosjekt for deg, Atle, og jeg vet at du trives under slike forhold. Jeg skulle selvfølgelig hjulpet dere mer der inne i Tigerstaden, men mine bidrag begrenses dessverre av at det er 27 mil i mellom oss, og jeg ikke er i Oslo hver uke/helg.

Ellers så tillater jeg meg å reflektere over ordet "referanseanlegg". Her er det tydeligvis forskjellige definisjoner ute og går. I mine øyne (og ører) bør vi ikke tilstrebe å ha det dyreste og ypperste som finnes på markedet, men heller satse på et godt og fast holdepunkt å måle andre produkter mot. Det skal være bra, for all del, men vi bør ikke tenke høyttalere til sekssifrede beløp her eksempelvis. Mange mener at "referanseprodukter" nødvendigvis skal være det beste på markedet, men jeg mener at det bør være den faste lyd-og bildereferansen en sammenligner med over tid. Alle skribentene i Hjemmekino sitter med relativt forskjellige referanser fra sitt hjemmeoppsett, og her har en muligheten til å møtes i et "nøytralt" rom og teste utstyr opp mot et fast oppsett over tid. Når ting endres og skal byttes ut, kan begrunnelser for byttet gies og knyttes opp mot tester i bladet.

a|ex skrev:
Videre er det et referanseanlegg på lydsiden som ville overgått alt annet med tanke på hjemmekino, og det finnes ikke mange andre alternativer som stiller i samme liga. Jeg tenker på B&W Custom Theatre 800. Link:

Som sagt, et kjempespennende prosjekt og jeg gleder meg allerede masse til å tilbringe tid her.

Keep up the good work, guys....:-D

12 Sep 2005
11.000
0
0
Anfield skrev:
Ellers så tillater jeg meg å reflektere over ordet "referanseanlegg". Her er det tydeligvis forskjellige definisjoner ute og går. I mine øyne (og ører) bør vi ikke tilstrebe å ha det dyreste og ypperste som finnes på markedet, men heller satse på et godt og fast holdepunkt å måle andre produkter mot. Det skal være bra, for all del, men vi bør ikke tenke høyttalere til sekssifrede beløp her eksempelvis. Mange mener at "referanseprodukter" nødvendigvis skal være det beste på markedet, men jeg mener at det bør være den faste lyd-og bildereferansen en sammenligner med over tid. Alle skribentene i Hjemmekino sitter med relativt forskjellige referanser fra sitt hjemmeoppsett, og her har en muligheten til å møtes i et "nøytralt" rom og teste utstyr opp mot et fast oppsett over tid. Når ting endres og skal byttes ut, kan begrunnelser for byttet gies og knyttes opp mot tester i bladet.

Dyrest er ikke best og poenget er vel å tilstrebe et nøytralt og transparent anlegg der man enkelt kan spore forandringer i lyden ved bytte i alle deler av kjeden. Rommet og utstyret skal ha en annen funksjon en å bare imponere...

11 Okt 2004
93
0
0
Gwandarion skrev:
Dyrest er ikke best og poenget er vel å tilstrebe et nøytralt og transparent anlegg der man enkelt kan spore forandringer i lyden ved bytte i alle deler av kjeden. Rommet og utstyret skal ha en annen funksjon en å bare imponere...

Som om jeg skulle sagt det selv. Systemet og rommet skal være verktøyet og arbeidsplassen vår. Da er det enkelte andre prioriteringer som må gjøres enn om man kun skal ha det råmorsomt i en hjemmekino.

En lyttereferanse er som også Anfield skriver nettop en referanse. Et fast og oversiktelig holdepunkt i en verden av stadig skiftende elektronikk og høyttalere.

12 Sep 2005
11.000
0
0
Ford Prefect skrev:
Som om jeg skulle sagt det selv. Systemet og rommet skal være verktøyet og arbeidsplassen vår. Da er det enkelte andre prioriteringer som må gjøres enn om man kun skal ha det råmorsomt i en hjemmekino.

