Noen løse tanker:
Interessant innlegg fra Snickers-is, og jeg må si meg enig i at rommet ikke bør være så ekstremt akustikkmessig at det skiller seg voldsomt fra hva man får til i et vanlig (men godt egnet) oppholdsrom i en vanlig bolig. Litt synd hvis hver test gjennomført her må avsluttes med at "Referanserommet er uvanlig godt lyddempet, og har en uvanlig utforming. Høyttalerne vil derfor oppføre seg annerledes i vanlige rom." Vet at dette er en vanskelig balansegang, og det er vanskelig å velge mellom det (nesten) perfekte og "normale avvik".
Det er selvfølgelig en ulempe med "normale avvik" også, og det er at romressonnanser, refleksjoner og absorpsjoner vil avvike mye fra hverandre også i rom med "normale avvik". "Normale avvik" avviker altså mye fra hverandre fra rom til rom, og det er vanskelig å definere en gylden middelvei også her.
Hmmm.... kanskje "det perfekte" er det beste likevel. Det viktige er at man ikke får helt andre utstyrspreferanser i dette rommet enn i vanlige oppholdsrom, men gjort riktig, så burde den perfekte akustikken bare gjøre at produktene låter bedre fordi man fjerner det som ellers vil være irriterende avvik fra det perfekte.
Vanskelig, dette. Noen forslag til diskusjon:
*
Romressonnanser bør dempes med stive vegger og diffusorer på strategiske steder. Takhøyden bør ikke være for langt unna at vanlig oppholdsrom (det er vel vanlig med 2,40m takhøyde, og det gir romressonnanser som vil være ganske vanlige i de fleste rom, og bør derfor ikke avvikes så mye (kan være vanskelig, ser jeg, siden man ser for seg et
amfi av stoler, men dette amfiet kan vel faktisk også virke modererende hvis den generelle takhøyden blir større enn det normale).
*
Refleksjoner bør dempes i kritiske punkter med absorbenter eller diffusorer, MEN den totale mengden absorbenter i rommet bør være på linje med absorpsjonen som finnes i vanlige, fullt møblerte oppholdsrom (gjerne med teppe på gulvet), siden rommet ellers kan bli FOR dødt. Dette er også en vanskelig balansegang, siden en dedikert hjemmekino gjerne har større andel nakne vegger enn et vanlig oppholdsrom med bilder, bokhyller etc...
Når det gjelder kledning av vegger: Ser mange sverger til doble gipsplater her. Med et stenderverk med 30cm avstand og doble gipsplater burde vel veggene bli tilstrekkelig ressonnanskontrollerte, eller?
Når det gjelder utstyr og kabling, så er jeg enig med Snickers-is: Switchebokser for ulike typer forbindelser er interessant. Det er helt klart fordeler med å kunne skifte raskt mellom utstyr man sammenligner. Kanskje man til og med kan bedrive skikkelig blindtesting her hvis dette gjøres riktig?
Rommet bør også tillate testing av ganske forskjellig utstyr, som f.eks. stativhøyttalere, gulvhøyttalere og vegghengte høyttalere. Det kan blant annet bety at deler av veggene kanskje må egne seg som feste for varierende høyttalerbraketter etc...
Kjipt med flere timer reisevei når slikt er under oppføring... Kunne være moro å få være til stede og hjelpe til. Det tror jeg vil være lærerikt, så sett meg gjerne opp på en liste over folk som kan kontaktes dersom man trenger flere folk enn det som er tilgjengelig til vanlig, så skal jeg se om jeg kan trå til dersom det er ekstraordinære behov for bemanning. Du har vel mobilnummeret mitt, akto?