Hjemmekino bygger referansekino

akto

0
28 Apr 2004
16.635
0
36
www.facebook.com
Dette blir på Økeren.

Når det gjelder stående stendere så skal de kun bære vekten av et rammeverk bestående av 1"x1". Panelene som skal henge i taket kommer ikke til å veie stort. Projektoren blir hengende i rommet, men forankres i takbjelken.

Tenk bare på rommet som et tynt skall, helt uten byggtekniske formål.

Vi skulle gjerne bygget norges råeste kino som et prosjekt hvor vi tok for oss alle aspekter på en måte som det kunne skrives en bok om. F.eks "Hjemmekinos guide til profesjonell kinobygging". Men det tillater ikke økonomien - dessverre. Derfor lager vi kinoen slik at den blir overkommelig økonomisk, noe som er uproblematisk da vi ikke primært behøver å tenke på å holde lyden inne i rommet. Dette blir langt billigere enn å bygge den lydtett i alle retninger.

Formålet med dette rommet er å få best mulig lyd og bilde, noe som innebærer at vi må ha kontroll på akustikken innvendig. Beklager om dette skuffer litt.

RuneW

0
21 Jan 2005
20.600
20
38
Sarpsborg
akto skrev:
Formålet med dette rommet er å få best mulig lyd og bilde, noe som innebærer at vi må ha kontroll på akustikken innvendig. Beklager om dette skuffer litt.

Ikke misforså: Dette blir knall uansett :)

Nitro

0
1 Apr 2005
1.315
0
0
akto skrev:
Dette blir på Økeren.

Når det gjelder stående stendere så skal de kun bære vekten av et rammeverk bestående av 1"x1". Panelene som skal henge i taket kommer ikke til å veie stort. Projektoren blir hengende i rommet, men forankres i takbjelken.

Tenk bare på rommet som et tynt skall, helt uten byggtekniske formål.

Vi skulle gjerne bygget norges råeste kino som et prosjekt hvor vi tok for oss alle aspekter på en måte som det kunne skrives en bok om. F.eks "Hjemmekinos guide til profesjonell kinobygging". Men det tillater ikke økonomien - dessverre. Derfor lager vi kinoen slik at den blir overkommelig økonomisk, noe som er uproblematisk da vi ikke primært behøver å tenke på å holde lyden inne i rommet. Dette blir langt billigere enn å bygge den lydtett i alle retninger.

Ok, nei det er ikke noe å beklage, det blir helt et sikkert et veldig bra rom,bare en fordel at det ikke skal koste alt for mye, blir resulatet bra er det mer overkommelig for oss fatigluser og bruke tips/matrialer etc i egene prosjekter.

Kokken

0
1 Sep 2004
12.553
1
0
Et drømmeprosjekt å kunne bygge ny hjemmekino når en har så mye rom tilgjengelig.

Jeg tror jeg ville tenkt på å bygge kinorommet "i rommet" usymetrisk for å redusere mest mulig av potensielle stående bølger. Har lest noen innlegg med (teoretiske) mål/formfaktor på dette, men finner dem ikke i skrivende øyeblikk.

akto

0
28 Apr 2004
16.635
0
36
www.facebook.com
Kokken skrev:
Jeg tror jeg ville tenkt på å bygge kinorommet "i rommet" usymetrisk for å redusere mest mulig av potensielle stående bølger.

Enig, det skal vi ha. Se første post med bilder ;)

akto skrev:
Med vegger som hovedsaklig består av demping vil faktisk anlegget stå asymetrisk i rommet, selv om det ikke ser slik ut inne i kinoen.

Edit; Er ikke asymetrisk det samme som usymetrisk? Er jeg på jordet?

a|ex

0
29 Sep 2004
10.944
0
0
Jøss, dette blir spennende å se resulatet av ja. Ikke minst blir det lettere for oss lesere å sammenligne diverse utstyr testet under helt like forhold. Et stort pluss er jo om dette kan bli en arena for temakvelder der private entusiaster kan delta.

Noen planer om hva som skal inn av utstyr på lyd og bildesiden?

Av en eller annen grunn føler jeg meg rimelig trygg på at SVS vil stå for subwoofer-leveransen ;)

Forøvrig må det jo bestå av relativt nøytrale komponenter som ikke farger resten av oppsettet for mye i den ene eller andre retningen.

wotg

0
22 Apr 2004
7.726
0
0
47
Har dere planer om 16:9 eller 2.35:1 lerrett?
Skal dere ha alt utstyret i eget teknisk rom foran eller bak kinoen?
Har du gjort deg noen tanker om belysning enda?
Har dere tenkt å kle hele frontveggen i sort fløyel for maksimal kontrast?