En lyttereferanse er som også Anfield skriver nettop en referanse. Et fast og oversiktelig holdepunkt i en verden av stadig skiftende elektronikk og høyttalere.

Ford Prefect: Det er noe jeg savner i f.eks lyd og bilde, der kobler de sammen utstyret de til en hver tid har i hus og gjør vurderinger basert på det. Husker de sammenlignet Cinòva Grande med en Denon reciever på TAD høyttalerene... Tror integriteten ville tjene enormt på å ha "faste" oppsett.

Jeg har sent Akto en pm med et innspill angående en mulig romløsning. Jeg skal melde ifra om det fattes interesse for mitt lille forslag.

roffe

0
24 Apr 2003
25.146
0
0
www.invelos.com
Noen løse tanker:

Interessant innlegg fra Snickers-is, og jeg må si meg enig i at rommet ikke bør være så ekstremt akustikkmessig at det skiller seg voldsomt fra hva man får til i et vanlig (men godt egnet) oppholdsrom i en vanlig bolig. Litt synd hvis hver test gjennomført her må avsluttes med at "Referanserommet er uvanlig godt lyddempet, og har en uvanlig utforming. Høyttalerne vil derfor oppføre seg annerledes i vanlige rom." Vet at dette er en vanskelig balansegang, og det er vanskelig å velge mellom det (nesten) perfekte og "normale avvik".

Det er selvfølgelig en ulempe med "normale avvik" også, og det er at romressonnanser, refleksjoner og absorpsjoner vil avvike mye fra hverandre også i rom med "normale avvik". "Normale avvik" avviker altså mye fra hverandre fra rom til rom, og det er vanskelig å definere en gylden middelvei også her.

Hmmm.... kanskje "det perfekte" er det beste likevel. Det viktige er at man ikke får helt andre utstyrspreferanser i dette rommet enn i vanlige oppholdsrom, men gjort riktig, så burde den perfekte akustikken bare gjøre at produktene låter bedre fordi man fjerner det som ellers vil være irriterende avvik fra det perfekte.

Vanskelig, dette. Noen forslag til diskusjon:
* Romressonnanser bør dempes med stive vegger og diffusorer på strategiske steder. Takhøyden bør ikke være for langt unna at vanlig oppholdsrom (det er vel vanlig med 2,40m takhøyde, og det gir romressonnanser som vil være ganske vanlige i de fleste rom, og bør derfor ikke avvikes så mye (kan være vanskelig, ser jeg, siden man ser for seg et
amfi av stoler, men dette amfiet kan vel faktisk også virke modererende hvis den generelle takhøyden blir større enn det normale).
* Refleksjoner bør dempes i kritiske punkter med absorbenter eller diffusorer, MEN den totale mengden absorbenter i rommet bør være på linje med absorpsjonen som finnes i vanlige, fullt møblerte oppholdsrom (gjerne med teppe på gulvet), siden rommet ellers kan bli FOR dødt. Dette er også en vanskelig balansegang, siden en dedikert hjemmekino gjerne har større andel nakne vegger enn et vanlig oppholdsrom med bilder, bokhyller etc...

Når det gjelder kledning av vegger: Ser mange sverger til doble gipsplater her. Med et stenderverk med 30cm avstand og doble gipsplater burde vel veggene bli tilstrekkelig ressonnanskontrollerte, eller?

Når det gjelder utstyr og kabling, så er jeg enig med Snickers-is: Switchebokser for ulike typer forbindelser er interessant. Det er helt klart fordeler med å kunne skifte raskt mellom utstyr man sammenligner. Kanskje man til og med kan bedrive skikkelig blindtesting her hvis dette gjøres riktig? ;)
Rommet bør også tillate testing av ganske forskjellig utstyr, som f.eks. stativhøyttalere, gulvhøyttalere og vegghengte høyttalere. Det kan blant annet bety at deler av veggene kanskje må egne seg som feste for varierende høyttalerbraketter etc...

