Hjelp til valg av projektor

13 Sep 2017
15
0
0
Trenger hjelp til valg av projektor. Har et rom som er 100% lyskontrollert. Har et 109" adeo rammelerret med visjon grey duk 16:9. (Vet at jeg burde hatt hvit duk) Har et budsjett på ca 10k har sett på benq w1070, 1300, 2000. Kan godt kjøpe brukt..Tips og råd tas imot med stor takk:)

oes

0
18 Nov 2006
275
8
18
Det opplagte valget gitt at du har lyskontrollert rom og trolig vil kunne se film i tillegg til kanskje sport og litt spill er brukt Epson TW9x00-serien som du får til ca 10 tusen, eller brukt Sony HW-serien fra HW40 og opp. Jeg har selv kjøpt brukt 9100 for ca et år siden som fungerer strålende på et grått lerret i nesten lyskontrollert rom. Bruker 120" som er det optimale for 16:9 gitt sitteavstand hos meg. Lerretet er større, så hadde vært kjekt med elektonisk lens shift for 21:9 film, men får ikke alt i denne prisklassen.

Les ellers denne tråden: http://avforum.no/forum/digitale-pr...kt-projektor-til-10-000-kr-max-15-000-kr.html

13 Sep 2017
15
0
0
Har du en bra kalkulator for å regne ut sitteavstand med epson 9000-serie som du snakket om? Hva er avstanden din til 120"? Er bildet best med minst mulig zoom?

oes

0
18 Nov 2006
275
8
18
Jeg sitter ca 4.5 meter unna (tror projector er 4.40 eller 4.60 fra lerret). Kunne fint blåst opp til 135", og til og med brukt økomodus, men da blir noen svimle når innholdet er intenst. Tw9000-serien er veldig fleksibel, og bildekvaliteten påvirkes ikke så vidt jeg kan se. Kunne godt zoomet til mindre bilde også. Testet ned til 106, men det føltes unødvendig lite med vår sitteavstand, gitt at vi hadde mer å gå på. Så vi har landet på 120" etter litt testing. Fikk tak i større lerret billig og brukt enn jeg hadde sett for meg. Du finner kalkulator på projectorcentral.com

Har du en bra kalkulator for å regne ut sitteavstand med epson 9000-serie som du snakket om? Hva er avstanden din til 120"? Er bildet best med minst mulig zoom?

ask4me2

0
Medlem av ledelsen
11 Aug 2004
14.902
30
48

Hvis det er sitteavstand til lerret er det gjerne ptojektorens oppløsning som spiller inn.
4K eshift projektorer visker ut mye av piksel stukturen og kan vel godt nytes som 4K vist her.
resolution_chart.png

Hvis man ønsker å etterligne sitteavstand vs bilde størrelse som mange kommersielle kinoer er konstruert etter er nærmeste sitte plass ca 1,5 ganger bildehøyden på et 2,35:1 bilde som gjelder, dvs de ønsker at man må snu på hodet.... :)

Hvis det er utregning av kastelengde for diverse projektorer, så kan denne siden fra projector central være ganske informativ.

Hvis man er nærme yttergrensene for projektoren pga begrenset plass, bruk av lensshift osv, bør sjekkes litt mot info i brukermanual for projektoren også for å være mer sikker på at det lar seg gjennomføre.

13 Sep 2017
15
0
0
Hvis det er sitteavstand til lerret er det gjerne ptojektorens oppløsning som spiller inn.
4K eshift projektorer visker ut mye av piksel stukturen og kan vel godt nytes som 4K vist her.
Vis vedlegget 125195

Hvis man ønsker å etterligne sitteavstand vs bilde størrelse som mange kommersielle kinoer er konstruert etter er nærmeste sitte plass ca 1,5 ganger bildehøyden på et 2,35:1 bilde som gjelder, dvs de ønsker at man må snu på hodet.... :)

Hvis det er utregning av kastelengde for diverse projektorer, så kan denne siden fra projector central være ganske informativ.