27 Jul 2003
16.250
0
36
52
2,35:1 har neppe noe for seg i en demokino som denne, da alle projektorer for hjemmekinobruk er 16:9. Det vil uansett være mulig å benytte forskjellige lerreter hvis det blir nødvendig i fremtiden. På utstyrssiden er ingenting klarlagt. Det blir en runde med forskjellige leverandører for å lodde stemningen om å stille utstyr til disposisjon. Det er definitivt mye som kunne blitt tøft i en kino.

a|ex

0
29 Sep 2004
10.944
0
0
Hvor det tekniske rommet skal ligge har det vel allerede blitt svart på om jeg ikke husker feil :)

For min del er jeg ikke så fryktelig interessert i det bygg-tekniske, men mer om hva slags ustyr som skal prege denne kinoen. Håper noen kan lette litt på sløret her!

akto

0
28 Apr 2004
16.635
0
36
www.facebook.com
Jeg gleder meg også til å se hvilket utstyr vi ender opp med. Jeg kan vel si med en gang at det ikke blir noe som kan karakteriseres som gal high-end, men mer fornuftig utstyr som gjør det som kreves.
Overstående utsagn er subjektivt, bare så det er sagt ;)

11 Okt 2004
93
0
0
akto skrev:
Jeg gleder meg også til å se hvilket utstyr vi ender opp med. Jeg kan vel si med en gang at det ikke blir noe som kan karakteriseres som gal high-end, men mer fornuftig utstyr som gjør det som kreves.
Overstående utsagn er subjektivt, bare så det er sagt ;)

Allerede i dag er det leverandører som kan tenke seg å plassere relativt hårreisende utstyr i kinoen, hvis de som gjengjeld kan få ta med seg kunder dit. Vi får forsøke å holde oss litt i skinnet, men nå er jo ikke utstyret "galt" selv om du ikke har råd, akto :)
Jeg gleder meg som en unge, uansett. Bare det å ha tilgang til et testrom med de forventede akustiske egenskapene vi satser på her, gjør at jeg allerede vurderer å flytte senga mi til kontoret.

elcomp

0
2 Nov 2003
350
0
16
Jeg forventer :) at vi får en grundig gjennomgang av de akustiske tiltakene som vil bli gjort. Alt fra målinger av rommet, tolkninger av måleresultatene til plassering/bygging av absorbenter/diffuserer etc.

13 Feb 2006
16.436
0
0
Fantastisk! :mrgreen:
Om ikke dette blir et "state of the art"-prosjekt, så vet ikke jeg!
Økern ligger jo ikke mer enn 10min unna her jeg bor, så jeg stiller derfor følgende spørsmål:
Er det behov for en eller annen form for dugnadshjelp i dette prosjektet?
Ubeskjedent sagt så blir jeg vel sjelden omtalt som en kløne, så kanskje jeg kan bidra med noe?
Stiller gjerne opp, om det skulle være behov. :)

11 Okt 2004
93
0
0
Scrooge skrev:
Fantastisk! :mrgreen:
Om ikke dette blir et "state of the art"-prosjekt, så vet ikke jeg!
Økern ligger jo ikke mer enn 10min unna her jeg bor, så jeg stiller derfor følgende spørsmål:
Er det behov for en eller annen form for dugnadshjelp i dette prosjektet?
Ubeskjedent sagt så blir jeg vel sjelden omtalt som en kløne, så kanskje jeg kan bidra med noe?
Stiller gjerne opp, om det skulle være behov. :)

Høres ut som et tilbud vi ikke kan avslå selv om vi har aldri så liten lyst. Seriøst - vi behøver noen velvillige personer. Er ikke mye vi kan yte tilbake akkurat nå, men hva med en invitasjon til innflytningsfesten?

Send PM til akto

13 Feb 2006
16.436
0
0
Gjenytelser er strengt tatt ikke noe tema for meg, men det hadde selvsagt vært morsomt med en invitasjon til åpningen! :-D
Tanken bak mitt utspill ligger kun det faktum at jeg bor såpass nærme Økern, men skal ikke legge skjul på at jeg sjøl vil kunne lære mye omkring temaet!
Drømmer jo tross alt om å få rigget til et lytte- og kinorom her i heimen etterhvert, og da er det alltids greit med litt "ballast" i fra et slikt prosjekt.

Sender straks en PM til Atle, så får jeg nok høre. ;-)

akto

0
28 Apr 2004
16.635
0
36
www.facebook.com
Ford Prefect skrev:
Allerede i dag er det leverandører som kan tenke seg å plassere relativt hårreisende utstyr i kinoen, hvis de som gjengjeld kan få ta med seg kunder dit. Vi får forsøke å holde oss litt i skinnet, men nå er jo ikke utstyret "galt" selv om du ikke har råd, akto :)
Jeg gleder meg som en unge, uansett. Bare det å ha tilgang til et testrom med de forventede akustiske egenskapene vi satser på her, gjør at jeg allerede vurderer å flytte senga mi til kontoret.

Dette er jo godt nytt.

Da regner jeg med at referanseutstyret går i boks.

Ellers har jeg mottatt noen PMer, og vi har fått tilbud om billige jernvarer - av alle ting. Gøy at vi faktisk blir "sponset" på byggevarer som ikke gir et snev av fordeler for vedkommende det gjelder. Jeg har også fått et par telefoner fra en som kan hjelpe oss med mer omfattende akustikkdimensjonering, og en som tilbyr seg å kjøre for oss hvis vi trenger å frakte større ting. Han jeg snakker om disponerer en rekke lastebiler og tyngre kjøretøy, og dette skulle han ha nix & nada for. Utrolig gøy å se at så mange vil hjelpe oss vederlagsfritt :D

Scrooge (misvisende brukernavn BTW) har fått svar på sin PM, så da er den saken grei :D

Dette kan bli større enn noen av oss håpet på. Det er flere som gleder seg som unger nå for tiden.