Kjipt med flere timer reisevei når slikt er under oppføring... Kunne være moro å få være til stede og hjelpe til. Det tror jeg vil være lærerikt, så sett meg gjerne opp på en liste over folk som kan kontaktes dersom man trenger flere folk enn det som er tilgjengelig til vanlig, så skal jeg se om jeg kan trå til dersom det er ekstraordinære behov for bemanning. Du har vel mobilnummeret mitt, akto? ;)

akto

0
28 Apr 2004
16.635
0
36
www.facebook.com
Glimrende folkens! Det kommer en mengde gode forslag, men det vi skal bygge er et rom med så gode akustiske egenskaper som mulig. Det er ufravikelig...

Roffe; jeg har nummeret ;)

Vi skal ikke bygge en normal stue eller prøve å gjenskape et "normalt" lyttemiljø i den forstand. Vi skal ha et rom vi kjenner godt med best mulig forutsetninger for god gjengivelse av lyd og bilde. Det vil ikke være hensiktsmessig og prøve å gjenskape noe eller fundere på et eventuelt gjennomsnitt, siden så å si alle lytterommene eller stuene i landet er forskjellig.

Vi bruker de virkemidlene vi kan for å gjøre rommet best mulig innenfor praktiske rammer. Dette er ikke for å virke arrogant, men best mulig lyd og lyskontroll må vi etterstrebe når vi først skal bygge et slikt rom. Her vil de som bruker rommet kjenne dets styrker og svakheter, noe vi tar med oss fra gang til gang i testene våres. Dette blir da referansen for oss.

Rommet skal som tidligere nevnt også brukes til treff, lanseringer, foredrag og lignende, noe som jeg mener er en god pådriver for å perfeksjonere det hele. Selv om de aller fleste av oss sitter mer lytterom som knapt kan kalles bra i henhold til akustikk kan vi ikke ha det som et mål for en kino. Vi skal lytte og se etter styrker og svakheter ved de produktene vi tester, så hvorfor ikke gjøre det i et godt miljø? :D

Som tidligere nevnt har vi ikke anledning til å bygge et perfekt "lydstudio" i dette rommet. Vi skal bruke den eksisterende byggkonstruksjonen i alle henseende, men vi kan ikke forandre på den da vi bare leier. Selve kinoen vil få transparente vegger, og den i seg selv vil dempe ulineært ned til ca 3000 Hz med de løsningene vi hittil har skissert. Under dette vil vi bruke strategisk demping ut i fra hvilke områder som gir oss problemer. Bassproblemer vil vi kunne ta hånd om med resonatorer.

Dette er i alle fall mine tanker om det :D

roffe

0
24 Apr 2003
25.146
0
0
www.invelos.com
Utmerket svar, akto.

Da blir det viktig å definere hva som er best akustikk. Et lydstudio ser jeg at ikke er noe mål. Det er bra, for selv om et lydstudio er mer levende enn et ekkofritt rom (som gjerne er det ideelle for å måle lyd med teknisk apparatur), så er selv et lydstudio et såpass dødt rom at vanlige høyttalere vil låte dårlig der. Spredning av lyd skal kontrolleres i et godt referanserom, men ikke drepes.

Det beste vil vel (lydmessig) være et rom der det beste utstyret låter best, eller hva? ;) Litt catch-22 her, altså. Det kunne være morsomt å være til stede under akustikktuningen, siden dette garantert er en lærerik prosess. Er det gjort noen tanker rundt hva slags utstyr som skal benyttes under tuningen? Det bør jo være produkter som i utgangspunktet har en relativt komplett og verifiserbart jevn frekvensgang. Kanskje ha tilgjengelig flere typer utstyr slik at man kan mikse og matche for å verifisere at rommet ikke blir sært?? Tipper du har gjort deg tanker om dette også.