Hvis man er nærme yttergrensene for projektoren pga begrenset plass, bruk av lensshift osv, bør sjekkes litt mot info i brukermanual for projektoren også for å være mer sikker på at det lar seg gjennomføre.

Rommet mitt er ca 7 m langt med 320 bredde med full lyskontroll. Jeg har kjøpt et 113" lerret med matt hvit duk, gain 1.1 spørsmålet mitt nå er om bildet fra projektor er best med zoom på minimum, middels eller nærmere maks? Sitteavstand blir ca 4-4,5 m fra lerret. Benq w 1070, 1300, 2000 alternativt brukt epson Eh Tw 9*serie som frister mest. Er film, sport og gaming som dette blir brukt til. Takker for alle svar:)

ask4me2

0
Medlem av ledelsen
11 Aug 2004
14.902
30
48
Generelt er det lengst kastelengde/minst zoom/størst brennvidde som gir det beste resultatet på alle optiske parametere bortsett fra maks lysstyrke. De prosektorene du nevner vil vel alle kunne fungere greit med det lysutbytte de har på den lerret størrelsen du nevner med lang kastelengde, men de BenQ DLP modellene er vel blant de med minst fleksibilitet for plassering og på linse zoom samt sortnivå som er viktig ved filmtitting.

La inn minst zoom og 113" lerret inn i Projector Central sin kalkulator, her er noen bilder av resultatene.
W1070.pngW1300.pngTW9000.png

13 Mai 2010
1.854
45
48
Rommet mitt er ca 7 m langt med 320 bredde med full lyskontroll. Jeg har kjøpt et 113" lerret med matt hvit duk, gain 1.1 spørsmålet mitt nå er om bildet fra projektor er best med zoom på minimum, middels eller nærmere maks? Sitteavstand blir ca 4-4,5 m fra lerret. Benq w 1070, 1300, 2000 alternativt brukt epson Eh Tw 9*serie som frister mest. Er film, sport og gaming som dette blir brukt til. Takker for alle svar:)

Best er med zoom på middels, etter det jeg har merket. Valget er ganske enkelt. Er man opptatt av sortnivå er det kun JVC som gjelder, de overgår alle med høy margin.
Men Epson TW serien er et rimelig alternativ som er en god allroundere på mange måter. Siden du har full lyskontroll hadde valget for meg vært enkelt JVC, samt spranget er ikke så stort nå med kampanje.

oes

0
18 Nov 2006
275
8
18
Hm. Kanskje jeg burde legge ut min Epson tw9100 og slå til på en JVC X5500 på tilbud? Sortnivået på JVC er jo klart best, mot Epsons nest best. Men etter å ha sett demo av storebror X7500 (hadde tenkt å slå til på tilbud pga gode omtaler, men fikk ikke godfølelsen) som hadde noen rare artifakter i bildet (uro i store flater med nesten lik farge - f.eks snø) var det overraskende å komme hjem og se at Epson hadde mer ro i bildet. Kan uroen skyldes kilden (medieavspiller)? - innstillinger? - har jo lest om problemet på avsforum, og hørt snakk om en firmware update. Beklager off topic, men noen må jo kjøpe dyrere projektorer for at bruktmarkedet skal fores med riktig prisede alternativer :)

Best er med zoom på middels, etter det jeg har merket. Valget er ganske enkelt. Er man opptatt av sortnivå er det kun JVC som gjelder, de overgår alle med høy margin.
Men Epson TW serien er et rimelig alternativ som er en god allroundere på mange måter. Siden du har full lyskontroll hadde valget for meg vært enkelt JVC, samt spranget er ikke så stort nå med kampanje.

Gorm

0
13 Des 2002
40.115
102
63
55
Jessheim
Uroen skyldes sharpness artefakter (edge enhancement) fra oppskarpingen til e-shift prosesseringen. Bare å sette enhance til 0 (i MPC menyen), så blir du stort sett kvitt problemet. Står default på 5, noe som gir veldig "digital og hard bildegjengivelse"

oes

0
18 Nov 2006
275
8
18
Takk for tips. Husker ikke innstillingene; så så sikkert en del å gå på, ja.

