Hjemme hos DevilEj. Pusler med nytt kinorom

DevilEj

0
Medlem av ledelsen
22 Jul 2004
29.008
313
83
51
Viken
minhjemmekino.no
Jeg har lovet minstemann hjemmekino i et par år nå, men innser at prosjektet med å rive det gamle rommet og bygge på nytt blir for tidkrevende og ikke gjennomførbart på lenge.
Jeg bestemte med derfor for å sette sammen et anlegg i rommet slik det står. Da får vi hverfall noe vi kan bruke inntil videre.
Høyttalerne er 7 stk JBL som tidligere har hengt i en offentlig kino + en SVS 12/2 jeg har stående.
Dette driftes med en Yamaha 2080.
Til bilde har jeg bestilt en Epson EH-TW7000 og et 120" nedtrekkslerret.
Blir ikke drømmekinoen, men vi får muligheten til å se film :)

20200322_114603.jpg

20200322_114622.jpg

Sist redigert:

DevilEj

0
Medlem av ledelsen
22 Jul 2004
29.008
313
83
51
Viken
minhjemmekino.no
Vet ikke hvor mange som leser her inne for tiden, men er det noen som har en DVE HD Basic kalibreringsdisc å låne bort, eller gjerne selge. Har lett høyt og lavt etter min, men borte er den.......

dve-hdbasics(159214)_122065_1_Normal_Large.jpg

21 Mar 2005
9.684
135
63
48
Vet ikke hvor mange som leser her inne for tiden, men er det noen som har en DVE HD Basic kalibreringsdisc å låne bort, eller gjerne selge. Har lett høyt og lavt etter min, men borte er den.......

Vis vedlegget 242201

Jeg har den, men litt kronglete å sende fra stavanger til oslo for lån.

Kan høre med TorJ om han kan rippe den til deg hvis det holder ?

DevilEj

0
Medlem av ledelsen
22 Jul 2004
29.008
313
83
51
Viken
minhjemmekino.no
Det hadde vært veldig hyggelig om han kunne det. Jeg tenkte jeg skulle betale Gorm for en skikkelig kalibrering etterhvert, men så lenge Korona herjer må det vel vente

20 Jun 2009
1.177
36
48
Ja en kalibrering av Gorm er topp. :)
Han kalibrerte min HW20 for ca.6år siden,kjører fortsatt på samme pære,rundt 2k timer,veldig behagelig bilde,helt grei lysstyrke enda (i batcave),men skal ha en ny pære før 3k timer kommer.
Ingen overdreven kontrast og farge og fine detaljer i mørke scener,sortnivået er jo så bra det kan bli med en HW20 kalibrert for smell i bildet,men etter min smak helt greit,men roen i bildet er det store etter kalibreringen til Gorm,veldig behagelig bilde.
Er jo en riktig bra kino du har nå. :) (y)

Retep

0
7 Feb 2005
3.679
573
113
Ullensaker
Bur
Jeg har lovet minstemann hjemmekino i et par år nå, men innser at prosjektet med å rive det gamle rommet og bygge på nytt blir for tidkrevende og ikke gjennomførbart på lenge.
Jeg bestemte med derfor for å sette sammen et anlegg i rommet slik det står. Da får vi hverfall noe vi kan bruke inntil videre.
Høyttalerne er 7 stk JBL som tidligere har hengt i en offentlig kino + en SVS 12/2 jeg har stående.
Dette driftes med en Yamaha 2080.
Til bilde har jeg bestilt en Epson EH-TW7000 og et 120" nedtrekkslerret.
Blir ikke drømmekinoen, men vi får muligheten til å se film :)

Vis vedlegget 242150

Vis vedlegget 242151
Burde jo kunne bli bra det. Hvordan synes du dette låter da?