Når det gjelder transparente vegger, så har jeg stor tiltro til din erfaring med dette. I vanlige rom vil man jo ofte tune bassrespons og til en viss grad mellomtoneresponsen med å justere høyttalernes avstand til veggen bak høyttaleren. Hvis denne er transparent under 3kHz, vil man kunne støte på noen utfordringer for høyttalere som er laget for å ha en viss støtte "i ryggen", hvis jeg uttrykker meg forståelig.
Det er nok noen utfordringer her, og jeg vil tro at for enkelte produkter (spesielt mindre høyttalere, og ikke minst produkter som bruker vegger som reflektorer for å spre en illusjon av surround) så vil det kunne være behov for å supplere med lyttetester i noe mindre, normale oppholdsrom. Men dette er jo en digresjon i forhold til dette referanserommet, som uansett er i gode hender. Det er jo også som du sier slik at de som bruker rommet etterhvert vil bli klar over mulighetene og begrensningene rommet medfører. Det er jo den bevisstheten som gjør det til en referanse, akkurat som de lyttetestene man tradisjonelt gjør hjemme i egne lytterom som da blir for personlige referanser å regne.

Helt til slutt: Mine kommentarer er ment som ting det kan være greit å tenke gjennom på forhånd. Jeg er trygg på at beslutningene som blir tatt underveis er de beste.

bigtor

0
20 Sep 2003
3.630
0
36
Laksevåg
WOW dette prosjektet skal bli gøyt å følge med :) Så håper jeg at også vi som bor utenom Oslo kan bli invitert på innvielsesfesten:)

RoKo

0
30 Des 2004
16.026
0
36
:grin:

Her aner jeg MASSE ny moro fremover - garantert!

Skal bli morsomt å følge denne byggetråden :grin:

Lykke til gutter!

20 Jan 2005
129
0
0
Stiller min 350SA til disposisjon hvis det frister, ellers er jeg klar(snart,håper jeg) til frakt av utstyr. Gleder meg til dette er ferdig!!!!!!

18 Nov 2005
8.023
16
38
53
Utrolig interessant prosjekt på gang her. :)

Jeg kommer gjerne og bidrar med det som det måtte være behov for.

Det blir jo garantert lærerikt for de som kan bli med på dette og se hva som kreves for å få til et godt rom for lyd og bilde. :-D
Når det gjelder utstyr som skal være i rommet så bør det kanskje, om mulig, settes opp mer enn bare ett oppsett tilgjengelig. Jeg vil tro at det er interessant for mange å kunne oppleve et anlegg som ikke koster like mye som ei lita leilighet i Oslo, men som allikevel spiller skikkelig bra. Om diverse leverandører/forhandlere etc. vil bidra med utstyr så kan det kanskje la seg gjøre å sette opp et par, tre forskjellige oppsett i forskjellige prisklasser. Som IS'en var inne på så bør det jo også være mulig å bytte utstyr rimelig raskt og smertefritt.
Ang. rommet så bør det gjøres så bra som mulig innen rimelige grenser (hvor denne grensen går er jo for de involverte å finne ut). Med det mener jeg at det bør være så bra at det kan brukes til å få gjennomført utstyrstestene slik at vi vanlig dødelige kan lese noe fornuftig ut av resultatene. Som det heter på nynorsk; "don't overdo it!" Det bør være mulig for vanlige entusiaster å bruke dette rommet som eksempel uten å ta opp et huslån nr. 2...

Ser fram til fortsettelsen! :-D

20 Jun 2004
500
0
0
Kjempespennende prosjekt som skal bli gøy å følge i månedene fremover :) Det blir sikkert mange tips og hint for mange av oss å plukke opp underveis. Har dere et stramt fastsatt budsjett for herligheten eller er det litt slakke rammer (innenfor rimelighetens grenser selvfølgelig)? Vil det være mulig for leserne å få kostnadsoversikten underveis slik at man kan vurdere å implementere løsninger/produkter i sin egen kino? Lykke til!