Uroen skyldes sharpness artefakter (edge enhancement) fra oppskarpingen til e-shift prosesseringen. Bare å sette enhance til 0 (i MPC menyen), så blir du stort sett kvitt problemet. Står default på 5, noe som gir veldig "digital og hard bildegjengivelse"

13 Mai 2010
1.854
45
48
Uroen skyldes sharpness artefakter (edge enhancement) fra oppskarpingen til e-shift prosesseringen helt klart som Gorm sier.
Jeg har forsket litt på denne og å nye RS og x5500,7500 med masse testpatterns. Man kan bruke innstillingene på 1, 0, 0 under e-shift. Da lager den ingen artefakts. På instilling 2,0,0 skjer ikke bra ting. :)
Men gir kun positiv effekt på materialet du ser på da MPC 1, 0, 0.

oes

0
18 Nov 2006
275
8
18
Takk. Nyttig input
Uroen skyldes sharpness artefakter (edge enhancement) fra oppskarpingen til e-shift prosesseringen helt klart som Gorm sier.
Jeg har forsket litt på denne og å nye RS og x5500,7500 med masse testpatterns. Man kan bruke innstillingene på 1, 0, 0 under e-shift. Da lager den ingen artefakts. På instilling 2,0,0 skjer ikke bra ting. :)
Men gir kun positiv effekt på materialet du ser på da MPC 1, 0, 0.

13 Sep 2017
15
0
0
Jeg tenker å gå for brukt Epson EH-TW 9100, men er denne mye bedre enn EH-TW 7200? Er opptatt av sortnivå og korrekte fargegjengivelser. Hvordan er disse på feks, sport der det er mye bevegelse? EH-TW 9100 er proffkalibrert, med ca 1300 t på lampen.

Gorm

0
13 Des 2002
40.115
102
63
55
Jessheim
Hvis du er opptatt av sortnivå, så er definitivt ikke TW7200 veien å gå. Den har nemlig ikke sortnivå, ikke noe som minner om sort engang.
Når det gjelder interpolering for å bedre bevegelses-skarphet i sportsendinger, så er "smaken som baken". Noen syns interpoleringen i TW9x00 er veldig bra, andre syns det skaper for mye artefakter i bildet. Du må nesten teste og se hva du syns fungerer. Jeg ville uansett ikke kjøpt brukt uten å ha sett/testet først, med mindre man får en angre-mulighet på kjøpet

13 Sep 2017
15
0
0
Hvis du er opptatt av sortnivå, så er definitivt ikke TW7200 veien å gå. Den har nemlig ikke sortnivå, ikke noe som minner om sort engang.
Når det gjelder interpolering for å bedre bevegelses-skarphet i sportsendinger, så er "smaken som baken". Noen syns interpoleringen i TW9x00 er veldig bra, andre syns det skaper for mye artefakter i bildet. Du må nesten teste og se hva du syns fungerer. Jeg ville uansett ikke kjøpt brukt uten å ha sett/testet først, med mindre man får en angre-mulighet på kjøpet

Takker så mye:) Skal selfølgelig testes før kjøp..

oes

0
18 Nov 2006
275
8
18
Har da lagt ut min tw9100 på finn.no etter å ha blitt overbevist av Gorm og Didrik. Se JVC X7900-tråden

K E A

0
22 Mai 2004
1.551
2
38
49
I stedet for å lage en ny tråd, så stiller jeg spørsmål her.

Har en Sony hw30 og lurer litt på ny projektor i høst, hva vil være en merkbar oppgradering i ca 30000 kr klassen?

Har sett litt på Sony HW65 og Epson TW9300.

sldron

0
1 Mai 2016
88
4
8
har nå fjasa det til litt og ser jo at jeg må øke avstanden mellom projektor(jvc dla x9000) og lerret da jeg har maks zoom på nå og ennå mangler pittelitt på å fylle bildet helt ut til sidene. Ved nettopp å øke avstanden til rett avstand vil det bli STOR forskjell på bildekvalitet? står vel på 2.00 zoom mener jeg det heter