DevilEj

0
Medlem av ledelsen
22 Jul 2004
29.008
313
83
51
Viken
minhjemmekino.no
Kjører enkelt med kun RX-A2080 som kinomaskinist.
Har selvfølgelig ikke den attacken i kanalene som jeg var vandt til i gamle dager, men det fungerer overaskende bra. Det som irriterer mest er sortnivå i bildet. Trenger absolutt å få gjort noe med dette

• Like
Reactions: Torolan

DevilEj

0
Medlem av ledelsen
22 Jul 2004
29.008
313
83
51
Viken
minhjemmekino.no
Jeg satt med kjøpefingern klar på en Epson EH-TW9400 hos AVshop, men da betalingssiden tullet det til tok jeg det som et tegn å gikk for TW7000 som jeg egentlig hadde bestemt meg for.
Angrer litt, men de 17k i mellom kan brukes i rommet isteden :)

• Like
Reactions: Retep and Torolan

Retep

0
7 Feb 2005
3.679
573
113
Ullensaker
Driver å vurderer ny PJ selv. Er nok ikke mange timene igjen på den som henger i taket. Bilder har begynt å bli lit blått/grått. Men nå er jeg ikke veldig opptatt av bildekvalitet, selv om jeg ser tydelig forskjell på bilde.

Gratulerer med ny PJ.

DevilEj

0
Medlem av ledelsen
22 Jul 2004
29.008
313
83
51
Viken
minhjemmekino.no
Takk for det. Jeg har nok samme forhold til bilde selv, men merker at jeg har blitt litt mer kresen etter at tvene i huset er oppgradert til oled 4k.
Ser likevel at det er stor forskjell på TW7000 og prosjektoren jeg hadde tilbake i 2008. Utviklingen har gått fremover her også :)

Sist redigert:
11 Jan 2007
6.062
76
48
Jeg er inne å snuser her titt å stadig så kjør på med å skriv om du orker! Du har jo kanskje mer kunnskap enn resten av oss til sammen så dette er alltid gøy!

Vurderte du å putte seas ene inn her eller?

DevilEj

0
Medlem av ledelsen
22 Jul 2004
29.008
313
83
51
Viken
minhjemmekino.no
Seas konstruksjonene mine har dessverre blitt lagret i boden alt for lenge, og er fortsatt ikke montert ferdig. Det eneste som står igjen er å lage det passive filtret til mellomtone/diskanten. Jeg har tegning og komponenter, så det er egentlig bare å få satt igang.
Nå som rommet kan brukes klør det litt for å få denne frontrekken opp å gå :)

11 Jan 2007
6.062
76
48
Seas konstruksjonene mine har dessverre blitt lagret i boden alt for lenge, og er fortsatt ikke montert ferdig. Det eneste som står igjen er å lage det passive filtret til mellomtone/diskanten. Jeg har tegning og komponenter, så det er egentlig bare å få satt igang.
Nå som rommet kan brukes klør det litt for å få denne frontrekken opp å gå :)

Men jeg vil tro at JBL ene du har nå sammen med dypbass kongen du har, vil gi deg mange timer med gode opplevelser i mellomtida!:)

Jeg husker du hadde klipsch ksp 400(?) i dette rommet?

11 Jan 2007
6.062
76
48
stilig rom altså! et spørsmål.. jeg ser du kjører surround back ene ganske nærme sitteposisjon..

Jeg har også et rom jeg sitter så å si inntil bakvegg, som er to vinduer.. Jeg har 5.2.2 nå men har lyst på 7.2.2
Alternativet da er enten i taket over lytteposisjon eller på bakvegg ovenfor vinduene. med sistnevnte blir lyden sendt fremover i rommet..

Hva tror du om dette?

• Like
Reactions: DevilEj

DevilEj

0
Medlem av ledelsen
22 Jul 2004
29.008
313
83
51
Viken
minhjemmekino.no
Grunnen til at de er nære er rett å slett fordi de er inn i h...vete store, men det var de jeg hadde liggende :) Det er ca 80 cm fra sofa til vegg da suben står bak der.
Oppe i stua har jeg bakhøyttalere over vindu, men har da valgt høyttalere som kan vinkles mot lytteposisjon. Testet først med vanlige surroundhøyttalere, men det ga liten til ingen effekt da lyden passerte rett frem over hodet.
Med mulighet for retningstyrt lyd fungerer det fint.

Sist redigert: